findes der en mere bruger venlig alternati~
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 08-04-07 14:10

jeg spørg jo tit om noget her ind og folk er flinke til at svare mig hvad
jeg bestemt er taknemlig for - men der henvises ofte til hjemme side skolen
og den er altså ikke godt , hvis man ikke er grundigt inde i sagerne og det
er jeg ikke !

jeg vil gå så vidt som til at sige den eneste jeg har set skrive en bruger
venlig manual er Kim Ludvigsen og tak til ham for det - fordi han formår det
som mange kunne lære at simpelthend at starte ved begyndelsen og forklare
sig frem til man er færdig og det er der ikke mange andre der evner eller
gider ?

men tillad mig et eksempel :

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/pass.asp

(Har du noget liggende på Internet, som kun er beregnet for et begrænset
antal øjne (det skal ikke være tilgængeligt for hvem som helst), kan du
beskytte adgangen til dette materiale med et brugernavn og et password.

Passwordbeskyttelse kan laves på flere forskelligt måder, men fælles for dem
bør naturligt være, at sikkerheden mod at uvedkommende ved almindelig
nysgerrighed kan aflure de nødvendige koder, der giver adgang til det
beskyttede materiale.)

her ligger skribenten ude med klar og forståelig tale - så langet så godt
men så knækker filmen også for ham eller hende :

(Man kan bruge htaccess, php, asp, javascript eller java-applet til at
kontrollere brugernavn og password.)

"htaccess, php, asp, javascript eller java-applet" hvad er det for noget
snak ???

det er der jo hverken hoved eller hale i for en der ikke ved hvad det er !

endsige kommer der ikke en step by step forklaring fra begyndelse til slut
mao.

det forventes af læseren at han ved det samme som ham der skriver manualen -
hvis han gjorde det så ville han/ hun slet ikke skulle bruge manualen

(Hvilken du skal vælge, afhænger i høj grad af, hvilke muligheder din server
stiller til din rådighed. Men generelt må det siges, at har du nogen som
helst mulighed for at lave en serverside-baseret passwordkontrol (htaccess,
php eller asp), skal du vælge det.)

jeg ved kun en ting om min server den understøtter html og det er alt hvad
jeg forlanger af den ( indtil nu )

(Serverside-kontrollen har den fordel frem for javascript og applet, at
adgang til det beskyttede materiale kan ikke etableres uden om
passwordkontrollen ved at etablere et link direkte til materialet.)

sort snak !

(Med javascript og applet er sikkerheden pist væk, så snart der på en
maskine ude i verden er etableret et bogmærke til det beskyttede eller der
på en side på nettet er lavet et link til det beskyttede.)

jamen hvad end det betyder så fred være med det - jeg er ligeglad med om en
eller anden kan suge hele indholdet ud af min hjemme side inkl. det med
password

det skal bare være sådan at når man åbner linken til den ENE side , jamen så
skal der stå der er password på og det er så det !

Fra : Leonard

Dato : 08-04-07 16:31

On Sun, 8 Apr 2007 15:10:21 +0200, Bo M. Mogensen wrote:

> [...]

> det skal bare være sådan at når man åbner linken til den ENE side , jamen så
> skal der stå der er password på og det er så det !

Så er du jo heller ikke helt ligeglad.

På den ene side har du ret i din kritik, på den anden side er jeg glad
for at det ikke er alle vejledninger, der begynder helt forfra hver
eneste gang.

Når du gerne vil have password-beskyttet en side eller mere, så er du
ikke længere tilfreds med at din server kan html, for det er ikke nok
til at lave det effektivt.
Begynd med at finde ud af hvad din server kan, enten PHP eller ASP. Når
du er igang er det en god ide at finde frem til, hvilken software din
server bruger, det får du sikert brug for at vide længere henne i
processen.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 08-04-07 19:01

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Så er du jo heller ikke helt ligeglad.

nej bestemt ikke !

