Hvad skal man?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-04-07 15:39

....Var lige en tur nede i Humac i anden anledning. Her fik jeg en lille
snak med en af folkene ang. MacPro

Hvor stor en forskel er der reelt på en Quad 2 og en Quad 2,6? - Kan det
betale sig at ofre de ekstra ca. 3500kr. på en 2,6'er? - Eller er det
bedre at bruge de penge på ekstra RAM og diske?

Pt. har de Quad 2.0 til 16.000kr. og 2,6 til 19.500kr.... - Så jeg er da
begyndt at få nogle idéer om at sælge 2 af mine QuickSilver og kun
beholde den ene...

mvh. Erik Richard
<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : tom

Dato : 10-04-07 16:31

On 2007-04-10 16:39:06 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
>
> Pt. har de Quad 2.0 til 16.000kr. og 2,6 til 19.500kr.... - Så jeg er d
> a begyndt at få nogle idéer om at sælge 2 af mine QuickSilver og kun

Et bud herfra, er at de sidste 3,5k er godt givet ud.
Måske er maskinen ikke "langsom" nu, men det bliver den jo når du
vænner dig til den.
Derfor hellere købe "for meget" regne kraft til "nu", og så vide at du
ganske enkelt kun bruger en del af maskinens CPU power..
Snart, med næste eller næste styre system, dine voksende ambitioner
etc.. vil du sikkert blive glad for at vælge den "største" nu.
Tror at der på det rent tekniske plan er ræson i at købe 2,6 versionen..
Rammens hastighed og front side bussen, og selve CPUerne "passer"
nemlig sammen.
Mener at ram kører i klodser på 2x667 mhz, mens frontside bus er på
1333 og CPU på 2666, hvilket jo - hele vejen igennem - er en slags
fordobling eller 1:1, hvor 2,0 CPUerne jo reelt ikke udnytter rammens
og Front side Bussens hastigheder med mindre at der er "skruet" ned for
FSB eller ram??

Tom

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-04-07 17:48

tom <spam@bam.dk> writes:

> Snart, med næste eller næste styre system, dine voksende ambitioner
> etc.. vil du sikkert blive glad for at vælge den "største" nu.

Fremtidssikring af maskiner er sjældent rentabelt, i min erfaring.

Jeg ville hellere - hvis jeg var Erik - undersøge hvilke
opgraderingsmuligheder der er.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-04-07 19:52

> Fremtidssikring af maskiner er sjældent rentabelt, i min erfaring.
>
> Jeg ville hellere - hvis jeg var Erik - undersøge hvilke
> opgraderingsmuligheder der er.

Der strides de lærde jo ... jeg har altid sagt køb top of the line, så
holder det længere ...

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-04-07 22:13

tom <spam@bam.dk> wrote:

> [...]
> Snart, med næste eller næste styre system, dine voksende ambitioner
> etc.. vil du sikkert blive glad for at vælge den "største" nu.

3.5K er uforholdsmessigt meget at bruge på en moderart højere
clockfrekvens når man er privat person. Hvis man køber er mac pro er
det fordi den kan afvikle mange tråde samtdig eller fordi den kan
fyldes med stinkende meget ram (hvilket ikke er inden for den
økonomiske fprmåen for private brugere)

> [...]
> fordobling eller 1:1, hvor 2,0 CPUerne jo reelt ikke udnytter rammens
> og Front side Bussens hastigheder med mindre at der er "skruet" ned for

Det betyder ikke noget på intel platformen, FSB og ram er lige hurtig
uanset hvilken af varianterne du vælger. Det der vitterligt kan betyde
noget er om man udenytter FB rammene, dvs 2, 4 eller 8 ens klodser for
at få hukommelses båndbrede og lavere latency. Sidstnævnte er et
potentielt problem med 2stk FB klodser.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-04-07 17:36

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Pt. har de Quad 2.0 til 16.000kr. og 2,6 til 19.500kr.... - Så jeg er
> da begyndt at få nogle idéer om at sælge 2 af mine QuickSilver og kun
> beholde den ene...

Hvad har du tænkt dig at lave, hvor du mener det gør en forskel?

Personligt tror jeg forskellen ikke er prisen værd, og at du på sigt
vil værdsætte at have så meget RAM du har råd til. Desuden kommer der
en hurtigere om et halvt år.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-04-07 18:08

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvad har du tænkt dig at lave, hvor du mener det gør en forskel?

Primært lydredigering....

> Personligt tror jeg forskellen ikke er prisen værd, og at du på sigt
> vil værdsætte at have så meget RAM du har råd til. Desuden kommer der
> en hurtigere om et halvt år.

Jeg går skam ikke ud i morgen og henter en maskine... Jeg har desuden
hørt ret vedvarende rygter om, at der vil komme en ny Quad omk.
2,4-2,6ghz men til langt lavere pris - helt ned til omk. det, en 2,0
koster i dag...

