ensartet afstand af bokse
Fra : Knud Iversen

Dato : 08-04-07 09:18

Jeg har med dreamweaver rettet en skabelon fra nettet til og bruger den nu
som template.

Før denne weekend har jeg aldrig rørt ved css og kun få gange før haft
dreamweaver åbnet, så bær over med mig hvis jeg spørger til noget der burde
være basisviden.

www.test.vkp.dk er jeg ikke tilfreds med placeringen af. nedenstående 3
bokse leftbox rightbox og indhold. jeg vil gerne give dem samme afstand til
mit banner.
nedenstående (css tror jeg) virker udemærket på højre boks

#rightcol {
position:absolute;
right:14px;
width:150px;
top:110px}

burde det ikke være muligt istedet at placere 1 linie med
{position:absolute; top:110px}et eller andet sted, så alle 3 bokse holder
samme afstand til bunden af mit banner.

Mvh Knud

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-04-07 10:36

Knud Iversen skrev:

> [...]
>
> burde det ikke være muligt istedet at placere 1 linie med
> {position:absolute; top:110px}et eller andet sted, så alle 3 bokse holder

Elementer, der er placeret med position:absolute
øver ingen indflydelse på positionen af andre elementer.
De udgør så at sige lag, der svæver over websidens
øvrige elementer. Der er derfor, din skabelon har
rigelige (tomme) venstre og højre marginer. Det er for
at skabe plads til højre og venstre kolonne.

Der er kun én måde, hvorpå du kan sikre, at alle
de tre nævnte elementer holder overkant - og det
er ved at regne dig frem til afstanden mellem
browservinduets overkant og overkanten af den
midterste spalte, og anvende denne værdi som
position:top for de to smalle spalter.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Knud Iversen

Dato : 08-04-07 12:01

"Jørgen Farum Jensen" skrev i en meddelelse

> [...]
> er ved at regne dig frem til afstanden mellem
> browservinduets overkant og overkanten af den
> midterste spalte, og anvende denne værdi som

kan jeg ikke låse midterspalten på samme måde. lige nu er problemet at
midterspalten har forskellig afstand til overkanten i firefix o Ie7.
Mvh Knud

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-04-07 14:02

Knud Iversen skrev:

> kan jeg ikke låse midterspalten på samme måde. lige nu er problemet at
> midterspalten har forskellig afstand til overkanten i firefix o Ie7.
> Mvh Knud

Næh, for så har du jo ikke noget element, der
skubber sidefoden nedad. Elementer, der ikke
har en absolut position, skubber hinanden til
side (nedad), men et absolut positioneret element
svæver så at sige over siden - det udgør et lag -
der ikke skubber til nogetsomhelst, men tværtimod
kan skjule andre elementer, hvis man ikke har vist
passende omhu.

Det er derfor midterspalten, der bestemmer, det vil
sige, det er den du skal indrette de øvrige elementer
efter.

Hvor langt er der mellem browserens overkant og
overkanten af den midterste spalte? Det er det, du
har brug for at vide. Denne afstand er bestemt
af skriftstørrelsen i sidehovedet, sidehovedets
margin-top og margin-bottom, ditto padding-top og
padding-bottom samt eventuelle vandrette borders.

Du bør bruge en standardsættende dokumenttypeerklæring
for eksempel
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
eller vil IE beregne højde og bredde på en anden
måde end standarden foreskriver

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Knud Iversen

Dato : 08-04-07 11:08

"Knud Iversen" skrev
> På www.test.vkp.dk er jeg ikke tilfreds med placeringen af. nedenstående 3
> bokse leftbox rightbox og indhold.
nu åbnede jeg den så i Internet explorer og kan se det abselut er en ommer.
Mvh Knud