> På den ene side har du ret i din kritik, på den anden side er jeg glad
> for at det ikke er alle vejledninger, der begynder helt forfra hver
> eneste gang.

nej men som jeg lige har svaret Bertel så burde man kunne hoppe ind i en
manual der fra hvor ens viden begynder
og hjemme side skolen er tæt på ubrugelig for ikke øvede bruger.

> Når du gerne vil have password-beskyttet en side eller mere, så er du
> ikke længere tilfreds med at din server kan html, for det er ikke nok
> til at lave det effektivt.

Det behøves ikke at være effektivt - det er nærmest en symbolsk handling
over for den øvede bruger
og en stop over for de fleste andre.

> [...]
> du er igang er det en god ide at finde frem til, hvilken software din
> server bruger, det får du sikert brug for at vide længere henne i

nej det for jeg ikke brug for jeg laver alt i html ud fra devicesen en
hjemme side skal være enkel informativ og til at finde rundt på
jeg skal ikke have en eller anden spril der følger mussen når man køre hænd
over siden eller lyden af skibe i natten når man starter siden

Fra : Leonard

Dato : 08-04-07 19:22

On Sun, 8 Apr 2007 20:00:42 +0200, Bo M. Mogensen wrote:

> [...]
> jeg skal ikke have en eller anden spril der følger mussen når man køre hænd
> over siden eller lyden af skibe i natten når man starter siden

Hvis du vil have kodeordsbeskyttelse af noget af indholdet på din
hjemmeside, så er den nemmeste og mest sikre vej, at bruge noget
serverside. PHP og ASP er serversidesprog, som udfører nogle instrukser
og derefter serverer HTML til brugeren. Det har ikke noget at gøre med
spiraler og rulletekster osv. Disse overflødige ting er typisk lavet i
javascript og ganske overflødige.

Hvis din server er en Apache, så har du måske mulighed for at bruge
..htaccess til at lave noget login til en undermappe på din hjemmeside.
Det vil nok være det nemmeste og samtidig mest effektive til din
situation. Hvis dine brugere af det lukkede område må have samme login
og kodeord, så er det ret nemt.

Men det kræver at du vil finde ud af om din server kan det.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-04-07 23:38

Leonard wrote:
> [...]

> Hvis din server er en Apache, så har du måske mulighed for at bruge
> .htaccess ... Hvis dine brugere af det lukkede område må have samme

Benytter man på en Apache-server .htaccess-login, er der ikke noget som helt
i vejen for, at hver enkelt bruger har sit individuelle login.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Leonard

Dato : 09-04-07 10:12

On Mon, 9 Apr 2007 00:37:36 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> Benytter man på en Apache-server .htaccess-login, er der ikke noget som helt
> i vejen for, at hver enkelt bruger har sit individuelle login.

Næh, men nu efterlyser Bo jo noget der meget nemt. Og det er nemmest,
hvis der kun er et login.
--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 09-04-07 04:18

> [...]
> og derefter serverer HTML til brugeren. Det har ikke noget at gøre med
> spiraler og rulletekster osv. Disse overflødige ting er typisk lavet i

ok - men problemet med php og asp er jeg ikke aner hvad det er.

> Hvis din server er en Apache,

Det er den !

> så har du måske mulighed for at bruge
> .htaccess

ok det skal jeg så lige finde ud af hvad er - men jeg selvf klar til selv at
yde en indsats
og google mig lidt frme og tilbage - jeg tviler ikke på at hjemmeside skolen
har skrevet en del om dette men næppe noget der er til at forstå !

> [...]
> Det vil nok være det nemmeste og samtidig mest effektive til din
> situation. Hvis dine brugere af det lukkede område må have samme login

jamen det er som du skriver

> Men det kræver at du vil finde ud af om din server kan det.

det kan den !

og tak igen !