Men det er givet, - at skal jeg handle, så skal der min. være 2gb helst
4gb RAM og nogle store diske...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-04-07 18:28

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Men det er givet, - at skal jeg handle, så skal der min. være 2gb
> helst 4gb RAM og nogle store diske...

Nu kender jeg ikke så meget til det endnu, men drejer lydredigering
sig ikke primært om at jonglere rundt med en HULENS masse data og
mindre om at gøre noget ved dem?

Så er det da netop RAM og ikek CPU der er flaskehalsen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-04-07 19:58

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Nu kender jeg ikke så meget til det endnu, men drejer lydredigering
> sig ikke primært om at jonglere rundt med en HULENS masse data og
> mindre om at gøre noget ved dem?

Det kommer da an på, hvad der skal laves... Hvis der kun skal optages,
splittes og gemmes, så er det ikke det store problem, men hvis der også
skal redigeres i form af at korrigere og optimere en fil, før den bliver
gemt. - Og det er altså noget, der godt kan trække tænder ud. - Jeg
arbejder altid i raw data, hvilket godt kan betyde, at et enkelt
musikstykke godt kan fylde 4-500mb eller mere. - Og i det øjeblik, den
færdige fil skal renderes og gemmes, så kræver det en del kraft, hvis
tiden skal holdes nede på et akseptabelt. - Der er forskel på, om det
tager 2 min. eller 18 min.....

> Så er det da netop RAM og ikek CPU der er flaskehalsen.

RAM er vitig i de første faser, mens CPU kraft er vigtig i renderings-
og gemmefaserne, - så for mig at se, gælder det om at få fundet det, der
giver optimalt udbytte.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-04-07 20:54

> [...]
> skal redigeres i form af at korrigere og optimere en fil, før den bliver
> gemt. - Og det er altså noget, der godt kan trække tænder ud. - Jeg

du skal huske at medtænke dit programvalg. Det er dem som (altid )
sætter de endelige specifikationer.

Jeg er også enig med TRA at det altid er for dyrt at gå efter
"fremtidsikrede" modeller.

Kunne det ikke være fedt med: "jeg har dette program, byg en computer
der sparker røv til det brug." Det nærmeste du kommer den tankegang er
vel stadig indigo2.dk ?

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-04-07 21:25

Flemming Rubini wrote:

> du skal huske at medtænke dit programvalg. Det er dem som (altid )
> sætter de endelige specifikationer.

Hm, her er jeg nu ikke helt enig med dig. Selvfølgelig betyder
programvalg temmelig meget, men stadig ikke altafgørende. De fleste
moderne musikprogrammer er reelt bygget til at køre på væsentlig
hurtigere maskiner, end de fleste bruger.

Mine foretrukne programmer til fx. 2-kanals er helt klart Amadeus II og
Amadeus Pro, BIAS Peak og en smule PeakExpress, men jeg har så småt
planer om at gå over til Logic, som jo er ret så CPU krævende...

> Jeg er også enig med TRA at det altid er for dyrt at gå efter
> "fremtidsikrede" modeller.

Så er spørgsmålet jo, hvad man skal forstå ved 'fremtidssikker'? - Er
det top of the top med mest muligt indeni, eller er det 'kompromiet',
hvor man opnår det maksimale for en given pris?

- Jeg vil da gerne have en af de store 'MonsterMacs', som jeg så på en
webside sidste år med 8x seriekoblede Dual G5/2,8ghz, 128gb RAM, 16x
500gb 15k SATA diske og så med en modificeret Mac OS X 10.4.5. - Men
de koster alstå næsten det samme som en Rolls Royce - $195.000USd + VAT
(moms), - og så kommer programmerne oveni...

> Kunne det ikke være fedt med: "jeg har dette program, byg en computer
> der sparker røv til det brug." Det nærmeste du kommer den tankegang er
> vel stadig indigo2.dk ?

Hm, jeg synes nu ikke, det ser ud til at være noget særligt...

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-04-07 22:30

> Hm, jeg synes nu ikke, det ser ud til at være noget særligt...

Nej, der er ikke meget Ferrai over en Folkevogn

( det nærmeste de fleste kommer den: <http://www.ferraristore.com/>
Kiggede lige på: en Enzo legobil.)

Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-04-07 06:20

> [...]

> Men de koster alstå næsten det samme som en Rolls Royce - $195.000USd
> + VAT (moms), - og så kommer programmerne oveni...

Spørgsmålet er bare om du kan udnytte det i dine programmer. Det er
jo et fedt med mange CPU'er hvis den applikation du bruger ikke
understøtter det.

