MS Windows
briani 27239
Kan ikke installere XP på en maskine med V~
Fra : DerGolf

Dato : 09-04-07 19:55

Nu har jeg kigget lidt på Vista på min ekstra maskine, og nu skal den ud
igen.
Jeg booter på min XP CD, men får en fejlmeddelse i stil af:
Ingen harddiske er tilsluttet.

Men det er der. Og hvis jeg fjerner XP CD i drevet booter den op igen i
Vista.
Men jeg vil ha XP på den igen.
Har prøvet med Maxtor Maxblast for evt lave en grundformatering. Men den kan
ikke se min harddisk (en SATA 120 GB Maxtor)
Nogen ideer hvad jeg kan gøre?
mvh MIC

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 09-04-07 20:00

DerGolf skrev:
> [...]
> Har prøvet med Maxtor Maxblast for evt lave en grundformatering. Men den kan
> ikke se min harddisk (en SATA 120 GB Maxtor)

Det er nok fordi det er en SATA hardisk, og din WindowsXP ikke har
drivere dertil.
Efter boot på CD'en kommer der mulighed for at indlæse yderligere
drivere. Det er det du skal bruge - en disk med drivere til din SATA
controler og du skulle kunne fortsætte installationen.

/Andreas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-07 20:28

Andreas Lorensen skrev:

> Det er nok fordi det er en SATA hardisk, og din WindowsXP ikke har
> drivere dertil.

Jeg skal ikke kloge ret meget i det, men jeg vil blot fortælle at
jeg har slagtet en Vista på en 320 GB SATA harddisk. Det gik uden
problemer at lægge XP Pro på bagefter (jeg nedlagde hele drevet
og oprettede et systemdrev på 10 GB). Da XP var kørende,
installerede jeg SATA-drivere fra den cd der fulgte med pc'en
(drivere til både Vista og XP).

--
Bertel

Fra : John Smith

Dato : 09-04-07 22:08

DerGolf skrev
> [...]
> Har prøvet med Maxtor Maxblast for evt lave en grundformatering. Men den
> kan ikke se min harddisk (en SATA 120 GB Maxtor)

Hvis det er problem med SATA driver, som andre antyder, så kan du prøve
følgende, som jeg har skrevet ved et andet indlæg omkring SATA-driver og
manglende diskdrev:

Til andre, med samme SATA problem, men som måske ikke lige har adgang til en
USB floppy drev, kan jeg varmt anbefale NLite, som jeg selv har brugt med
succes.
Læs her om programmet:
http://news.softpedia.com/news/Install-Windows-XP-On-SATA-Without-a-Floppy-F6-47807.shtml