MS Windows
briani 27239
Er det rigtigt at man kan sætte sin XP op ~
Fra : junker@info.dk

Dato : 10-04-07 19:55

Er det rigtigt at man kan sætte sin XP op til at fungere som http-sever?

Eller kræver det et ekstraprogram?

Hvordan sætter man den op som http-server.

Skal bruge det til at streame et web-cam lie...

På forhånd tak

Hilsen

Carsten

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 10-04-07 20:04

junker@info.dk skrev:
> Er det rigtigt at man kan sætte sin XP op til at fungere som http-sever?
>
> Eller kræver det et ekstraprogram?
>
> Hvordan sætter man den op som http-server.

Ja det er rigtigt.
Du kan installerer IIS (mener det er en del af XP og kan installeres fra
tilføj/fjern men er ikke helt ikker)
Du kan også installere apache eller andre http servere.

> Skal bruge det til at streame et web-cam lie...

Der er vist bare begrænsninger på antallet af connection. Og du skal
selvfølgelig forwarde port 80 i din router til din XP maskine

/Andreas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-04-07 21:37

junker@info.dk skrev:

> Er det rigtigt at man kan sætte sin XP op til at fungere som http-sever?

Det mest korrekte svar er nej. XP er st styresystem.

Men du kan sagtens sætte en server op på din pc. Der findes vist
nok versioner af XP hvor et serverprogram er indbygget, men der
findes (mindst) to gode, gratis programmer der kan få den til at
køre som server, Apache og Tomcat (jeg kunne ikke lige finde
hjemmesiden til det sidste).

> Eller kræver det et ekstraprogram?

Ja.

> Hvordan sætter man den op som http-server.

Her er Apaches hjemmeside. Det er en af de mest benyttede
internetservere:

   http://httpd.apache.org/

Krydspostet til: <news:dk.edb.internet.webdesign>,<news:dk.edb.system.ms-windows>

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-04-07 05:37

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> findes (mindst) to gode, gratis programmer der kan få den til at
> køre som server, Apache og Tomcat (jeg kunne ikke lige finde

Tomcat er primært en Java server.
Jeg tror ikke den vil ha' det særlig godt på en PC.

Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-07 08:35

> Det mest korrekte svar er nej. XP er st styresystem.

Sikke da noget sludder...!

Hvis du kører med XP Professionel, skal du bare aktivere PWS, og så har du
en webserver på maskinen !!!
PWS er en light udgave af IIS, men kan sagtens bruges til at høre HTML og
ASP sider samt frontpage.
Den understytter dog ikke PHP, så dette skal installeres seperat hvis du vil
køre det !

Kontrolpanel -> Tilføj Fjern programmer -> Windows Komponenter -> Aktiver
IIS (Internet Information Services)

Under Kontrolpanel -> Administration -> vil du nu finde ikonet Internet
Informations Services.
Her administrerer du dit website !

God fornøjelse !!!
Neuhafen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-07 10:29

Neuhafen skrev:

> Sikke da noget sludder...!

Er det? Kan man sætte DOS til at fungere som http-server? Kan man
sætte Linux, Unix, Mac-OS ... til at fungere som http-server?

Nej, det kan man ikke. Men man kan afvikle software på alle de
nævnte platforme så der kører en http-server på dem.

Fra : per christoffersen

Dato : 12-04-07 12:05

> Er det? Kan man sætte DOS til at fungere som http-server? Kan man
> sætte Linux, Unix, Mac-OS ... til at fungere som http-server?

Hvis man køber en windows XP, så får man langt mere end et styresystem.
Lommeregneren, Pinballspillet og PWS følger alle med, men de er ikke en del
af styresystemet.
Uden at rippe op i den gamle monopoldiskussion igen, så kunne man også nævne
Internet Explorer, som er en del af Windows XP, men som ikke er en del af
styresystemet.

Der er sket meget siden DOS, så sammenligningen er ikke så god.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-07 12:15

per christoffersen skrev:

> Hvis man køber en windows XP, så får man langt mere end et
> styresystem. Lommeregneren, Pinballspillet og PWS følger alle
> med, men de er ikke en del af styresystemet.

Kan man sætte XP op til at fungere som lommeregner?

Fra : per christoffersen

Dato : 12-04-07 12:36

> Kan man sætte XP op til at fungere som lommeregner?

Dit spørgsmål er forkert stillet, fordi du har en misforståelse af hvad
Windows XP er, og omfatter.
I Microsofts terminologi er Windows XP langt mere end bare styresystemet, og
det kan du selv konstatere i sprogbrugen her:
http://www.microsoft.com/windows/using/windowsxp/default.mspx

Eksempel:
Find time-saving tips for browsing the web using Windows XP.

Man kan jo ligesom ikke webbrowse med et styresystem, vel?