Personligt tror jeg - selv som programmør - at mit behov for CPU'er er
dækket pt af en dual core (en til programmer der kan løbe løbsk, og en
til at få slået de løbskeprogrammer ned med), og at det først vil
ændre sig når IDE'erne begynder at blive grundigt multitråede.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-04-07 16:31

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]

> betale sig at ofre de ekstra ca. 3500kr. på en 2,6'er? - Eller er det
> bedre at bruge de penge på ekstra RAM og diske?

Ram, ram og atter ram. Du kan jo få den BTO med minimums str. disk og
ram og evt blåtand hvis du har behov for det.

De 16K er ikke ekstraordinært billigt for en 2GHz.

pga FB ram skal man helst have sine ramklodser fordelt på 4
ens klodser; eller endnu bedre 8 ens klodser. Du kan med fordel købe
ramklodserne andet steds, Apple er svine dyre med FB ram.

Fra : Sebastian

Dato : 10-04-07 19:12

> [...]
> betale sig at ofre de ekstra ca. 3500kr. på en 2,6'er? - Eller er det
> bedre at bruge de penge på ekstra RAM og diske?
Hvad har du mest brug for regnekraft eller gennemstrøm af store
datamængder?

hilsen
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-04-07 20:02

Sebastian wrote:

> Hvad har du mest brug for regnekraft eller gennemstrøm af store
> datamængder?

Som jeg lige har svaret Thorbjørn - begge dele... RAM til optage- og
redigeringsfaserne - og regnekraften til renderings- og gemmefaserne.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-04-07 22:17

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Som jeg lige har svaret Thorbjørn - begge dele... RAM til optage- og
> redigeringsfaserne - og regnekraften til renderings- og gemmefaserne.

Til rendering vil en mac mini også være en væsentlig forbedring. Du
skal jo også ud og investere i en helt ny SW platform, da din OS9 SW
er død og begravet på intel hardware.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-04-07 22:36

> [...]
>
> Pt. har de Quad 2.0 til 16.000kr. og 2,6 til 19.500kr.... - Så jeg er da
> begyndt at få nogle idéer om at sælge 2 af mine QuickSilver og kun

gnæk gnæk, du skulle vel ikke have set denne:
http://www.apple.com/dk/macpro/

Den reklame stiller jo computeren lige på ens skrivebord, umuligt at
undsige sig ...

Kerneværdier, smelte smelte ...

Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-04-07 22:38

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> gnæk gnæk, du skulle vel ikke have set denne:
> http://www.apple.com/dk/macpro/
>
> Den reklame stiller jo computeren lige på ens skrivebord, umuligt at
> undsige sig ...

Du mener vel "under ens skrivebord" ... jeg forstår ikke folk der har
deres G5/MacPro stående PÅ skrivebordet ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-04-07 23:10

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Du mener vel "under ens skrivebord" ... jeg forstår ikke folk der har
> deres G5/MacPro stående PÅ skrivebordet ...

Det er så man bedre kan høre alle blæserne.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-04-07 00:58

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Du mener vel "under ens skrivebord" ... jeg forstår ikke folk der har
> deres G5/MacPro stående PÅ skrivebordet ...

Nej, nej, nej, så sidder man jo og savler ned i maskinen. Tsk tsk.

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-04-07 23:57

Flemming Rubini wrote:

> gnæk gnæk, du skulle vel ikke have set denne:
> http://www.apple.com/dk/macpro/

glurb.! - nej, 'kun' den 'gamle' 4-kernes 2,6....

> Den reklame stiller jo computeren lige på ens skrivebord, umuligt at
> undsige sig ...
>
> Kerneværdier, smelte smelte ...

Vi skal da helst ikke have flere Tjernobyl'er eller Three Mile Island
nu...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-04-07 06:26

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> glurb.! - nej, 'kun' den 'gamle' 4-kernes 2,6....

Jeg tror den der 8-core udgave lige er noget for dig. Når du har
skrabet penge nok sammen til at betale den, er den også faldet til et
beløb der er til at have med at gøre.

Tror du 8-core er fremtidssikret nok?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-04-07 08:07

> Jeg tror den der 8-core udgave lige er noget for dig. Når du har
> skrabet penge nok sammen til at betale den, er den også faldet til et
> beløb der er til at have med at gøre.
>
> Tror du 8-core er fremtidssikret nok?

Du ved jo godt at den er forældet i det øjeblik den kører af båndet ude
i Kina :)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-04-07 09:21

thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Du ved jo godt at den er forældet i det øjeblik den kører af båndet ude
> i Kina :)

Det er Erik der snakker om fremtidssikret - derfor må han vel også
kunne svare på spørgsmålet.

Al IT er per defintion forældet - det er bare om man har råd til nyt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 11-04-07 09:53

> Du ved jo godt at den er forældet i det øjeblik den kører af båndet ude
> i Kina :)
>
> /thomas

Thjorbjørn aspirerer blot til Djævleøens mobningscertificat

Men man kunne vel også anlægge den synsvinkel, at intet er forældet,
hvis man kan benytte det til det, man skal bruge(?).

