slette filer uden at smide dem i papirkurv~
Fra : Rune Ege Gade Maagen~

Dato : 11-04-07 13:16

Er det muligt at slette en fil uden at smide den i papirkurven?
Jeg leder efter shift-del eller lign.

mvh rune

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 11-04-07 15:16

On Apr 11, 2:15 pm, Rune Ege Gade Maagensen <r...@maagensen.com>
wrote:
> Er det muligt at slette en fil uden at smide den i papirkurven?
> Jeg leder efter shift-del eller lign.

Du kan i hvert fald taste ÆBLE-SHIFT-BACKSPACE for at tømme
papirkurven uden advarsler, men lige det at slette med det samme, har
jeg ikke kunnet finde nogen genvej for. Der findes dog sikkert masser
af utilities, der kan give dig en sådan tastatur-genvej.

Fra : Morten Lind

Dato : 11-04-07 15:17

Rune Ege Gade Maagensen <reg@maagensen.com> wrote:

> Er det muligt at slette en fil uden at smide den i papirkurven?
> Jeg leder efter shift-del eller lign.
>
> mvh rune

Markér din fil(enkeltklik) + ctrl på tastaturet > slet, men den ender
altså i papirkurven, for det er jo dét, papirkurven er beregnet til,
ikke sandt.....?

M.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-04-07 19:23

Morten Lind skrev:

> Markér din fil(enkeltklik) + ctrl på tastaturet > slet, men
> den ender altså i papirkurven, for det er jo dét, papirkurven er
> beregnet til, ikke sandt.....?

Jo, men funktionen som i Windows, hvor man kan Shift + Delete en fil
og kyle den ud på de evige bitmarker udenom skraldespanden, savner
jeg nu også tit i OS X, for tit og ofte har jeg en fil, som jeg er
ret så sikker på skal slettes permanent for aldrig at vende tilbage,
og hvorfor så spilde harddiskplads på den...? :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 11-04-07 20:31

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> ret så sikker på skal slettes permanent for aldrig at vende tilbage,
> og hvorfor så spilde harddiskplads på den...? :)

Jeg er helt enig. Jeg synes også OSX Finder mangler mange af de funktioner
jeg har været vant til fra Windows. Den er lige lovlig skrabet.

Måske er Path Finder en løsning du kan bruge: http://www.cocoatech.com/pf4/

Det er godt nok et stykke tid siden jeg har brugt det så det er blevet
opdateret siden da, men det kunne udnytte OSX's "secure delete" funktion på
fil niveau. Dvs. når filen blev slettet var den virkelig væk, og ikke i
papirkurven.

Mvh. Lars

Fra : Morten Lind

Dato : 11-04-07 21:38

> [...]
> ret så sikker på skal slettes permanent for aldrig at vende tilbage,
> og hvorfor så spilde harddiskplads på den...? :)

OK - så lærte jeg også noget i dag

Som gammel Macmand er jeg jo vant til at gå med skrald

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-04-07 21:45

> [...]
> ret så sikker på skal slettes permanent for aldrig at vende tilbage,
> og hvorfor så spilde harddiskplads på den...? :)

tro mig ... folk har ikke brug for sådan en funktion ... der kommer alt
for mange "DOH!" moments ....

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 12-04-07 15:25

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> wrote in message

> tro mig ... folk har ikke brug for sådan en funktion ... der kommer alt
> for mange "DOH!" moments ....

Tro mig.... Det kan jeg sagtens selv styre når jeg bruger Windows. Så kan
jeg også når jeg bruger OSX.

/Lars

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-04-07 21:21

Lars H. Pedersen skrev:

> Jeg er helt enig. Jeg synes også OSX Finder mangler mange af de
> funktioner jeg har været vant til fra Windows. Den er lige
> lovlig skrabet.

Enig. Jeg savner også andre meget nyttige funktioner fra Windows.
F.eks. muligheden for at omdøbe, slette, flytte eller kopiere
filer eller mapper fra en 'Åben'- eller 'Gem som'-dialoboks i
ethvert program, er noget jeg savner dagligt i OS X.