BMM

Fra : Leonard

Dato : 09-04-07 10:42

On Mon, 9 Apr 2007 05:18:29 +0200, Bo M. Mogensen wrote:

> og google mig lidt frme og tilbage - jeg tviler ikke på at hjemmeside skolen

Første hit på google med .htaccess password gav denne guide, som jeg
synes er ret meget lige ud af landevejen:
http://fumle.dk/htaccess/

Du skal selvfølgelig tilpasse stier osv. så de passer til din servers
opsætning.
Og så må du ikke blive forskrækket, når du har oploadet .htaccess og
..htpasswd filerne og du ikke kan se dem, for de vises sandsynligvis ikke
af sikkerhedsårsager.

Og begynd med at øve dig i en ny mappe, så du ikke får rodet i noget,
der vedrører hele din hjemmeside.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-04-07 11:43

On Mon, 9 Apr 2007 11:42:09 +0200, Leonard <piper28a@gmail.com> wrote:

>Og så må du ikke blive forskrækket, når du har oploadet .htaccess og
>.htpasswd filerne og du ikke kan se dem, for de vises sandsynligvis ikke
>af sikkerhedsårsager.

Jo, de vises ved FTP-overførsel. Jeg har i hvert fald ikke oplevet
andet, og det ville også være ulogisk, hvis man ikke kunne fx slette sin
..htaccess-fil.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Leonard

Dato : 09-04-07 12:37

On Mon, 09 Apr 2007 12:43:05 +0200, Jørn Andersen wrote:

> Jo, de vises ved FTP-overførsel. Jeg har i hvert fald ikke oplevet
> andet, og det ville også være ulogisk, hvis man ikke kunne fx slette sin
> .htaccess-fil.

De vises ikke på alle servere og i alle programmer.
De kan dog altid tilgås ved at skrive filnavnet og jeg har aldrig haft
problemer med at slette dem.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 09-04-07 14:24

> On Mon, 9 Apr 2007 05:18:29 +0200, Bo M. Mogensen wrote:

Tak igen Leonard
jeg vil se ¨på siden når temeraturen drosler ned sider som jeg har skrevet
tidliger i NØ Thailland og der er hede nu

> [...]
> af sikkerhedsårsager.
>
> Og begynd med at øve dig i en ny mappe, så du ikke får rodet i noget,

Det vil jeg gøre jeg har en hjemmeside stort set til det samme ...

tak igen

bedste hilsner
Bo MM

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-07 18:13

Bo M. Mogensen skrev:

Svaret på spørgsmålet (som burde være gentaget i brødteksten) er
nej.

> (Man kan bruge htaccess, php, asp, javascript eller java-applet til at
> kontrollere brugernavn og password.)

> "htaccess, php, asp, javascript eller java-applet" hvad er det for noget
> snak ???

Det er vel nok ærgerligt at en nybegynder ikke kan finde ud af at
lave kodeordsbeskyttelse - men det er der altså ikke ret meget at
gøre ved. Dit tænkte eksemel (en der spørger om det) er en
glimrende illustration af at det ikke altid er muligt at hjælpe
nybegynderen til at kunne lave det de har drømt om.

Da jeg underviste i datalærere, skuffede jeg mange af eleverne
der troede at de kunne lære at lave et computerspil på et
semester.

> endsige kommer der ikke en step by step forklaring fra begyndelse til slut
> mao.

Nej, man må selv opsøge andre kilder til viden om disse specielle
ting der omtales. Det er umuligt at samle alt om webdesign på ét
site. Det ville blive monsterstort og komplet ubrugeligt.

--
Bertel

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 08-04-07 18:56

> Bo M. Mogensen skrev:
>
> Svaret på spørgsmålet (som burde være gentaget i brødteksten) er
> nej.

jow Kim Ludvigsen er nok den enste der har formået at skrive en god manual
( for begynder)

> [...]
> glimrende illustration af at det ikke altid er muligt at hjælpe
> nybegynderen til at kunne lave det de har drømt om.

Hmm man skulle tro man kunne ligge en kode ind i et html dokumet der gjorde
det
kan man det eller kan man ikke det ?