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-04-07 10:14

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Thjorbjørn aspirerer blot til Djævleøens mobningscertificat
>
> Men man kunne vel også anlægge den synsvinkel, at intet er forældet,
> hvis man kan benytte det til det, man skal bruge(?).

Tja, min far bruger da trolig en LC 475 og en Grå G3/266 :)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 11-04-07 21:19

> Tja, min far bruger da trolig en LC 475 og en Grå G3/266 :)
>
> /thomas

Det er dét, jeg mener

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-04-07 11:41

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Thjorbjørn aspirerer blot til Djævleøens mobningscertificat

Regner med at blive æresmedlem. Nu får vi se.

> Men man kunne vel også anlægge den synsvinkel, at intet er forældet,
> hvis man kan benytte det til det, man skal bruge(?).

Godt spørgsmål. Skriver du breve på en skrivemaskine?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 11-04-07 21:29

> Regner med at blive æresmedlem. Nu får vi se.

......nærmer dig, du nærmer dig......

> Godt spørgsmål. Skriver du breve på en skrivemaskine?

Ikke mere, nej. Men hvis jeg ikke havde haft computeren, havde jeg da
gjort det. Jeg har faktisk lige inden påske skrevet et tre A4siders
brev. I hånden. Dog hverken med fjer eller fyldepen, men med tusch.

Og mine skrivemaskiner er stadig fuldt funktionsdygtige, begge to. Den
ene er en mekanisk Olympia(1960´erne) og den anden er en elektrisk
Olivetti(1980´erne)

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-04-07 22:15

> .....nærmer dig, du nærmer dig......

Lyder godt. Trænger til lidt til kontorvæggen - den er ret bar lige
nu.

> Ikke mere, nej. Men hvis jeg ikke havde haft computeren, havde jeg da
> gjort det. Jeg har faktisk lige inden påske skrevet et tre A4siders
> brev. I hånden. Dog hverken med fjer eller fyldepen, men med tusch.

Prisværdigt. Må man spørge hvorfor?

> Og mine skrivemaskiner er stadig fuldt funktionsdygtige, begge to. Den
> ene er en mekanisk Olympia(1960´erne) og den anden er en elektrisk
> Olivetti(1980´erne)

Hvorfor købte du Olivettien hvis Olympiaen var fuldt funktionel? Fik
du hjemmearbejdsplads?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-04-07 22:48

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Lyder godt. Trænger til lidt til kontorvæggen - den er ret bar
> lige nu.

Jeg har da et par kunstplakater, dem kan du da godt få. - De er af ham,
der også har lavet den med kattene, - kan aldrig huske hans navn... (Det
er ment seriøst, hvis du vil ha' dem, kan du bare hente, - de står bag
en dør og fylder)

> Prisværdigt. Må man spørge hvorfor?

Det ku' jo være et brev til 'den elskede', - den slags skriver man da
ikke på en computer.

> Hvorfor købte du Olivettien hvis Olympiaen var fuldt funktionel? Fik
> du hjemmearbejdsplads?

Har du nogensinde skrevet på sådan et hakkebrædt? - Så ville du også
vide, at i løbet af 5 min., så er man så træt i fingrene, at man har
svært ved bare at trykke en tast ned, hvis ikke man ligefrem skal slå
som med en hammer..

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-04-07 23:04

> [...]
> vide, at i løbet af 5 min., så er man så træt i fingrene, at man har
> svært ved bare at trykke en tast ned, hvis ikke man ligefrem skal slå

Er skam gammel nok til at have haft maskinskrivning i folkeskolen med
mekaniske skrivemaskiner. Kan stadig huske at det var svært at skrive
"på" med lillefingeren. Næh så er en computer ulige bedre at skrive
på.

Men nu venter jeg Morten svarer - han brugte jo immeværk den anden i
20 år.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 12-04-07 04:49

> [...]
> på.
>
> Men nu venter jeg Morten svarer - han brugte jo immeværk den anden i

Maskinskrivning i skolen var desværre forbeholdt Almenlinien. Jeg gik
Boglig, men ville gerne have haft det.

Jeg har så ikke selv brugt den i tyve år

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-04-07 06:38

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Maskinskrivning i skolen var desværre forbeholdt Almenlinien. Jeg gik
> Boglig, men ville gerne have haft det.

Tjah, men siden blev du voksen og alting og kunne have valgt at tage
det på aftenskole. Men det ser da ud til du klarer dig.

> Jeg har så ikke selv brugt den i tyve år

Hvilken "den"?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 12-04-07 07:25

> Tjah, men siden blev du voksen og alting og kunne have valgt at tage
> det på aftenskole. Men det ser da ud til du klarer dig.

Yep, men jeg valgte så andre aktiviteter, og ja, jeg klarer mig

> Hvilken "den"?