Det er nærmest latterligt, at man er nødt til at gå ud i Finder
for f.eks. at omdøbe en fil dybt inde i en mappestruktur, når man
i forvejen har en dialogboks åben i et eller andet program, som
peger direkte ned i den mappe, hvor man kan se den fil, man har
planer om at gøre noget ved.

Godt nok så kan Default FolderX løse noget af ovenstående, men det
burde efter min mening være direkte indbygget i styresystemet, og
det undrer mig meget, at det ikke forlængst er blevet tilføjet i en
af de efterhånden utallige opdateringer til OS X.

> Måske er Path Finder en løsning du kan bruge:
> http://www.cocoatech.com/pf4/

Det vil jeg tage en kigger på. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-04-07 21:28

Lars H. Pedersen skrev:

> http://www.cocoatech.com/pf4/

'Instant filesystem updates'

Uha-uha! Det savner jeg også :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-04-07 22:12

Thomas von Hassel skrev:

> tro mig ... folk har ikke brug for sådan en funktion ... der
> kommer alt for mange "DOH!" moments ....

Der kommer mange D'OHs! fra mig i det daglige. Dog for det meste
under brugen af OS X og (7-9-13) aldrig pga. en fil, som er røget
direkte ud i Windows med Shift-tasten, for den rammer man jo ikke
sådan bare rent tilfældigt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-04-07 22:15

Morten Lind skrev:

> OK - så lærte jeg også noget i dag
> Som gammel Macmand er jeg jo vant til at gå med skrald

Det er vel også en god sikkerhed at have, men nogle gange får
jeg bare lyst til at smide livremmen og/eller selerne, og kan
så blive irriteret over, at OS X ikke giver mig lov. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-04-07 15:21

Rune Ege Gade Maagensen <reg@maagensen.com> wrote:

> Er det muligt at slette en fil uden at smide den i papirkurven?
> Jeg leder efter shift-del eller lign.
>
> mvh rune

Ja ... i terminalen ... Men hvad er der galt med papirkurven ?

/thomas

Fra : Rune Ege Gade Maagen~

Dato : 13-04-07 23:23

Thomas von Hassel skrev:

> Ja ... i terminalen ... Men hvad er der galt med papirkurven ?

At der ikke er plads. Uden den funktion, bliver papirkurven værdiløs da
jeg er nødt til at tømme den hele tiden. Det var det her manglende
funktioner der i sin tid fik mig til at gå fra Windows til Linux. Så giv
mig dog valgmuligheden Apple.

Nogle gange har man en fil eller 20 som bare ikke skal gemmes under
nogen omstændigheder. Det er ligesom når man har holdt fest, så smider
man hele oprydningen i en sort sæk og går ned med den med det samme.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-04-07 06:28

> [...]

> nogen omstændigheder. Det er ligesom når man har holdt fest, så smider
> man hele oprydningen i en sort sæk og går ned med den med det samme.

Du skal nok bare indse at for 98% af computerbrugere er papirkurven en
extra sikkerhedsventil ... og kan ikke se det store problem .. det er jo
ikke fordi det fylder mere på disken når du flytter det i papirkurven ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 14-04-07 06:46

> [...]

> extra sikkerhedsventil ... og kan ikke se det store problem .. det er jo
> ikke fordi det fylder mere på disken når du flytter det i papirkurven ?

Nemlig

Æble>løft(shift)>backspace/delete tømmer din papirkurv, og så er det
ligesom efter festen - i Finder kan du også vælge _sikker_ tømning af
skralderen......markér mange filer: enkeltklik og træk markøren hen over
emnerne.

Er de alle et samlet sted: æble + a > æble + d = skralderen, og så som
ovenstående.

Ellers er der vist givet en Terminalopskrift andetsteds i tråden.

M.

Fra : Jesper

Dato : 11-04-07 22:19

Rune Ege Gade Maagensen <reg@maagensen.com> wrote:

> Er det muligt at slette en fil uden at smide den i papirkurven?
> Jeg leder efter shift-del eller lign.
>
> mvh rune

Åbn Termianal, skriv rm, indsæt mellemrum, træk den eller de filer der
skal slettes ind i terminalvinduet, slet overskydende mellemrum efter
sidste filsti, tast retur.
--
Jesper