Leoparden kommer først til oktober.
Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 12-04-07 22:08

Se <http://www.apple.com/hotnews/>.

Dem der ikke ventede kan nu drille dem der udsatte deres køb.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-04-07 22:17

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Se <http://www.apple.com/hotnews/>.
>
> Dem der ikke ventede kan nu drille dem der udsatte deres køb.

det var det jeg sagde ..... var det ikke ?

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-04-07 22:27

Niels Jørgen Kruse wrote:
> Se <http://www.apple.com/hotnews/>.

Hm, jeg tror ikke, at iPhone projektet er den eneste grund til, at den
udsættes. Vi har haft ualmindelig store problemer med at få div.
resources til brug for NisusWriter pro ud af Apple før for ganske nylig.
Planen var jo at NWP skulle have været ude i januar. - Den første public
beta er i øvrigt frigivet i dag, så for dem, der er interesseret, kan
den hentes her: <http://www.nisus.com/pro/beta/>

> Dem der ikke ventede kan nu drille dem der udsatte deres køb.

Eller vi kan vente lidt længere og så få en kupon med en gratis Leopard
til senere levering. - det nummer har Apple da før lavet. - Jeg kan da
huske, da jeg købte min PM 7200, kunne den kun leveres med US system,
men vi fik så en værdikupon til den danske, når den blev frigivet. Og
svjh. gjorde de det samme ved overgangen fra 10.3 til 10.4...

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-04-07 23:24

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Hm, jeg tror ikke, at iPhone projektet er den eneste grund til, at den
> udsættes. Vi har haft ualmindelig store problemer med at få div.
> resources til brug for NisusWriter pro ud af Apple før for ganske nylig.

SDK'et piller de ikke altså ikke ved længere. Apple har forlængst
annoncerert at 10.5 vil bruge samme SDK som 10.4 universal binary.
Alle tidligere versioner har ellers introduceret et nyt SDK med hver
point release. Det var møgirriterende for udviklerne.

> Og svjh. gjorde de det samme ved overgangen fra 10.3 til 10.4...

mht 10.3 og 10.4 kunne man kun bruge blanketen hvis man havde købt eks
en en mac med 10.3 /efter/ 10.4 var lanceret. Jeg tvivler på at Apple
ændrer på dette.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 14-04-07 09:04

> [...]
> men vi fik så en værdikupon til den danske, når den blev frigivet. Og
> svjh. gjorde de det samme ved overgangen fra 10.3 til 10.4...

Hvor tæt på oktober skal man så for at få en Leopard-kupon med ved køb
af en ny computer?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Lind

Dato : 14-04-07 09:31

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvor tæt på oktober skal man så for at få en Leopard-kupon med ved køb
> af en ny computer?
>
> Venlig hilsen
>
> Ove Steen

sidst i august - først i september......men OS´et skal være frigivet,
men endnu ikke installeret - altså en lagermaskine med Mac OS X, 10.4.x,
købt efter lanceringen af Mac OS X, 10.5

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 14-04-07 10:03

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
> men endnu ikke installeret - altså en lagermaskine med Mac OS X, 10.4.x,
> købt efter lanceringen af Mac OS X, 10.5

Hvad kan sådan en Leopard vel komme til at koste?
Jeg sidder med en PB med defekt DVD-drev. Så der skal handles nyt
snarest. Jeg kan ikke komme igennem et forår og sommer, hvor maskinen
ikke kan køre reparationer, og hvor jeg ikke kan fylde ny musik på
iTunes/iPod fra CD-er. - Så det bliver nok til et køb i nærmeste
fremtid.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Jens F

Dato : 14-04-07 10:16

> [...]

> ikke kan køre reparationer, og hvor jeg ikke kan fylde ny musik på
> iTunes/iPod fra CD-er. - Så det bliver nok til et køb i nærmeste

Nye versioner af OS X plejer at koste i underkanten af en "tusse".
--

Jens F

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-04-07 12:44

Hej Ove Steen

Ove Steen Smidt wrote:

> Hvad kan sådan en Leopard vel komme til at koste?

Mon ikke prisen vil blive den samme som de andre versioner - altså
omkring 1000kr.?