Nu har du jo klippet, men det var vist den gamle Olympia, jeg refererede
til - jeg skulle måske have sat "selv" i kursiv.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-04-07 08:32

> Det ku' jo være et brev til 'den elskede', - den slags skriver man da
> ikke på en computer.

nej ... det bliver SMS'et ....

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 12-04-07 09:13

> nej ... det bliver SMS'et ....
>
> /thomas

He, he.....

......men ikke hér)

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-04-07 12:02

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> .....men ikke hér)

Ikke sådan når enten du eller X'en er for gamle til at eje en mobil.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 12-04-07 12:38

> Ikke sådan når enten du eller X'en er for gamle til at eje en mobil.

Hæ, det er s´gu´ kun mig, der ikke gider lære det.....alle mine X´er gør
det ligeså fremrende* som de unge mennesker, og ligeså hurtigt, men
smæsser er i min verden en kvinde- & en børneting, så dem om det

Jeg har valgt BluePhoneElite og skriver så smæsser på mit tastatur - dér
ka´ man da se bogstaverne, gnæk, gnæk

*: Min afart af glimragende (Man er vel konsekvent)

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-04-07 13:54

> Hæ, det er s´gu´ kun mig, der ikke gider lære det.....alle mine X´er gør

Ok, DU er for gammel til en mobiltelefon. De bliver også lettere væk
end ens briller. Har du overvejet at alle dine X'ere måske blev X'ere
fordi de blev trætte af at de ikke kunne ringe til dig i tide og utide?

> det ligeså fremrende* som de unge mennesker, og ligeså hurtigt, men
> smæsser er i min verden en kvinde- & en børneting, så dem om det

Er det det vi andre kalder at gøre en dyd af en nødvendighed?

> Jeg har valgt BluePhoneElite og skriver så smæsser på mit tastatur - dér
> ka´ man da se bogstaverne, gnæk, gnæk

Hvorfor skriver du dem på tastaturet? Ville det ikke være bedre at
skrive dem på et stykke papir, eller i en email, eller nowet?

Mht at se bogstaverne, kan man vel få en blindeudgave af sårn en mobil
så bogstaverne bliver så store så man kan læse dem selvom man holder
den i armslængde.

> *: Min afart af glimragende (Man er vel konsekvent)

Konsekvent hvad? Synes mere jeg sporer Brownske bevægelser end
målsøgende opførsel, da.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-04-07 19:31

Thorbjørn, - så du ikke, hvordan gamle Fru Jensen på 90 skulle lære at
SMS'se i tv2oj den anden aften? - Hun lærte det! - så der er håb for
Morten endnu.
mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-04-07 22:09

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Thorbjørn, - så du ikke, hvordan gamle Fru Jensen på 90 skulle lære at
> SMS'se i tv2oj den anden aften? - Hun lærte det! - så der er håb for

Ser meget sjældent fjernsyn. Men hva, så må næste skridt være hun
skal have en Mac.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 12-04-07 04:44

> Prisværdigt. Må man spørge hvorfor?

Personligt brev til en eks-kæreste - dén slags foregår i hånden

> Hvorfor købte du Olivettien hvis Olympiaen var fuldt funktionel? Fik
> du hjemmearbejdsplads?

Nu har jeg arvet begge maskiner fra min far, men han købte naturligvis
Olivettien, fordi den er nemmere at skrive på, ligesom det nu er nemmere
at skrive på et computertastatur.

Og da det var dét, du ville ha´ mig til at sige, tilføjes en
stjerne.....

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-04-07 06:41

> Personligt brev til en eks-kæreste - dén slags foregår i hånden

Afhænger selvfølgelig også noget af hvad målet med brevet er :)

> Nu har jeg arvet begge maskiner fra min far, men han købte naturligvis
> Olivettien, fordi den er nemmere at skrive på, ligesom det nu er nemmere
> at skrive på et computertastatur.

Jovist, men han delte så ikke din indstilling til at man kan bruge
tingene længst muligt i eget hjem? Olivettien var vel dybest set
overflødig da den anden klarede opgaven fint.

> Og da det var dét, du ville ha´ mig til at sige, tilføjes en
> stjerne.....

Din menneskeindsigt og livserfaring er imponerende :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 12-04-07 07:21

> Afhænger selvfølgelig også noget af hvad målet med brevet er :)

Meget rigtigt

> Jovist, men han delte så ikke din indstilling til at man kan bruge
> tingene længst muligt i eget hjem?

Hmm.....det er da vist en temmelig kreativ omskrivning af mit tidligere
udsagn, der lød cirka sådan hér: "Hvis skidtet virker til dét, man skal
bruge det til, er det ikke forældet". Sådan nogenlunde, ikke sandt?

> Olivettien var vel dybest set
> overflødig da den anden klarede opgaven fint.

