hvordan ligger man kode på en hjemmeside ?
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 07-04-07 22:53

jeg tænker ¨på hvis man har det ene og det andet som er til offentligt
fremvisning for hvem der nu gider se det også har jeg f.eks noget der kun er
til vennerne fra privat fester f.eks ...

Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-04-07 23:40

Bo M. Mogensen wrote:
> også har jeg f.eks noget der
> kun er til vennerne fra privat fester f.eks ...

Det private kan du beskytte med password, så kun de indviede kan få adgang
til det:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/pass.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 08-04-07 12:44

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> Det private kan du beskytte med password, så kun de indviede kan få adgang
> til det:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/scripts/pass.asp

tak for linken - men det er godt nok svært findes der ikke noget med hvor
man "bare" kan lægge noget ind i koden på en html fil ?

Fra : Jørn Andersen

Dato : 08-04-07 17:34

On Sun, 8 Apr 2007 13:43:54 +0200, "Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com>
wrote:

>"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

>tak for linken - men det er godt nok svært findes der ikke noget med hvor
>man "bare" kan lægge noget ind i koden på en html fil ?

Nej.
HTML er jo bare en simpel tekst-fil. Hvis man har adgang til filen, kan
man også læse den.
Du er nødt til at have en "mekanisme", som giver adgang/ikke giver
adgang afhængigt af et eller flere kriterier.
Og "mekanismer" betyder: et program. Skal det være effektivt, skal det
være et program, som afvikles på serveren (som Erik skriver).

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 08-04-07 19:04

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og "mekanismer" betyder: et program. Skal det være effektivt, skal det
> være et program, som afvikles på serveren (som Erik skriver).

jow tak jeg har surftown tror jeg de heder jeg tror de har det meste
de skriver altid et _ eller _ andet om de har en sol - hvad så end det er.

Fra : Leonard

Dato : 08-04-07 19:27

On Sun, 8 Apr 2007 20:04:21 +0200, Bo M. Mogensen wrote:

> jow tak jeg har surftown tror jeg de heder jeg tror de har det meste

Så er spørgmålet om du har valgt Windows eller Linux som servertype?

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 08-04-07 21:00

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Så er spørgmålet om du har valgt Windows eller Linux som servertype?

ja det ved jeg ikke - men jeg tror faktisk det var linux fordi jeg
opgraderede den til 3 gb web plads
og der skrev den så hvidt jeg husker noget om linux hvad jeg tænkte var sært
for hvem bruger det ?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-04-07 23:03

Bo M. Mogensen wrote:

> og der skrev den så hvidt jeg husker noget om linux hvad jeg tænkte
> var sært for hvem bruger det ?

Det gør faktisk mere end haldelen af webhoteller. De gør det, fordi Linux er
et mere stabilt OS end Windows var, da Linux i sin tid blev introduceret -
og så fordi Linux og serversoftwaren Apache er gratis hvorimod både Windows
og MS serversoftware koster kassen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-04-07 00:53

On Mon, 9 Apr 2007 00:03:17 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammeplease.invalid> wrote:

> [...]
>og så fordi Linux og serversoftwaren Apache er gratis hvorimod både Windows

Nej, det er ikke halvdelen, der kører Linux, men en eller anden for
*nix-vaiant (Unix/Linux osv.) - og oftest med en Apache-server.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 09-04-07 04:13

> [...]
> introduceret - og så fordi Linux og serversoftwaren Apache er gratis
> hvorimod både Windows og MS serversoftware koster kassen.

ok det forklare al den snak om Apache et ord det vender tilbage tit og ofte
sammen med sol

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 08-04-07 19:19

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> Jørn Andersen,
> Brønshøj

prøv lige at se det her :
http://activedeveloper.dk/articles/265/

"Her er koden:

<script language="Javascript">

function login() {

password = prompt("Indtast password","")
if (password != '' && password != null) {
location.href = password + '.htm';
}
}

</script>

For at aktivere scriptet kan du bruge denne kode:

<input type="button" value="Login" onClick="login();">

Hvis du f.eks vil have et password som hedder letmein skal du lave en fil
som hedder letmein.htm og lægge den i samme folder som filen der kalder den.