> Da jeg underviste i datalærere, skuffede jeg mange af eleverne
> der troede at de kunne lære at lave et computerspil på et
> semester.

jow

> Nej, man må selv opsøge andre kilder til viden om disse specielle
> ting der omtales. Det er umuligt at samle alt om webdesign på ét
> site. Det ville blive monsterstort og komplet ubrugeligt.

egentligt ikke - optimalt set så kan brugerne hoppe ind og lære fra det
Nivou han/hun er på.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-07 19:19

Bo M. Mogensen skrev:

> Hmm man skulle tro man kunne ligge en kode ind i et html
> dokumet der gjorde det kan man det eller kan man ikke det ?

Nej, det kan man ikke i HTML.

> egentligt ikke - optimalt set så kan brugerne hoppe ind og lære
> fra det Nivou han/hun er på.

Nej, det vil ikke være optimalt. Prøv f.eks. at hoppe ind på
Microsofts hjemmeside (som i parentes bemærket ikke er dårlig).
Der er så meget materiale at en nybegynder bliver helt fortabt.

Du drømmer dig til et site hvor en nybegynder kun ser det
materiale der løser hans problem, og sådan et site kan man ikke
lave.

--
Bertel

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 08-04-07 21:05

> Nej, det kan man ikke i HTML.

jo jo prøv lige at kik i den anden debat om password jeg har fundet noget
der kan bruges til html
det er godt nok en java kode men den kan ligges ind i et html dokument !

> Du drømmer dig til et site hvor en nybegynder kun ser det
> materiale der løser hans problem, og sådan et site kan man ikke
> lave.

jamen hvad godt er det hvis det ikke kan bringe brugeren vider i sit
foretagene ?

en mindre erfaren bruger er jo lige vidt ved snak om sol appacehe asp og
java

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-04-07 23:51

Bo M. Mogensen wrote:

> jo jo prøv lige at kik i den anden debat om password jeg har fundet
> noget der kan bruges til html
> det er godt nok en java kode men den kan ligges ind i et html
> dokument !

Hvilket faktisk er, hvad jeg beskriver på min side om password-kontrol med
javascript (ikke java, som du fejlagtigt skriver).

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/pscript.asp

Men som der står længere nede på den side, så kan sikkerhedsniveauet ligge
på et ret lille sted.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 09-04-07 04:25

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvilket faktisk er, hvad jeg beskriver på min side om password-kontrol med
> javascript (ikke java, som du fejlagtigt skriver).

ok jeg viste ikke det var forskel ...

> http://hjemmesideskolen.dk/scripts/pscript.asp

ok koder man så det her ind i det html dokument der skal beskyttes :
<form name="bruger" action="#" onsubmit="location.href = this.kodeord1.value
+ '/' + this.kodeord2.value + '.htm'; return false">

this.form.kodeord1.value + '/' + this.form.kodeord2.value + '.htm'; return
false"></p>

</form>

hvor skal det i så faldt ligge i kilde koden ?

> Men som der står længere nede på den side, så kan sikkerhedsniveauet ligge
> på et ret lille sted.

Det gør som sagt ikke noget

Fra : Myhlendorph

Dato : 09-04-07 08:55

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse

HI Erik jeg svare lige mig selv så du måske forstår hvad jeg mener bedre:

> [...]
> false"></p>
>
> </form>
>
> hvor skal det i så faldt ligge i kilde koden ?

her er en af mine egen kilde koder ( ja smuk er den ikke ) men hvor skal det
stå
i koden det som du skriver man skal tilføje :

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<head>
http-equiv="content-type">
<title>jysk</title>
</head>
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; rejse plan og
faktura<br>
&nbsp;n &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;
&nbsp; &nbsp; &nbsp; se
faktura &amp; rejse plan tryg :&nbsp; <a
href="katura&amp;rejseplan.pdf">okatura&amp;rejseplan.pdf</a>
**************************************

ja det er en skam man ikke kan få talene med i Nvu men det kan man ikke men
måske er det muligt at sige noget
om afligevel

MV.
BMM

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 13:40

> [...]

> </form>
>
> hvor skal det i så faldt ligge i kilde koden ?