Næ, han havde jo givet mig den gamle, ikke.....nej, men han lavede noget
forskningsarbejde, der indebar _meget_ skriveri, og så kan han da også
lide nye ting - ligesom vi andre

Han har sågar lige købt en fabriksny bil - manden er 78 år gammel - jeg
er målløs

> Din menneskeindsigt og livserfaring er imponerende :)

Ja, ikke sandt Pakken afgår i dag

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-04-07 09:12

> [...]

> udsagn, der lød cirka sådan hér: "Hvis skidtet virker til dét, man skal
> bruge det til, er det ikke forældet". Sådan nogenlunde, ikke sandt?

Hvis det ikke er forældet, hvorfor så købe nyt? Wha'?

> Han har sågar lige købt en fabriksny bil - manden er 78 år gammel - jeg
> er målløs

Hvorfor ikke? Man skal da gøre det når man har tiden, lysten og
pengene.

> Ja, ikke sandt Pakken afgår i dag

Dejligt. Er spændt på om det overhovedet VIL installere :) Pyt, om
ikke andet tror jeg GarageBand vil vække jubel hos kvarterets unger.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 12-04-07 10:20

> Hvis det ikke er forældet, hvorfor så købe nyt? Wha'?

Fordi drengerøvene godt ka´ li´ nye ting, og fordi de andre grunde,
tidligere benævnt

> Hvorfor ikke? Man skal da gøre det når man har tiden, lysten og
> pengene.

Joeh.......men man skal vel også kunne betjene apparaturet - vi har jo
en _temmelig_ livligere trafik, end fastlandsindbyggere nogen sinde
kommer til at opleve

> Dejligt. Er spændt på om det overhovedet VIL installere :) Pyt, om
> ikke andet tror jeg GarageBand vil vække jubel hos kvarterets unger.

Yep.....jeg er desværre ikke så optimistisk som du, men sætter pris på
kvaliteten hos dig

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-04-07 12:02

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Fordi drengerøvene godt ka´ li´ nye ting, og fordi de andre grunde,
> tidligere benævnt

Kan godt høre vi ikke er i Jylland. Hvorfor bruge penge på noget der
ikke er forældet?

> Joeh.......men man skal vel også kunne betjene apparaturet - vi har jo
> en _temmelig_ livligere trafik, end fastlandsindbyggere nogen sinde
> kommer til at opleve

Du skal ikke lade dig narre af billeder af Vejlebroen i myldretiden.
VI har masser der tilpasser forholdene efter farten, men det at der
kun er to spor hvoraf det ene er fyldt med lastbiler sætter en vis
grænse for hvor meget fart man kan have på.

Til gengæld har jeg da også hørt at der var en grund til de gerne
ville bygge flere spor på motorring 3. Synes snarere de skulle have
forskønnet naturen omkring motorringen.

> Yep.....jeg er desværre ikke så optimistisk som du, men sætter pris på
> kvaliteten hos dig

Bor jo i Jylland - her lærer man at få det bedste ud af noget der er
gratis!

Det er af samme grund jeg er glad for Java på Linux, koster kun
isenkrammet. Al softwaren er gratis :))

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-04-07 22:30

Morten Lind wrote:

> Ikke mere, nej. Men hvis jeg ikke havde haft computeren, havde jeg da
> gjort det. Jeg har faktisk lige inden påske skrevet et tre A4siders
> brev. I hånden. Dog hverken med fjer eller fyldepen, men med tusch.

Jeg bruger skam også stadig min Nakajima, men kun når der skal skrives
noget med gennemslag...

> Og mine skrivemaskiner er stadig fuldt funktionsdygtige, begge to. Den
> ene er en mekanisk Olympia(1960´erne) og den anden er en elektrisk
> Olivetti(1980´erne)

Er din Olympia en af de store grønne? med både 'bogholderivip' og det
hele? - sådan en fætter har jeg skam lært at skrive på i sin tid.

Jeg havde vel nok den elektriske maskine med det absolut bedste tastatur
- en Olivetti Lettera 36 (anslagsfølsomhed kunne justeres), men den
afgik ved en temmelig brutal død en vinterdag, jeg skulle til eksamen på
universitetet pga. en dum buschauffør, der bare startede, før jeg var
kommet helt ud med det resultat, at maskinen blev fuldstændig smadret -
og selvfølgelig ingen erstatning. Istedet fik jeg så en
Hermes/Nakajima fra ALL/Minolta, og det har jeg haft nu i ca. 20 år.

Fra : Morten Lind

Dato : 12-04-07 05:07

> [...]
>
> Er din Olympia en af de store grønne? med både 'bogholderivip' og det
> hele? - sådan en fætter har jeg skam lært at skrive på i sin tid.

Nej - det er nok ikke den samme - min har gråt "bord"(børstet stål)
og lysegrå top/låg.