Eksempel:

Prøv at skrive index som password" etc .........

se det begynder jo at ligne noget der er til at lave og forstå - men hvis
jeg forstår det rigtigt så skal man lave to filer ( html ? )
også kan man copy paste det der står foroven ind ind i koden ...........nå
men for man lavet de 2 filer så skal de ligge i det samme bibliotek på
serveren
også virker det måske .......!?

det vil sgu være fint hvis det kan gøres på den her måde så man ALDRIG KOMER
i nærheden af sol appache og hvad fanden ellers har skabt...

Fra : Leonard

Dato : 08-04-07 19:47

On Sun, 8 Apr 2007 20:19:12 +0200, Bo M. Mogensen wrote:

> [...]
> også kan man copy paste det der står foroven ind ind i koden ...........nå
> men for man lavet de 2 filer så skal de ligge i det samme bibliotek på

Du skal kun copypaste det ind i den ene fil, som er den fil som du
linker til fra menuen på hjemmesiden.
Den anden fil, som skal have det navn, som du vil bruge som kodeord,
skal bare have det indhold du du vil beskytte.

Det er et eksempel på en meget simpel form for login, der er lavet i
javascript, og som derfor kan skrives ind i HTML.

Ulempen er at det er meget ringe beskyttelse, for når jeg kigger i
kildekoden, kan jeg uden briller se, hvad den beskyttede side hedder.
Hvis jeg er inde på den beskyttede side, så står adressen i
adresselinien og bogmærker jeg denne eller sender den til en anden, så
bliver der ikke spurgt om kodeord igen.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 08-04-07 20:59

> On Sun, 8 Apr 2007 20:19:12 +0200, Bo M. Mogensen wrote:

HI Leonard
Tak for svaret :)
men jeg er nu ikke færdig endnu se lige her ..........

> Du skal kun copypaste det ind i den ene fil, som er den fil som du
> linker til fra menuen på hjemmesiden.

hvis vi nu siger den heder festbilleder.html
så åbner jeg kildekoden i denne html fil og copy paster der ind

hvor skal det stå ? i begyndelsen af koden eller hvor ?

> Den anden fil, som skal have det navn, som du vil bruge som kodeord,
> skal bare have det indhold du du vil beskytte.

jeg tror vi gør store fremskridt i dag :)
men der er lige en sidste hørtel vi skal over hvorfor jeg lige starter
forfra

jeg har en fil der festbilleder.html ( det er siden der skal beskyttes ) ind
i koden på den der copy paster jeg
hvad ?

Nå for at mine festbilleder.html skal være beskyttet så skal jeg lave en
lille html fil med navnet på mit pasword
lad os sige mit pasword er kjell så laver jeg en fil der heder kjell.html

er jeg så færdig ?

> Det er et eksempel på en meget simpel form for login

sådan kan jeg lide det eller mao jeg har ikke noget alternativ da jeg ikke
fatter andet.

> [...]
> Hvis jeg er inde på den beskyttede side, så står adressen i
> adresselinien og bogmærker jeg denne eller sender den til en anden, så

Det gør ikke noget !
hvis jeg havde noget på en side som andre ind dem jeg ville have til at se
det fik det at se så ville jeg pakke det ind en 3 gange i en rar fil
med alen lange password på hver pakning som de kun kunne få ved at henvænde
sig til mig.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-04-07 23:08

Bo M. Mogensen wrote:

> hvis vi nu siger den heder festbilleder.html
> så åbner jeg kildekoden i denne html fil og copy paster der ind

Hele den øvelse er password-login med javascript. Har man mulighed for at
lave det med asp eller php, må det absolut være at foretrække. Der er mange
usikkerhedsmementer ved javascript-login:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/pscript.asp#fordel