> [...]
> ikke kan køre reparationer, og hvor jeg ikke kan fylde ny musik på
> iTunes/iPod fra CD-er. - Så det bliver nok til et køb i nærmeste

- Og du har ikke et eksternt CD / CD/DVD drev til Firewire, su kan bruge
sålænge? - hm, - kan det hjælpe, så har jeg da et eksternt LaCie
Business Line CD-RW drev i P5 design, du kan få billigt. Drevet fejler
intet, men vippefronten er knækket af... Kontakt mig bare, hvis det kan
bruges...

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-04-07 09:07

> [...]
> Business Line CD-RW drev i P5 design, du kan få billigt. Drevet fejler
> intet, men vippefronten er knækket af... Kontakt mig bare, hvis det kan

Hej Erik Richard

Jeg har jo været inde på problemet før, hvor jeg ikke kunne få et
eksternt gammelt Iomega drev til at fungere. Hvis du har et godt tilbud
på nævnte Firewiredrev, er jeg interesseret. Send mig bare en mail.
(fjern x).
I går eftermiddags var jeg sammen med et familiemedlem med professionelt
indblik i Mac-verdenen, der gjorde mig opmærksom på, at man nok ikke
bare skulle ventee på Leoparden, men også på nye maskiner til sommer.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-04-07 16:03

Hej ove Steen

Ove Steen Smidt wrote:
> [...]
> eksternt gammelt Iomega drev til at fungere. Hvis du har et godt tilbud
> på nævnte Firewiredrev, er jeg interesseret. Send mig bare en mail.

Hov! - Der er da vist noget, jeg har glemt at kigge på... Du sendte mig
vist også nogle oplysninger om drevet, som jeg skulle prøve at
inkorporere i driveren 'USB Missing Devices'. Jeg kigger lige efter, om
jeg har de opl. endnu...

Jeg har sendt dig en mail nu med flere opl. om drevet.

> I går eftermiddags var jeg sammen med et familiemedlem med professionelt
> indblik i Mac-verdenen, der gjorde mig opmærksom på, at man nok ikke
> bare skulle ventee på Leoparden, men også på nye maskiner til sommer.

Se, det forstærker yderligere de opl., jeg selv har fået.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-04-07 12:13

Ove Steen Smidt wrote:

> Hvor tæt på oktober skal man så for at få en Leopard-kupon med ved køb
> af en ny computer?

Hm, svært at sige, men hvis det går som de 2 gange, hvor jeg har fået
eftersendt et system, så skal det vel være inden for mindre end 3-4 uger.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-07 11:29

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvor tæt på oktober skal man så for at få en Leopard-kupon med ved køb
> af en ny computer?

Hvis 10.5 release datoen bliver 1/10/07: 1/10/07. Sådan er det bare...
Apple skal tjene penge til sine aktionære, ikke forære aktinærenes
penge væk.

Fra : Jon

Dato : 14-04-07 13:59

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvor tæt på oktober skal man så for at få en Leopard-kupon med ved køb
> af en ny computer?

Det spørsmålet må da ha vært besvart "en million ganger"?

For det første: Det er ingen garanti for at det skjer i det hele tatt.
For det andre: Dersom det skjer, så har Apples praksis de siste ganger
vært at dersom man kjøper en maskin eller en Mac OS X-pakke _etter_ at
en lanseringsdato (ikke tidsrom, men dag) er fastsatt og _offisielt_
publisert, så vil man kunne få ettersendt nytt OS mot å dekke frakt. Men
da har de alltid sagt det klart også.
Det er altså - igjen - ingen garanti for at det skjer denne gang.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-04-07 18:05

xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> Hvor tæt på oktober skal man så for at få en Leopard-kupon med ved køb
> af en ny computer?

Måske følger kuponerne med hvis man køber en iPhone.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-04-07 18:48

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Måske følger kuponerne med hvis man køber en iPhone.

Hulk. - Hvad skal man så gøre, når man ikke kan se 'tasterne' på en
iPhone? - Mærke dem, kan man jo slet ikke.

Fra : Palle Jensen

Dato : 14-04-07 12:59

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Se <http://www.apple.com/hotnews/>.
>
> Dem der ikke ventede kan nu drille dem der udsatte deres køb.