Jeg beholder den, fordi den skriver "skråskrift", og det er pænt og
usædvanligt.

> [...]
> og selvfølgelig ingen erstatning. Istedet fik jeg så en
> Hermes/Nakajima fra ALL/Minolta, og det har jeg haft nu i ca. 20 år.

Uheldigt - jeg kan ikke huske modellen, men den er tæt på at være en
specialiseret tekstbehandlingsmaskine. Display med memory, og en masse
indstillingsfunktioner.

Den er stor som et ondt år. Skrifterne sidder på runde plader, der kan
skiftes.

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-04-07 19:10

Morten Lind wrote:

> Nej - det er nok ikke den samme - min har gråt "bord"(børstet stål)
> og lysegrå top/låg.

Jep, det er modellen nyere end de grønne. - Jeg kan huske, vi nærmest
sloges om at få de grå, da de er lettere at 'slå an'.

> Jeg beholder den, fordi den skriver "skråskrift", og det er pænt og
> usædvanligt.

Vi havde en enkelt med den skrå skrift...

> [...]
> indstillingsfunktioner.
>
> Den er stor som et ondt år. Skrifterne sidder på runde plader, der kan

Det er en såkaldt skrivehjulsmaskine - ligesom Nakajima. Det er genialt,
man kan jo udskifte skrifttyperne. - Jeg har 4 forskellige til min inkl.
vel nok den flotteste bogtryksskrift, der overhovedet findes - 'Prestige
Elite Pro Serif' og 'Prestige Elite Sanserif' - i øvrigt to skrifter,
jeg forgæves har søgt efter i en TrueType udgave til computeren. - Det
er lykkedes mig at få en T1 udgave fra 10p til 36p + PS skrifterne...

Så skulle du eller en anden ligge inde med en TT version, så er jeg
meget interesseret...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-04-07 11:46

Morten Lind wrote:

> Thjorbjørn aspirerer blot til Djævleøens mobningscertificat

Hov, hov Morten... Thorbjørn bor nu altså i hovedlandet.

> Men man kunne vel også anlægge den synsvinkel, at intet er forældet,
> hvis man kan benytte det til det, man skal bruge(?).

Just my words. - Fx. bruger jeg stadig min nu godt 14 år gamle
PowerBook, når jeg skal formattere disketter, - og det selvom jeg også
har et USB drev til det, så er PB'en mere præcis, og der er ikke så
mange 'smuttere' imellem...

Så det, jeg ser på, er, hvor jeg får den optimale ydelse i forhold til
den givne pris - sammenholdt med, hvor mange år den skal kunne klare de
givne opgaver. Og det hele sammenlignet med, hvad mine nuværende
maskiner yder....

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-04-07 12:00

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Just my words. - Fx. bruger jeg stadig min nu godt 14 år gamle
> PowerBook, når jeg skal formattere disketter, - og det selvom jeg også

Disketter er da efterhånden en sjældenhed. Hvad bruger du dem til?

En USB-dims er da oftest hurtigere og mere effektiv, hvis man altså
ikke bare sender det som en mail .)

> [...]
> den givne pris - sammenholdt med, hvor mange år den skal kunne klare
> de givne opgaver. Og det hele sammenlignet med, hvad mine nuværende

Med den indstilling skulle du da være gået helt væk fra disketter og
lignende teknologier!

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-04-07 16:13

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Disketter er da efterhånden en sjældenhed. Hvad bruger du dem til?
>
> En USB-dims er da oftest hurtigere og mere effektiv, hvis man altså
> ikke bare sender det som en mail .)

Dels til at flytte dokumenter med til maskiner, der ikke har USB eller
CD drev. - De findes faktisk stadig...

> Med den indstilling skulle du da være gået helt væk fra disketter og
> lignende teknologier!

Det er heller ikke til eget brug. Nogle gange kommer der én og spørger,
om jeg evt. kan konvertere den eller den fil til noget brugbart. - Fx.
sker det, at der kommer den samme og skal have konverteret AmiWord Pro
dokumenter til Word for enten Mac eller Windows, og da jeg tilfældigvis
har AmiWord Pro på min Win98, så rygtes den slags jo... AmiWord er noget
bras at have med at gøre. du kan ikke umiddelbart åbne dem i noget andet
program - ikke engang de nye Lotus WordPro. - Af samme grund opgav vi at
lave en konvertter hos Nisus, og Dataviz har også opgivet. - Det _kan_
ikke lade sig gøre.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-04-07 17:10

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Dels til at flytte dokumenter med til maskiner, der ikke har USB eller
> CD drev. - De findes faktisk stadig...

Jeg er ikke i tvivl om de stadig findes, men jeg har ret svært ved at
forholde mig til at de skulle være hurtige nok til at du vil lege med dem!

Nuvel, du er en flink mand :)

> nye Lotus WordPro. - Af samme grund opgav vi at lave en konvertter hos
> Nisus, og Dataviz har også opgivet. - Det _kan_ ikke lade sig gøre.