Et sted mellem <body> og </body>, hvilket du ikke ville have været i tvivl
om hivs du havde gennemgået denne her:
http://www.html.dk/tutorials/html/

se evt. også:
http://www.html.dk/dokumentation/html4/tags/form/

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Arbejde søges!
Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 09-04-07 14:02

"Carsten Sørensen" <askmeforanaddress> skrev i en meddelelse

> Et sted mellem <body> og </body>,

1000 tak det var alt hvad jeg skal vide -har gæster lige nu men vil kaste
mig over det med spændning
når de er gået :)

tak igen
Mv.
Bo MM

will do ...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-04-07 23:47

Bo M. Mogensen wrote:

> jow Kim Ludvigsen er nok den enste der har formået at skrive en god
> manual ( for begynder)

Nu er der også pokker til forskel på at lave en brugermanual til et program
og at lave en komplet manual til, hvordan man laver en hjemmeside fra det
første designudkast og til man står med et site med password-kontorl eller
en fuldt funktionel online-butik med dankortbetaling og hele baduljen.
Sidstnævnte finder du ikke på hjemmesideskolen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 09-04-07 04:27

> [...]
> password-kontorl eller en fuldt funktionel online-butik med
> dankortbetaling og hele baduljen. Sidstnævnte finder du ikke på

nej men jeg synes hele Kim s fremgangs måde er god fordi den ilustrere
løbene med små billeder hvad det er der sker
og forklare stille og roligt step by step hvad det er der skal ske.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-04-07 20:46

Bo M. Mogensen wrote:

> nej men jeg synes hele Kim s fremgangs måde er god fordi den ilustrere
> løbene med små billeder hvad det er der sker
> og forklare stille og roligt step by step hvad det er der skal ske.

Tilsvarende finder du på mine sider om html og css - hvor billeder er
erstattet af kodebokse. Det er der, begyndersiderne ligger.

Men når man kaster sig over scripts, det være sig javascript, asp eller php,
må man forventes at have lidt rutine i en hjemmesides opbygning. Det er ikke
der, man skal starte sin hjemmesideproduktion.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-07 22:23

> [...]
> jeg bestemt er taknemlig for - men der henvises ofte til hjemme side
> skolen og den er altså ikke godt , hvis man ikke er grundigt inde i

Du har vel været forbi http://www.html.dk/tutorials/ og nøje gemmengået dem
trin for trin? Mange vejledninger er baseret på en hvis portion grundviden,
og man må forvente man ikke kan det hele fra dag et.

> "htaccess, php, asp, javascript eller java-applet" hvad er det for noget
> snak ???

Det havde du netop mere styr på hvis du havde brugt tid på at sætte dig ind
i den nødvendige grundviden. Og her er html.dk's trin for trin guide nok
ikke helt nok

> det forventes af læseren at han ved det samme som ham der skriver
> manualen - hvis han gjorde det så ville han/ hun slet ikke skulle bruge
> manualen

Det var så din tolkning. Så behøvede man da slet ikke søge ny viden.

Ja så skidt med om det reelt virker.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 09-04-07 14:09

> [...]
> dem trin for trin? Mange vejledninger er baseret på en hvis portion
> grundviden, og man må forvente man ikke kan det hele fra dag et.

det har jeg ikke men det vil jeg !

> Det havde du netop mere styr på hvis du havde brugt tid på at sætte dig
> ind i den nødvendige grundviden. Og her er html.dk's trin for trin guide
> nok ikke helt nok

ja jeg er spændt på at komme i gang med det , jeg sideri NØ Thailand nu og
sommerene er trådt ind hvad vilsige 45 grader midt på dagen mend det drolser
ned om natten så der kan jeg arbejde med det :)

> Det var så din tolkning. Så behøvede man da slet ikke søge ny viden.

Nahh det er nu ikke det jeg mener - min pointe er det er jo meget fint man
for en kode
MEN man er jo lige vidt hvis man ikke ved hvor man skal ligge den ind i
koden på sin fil.