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 09-04-07 04:11

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

Hej Erik

> Hele den øvelse er password-login med javascript. Har man mulighed for at
> lave det med asp eller php, må det absolut være at foretrække. Der er
> mange usikkerhedsmementer ved javascript-login:

Det gør sådan set ikke så meget at der er mangel på sikkerhed fordi det er
en ren plasebo effekt jeg ligger ind
så ejeren af hjemmesiden kan se at der er et pasword på siden også er han
glad

> http://hjemmesideskolen.dk/scripts/pscript.asp#fordel

skæbnen ville at jeg lige skulle se en film ved midnats tid tror jeg og
vågnede nu her 5 timer efter på sofanen :)
men jeg har kikket på siden og det ser ud som der faktisk er kommet noget
fra hjemside skolen der er til at forstå
måske ikke det tekniske men ihvertilfælled den forklaring der kommer med så
hatten af for det - vil lige læse det igen når jeg har fået noget kaffe

bedste hilsner
Bo MM

Fra : Leonard

Dato : 09-04-07 10:33

On Mon, 9 Apr 2007 05:11:22 +0200, Bo M. Mogensen wrote:

> [...]
> en ren plasebo effekt jeg ligger ind
> så ejeren af hjemmesiden kan se at der er et pasword på siden også er han

Her er det så at kæden falder af og min hjælp slutter.
Hvis du laver noget til andre, hvor du bilder dem ind, at der er en
sikkerhed som reelt ikke er der, så hjælper jeg ikke med det.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-04-07 11:39

On Mon, 9 Apr 2007 11:32:56 +0200, Leonard <piper28a@gmail.com> wrote:

>Her er det så at kæden falder af og min hjælp slutter.
>Hvis du laver noget til andre, hvor du bilder dem ind, at der er en
>sikkerhed som reelt ikke er der, så hjælper jeg ikke med det.

Enig - men han skriver så heller ikke, at han ikke fortæller ejeren det.

Bo bør som minimum fortælle ejeren det *og* vise ejeren, hvor let det
kan omgås: Indtaste den rigtige sides URL i adresse-linien *og* fortælle
ejeren, at der er mere sikre løsninger, men at dem må han få hjælp fra
andre til.

Mvh. Jørn

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Leonard

Dato : 09-04-07 12:38

On Mon, 09 Apr 2007 12:38:54 +0200, Jørn Andersen wrote:

> [...]
> kan omgås: Indtaste den rigtige sides URL i adresse-linien *og* fortælle
> ejeren, at der er mere sikre løsninger, men at dem må han få hjælp fra

Som jeg æser det har Bo ikke selv helt forstået hvordan det virker, så
at tro, at han kan forklare det for en anden, det tror jeg ikke er
tilfældet.
--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 10-04-07 12:09

> Som jeg æser det har Bo ikke selv helt forstået hvordan det virker, så
> at tro, at han kan forklare det for en anden, det tror jeg ikke er
> tilfældet.

jo jo jeg har da forstået hvordan det virker - hvis man går ind på siden og
gemmer den så kan alle se den
eller hvis man sender linken så åbner den sig også - det er reelt kun fra
forsiden der kommer en anmodning om password op.
og jeg er klar over man kan gå ind og finde den "beskyttede" link og åbne
den uden om forsiden.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 10-04-07 12:06

> [...]

> kan omgås: Indtaste den rigtige sides URL i adresse-linien *og* fortælle
> ejeren, at der er mere sikre løsninger, men at dem må han få hjælp fra

jamen det gør jeg da bestemt også og hvis sikkerheden skal være i top så
beder jeg en af mine venner lave det for mig
jeg skulle reelt bare bruge en nem løsning , som jeg selv kunne lave !

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 10-04-07 12:03

> Her er det så at kæden falder af og min hjælp slutter.
> Hvis du laver noget til andre, hvor du bilder dem ind, at der er en
> sikkerhed som reelt ikke er der, så hjælper jeg ikke med det.

nej nej jeg redegøre klart for hvordan det virker på godt og ondt !