Alt er som bekendt muligt - spørgsmålet er hvor bøvlet det er....

Jeg synes godt du kan anbefale ejerne af disse ældre maskiner at de
burde unde sig selv den glæde at opgradere til noget der er mindre end
15 år gammelt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 11-04-07 21:33

> Hov, hov Morten... Thorbjørn bor nu altså i hovedlandet.

Yep......det er jo også derfor, han er nødt til at aspirere - vi lukker
jo ikke hvemsomhelst ind

> mvh. Erik Richard

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-04-07 09:31

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg tror den der 8-core udgave lige er noget for dig. Når du har
> skrabet penge nok sammen til at betale den, er den også faldet til et
> beløb der er til at have med at gøre.

Ja, eller vente og se de nye, rygterne taler om...

> Tror du 8-core er fremtidssikret nok?

Nej for pokker... Så er der jo højst sandsynlig kommet en 16-kernes
model..

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 11-04-07 17:59

Jeg synes du skal købe RAM, grafik og en kæmpe harddisk for de tusser, du
sparer ved ikke at købe største og nyeste 8-core model. Der er ikke meget
forskel på 2.0 og 2.66 modellerne.

Og hvis man ikke producerer grafik eller video på højt plan = høj timepris,
så er det næppe hardwaren, som begrænser ydelsen.

Apple Store:

Mac Pro 2.66GHz:

Two 2.66GHz Dual-Core Intel Xeon 065-6352
ATI Radeon X1900 XT 512MB (2 x dual-link DVI) 065-6363
4GB (4 x 1GB) 065-7167
250GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s 065-6409
750GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s 065-6817
One 16x SuperDrive 065-6251
Both Bluetooth 2.0+EDR and AirPort Extreme 065-6725
Apple Keyboard & Mighty Mouse - Danish 065-6287
Mac OS X (Danish) 065-6245

DKK 25.069,60 excl. moms.
DKK 31.337,00 incl. moms.
------

Mac Pro 2.0GHz:

Two 2.0GHz Dual-Core Intel Xeon 065-6355
[...]

DKK 23.261,60 excl. moms.
DKK 29.077,00 incl. moms.
------

Billigste 8-core:
DKK 24.807,20 excl. moms.
DKK 31.009,00 incl. moms.
------

8-core med samme diske og grafik osv. som 2.66/2.0:
DKK 34.117,60 excl. moms.
DKK 42.647,00 incl. moms.
------

mvh. Mikael Kern

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-04-07 19:13

Hej Mikael

Tak for de sammenligninger. Jeg kan allerede nu se, at prisen kan komme
længere ned, da jeg ikke behøver hverken BlueTooth, tastatur eller mus.
- Mine hænder har det bedst med Apples gamle Extended II ISO tastatur og
en trackball....

Jeg kommer heller ikke til at lave video, så jeg kan også nøjes med et
lidt mindre grafikkort.

Jeg vil så hellere have fx.3x eller 4x 500gb diske istedet for
250gb+500gb, ekstra Firewire 400 PCI kort, - jeg har jo et par eksterne
FW400 diske og FW400 lydkort...

mvh. Erik Richard

Fra : helge.hammer@post4.t~

Dato : 12-04-07 17:04

<461d2511$0$4163$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Erik Richard Sørensen
<NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev:
> [...]
> II ISO tastatur og en trackball....

> Jeg kommer heller ikke til at lave video, så jeg kan også nøjes med

Mac Pro 2.66 GHz Quad Xeon
2GB 667 DDR2 FB DIMM ECC-4x512
NVIDIA GeForce 7300 GT 256MB
250GB Serial ATA 3Gb/s drive
None
None
None
16x SuperDrive DL
None
None
None
Apple Keyboard & Mighty Mse-DK
None
None
MAC OS X-DNK
Country Kit-DK

DKK 17.647,20 excl. moms.

--
Helge

--
Helge.

Fra : helge.hammer@post4.t~

Dato : 12-04-07 17:21

<4ed273f705helge.hammer@post4.tele.dk>,
<helge.hammer@post4.tele.dk> skrev:

> --
> Helge.

Ups, hvor kom han fra?

--
E-mail: helge.hammer@post4.tele.dk
Tlf: 98647197 / 40307097 Fax: 98647097

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-04-07 19:41

Hej Helge

Det må jo så være ham, der kom ind fra kulden...

Men bortset fra det, så kan prisen presses lidt mere uden tastatur. Men
det er i det område, jeg har tænkt mig at lægge mig....

Men jeg lige fået bekræftet fra en bekendt i USA, at det nok er en god
idé at vente nogle måneder. Han har også hørt rygterne om en Quad omk.
2,6 til ca. 15.000kr. (omregnet).

mvh. Erik Richard