MS Windows
briani 27239
Forbigå / bryde password på XP?
Fra : -=JF=- priv

Dato : 11-04-07 19:56

Hej!

En bekendt har arvet seks gamle udrangerede computere fra SAS. der er
password på log-on til windows, og han har ikke mulighed for at få dem.

Er det muligt at 'knække' eller forbigå passwords så han kan bruge
maskinerne uden at skulle geninstallere dem?

For god ordens skyld:
Han har fået maskinerne foræret fair og square, og han har foræret dem
videre til sin hjemmeværnsforening kvit og frit.
Dette blot for at undgå misforståelser om fusk og hurtige fortjenester...

Håber at nogen kan hjælpe!

Fra : Fjollefrans

Dato : 11-04-07 21:09

> [...]
> videre til sin hjemmeværnsforening kvit og frit.
> Dette blot for at undgå misforståelser om fusk og hurtige fortjenester...

ja, der findes flere løsninger hvor man kan nulstille administrator
password'et, f.eks. http://www.ubcd4win.com

overvej dog alligevel om ikke det er bedst at geninstallere maskinen, en
frisk installation kører nu engang bedst.

- FF

Fra : -=JF=- priv

Dato : 11-04-07 21:16

"Fjollefrans" <eksisterernokikkevel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> ja, der findes flere løsninger hvor man kan nulstille administrator
> password'et, f.eks. http://www.ubcd4win.com

Tak skal du have!
Jeg giver linket videre!

> overvej dog alligevel om ikke det er bedst at geninstallere maskinen, en
> frisk installation kører nu engang bedst.

Vi er helt enige, og det var da også mit råd til ham men han mente at det
var for stort et arbejde at skulle grundformatere 6 maskiner... Jeg ved i
øvrigt heller ikke om han har eller kan skaffe drivere til dem.

Men, stor tak for hjælpen!

Fra : Fjollefrans

Dato : 11-04-07 21:46

> Vi er helt enige, og det var da også mit råd til ham men han mente at det
> var for stort et arbejde at skulle grundformatere 6 maskiner... Jeg ved i
> øvrigt heller ikke om han har eller kan skaffe drivere til dem.

hvis maskinerne er helt ens mht hardware, så kunne han jo starte med en
enkelt, og hvis det går godt er de sidste 5 klaret i et snuptag med noget
disk imaging software.

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 12-04-07 09:46

-=JF=- priv wrote :

> Vi er helt enige, og det var da også mit råd til ham men han mente at det var
> for stort et arbejde at skulle grundformatere 6 maskiner... Jeg ved i øvrigt
> heller ikke om han har eller kan skaffe drivere til dem.

De gange jeg har "skrottet" firma-pc'ere, har de fået en tur med det
store viskelæder så data fra firmaet ikke kommer ud til fremmede øjne,
og det ligner ikke et firma som SAS at skulle risikere dette - for ikke
at tale om licenser til forskellige applikationer, for pc'en som ny er
vel kun med en Windows OEM?

Desuden kan der være så mange firmaindstillinger at en
grundformattering stærkt må tilrådes. Så kan du/I evt. også udforske
mulighederne i at lave en diskette med en svar-fil til en automatisk
installation.

Hvis maskinerne er "skrotte-klare", er der nok stor sandsynlighed for
at en skive med XP-SP2 indeholder de fleste drivere, og resten kan
hentes med Windows Update (når man nu alligevel skal hente >70
opdateringer).

--

/klaus

Hold din (udbyders) mailserver fri for spam;
krypter din email-adresse til højre for "@".

Fra : -=JF=- priv

Dato : 12-04-07 16:53

"Klaus Jørgensen" <kj@no.spam> skrev i meddelelsen

<snip mange gode råd>

For god ordens skyld:
Jeg kender absolut ikke intet til maskinerne, hverken mærke, alder,
bestykning eller hvad man ellers kan finde på... Jeg stillede såmænd bare et
spørgsmål for en bekendt

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-04-07 23:20

-=JF=- priv skrev:

> Jeg kender absolut ikke intet til maskinerne, hverken
> mærke, alder, bestykning eller hvad man ellers kan
> finde på... Jeg stillede såmænd bare et spørgsmål
> for en bekendt

Jamen, der er da også kommet en del gode forslag,
og jeg vil komme med det samme, i med en ny XP

Find ud af hvilke bundkort der sidder i maskinerne, så
kan man altid finde drivere hos bundkortproducenten,
det skal i hvert fald ikke være driver-situationen der skal
styre hvornår man skal geninstallere.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Max

Dato : 11-04-07 21:29

Hej

> Han har fået maskinerne foræret fair og square, og han har foræret dem
> videre til sin hjemmeværnsforening kvit og frit.

Selv om han har fået maskinerne forærende, er du så sikker på
at han også har fået XP installationerne forærende, store firmaer
har som regel licensbetingelser der gør at de ikke kan forære
software væk.

--
Mvh Max

Fra : -=JF=- priv

Dato : 11-04-07 21:29

> Selv om han har fået maskinerne forærende, er du så sikker på
> at han også har fået XP installationerne forærende

Nej det har jeg ingen anelse om.

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-07 22:18

-=JF=- priv wrote:
> [...]
> videre til sin hjemmeværnsforening kvit og frit.
> Dette blot for at undgå misforståelser om fusk og hurtige

ERD Commander.

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-07 08:24

"-=JF=- priv" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det muligt at 'knække' eller forbigå passwords så han kan bruge
> maskinerne uden at skulle geninstallere dem?

Hvis ingen af de råd du har fået hjælper...

- så er der 100% succésgaranti her:
http://home.eunet.no/pnordahl/ntpasswd/

Har afprøvet det flere gange - så held og lykke!

/michael