Eller som de spørger (vist nok) i installationsskærmen:
Kan jeg lave forunderlige ting med Microsoft Windows XP? Ja, mon ikke!
(Og de dækker så over hvad Microsoft opfatter somfantastiske medieredskaber,
nemlig Mediaplayeren og Moviemaker.)

/Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-04-07 12:38

Den 12-04-07 13.15 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Kan man sætte XP op til at fungere som lommeregner?
>
> Krydspostet til: <news:dk.edb.internet.webdesign>,<news:dk.edb.system.ms-windows>

Der burde nok nærmere være sat FUT til dk.kultur.sprog. Vi er ude i
sprogligt flueknepperi, hvilket ikke hører hjemme her. Meningen med det
oprindelige spørgsmål var tydelig nok.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-07 15:50

Kim Ludvigsen skrev:

> Der burde nok nærmere være sat FUT til dk.kultur.sprog. Vi er ude i
> sprogligt flueknepperi, hvilket ikke hører hjemme her. Meningen med det
> oprindelige spørgsmål var tydelig nok.

Synes du at der var noget galt med mit svar?

Krydspostet til: <news:dk.edb.internet.webdesign>,<news:dk.edb.system.ms-windows>,<news:dk.admin.netikette>
Fut til: <news:dk.admin.netikette>
Svar herpå sendes dertil hvis man ikke ændrer det.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-07 12:09

> [...]
>
> Nej, det kan man ikke. Men man kan afvikle software på alle de
> nævnte platforme så der kører en http-server på dem.

Hvad fabler du om...

Spørgsmålet var om man kunne sætte XP op som en http-server...
Til det er svaret JA !!!!

Du har ret. XP er et styre system, men det er Windows 2000 Server også...

Jeg kender flere som har sat XP-Pro op som http-server, og har selv
eksperimenteret lidt med det før jeg skiftede til 2000.

Hvorfor installere apache som kun kører PHP eller Tomcat som primært er til
java, når PWS (IIS) er "indbygget" i XP-Pro ?
XP-Pro byder også på FTP og en del andet. Måske er XP ikke den bedste
løsning til store krævende sider, eller til hosting af mange sites, men det
virker pålideligt og kan SAGTENS og med fordel bruges til mindre private
sites.

Neuhafen

Fra : Kristian Thy

Dato : 10-04-07 22:16

On Apr 10, 10:36 pm, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk>
wrote:
> [...]
> findes (mindst) to gode, gratis programmer der kan få den til at
> køre som server, Apache og Tomcat (jeg kunne ikke lige finde

Spøjst, det er ellers første link hvis man googler "tomcat" :)

http://tomcat.apache.org/

.... men Tomcat er primært en JSP-applikationsserver bygget oven på
Apache, så det har OP næppe megen glæde af. Hvis man ønsker andre http-
servere end Apache og IIS kan man fx kigge på lighttpd, der ser ud til
at være up-and-coming indenfor webservermarkedet:

http://www.lighttpd.net/
http://shor.ter.dk/991834751

\\kristian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-04-07 08:59

Kristian Thy skrev:

> ... men Tomcat er primært en JSP-applikationsserver bygget oven på
> Apache

Det var det der forvirrede mig. Da jeg i sin tid prøvede Tomcat
på datamatikerskolen, fik vi bare en fil der hed noget med Tomcat
der skulle installeres.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-04-07 02:26

junker@info.dk skrev:

> Er det rigtigt at man kan sætte sin XP op til at
> fungere som http-sever?

Ja, hvis du har XP Pro, home-udgaven har den ikke.

> Eller kræver det et ekstraprogram?

Ja, du skal installere IIS fra cd'en.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Benny Andersen

Dato : 11-04-07 08:11

On Tue, 10 Apr 2007 20:54:53 +0200, junker@info.dk wrote:
> Skal bruge det til at streame et web-cam lie...
IIS i xp pro er til udvikling, test og småskala server. Der er sat en 'prop
i hullet' (begrænsning af samtide requests - mener jeg) så Microsoft får
solgt deres disiderede server OS'er til folk som hoster til et bredere
publikum.
Men derfor kan man jo godt prøve, til glæde for familie og venner.

Nu du bringer det op - streaming - så tror jeg at en webserver blot snakker
http protokollen.
I protokol mæssig forstand er steaming RTSP (Real-time Streaming Protocol)
- baseret ligesom http på tcp.

Heller ikke lige b-ones priser man finder ved googling på
rtsp server site:*.dk

Og så hør lige her Carsten: når man poster til flere grupper så sætter man
follow up to headeren, så den efterfølgende dialog ligger samlet et sted.
Benny Andersen

Fra : Kristian Thy

Dato : 12-04-07 18:41

On Apr 12, 1:09 pm, "Neuhafen" <neuhafen sNaBeL-A neuhafen dk> wrote:
> Hvorfor installere apache som kun kører PHP ...

Den lader vi lige stå et øjeblik.

\\kristian