> Ja så skidt med om det reelt virker.

Ohh ja bume lum - hvad man må forstå er at 98 % af alle Internet bruger hr
og fru Danmark
hvis de ser der er et password på en side så kommer de ikke vider og det er
jo ikke høj sensitivt materiale der ikke som sådan tåler dagens lys
det kan måske være nogen muntrere mennesker der danser til en privat fest
eller sider og skåler o.lign

men den side hvor det SKULLE være på der har jeg fået en prof programmør til
at lave password brugernavn og han er god har været medlem af mensa
foreningen side han var 17 så det er så sikkert som det kan blive det
kostede mig så 2 flasker whisky fra Laos :) men det går nok - han er en af
min bedste venner.

Fra : ib petersen

Dato : 08-04-07 23:30

Bo M. Mogensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> sig frem til man er færdig og det er der ikke mange andre der evner eller

Til Bo kan jeg kun sige flg. :

Der er ingen der siger at du kan få de informationer du søger - sådan helt
præcist,
på hjemmesideskolen eller for den sags skyld noget andet sted -
hvis du absolut skal have nogle præcise oplysninger var det en god ide at du
i stedetfor fandt nogle bøger der dækker dit behov for information - og ikke
bare tror at alt bliver lavet lige nøjagtig som du godt kunne tænke dig.
Ud fra devicen - vil jeg lære noget - må jeg også ofre både tid og nogle gange
penge på at få det lært, evt. kan du jo deltage på aftenskole kurser og der få
noget at vide om alle disse mærkelige begreber.

Ved at søge oplysninger forskellige steder og derfra sætte det sammen, kan man
komme meget langt - og ikke mindst lære en hel masse.
Du kan da ikke forvente at alt skal blive serveret på et fad - og lærer heller
ikke ret meget af det.

For mit vedkommende startede jeg med et hæfte til kr. 49 og fik lært det mest
grundliggende ved html - og derfra bl.a. ved at kikke på hjemmesideskolen og
andre steder, efterhåndet fået et vist kendskab til nogle af de andre måder at
lave hjemmesider på - så det kan da ikke siges at være en vild investering.

I stedet for al den kritik du kommer med - syntes jeg du skulle være glad for at
der
er nogen der gider at bruge deres kostbare tid og erfaring - til at hjælpe dig
med konkrete spørgsmål - og ellers selv prøve at finde ud af hvad de forskellige
tekniske ord dækker over.
Du ved - selvgjort er velgjort - og om ikke andet har du lært lidt nyt.

Med håbet om at du trods alt finder rundt i den "tekniske" verden af
hjemmesider,
ønskes du en fortsat god påske.

Hilsen
babe

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 09-04-07 14:18

"ib petersen" <ibber@comxnet.dk> skrev i en meddelelse

> Til Bo kan jeg kun sige flg. :
>
> Der er ingen der siger at du kan få de informationer du søger - sådan helt
> præcist,

Nah sikkert ikke og slet ikke på hjemmeside skolen

> på hjemmesideskolen eller for den sags skyld noget andet sted -

jow på kim ludvigsen manual for Nvu der bliver alt gået igenem fra start til
slut , det er den bedste manual jeg nogen sinde har set !

> [...]
> der få
> noget at vide om alle disse mærkelige begreber.

det gjorede jeg også gernme men der er en hindring det er jeg bor i NØ
Thailand så jeg har ikke lige de muligheder.

> [...]
> komme meget langt - og ikke mindst lære en hel masse.
> Du kan da ikke forvente at alt skal blive serveret på et fad - og lærer

Det forventer jeg såmænd heller ikke men jeg synes godt at f.eks hjemmeside
skolen kunne være lidt mere med fra grunden af.

> For mit vedkommende startede jeg med et hæfte til kr. 49

Det har jeg også ..

> [...]
> måder at
> lave hjemmesider på - så det kan da ikke siges at være en vild

nej nej ...