Hm...

Var en af dem der havde håbet at blive omvendt til mac bruger

Hvad tror man? Kan man forvente nogle nye hardware konfigurationer i
forbindelse med udgivelsen af nyt OS? Ved ikke hvordan det foregår med mac.

Jeg kan leve med at jeg skal have et nyt OS (opgradere), men synes det
er træls hvis ens hardware bliver forældet på en uge når Leopard udgives?

--
Med venlig hilsen / Best regards

Palle Jensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-04-07 14:06

Hej Palle

Palle Jensen wrote:

> Hm...
>
> Var en af dem der havde håbet at blive omvendt til mac bruger

Det er aldrig for sent at vende 'hjem'.

> Hvad tror man? Kan man forvente nogle nye hardware konfigurationer i
> forbindelse med udgivelsen af nyt OS? Ved ikke hvordan det foregår med mac.

Hm, rygterne svirrer, - og jeg fik det yderligere bekræftet den anden
dag fra en bekendt i USA, - at der _er_ noget nyt på vej. Der snakkes
bl.a. om nye MacPro - bl.a. en Quad på omk. 2,6gb til rundt regnet
15.000kr. inkl. moms, en Quad 3.0ghz til ca. 22.000kr. (omr. efter USA
priser). Kommer det til at holde stik, så vil det jo betyde et gevaldigt
prisfald i forhold til nu.

Hvis du har set/læst tråden "Hvad skal man?", - så vil du se, at jeg
selv overvejer, hvad jeg skal eller ikke skal. - Jeg tror, jeg vil sige
det sådan, at hvis rygterne forstærkes i løbet af de næste få uger
omkring de nye Quad, så venter jeg, - ellers springer jeg nok på en Quad
2,66ghz...

> Jeg kan leve med at jeg skal have et nyt OS (opgradere), men synes det
> er træls hvis ens hardware bliver forældet på en uge når Leopard udgives?

Jeg tror godt, du kan regne med, at hverken DualCore eller Quad bliver
forældet, selvom der skulle komme nogle nye og større maskiner i løbet
af de næste 5-6 måneder. - Eller sagt på en anden måde, - En 3.0ghz PC
er jo heller ikke forældet, selvom der kommer en ny 3.4ghz til samme pris...

Fra : Palle Jensen

Dato : 14-04-07 20:08

Erik Richard Sørensen wrote:

> Det er aldrig for sent at vende 'hjem'.

Nej vel. Jeg er nu aldrig "rejst hjemmefra" men jeg ved ikke.... Måske
er det alderen der trykker

> [...]
> af de næste 5-6 måneder. - Eller sagt på en anden måde, - En 3.0ghz PC
> er jo heller ikke forældet, selvom der kommer en ny 3.4ghz til samme

Nej OK. Kender ikke til Mac'ernes OS hop. Lige nu er jeg på det punkt
hvor jeg står med en pensioneret super PC der ikke ville kunne overleve
at lade Vista flytte ind. MS er jo mere overdrevne når det kommer til OS
skift. Der skal man jo ud og købe ny maskine helst.

Gider bare ikke nå til Oktober og så få en opgradering til en tusse (Er
det egentlig en opgradering eller en "hel" version?), og så få et system
der hoster og hakker

Men det lyder umiddelbart ikke sådan....

> mvh. Erik Richard

Takker.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-04-07 21:43

Palle Jensen wrote:

> Nej vel. Jeg er nu aldrig "rejst hjemmefra" men jeg ved ikke.... Måske
> er det alderen der trykker

Hehe, - så er det sandelig på tide at komme ud og stå på egne Mac-ben.

> [...]
> at lade Vista flytte ind. MS er jo mere overdrevne når det kommer til OS
> skift. Der skal man jo ud og købe ny maskine helst.

Tja, fra de få, jeg kender til, der har skiftet til Vista, siger de
samstemmende, at under 3.0ghz virker den sløv og tung. - Der er åbenbart
en del, der tyder på det, da Vista allerede sælges til 5-700kr. for en
Home premium OEM. - en af mine venner kører med både XP Pro Media
Edition og Vista Home Premium edition for HP Mediacenter Pro maskiner,
og han siger klart, at Vista er hurtigst på nettet, mens XP kører bedst
med fx. Adobe CS2 pakken på hans 3,2ghz Xeon HP Mediacenter maskine.

