Flere computere skal dele Stofanet adgang
Fra : Henrik Nowak

Dato : 04-01-01 21:25

Hej Gruppe,

Jeg har et lille netværk, bestående af en server (W2K server), to
workstations (W2K pro) og en laptop (W2K), Serveren kører som en DHCP server
hvor klienterne logger sig på og det virker fint. Stofanet forbindelsen
sidder på den ene workstation, som er bestykket med 2 netkort. De andre
maskiner har kun et. Hele molevitten samles en standard 8 ports hub.

Jeg vil gerne kunne få adgang til internettet fra begge workstations og
laptop'en, men kan ikke finde ud af at få det til at virke. Jeg vil gerne
beholde DHCP serveren og samtidig dele internetforbindelsen. Er det muligt,
da stofa jo giver en fast IP adresse?

Hvis nogen kan hjælpe mig med dette problem vil jeg blive meget taknemmelig.

Venlige hilsener
Henrik Nowak

Fra : Jens

Dato : 04-01-01 22:15

"Henrik Nowak" <hno@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
muligt,
> da stofa jo giver en fast IP adresse?
>
> Hvis nogen kan hjælpe mig med dette problem vil jeg blive meget

Brug et af de kendte programmer til dette formål som f.eks. WinGate
(http://www.wingate.com).
Der findes mange andre tilsvarende, kan ikke lige huske hvad de hedder.

Jens

Fra : Henrik Nowak

Dato : 05-01-01 01:32

> Brug et af de kendte programmer til dette formål som f.eks. WinGate

> (http://www.wingate.com).

> Der findes mange andre tilsvarende, kan ikke lige huske hvad de hedder.

> Jens

Så vidt jeg kan forstå, kræver brugen af f.eks WinGate at jeg har en fast IP
adresse på mi WinGate server. Det har jeg vel ikke i og med at jeg anvender
DHCP i mit interne netværk?

Jeg kan ikke få det til at fungere med Wingate og jeg havde egentlig håbet
på at problemet kunne løses uden at jeg skulle installere diverse programmer
på maskinerne.

Er jeg forkert på den med ovenstående eller er der evt. andre som har et
godt bud ?

På forhånd tak

Hilsen

Henrik

Fra : --=FUCKER=--

Dato : 05-01-01 16:00

Stofanet tillader kun at der logges på med EN ip adresse ad gangen! Jeg
løste problemet med Win2000 pro, ingen HUB og med en opsætning hvor
computeren med adgang til stofanet selv tildeler en ip-adresse til de
tilkoblede computere og netkortet til stofanet selvfølgelig er delt.
Prøv eventuelt hjælp i win2000. Der er en bunke oplysninger om deling af
internetforbindelse!

Fra : Jesper Jakobsen

Dato : 09-01-01 17:13

> [...]
> beholde DHCP serveren og samtidig dele internetforbindelsen. Er det muligt,

Hej Henrik

Du må ikke koble mere end én maskine på stofa.

Men Det kan saktens lade sig gøre, jeg ville sætte en Linux eller Unix kværn
til at køre firewall eller proxy.

Det kan programmer som Squid, Ipchains, Ipfilter sagtens håndtere, men hvis du
ikke er unix haj, kan det gøres med windows, men det går imod min religion så
det kan jeg ikke anbefale.

Mvh Jesper