> [...]
> der
> er nogen der gider at bruge deres kostbare tid og erfaring - til at hjælpe

jamen jeg takker alitd af hjertet uanset om jeg forstår det eller ej men
bare det at folk gider bruge tiden på at svare mig værdsætter jeg altid.

> [...]
> Du ved - selvgjort er velgjort - og om ikke andet har du lært lidt nyt.
>

> Med håbet om at du trods alt finder rundt i den "tekniske" verden af

jamne jeg lære jo lidt hele tiden men jeg er egentligt tilfreds med der hvor
jeg er nu der kan jeg lave nogen informative sider
med nogen gallerier og det er de glade for dem jeg jeg laver det for og
uagtet jeg er en ringe programør så bliver jeg fyrsteligt betalt i
naturalier :)
netværk netværk netværk :)

> ønskes du en fortsat god påske.

Ditto

bedste hilsner
Bo :)
/tutorials

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-04-07 23:42

Bo M. Mogensen wrote:

> [...]

> her ligger skribenten ude med klar og forståelig tale - så langet så
> godt men så knækker filmen også for ham eller hende :

Jeg hat tilladt mig at gå ud fra, at når man kaster sig over at ville lave
password-kontrol, så er man kommet længere end begynderstadiet på html/css.

Siderne om password-kontrol er faktisk blevet gennemgået kritisk af flere
brugere i diverse webdesign-grupper og ingen har før dig ytret noget om, at
det er sort snak.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 09-04-07 14:19

> Jeg hat tilladt mig at gå ud fra, at når man kaster sig over at ville lave
> password-kontrol, så er man kommet længere end begynderstadiet på
> html/css.

jeg er ikke en gang nået til css.

> Siderne om password-kontrol er faktisk blevet gennemgået kritisk af flere
> brugere i diverse webdesign-grupper og ingen har før dig ytret noget om,
> at det er sort snak.

Hmm de sider jeg har set var sort snak for mig men jeg tviler ikke på at
andre kan have glæde af dem !

Mv.
BMM

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-04-07 20:49

Bo M. Mogensen wrote:

> jeg er ikke en gang nået til css.

Ville det så ikke være en ide at starte der? Få det ind på rygraden med html
og css, før du kaster dig over nogen former for raffinementer med scripts.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-04-07 00:08

Bo M. Mogensen skrev:

> der henvises ofte til hjemmesideskolen og den er
> altså ikke godt, hvis man ikke er grundigt inde i
> sagerne og det er jeg ikke!

Det bliver du hvis du bliver ved. Hjemmesideskolen
er meget omfattende, og er skrevet på en måde så
selv min gamle mor forstår det.

> jeg ved kun en ting om min server den understøtter
> html og det er alt hvad jeg forlanger af den

Du er nødt til at vide om den understøtter asp eller php,
ellers kan du ikke komme videre i dit projekt. Jeg er
så heldigt stillet at jeg kan bruge begge dele, men det
er ikke normalt.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 09-04-07 14:21

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Det bliver du hvis du bliver ved. Hjemmesideskolen
> er meget omfattende, og er skrevet på en måde så
> selv min gamle mor forstår det.

jaee måske hvis der på hjemmeside skolen er en start her løsning og gå vider
så skal det nok passe problemet er bare når man for links til færdige
løsninger så rækker min forudsætninger ikke !

> Du er nødt til at vide om den understøtter asp eller php,
> ellers kan du ikke komme videre i dit projekt. Jeg er
> så heldigt stillet at jeg kan bruge begge dele, men det
> er ikke normalt.

HMm siden var født med en php fil , der fame ikke var til at slippe af med
igen

MV BMM

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-04-07 02:47

Bo M. Mogensen skrev:

> problemet er bare når man for links til færdige
> løsninger så rækker min forudsætninger ikke!

Det kan du ikke klandre Hjemmesideskolen for,
der er mange gode løsninger som hjælp til
selvhjælp i et letforståeligt sprog - det kræver
naturligvis at man selv tester eksemplerne og er
villig til at prøve at rette dem til til eget brug.