Til alm. tekstbehandling er de stort set lige hurtige, men når han slår
over til at bruge Thai input, - hans kone er thailænder, - så bliver
Vista virkelig tung - og det endda med en MS Office 2007. (Han er
betatester på MSO2007).

Jeg kan her tilføje, at på mine 'gamle' Dual G4/1,8ghz med 10.4.8/10.4.9
er der ingen forskel at mærke, hvis jeg slår om til fx. Thai,
Traditional Chinese eller Hebrew, - det er fuldstændig det samme. Og
det, jeg véd fra Leopard testere, er, at den ihvertfald ikke er
langsommere end Tiger - heller ikke, hvis man bruger fx. 'Buttom Screen
Input Method' til de asiatiske sprog.

> [...]
> der hoster og hakker
>
> Men det lyder umiddelbart ikke sådan....

Du kan uden videre opgradere en OS X 10.4.x Tiger ved at 'Opgradere' i
en 10.5 installer. Man behøver ikke at slette det gamle system først og
bevare stort set alle de personlige indstillinger, du evt. har lavet på
en 10.4.x. Men der er så også så meget helt nyt i 10.5, så man godt kan
forsvare at sige, at det også er et helt nyt system - samtidig med, at
der vil blive nogle hardwaremæssige begrænsninger på ældre udstyr. - Fx.
tyder alt på, at G4 processor vil blive den mindste CPU, der kan
installeres en Leopard på.

Du kan jo også gøre det, at du fx. køber en Quad 2,66ghz/Xeon nu med en
10.4.6, opdatere til 10.4.9 (gratis) og så vente med en 10.5 Leopard
hentil omk. dec., så skulle der gerne være kommet en opdatering til
10.5.1, som har fjernet de værste børnesygdomme, som jo altid vil være i
et system, der trods alt på mange punkter er helt nyskrevet. - Om du
køber Leopard ved release eller venter et par måneder koster ikke
ekstra. - Prisen vil være den samme, og opdateringerne er gratis.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-07 21:50

Palle Jensen <usenet@ducktrucks.dk> wrote:

> Gider bare ikke nå til Oktober og så få en opgradering til en tusse (Er
> det egentlig en opgradering eller en "hel" version?), og så få et system
> der hoster og hakker

Apples licensbetingelser taget i betragtning er alle retail varianter
af Mac OS (X) en opdatering til den version der fulgte med maskinen.

Jeg ved ikke hvad du mener med "ets sytem der hoster"

Fra : Palle Jensen

Dato : 15-04-07 08:15

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Apples licensbetingelser taget i betragtning er alle retail varianter
> af Mac OS (X) en opdatering til den version der fulgte med maskinen.

Det jeg mente var blot om den opgradering man køber for ca. 1000,- var
en standalone eller "kun" en opgradering?

> Jeg ved ikke hvad du mener med "ets sytem der hoster"

Hoster, som i *host host*.....

At det ikke kan trække et nyere og mere krævende system.

Fra : Morten Lind

Dato : 15-04-07 08:43

Palle Jensen <usenet@ducktrucks.dk> wrote:

> Det jeg mente var blot om den opgradering man køber for ca. 1000,- var
> en standalone eller "kun" en opgradering?

Du køber en retailversion af et splinternyt styresystem for de ca.
1000,- kr.

Det er det samme som en opgradering, hvis du har et ældre styresystem i
forvejen - hvis du _ikke_ har dét, køber du et nyt styresystem. Det
nyeste.

I de cirka atten måneder, der går mellem udgivelserne af opgraderingerne
af styresystemerne, får du _opdateringerne_ gratis.

Læg mærke til, at der er forskel på en opgradering og en opdatering.

> At det ikke kan trække et nyere og mere krævende system.

Alle nye Macintosh´er kan køre Mac OS X, 10.5, Leopard......du skal helt
tilbage til PowerPC G3, inden det bliver besværligt.

M.

Fra : Palle Jensen

Dato : 15-04-07 09:07

Morten Lind wrote:

> Du køber en retailversion af et splinternyt styresystem for de ca.
> 1000,- kr.

