Endnu engang fryser maskinen
Fra : Peter Ursin

Dato : 08-04-07 23:38

Hej,

For en måneds tid siden skiftede jeg min PowerBook ud med en iMac 20"
med Intel Duo 2 processor.

Lige siden jeg har fået maskinen har der været problemer med at den lige
pludselig "fryser" og slet ikke er til at få kontakt til. Jeg er
simpelthen nødt til at tage strømmen og starte igen.
Jeg kan desværre ikke finde noget mønster, et bestemt program eller en
specifik handling. Nogle gange kører maskinen flere dage uden der sker
noget.
Jeg har testet RAM'en ved at starte op med 's' trykker ned og brugt et
program der hedder "AppleJack" som jeg fandt på nettet. Efter en længere
test fremkommer der ingen fejlmeddelelse.

Jeg har også undladt at have programmer kørende i baggrunden, såsom
DragThing, LaunchBar og lign., da jeg troede det måske kunne være et af
dem der var årsagen, ligesom flere anbefalede dette.

Jeg har også prøvet at reinstallere hele systemet. Både bevidst og også
af nød fordi der et par gange har været diskfejl efter at jeg har måttet
tage strømmen og starte op igen. Hidtil er det ldog ykkedes mig at
reparere disken med DiskUtility.

Nu er det imidlertid lige sket igen, EyeTV er ved at optage DR2 og jeg
surfer lidt med Safari. Pludselig kommer 'badebolden', lidt efter sker
det også da jeg klikker udenfor Safari. Nu er systemet helt blokeret.
Ingen reaktion overhovedet, jeg kan flytte pilen rundt med musen, men
der sker intet. Ingen taster virker, Docken virker heller. Efter 15-20
min. ventetid tog jeg strømmen. Desværre er systemet nu forsvundet.
Disken er repareret med DiskUtility og DiskWarrior, 1800 filer blev
flyttet til "recovered files" kom der en meddelese om. Desværre er selve
OS X åbenbart væk fordi disken genkendes nu kun som HFS disk, altså ikke
muligt at starte op. Nu skal jeg så for 4 gang til at installere OS X +
programmer.

Er der nogen der har en ide om hvad der sker? Er det en hardware fejl?
Hvad skal jeg gøre?

Iøvrigt, når man vælger Archieve and Install, bliver ens brugermappe med
nuværende filer så bibeholdt eller skal jeg kopiere disse via
Target-mode først?

--
Peter Ursin

iMac 20", 2.16GhZ Intel Duo 2, 2GB RAM, OS 10.4

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-04-07 07:58

Peter Ursin <zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote:

> [...]
> programmer.
>
> Er der nogen der har en ide om hvad der sker? Er det en hardware fejl?

Har du en ekstern disk du kan prøve at boote fra?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-04-07 10:09

Peter Ursin <zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote:

<snip>

> [...]
> Ingen reaktion overhovedet, jeg kan flytte pilen rundt med musen, men
> der sker intet. Ingen taster virker, Docken virker heller. Efter 15-20

Har du en anden computer på lokalnet? Så kan du prøve at få forbindelse
fra en terminal på den anden computer og lukke din iMac derfra.

Du sørger for at Remote Login er aktiveret i Sharing, i System
Preferences på din iMac. Når den så fryser, åbner du terminalen på den
anden computer (det kan f.eks være en anden Mac, der kører OS X eller en
PC - f.eks med en live Linux CD fra et computerblad) og logger på din
iMac.

I terminalvinduet skriver du

1. TOP (eller top) og trykker Return
2. noterer PID-nummer ud for den applikation der bruger alle resourcerne
3. trykker Ctrl + c
4. kill [PID-nummeret fra pkt 2] og trykker Return

Så skulle den applikation der får din iMac til at fryse lukke ned og du
får forbindelse igen på iMacen så du kan fortsætte eller lukke ned. Du
kan så osse se hvilket program der er synderen.

Fra : Peter Ursin

Dato : 09-04-07 12:24

> [...]
> får forbindelse igen på iMacen så du kan fortsætte eller lukke ned. Du
> kan så osse se hvilket program der er synderen.