> siden var født med en php fil , der fame ikke var
> til at slippe af med igen

Hvad mener du? En fil kan slettes hvis man ikke vil
have den. Ligger den på serveren, kan den slettes
via dit ftp-program.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 11-04-07 10:46

> [...]
> naturligvis at man selv tester eksemplerne og er
> villig til at prøve at rette dem til til eget brug.

jamen det er meget godt al sammen ... men der gives ikke nogen forklaring på
hvordan man tester eksemplerne
f.eks hvor i kildekoden den nye kode skal ligge osv.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-04-07 06:26

On Mon, 9 Apr 2007 15:21:29 +0200, "Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com>
wrote:

>jaee måske hvis der på hjemmeside skolen er en start her løsning og gå vider
>så skal det nok passe problemet er bare når man for links til færdige
>løsninger så rækker min forudsætninger ikke !

Jeg tror de fleste danske sider om webdesign tager udgangspunkt i, at
man har gennemgået de relevante tutorials på html.dk (HTML/CSS/ASP/SSI
osv.)

Disse tutorials er opbygget "fra bunden", dvs, at man ikke behøver have
andre forudsætninger, end dem der er beskrevet i selve tutorialen.

Så tag og start der, så vil du have alle de væsentligste forudsætninger
for at forstå meget af det andet.

Når jeg skriver "har gennemgået", så betyder det ikke kun, at man har
læst dem igennem, men også at man selv har prøvet eksemplerne af og
"leget" med dem - fx indsætte andre værdier end de foreslåede og se,
hvordan resultatet ændrer sig.

Ingen tutorials er perfekte, og det gælder også dem på html.dk. Men de
indeholder det væsentligste for at få et godt start-fundament, hvis man
er villig til at bruge den tid det tager - og har lyst til at "lege"
lidt med eksemplerne.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 11-04-07 11:05

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror de fleste danske sider om webdesign tager udgangspunkt i, at
> man har gennemgået de relevante tutorials på html.dk (HTML/CSS/ASP/SSI
> osv.)

jow men hvis du sider der med dit tdc abonoment med 10 mb web plads til at
lave en hjemme side
og tænker sådan en vil jeg have hvordan gør jeg nu det så er det en meget
lille del af brugerne der ved at
CSS/ASP/SSI ekistere hvad det er osv.

> Disse tutorials er opbygget "fra bunden", dvs, at man ikke behøver have
> andre forudsætninger, end dem der er beskrevet i selve tutorialen.

ok

> Så tag og start der, så vil du have alle de væsentligste forudsætninger
> for at forstå meget af det andet.

Øhh hvor siger du man begynder ?

> [...]
> læst dem igennem, men også at man selv har prøvet eksemplerne af og
> "leget" med dem - fx indsætte andre værdier end de foreslåede og se,

det er klart !

> [...]
> indeholder det væsentligste for at få et godt start-fundament, hvis man
> er villig til at bruge den tid det tager - og har lyst til at "lege"

ja ja selvf. skal man investere noget tid i det - jeg har bestemt aldrig
sagt andet

nu kendte jeg ikke lige html.dk men er inde på
http://www.html.dk/tutorials/html/
og den starter faktisk rigtigt fint - har du lavet det :) ?
Det er meget bedre ind hjemme side solen - evner slet og ret at startet fra
begyndelsen hvad jeg hele tiden har efter lyst

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-04-07 21:11

On Wed, 11 Apr 2007 12:04:30 +0200, "Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com>
wrote:

>Øhh hvor siger du man begynder ?

Her:
>nu kendte jeg ikke lige html.dk men er inde på
>http://www.html.dk/tutorials/html/
>og den starter faktisk rigtigt fint - har du lavet det :) ?

Overhovedet ikke - men det er her "alle" i Danmark starter med at lære
HTML (nå, nok en del overdrevet - men det er i hvert et godt sted at
starte).
Vil man have tingene fra flere sider, er der også internationale
varianter, fx:
<url: http://w3schools.com/>

Good luck!

--