Tak.

> Alle nye Macintosh´er kan køre Mac OS X, 10.5, Leopard......du skal helt
> tilbage til PowerPC G3, inden det bliver besværligt.

Og tak...

Tror ikke jeg gider vente

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 15-04-07 14:03

Palle Jensen <usenet@ducktrucks.dk> wrote:

> Tak.

Bare for at gøre valget lidt sværere endnu, så skal man også tænke på
iLife-pakken. Den følger med enhver ny Mac, men den følger ikke med en
retailversion af styresystemet. Man venter en ny version af iLife
samtidigt med Leopard, så det er en ekstra udgift på 700 kr., hvis man
også vil have den i nyeste version.

Jeg står selv i samme situation, men jeg tror, jeg venter til oktober.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-07 08:20

> Det jeg mente var blot om den opgradering man køber for ca. 1000,- var
> en standalone eller "kun" en opgradering?

standalone.

> Hoster, som i *host host*.....

> At det ikke kan trække et nyere og mere krævende system.

Mac OSX er med forbehold for ændringer i hardware understøttelse
blevet hurtigere på samme hardware ved hver point release. Primært pga
af optimering af driver arkitektur, display engine og caching
algoritmer.

SDK'et har desuden ændret sig ved hver pointrelease hvilket har
betydet at udviklerne har revet sig i håret og or en stor dels
vedkommende har måtte ændre deres kode. 10.5 vil for første gang i Mac
OS X's levetid ikke blive ændret i version 10.5.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-04-07 22:39

> Palle Jensen <usenet@ducktrucks.dk> wrote:

<snip>

> Mac OSX er med forbehold for ændringer i hardware understøttelse blevet
> hurtigere på samme hardware ved hver point release. Primært pga af
> optimering af driver arkitektur, display engine og caching algoritmer.

Enig; min Powerbook Pismo fra 1999, der i sin tid kom med Mac OS System
8 kører fint med OS X 10.3. Den har selvfølgelig mere RAM og større HDD.

> SDK'et har desuden ændret sig ved hver pointrelease hvilket har betydet at
> udviklerne har revet sig i håret og or en stor dels vedkommende har måtte
> ændre deres kode.

Ja, de brugere der f.eks har problemer med Office:mac 2004 på
microsoft.public-nyhedsgrupperne anvender stort set alle OS X 10.4.
Office 2004 blev i sin tid udviklet til OS X 10.2. MS Office 2004 virker
dog efter sigende stadig som det skal under OS X 10.3

> [SDK'et til] 10.5 vil for første gang i Mac OS X's levetid ikke blive
> ændret i version 10.5.

Det vil tiden jo vise.

Jeg venter på at se om Apples Airport driver i 10.5 osse kommer til at
understøtte 802.11a udstyr. Der har været rygter fremme om at de
trådløse netkort der sidder i Apples Macbooks er dual bånd (a/b/g) kort.
Men jeg har ikke kunne finde noget mere konkret herom.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-04-07 23:09

Axel Hammerschmidt wrote:

> Enig; min Powerbook Pismo fra 1999, der i sin tid kom med Mac OS System
> 8 kører fint med OS X 10.3. Den har selvfølgelig mere RAM og større HDD.

Axel, du kan roligt smide en 10.4.9 på den, når den er med Firewire. Jeg
har selv haft en Pismo 500. Den kører stadig ualmindelig hurtig med
10.4.8 + 9.2.2 på hver sin partition.

Jeg har desuden også kørt med 10.4.5 på en B&W G3, der godt nok var opg.
til en 900mhz, - så der var altså skub i den gamle.

> [...]
> Office 2004 blev i sin tid udviklet til OS X 10.2. MS Office 2004 virker
> dog efter sigende stadig som det skal under OS X 10.3

Det er ikke bare MSO... Vi har haft store problemer med at få udleveret
koder til brug for NisusWriter Pro før for ganske nylig.

I øvrigt har jeg indtryk af, at de fleste problemer med MSO2004 er på
Intel baserede macs og ikke så meget på PPC...