Jeg har stadig min PowerBook så dette er interessant.
Når jeg aktiverer Remote Login, står der at jeg kan bruge ssh i
Terminalen, jeg antager det er sådan du forslår forbindelse.

Desværre bliver jeg spurgt om password igen og igen uden jeg nogensinde
får fobindelse. Efter 6 forsøg afbrydes og jeg får 'Permission denied
(publickey,gssapi-keyex,gssapi-with-mic,password,keyboard-interactive)'

Jeg er 100% sikker på at jeg taster det rigtige administrator password.
Er der noget jeg gør forkert?

--
Peter Ursin

Fra : Peter Ursin

Dato : 09-04-07 12:45

> [...]

> (publickey,gssapi-keyex,gssapi-with-mic,password,keyboard-interactive)'
>
> Jeg er 100% sikker på at jeg taster det rigtige administrator password.

Sorry, var lidt for hurtig. Fandt selv ud af at jeg ikke skal have
brugernavnet med, men bare ip adressen.
Er faktisk lidt spændt på hvad jeg finder ud af næste gang maskinen går
død. Med mindre selvfølgelig det er hardware fejl

--
Peter Ursin

Fra : Peter Ursin

Dato : 09-04-07 17:52

> [...]
> får forbindelse igen på iMacen så du kan fortsætte eller lukke ned. Du
> kan så osse se hvilket program der er synderen.

Jeg satte Aperture igang med at importere mit iPhoto bibliotek, og nu er
maskinen gået død igen. Ca.60% igennem processen, og nu roterer bolden
bare igen, ingen kontakt overhovedet.

Ved forsøg på at etablere forbindelse via ssh sker der ingenting, efter
ssh ip-nr og enter sker ikke mere. Før kom der anmodning om password, nu
står cursoren der bare. Som om der ikke kan fås forbindelse. Connect to
server giver samme oplevelse, ingen forbindelse.

Pudsigt at nå skærmen går sort efter et stykke tid, så kan jeg godt
vække den igen ved at bevæge musen, så en eller anden reaktion er der.

Lige nu er det kun et spørgsmål om hvornår jeg skal tage strømmen, jeg
tror ikke der kommer forbindelse igen. Så skal det nok passe at disken
efterfølgende skal repareres.
Tager lige en tur i Netto, og så tager jeg strømmen når jeg kommer hjem.

--
Peter Ursin

iMac 20", 2.16 Intel Core Duo 2, 2GB RAM, OS 10.4
Powerbook G4 12", 1.5GHz, 1.25GB RAM, OS 10.4

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-07 18:31

zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com (Peter Ursin) writes:

> [...]
> står cursoren der bare. Som om der ikke kan fås forbindelse. Connect to
> server giver samme oplevelse, ingen forbindelse.

Det er ganske interessant. Er der nogen "smalle steder" på din
maskine - ram/diskplads/andet - eller noget?

Er der ikke ngoet i DiskVærktøj der kan checke disken igennem - prøv
at køre den natten over?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Ursin

Dato : 09-04-07 19:05

> Det er ganske interessant. Er der nogen "smalle steder" på din
> maskine - ram/diskplads/andet - eller noget?
>
> Er der ikke ngoet i DiskVærktøj der kan checke disken igennem - prøv
> at køre den natten over?

jeg ved ikke om jeg forstår dig ret med "smalle steder", der er 350GB
fri plads på disken, der er installeret 2GB ram, grafikkortet er med
256mb ram. Jeg har ikke "sparet" nogle steder da jeg købte maskinen.

Nu får jeg iøvrigt "No route to host" her 45 min senere når jeg prøver
via ssh. Nu tager jeg strømmen og kører diskværktøj efterfølgende.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-04-07 20:07

> jeg ved ikke om jeg forstår dig ret med "smalle steder", der er 350GB
> fri plads på disken, der er installeret 2GB ram, grafikkortet er med
> 256mb ram. Jeg har ikke "sparet" nogle steder da jeg købte maskinen.

lad mig gætte din disk med 350GB er forbundet med USB og det samme er
din EyeTV dims? Det er nok ikke en god idee.

Fra : Peter Ursin

Dato : 09-04-07 22:39

> lad mig gætte din disk med 350GB er forbundet med USB og det samme er
> din EyeTV dims? Det er nok ikke en god idee.

EyeTV er via firewire400, de 350gb er den interne harddisk. Jeg har godt
nok også en ekstern hd som også er via firewire igennem eyetv boksen.
Har en ekstern dvd brænder på den anden firewire port.
Sku' det betyde noget tror du?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-04-07 06:18

> [...]
> nok også en ekstern hd som også er via firewire igennem eyetv boksen.
> Har en ekstern dvd brænder på den anden firewire port.

Det kan godt have betydning, men tjek din log for firewirefejl også.

Fra : Peter Ursin

Dato : 10-04-07 21:33

> Det kan godt have betydning, men tjek din log for firewirefejl også.

det eneste der står i log'en omkring firewire er ...now active,....max
speed s400. Det står flere gange, men det er vel fordi disken går i
dvale og starter op igen. Som jeg iøvrigt godt ville slippe for, men det
hjælper ikke at fjerne fluebenet under energy saver.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-04-07 08:24

> [...]

> OS X åbenbart væk fordi disken genkendes nu kun som HFS disk, altså ikke
> muligt at starte op. Nu skal jeg så for 4 gang til at installere OS X +

maskinen crasher ikke, men GUI'et holder op med at reagerer. slå evt
ssh til så du kan komme ind på maskinen næste gang det sker og se hvad
der går galt.

> Er der nogen der har en ide om hvad der sker? Er det en hardware fejl?
> Hvad skal jeg gøre?

tjek /var/log/systemlog* for in/out error på din disk eller for USB
fejl. Umidelbart lyder det som om disken har en fejl.

Boot også fra AHT partitionen på din system DVD og kør en hardware
test, gerne den udvidede der tjekker ramklodser.

> Iøvrigt, når man vælger Archieve and Install, bliver ens brugermappe med
> nuværende filer så bibeholdt eller skal jeg kopiere disse via
> Target-mode først?

De kan bibeholdes, hvis man ønsker det.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-04-07 16:23

On ma, 09 apr 2007 07:24:03 GMT, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> wrote in dk.edb.mac:

> Peter Ursin <zorillaFJERN@dettemyrealbox.com> wrote:

<snip>

> tjek /var/log/systemlog* for in/out error på din disk eller for USB
> fejl. Umidelbart lyder det som om disken har en fejl.

Så vil jeg osse ha' lov til et gæt: DR (skod service!) får eyeTV til at gå
i selvsving - sandsynligvis fordi eyeTV begynder at swappe til disk (den
roterende badebold).

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-07 16:53

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> writes:

> Så vil jeg osse ha' lov til et gæt: DR (skod service!) får eyeTV til at gå
> i selvsving - sandsynligvis fordi eyeTV begynder at swappe til disk (den
> roterende badebold).

Checkede lige - badebolden bliver vist når applikationen ikke svarer
på "events" (de beskeder der sendes til applikationen om de ting der
sker ude i verdenen som den gerne vil vide noget om), hvilket normalt
tyder på at den laver noget uforudset, siden programmøren ikke har
flyttet det ud i en anden tråd.

Det er lige som i gamle dage i OS/2, der kunne en enkelt syg process
låse skærmopdateringen - selve kernen kørte fint, men brugerfladen var
i koma. Forskellen er bare i dag at det er dejligt nemt at slå den
slags ting i hjel :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Ursin

Dato : 09-04-07 17:07

> [...]
> låse skærmopdateringen - selve kernen kørte fint, men brugerfladen var
> i koma. Forskellen er bare i dag at det er dejligt nemt at slå den

well, så let synes jeg nu ikke det var været hidtil.

Derudover lyder forklaringen nu meget god, sikkert også derfor jeg har
fået diskfejl når jeg tager strømmen fordi andre programmer stadig
kører.
Som forslået har jeg slået ssh til så jeg kan se hvad der sker næste
gang. Hvis brugerfladen er i koma som du skriver, vil jeg så stadig
kunne logge på med ssh?

--
Peter Ursin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-04-07 20:05

> [...]

> Som forslået har jeg slået ssh til så jeg kan se hvad der sker næste
> gang. Hvis brugerfladen er i koma som du skriver, vil jeg så stadig

ja, hvis ikke lookupd også dør.... Men tjek nu om ikke du har disk i/o
error i din systemlog. De kommer ikke fordi maskinen lukkes ned men
fordi disken/bus/ram er defekt.

Fra : Peter Ursin

Dato : 09-04-07 22:39

> ja, hvis ikke lookupd også dør.... Men tjek nu om ikke du har disk i/o
> error i din systemlog. De kommer ikke fordi maskinen lukkes ned men
> fordi disken/bus/ram er defekt.

Umiddelbart kan jeg ikke finde nogle henvisninger omkring i/o fejl.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-04-07 06:19

> Umiddelbart kan jeg ikke finde nogle henvisninger omkring i/o fejl.

i /var/log/systemlog.* ?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-04-07 08:07

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> i /var/log/systemlog.* ?

Der er et hjælpeværktøj (hedder noget med Konsol) som kan kigge i alle
logfilerne nemt. Det er ret fikst.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Ursin

Dato : 10-04-07 21:30

> i /var/log/systemlog.* ?

yep, intet omkring i/o eller diskfejl.

Jeg finder dog 5 'entries' (hvad hedder det på dk?) på 'LCCDaemon
crashed'.
Nu har jeg ikke noteret mig tidspunkterne for hvornår maskinen gik ned,
men i 2 af tilfældene hvor LCCDaemon er crashed er der 1 time og 1,5
time før der igen er aktivitet. Det kunne passe med at jeg har ventet 30
min før jeg tog strømmen, og efterfølgende rodet med at reparere disken
fordi jeg ikke kunne starte op.
Ved ikke om det har noget på sig, men jeg synes det er et forsøg værd så
jeg har derfor afinstalleret Logitech control center og prøver
SteerMouse istedet.

jeg var/er ellers lidt nervøs for diskfejl, fordi jeg synes det er
mærkeligt at jeg har skullet bruge diskværktøj til at reparere
startdisken hver eneste gang jeg har taget strømmen. Maskinen starter
simpelthen ikke op. Er det ikke noget usædvanligt at være så uheldig
hver gang. Jeg sammenligner godt nok med min gamle pc eller pc'en på
arbejdet, der har jeg da tit taget strømmen uden problemer. Eller det
kan måske ikke sammenlignes?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-04-07 23:18

Peter Ursin <zorillaFJERN@dettemyrealbox.com> wrote:

> Jeg finder dog 5 'entries' (hvad hedder det på dk?) på 'LCCDaemon
> crashed'.

baggrunds applikation til din logitech mus/tastur. Er symptomet at du ikke
kan aktiver noget med muse klik?

> [...]

> startdisken hver eneste gang jeg har taget strømmen. Maskinen starter
> simpelthen ikke op. Er det ikke noget usædvanligt at være så uheldig

jo. fsck burde med hjælp fra journalen kunne fixe evt fejl i inden /
monters med -rw under boot.

ram fejl? Jeg har set noget ligende med en defekt klods i en PB G4.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-04-07 06:05

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> ram fejl? Jeg har set noget ligende med en defekt klods i en PB G4.

Det var også min tanke. Hvad hedder det program der modsvarer
memtest86+?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-04-07 05:01

> Det var også min tanke. Hvad hedder det program der modsvarer
> memtest86+?

AHT, applehardwaretest. Ligge på en bootbar partition på DVD'en dre
fulgte med maskinen.

Fra : Peter Ursin

Dato : 11-04-07 17:33

> baggrunds applikation til din logitech mus/tastur. Er symptomet at du ikke
> kan aktiver noget med muse klik?

tjoh, der sker jo ihvertfald ikke noget hverken ved tastetryk eller
museklik.
Desuden er der flere kommentarer på Versiontracker/Macupdater omkring
problemer.

> jo. fsck burde med hjælp fra journalen kunne fixe evt fejl i inden /
> monters med -rw under boot.
desværre ikke forstået. Er det en kommando der skal tilføjes et
bootscript?

> ram fejl? Jeg har set noget ligende med en defekt klods i en PB G4.
jeg har startet op med 's' nedtrykket og testet med AppleJack.
Hvis det er en defekt ram klods går den desværre igennem testen uden
fejl. Det gør det svært at få ombyttet overfor Apple vil jeg antage.

--
Peter Ursin

iMac 20", 2.16GhZ Intel Core Duo 2, 2GM RAM, 500GB HD, OS 10.4
Powerbook G4 12", 1.5GHz, 1.25GB RAM, 60GB HD, OS 10.4

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-04-07 05:00

> desværre ikke forstået. Er det en kommando der skal tilføjes et
> bootscript?

nej, det er der allerede.

> jeg har startet op med 's' nedtrykket og testet med AppleJack.
> Hvis det er en defekt ram klods går den desværre igennem testen uden
> fejl. Det gør det svært at få ombyttet overfor Apple vil jeg antage.

Du skal teste med AHT partitionen på den DVD der fulgte med maskinen,
brug den udvidede test.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-04-07 09:52

> [...]

> Som forslået har jeg slået ssh til så jeg kan se hvad der sker næste
> gang. Hvis brugerfladen er i koma som du skriver, vil jeg så stadig

Hvis brugerfladen er i koma fordi den laver noget mærkeligt, vil du.

Hvis den er i koma fordi den tamper på disken, vil du nok ikke.

Hvad blev status på det her?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Ursin

Dato : 18-04-07 18:49

> Hvis brugerfladen er i koma fordi den laver noget mærkeligt, vil du.
>
> Hvis den er i koma fordi den tamper på disken, vil du nok ikke.
>
> Hvad blev status på det her?

Hej igen,
nu har maskinen kørt fejlfrit i en uge. Sidder lige og surfer og lytter
til seneste afsnit af de sorte spedere som padcast. Pludselig stopper
itunes, og der kommer badebold når jeg klikker på itunes. Safari
reagerer ikke på noget, Finder reagerer heller ikke hverken med mus
eller tastatur, lidt efter også badebold i safari og Finder. Nu her 10
min efter er der ingen roterende bold længere, nu er der bare ingen
reaktion længere. Pånær af musemarkøren stadig kan flyttes rundt på
skærmen, men der sker altså ingenting når jeg klikker noget sted.

Jeg har forsøgt at logge på maskinen via ssh fra min powerbook, men får
ingen forbindelse. Terminalen står bare og venter. Der er en svag summen
fra iMac'en, om det er disken der kører tør jeg ikke sige.

Jeg har iøvrigt også kørt Apples hardware test fra dvd'en som Morten
anbefalede,men selv ikke den udvidede test finder nogen fejl.

Ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre. Jeg hælder nok mest til at kontakte
Computerstore hvor maskinen er købt og forklare problemet i håb om at få
en erstatningsmaskine. Problemet er desværre, at det jo ser ud til at
være en sporadisk fejl. Hvis de nu tager maskinen, tænder den og klikker
lidt rundt så sker der nok ingen fejl. Hvordan søren forklarer man det?
Øv Øv. Var ikke lige det jeg havde forstillet mig da jeg købte ny
maskine.

Gode råd er stadig velkomne.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-07 21:02

> [...]

> ingen forbindelse. Terminalen står bare og venter. Der er en svag summen
> fra iMac'en, om det er disken der kører tør jeg ikke sige.

Ud fra det du skriver, er min fornemmelse at det er din disk der er
ved at stå af, da det passer fint med at der er en operation igang og
at disken prøver og prøver og prøver at opfylde ønsket, men uden at
give kontrollen tilbage. Det sker jo desværre at diske stiger af
hurtigt efter køb :(

Har du brugt S.M.A.R.T-værktøjer til at se om disken selv synes den
har det dårligt?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Ursin

Dato : 18-04-07 22:06

> [...]
> hurtigt efter køb :(
>
> Har du brugt S.M.A.R.T-værktøjer til at se om disken selv synes den

Apples hardware test melder ingen fejl.

Derudover har jeg brugt DiskWarrior som fortæller at diskens SMART
system siger disken er ok.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-07 22:09

zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com (Peter Ursin) writes:

> Derudover har jeg brugt DiskWarrior som fortæller at diskens SMART
> system siger disken er ok.

Så er det noget andet, men der er NOGET der går i ged i maven på den.

Det opgivne bud med firewire disk lyder fornuftigt.

Prøv under alle omstændigheder at reetablere den konfguration du havde
da du åbnede kassen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-04-07 03:09

> Apples hardware test melder ingen fejl.

> Derudover har jeg brugt DiskWarrior som fortæller at diskens SMART
> system siger disken er ok.

dens SMART kan du ikke bruge til noget, du skal installere
smartmontools hvis du vil have et fornuftigt smartoutput på Mac OS X.

<http://smartmontools.sourceforge.net> findes også i fink, dog ikke
som prækompileret pakke såvidt jeg husker.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-04-07 17:46

> [...]
>
> <http://smartmontools.sourceforge.net> findes også i fink, dog ikke
> som prækompileret pakke såvidt jeg husker.

og selv der er SMART ikke ret meget værd, se bare f.eks.
<http://www.engadget.com/2007/02/18/massive-google-hard-drive-survey-tur
ns-up-very-interesting-thing/>

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-04-07 03:08

> [...]
> at disken prøver og prøver og prøver at opfylde ønsket, men uden at
> give kontrollen tilbage. Det sker jo desværre at diske stiger af

Mac OS X vil selv afmontere en ikke boot disk hvis den render ind i
i/o fejl. Hvis det er bootdisken vil den blive ved og ved med at
forsøge at tilgå de sektorene med fejl (og logge dette).

> Har du brugt S.M.A.R.T-værktøjer til at se om disken selv synes den
> har det dårligt?

SMART fortæller kun om elektriske fejl, ikke omn mekaniske fejl.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-04-07 21:21

> [...]

> lidt rundt så sker der nok ingen fejl. Hvordan søren forklarer man det?
> Øv Øv. Var ikke lige det jeg havde forstillet mig da jeg købte ny

Jeg bemærkede at du i starten af tråden - så vidt jeg husker - nævnte
noget om en tilknyttet FW disk.

Der er mange kloge mennesker herinde, som sikkert kunne give alenlange
forklaringer på det jeg fortæller nu som altså "kun" bygger på
erfaringer og da disse er en anelse diffuse blandes de med rene
spekulationer.

Min påstand er:

FireWire kører rigtigt godt, når det kører.

FireWire kan give anledning til problemer med pludselige nedlukninger og
mother-board-fejl lignende adfærd, når det ikke kører godt.

Det er mit indtryk at det kan skyldes flere ting, men oftest handler om
en elller anden uoverenstemmelse mellem Mac'ens FW-port og den eksterne
disk's ditto eller bridge. Dette kan skyldes udviklingen teknologisk i
FW enhederne, men jeg har indtryk af at en bridge eller en port kan
blive beskadiget og give samme problemer.

Med andre ord:

Prøv at køre uden din eksterne FW enhed et stykke tid (helt koblet fra)
og se hvordan det går. Det ku være et forsøg værd!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Peter Ursin

Dato : 18-04-07 22:05

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Med andre ord:
>
> Prøv at køre uden din eksterne FW enhed et stykke tid (helt koblet fra)
> og se hvordan det går. Det ku være et forsøg værd!

Noteret, ja hvorfor ikke.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-04-07 03:08

> [...]

> ingen forbindelse. Terminalen står bare og venter. Der er en svag summen
> fra iMac'en, om det er disken der kører tør jeg ikke sige.

det lyder som lookupd er crashet og ikke kan starte igen