> Det vil tiden jo vise.

så kan jeg ihvertfald sige, at der er ændret så meget, at vi ikke har
kunnet bruge den fra 10.4 til NWP, så den kan køre optimalt på både
10.3.x, 10.4.x og 10.5.x. Der er faktisk ændret temmelig meget....

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-07 14:20

Palle Jensen <usenet@ducktrucks.dk> wrote:

> Hvad tror man? Kan man forvente nogle nye hardware konfigurationer i
> forbindelse med udgivelsen af nyt OS? Ved ikke hvordan det foregår med mac.

Hvad Intel tilbyder... med de samme specifikationer som Dell tilbyder
på samme tid.
Dvs. et spring fra 945 til 965 bundkort (og Core 2 Duo istedet for
Core Duo i mini'en).

Ikke noget der er grund til at vente på. Apples mini/iMac/Macbook
produkter har stadig lige så gode specs til prisen som eks IBM/Lenovo.

> Jeg kan leve med at jeg skal have et nyt OS (opgradere), men synes det
> er træls hvis ens hardware bliver forældet på en uge når Leopard udgives?

Hardware forældes som sådan ikke, Leoparden stiller ikke samme krav
til grafikkort som Vista. De nuværender Intel produkter fra Apple kan sagtes
honorere kravene til 10.5.

Fra : Palle Jensen

Dato : 14-04-07 20:22

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Hardware forældes som sådan ikke, Leoparden stiller ikke samme krav
> til grafikkort som Vista. De nuværender Intel produkter fra Apple kan sagtes
> honorere kravene til 10.5.

Godt så.

Hvor tit kommer der egentlig nye OS til MAC? Det er min opfattelse at
frekvensen er noget højere end hos kollegaerne i Redmon? Ca.?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-04-07 21:58

Palle Jensen wrote:

> Godt så.
>
> Hvor tit kommer der egentlig nye OS til MAC?

Helt nye systemer, der ikke kan opgraderes / opdateres? - Tja, den
sidste skete med skiftet fra OS 9.2.x til OS X 10.0.x. Dvs., hvis du
kørte med en gl. 10.1.5, som der faktisk er en del, der stadig bruger,
så kan du uden videre opgradere til Leopard ved at bruge knappen
'Opgrader' i installeren.

> Det er min opfattelse at frekvensen er noget højere end hos
> kollegaerne i Redmon? Ca.?

Apple har sådan set kun lavet nogle 'main upgrades' fra 10.0.x til hhv.
10.1.x, 10.2.x, 10.3.x og 10.4.x, hvor man både kan installere som alm.
stand-alone installeringer eller opgradere en af de andre OS X systemer.
- Modsat har Vista jo været undervejs i godt 4 år nu... - Og så plejer
Apple jo at nyskrive, mens M$ nøjes med lappeløsninger i form af div.
Servicepacks. - Jeg synes faktisk, det er en fordel med den måde, Apple
gør det på. - En 'Main Upgrade' ca. hvert andet år + jævnlige
opdateringer ca. hver anden / tredie måned. Det giver et mere jævnt
opgraderingsforløb, der stadig er næsten 100% bagudkompatibel, mens du
fx. ikke altid kan nøjes med at installere fx. en SP3, før du også har
installeret både en SP1 og SP2 til Windows systemet...

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-04-07 10:21

Palle Jensen <usenet@ducktrucks.dk> wrote:

> Hvor tit kommer der egentlig nye OS til MAC? Det er min opfattelse at
> frekvensen er noget højere end hos kollegaerne i Redmon? Ca.?

OS X fik så mange opdateringer i starten, at "onde tunger" påstod, at
Mac brugere betalte store beløb blot for at betateste styresystemet
Apple har da også meldt ud at fra og med 10.4 ville 10.x
opdateringsfrekvensen (dem man skal betale for) falde i forhold til
tidl.

--
Mvh Martin

Fra : Peter B. P.

Dato : 14-04-07 19:44

> [...]

> Hvad tror man? Kan man forvente nogle nye hardware konfigurationer i
> forbindelse med udgivelsen af nyt OS? Ved ikke hvordan det foregår med mac.

Ja - muligvis BluRay optagere i næste generation af Mac Pro.

--
regards , Peter B. P.
http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk