MS Windows
briani 27239
Ændre drevbogstav på ghost image
Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-04-07 21:37

En bekendt har haft en defekt hd som virkede og så virkede den ikke osv.
På et tidspunkt fik jeg kontakt med den, hvor den sad som slave på en anden
pc. Der fik jeg lavet ghost image af alle 3 partitioner.
Men der sad de åbenbart som g, h og e, således at når jeg ghoster tilbage på
en anden hd så kommer c-partitionen til at hedde g, således at alle
programmer m.m. ikke virker, idet de forventes at ligge på c. En reparation
med windows cd ændrer ikke disse forkerte henvisninger.
Er der nogen måde jeg kan ghoste den tilbage, således at den vil starte op
som c og ikke som g?
Evt. et program som kan ændre drevbetegnelsen?

Kurt

Fra : Heidi Hansen

Dato : 07-04-07 21:49

Hej

Uden ansvar: http://support.microsoft.com/kb/223188

Heidi

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-04-07 18:11

"Heidi Hansen" <he@hotmail.com.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Uden ansvar: http://support.microsoft.com/kb/223188
>
> Heidi

Det ser faktisk spændende ud og er en metode, jeg ikke har hørt omtalt før.
I mellemtiden fandt jeg et 5 mdr. gl. image af pgl.s disk, som lå på mit
"lager", så det har jeg kørt tilbage i stedet for. Herefter skal jeg så bare
lige have lagt de dokumenter, billeder m.m. som pgl. har af nyere dato, over
på dette image.

Kurt

Fra : Edmund

Dato : 08-04-07 05:18

> Er der nogen måde jeg kan ghoste den tilbage, således at den vil
> starte op som c og ikke som g?

Kommer du ind i Windows, siden du kan se det er G

Ikke fordi jeg har haft problemer med drevbogstaver, men har tit været
ude ved harddisk skift at der skal startes op i fejlsikker tilstand, det
skal være første gang, det hjælper ikke hvis man først har prøvet normal
opstart

--
Mvh Edmund

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-04-07 18:13

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ved harddisk skift at der skal startes op i fejlsikker tilstand, det skal
> være første gang, det hjælper ikke hvis man først har prøvet normal

Jeg kom nogen gange ind i windows, hvor den viste, at det var g-drevet. Er
par gange kunne den ikke starte helt op, så jeg prøvede at lave en
reparation, men da den var færdig, endte jeg også på g-drevet.
En enkelt gang fik jeg først startet den i fejlsikret og derefter normalt,
men stadig var det g-drevet.
Som du kan se andetsteds, har jeg nu valgt en anden løsning.

Kurt

Fra : Rado

Dato : 08-04-07 09:58

On Sat, 7 Apr 2007 22:36:38 +0200, "Kurt B. Andersen"
> [...]

>som c og ikke som g?
>Evt. et program som kan ændre drevbetegnelsen?

Problemet er at du har lavet et image af hele disken, hvis du laver
images af partitionerne hver for sig burde der ikke være problemer.

Prøv engang at lave e timage af det der skulle være C. partitionen fra
disken, og så kør den ind på C: partitionen på den nye HD, det vil jeg
mene skulle fungere. Gør derefter samme med de andre partitioner.

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-04-07 18:23

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> disken, og så kør den ind på C: partitionen på den nye HD, det vil jeg
> mene skulle fungere. Gør derefter samme med de andre partitioner.

Nej, jeg har netop ikke ghostet hele disken men taget et image af de 3
partitioner hver for sig, idet jeg lige som dig mente at det ville fungere,
idet jeg har gjort det hundredvis af gange. Jeg kan ikke se hvorfor den
insisterer på g-drev osv., men det må vel hænge sammen med at den nok sad
som slave da jeg ghostede.
Det var iøvrigt i sidste øjeblik, idet jeg ikke har kunnet få kontakt med
den originale disk, siden jeg ghostede de 3 partitioner over på en anden
disk.
Pc.en opførte sig mærkeligt for ca. et halvt år siden, og der tog jeg så et
image af den, inden jeg leverede den tilbage, idet jeg havde mistanke om, at
hd måske var ved at blive syg. Men da den kunne klare alle mulige test og
benchmark, lod jeg den få en chance til.
Heldigvis viste det sig nu, at jeg stadig havde dette image liggende, så det
er nu blevet udgangspunktet for at redde resten, idet jeg så har pakket det
nye image jeg nåede at tage ud på en anden disk og så kan kopiere lystigt
derfra.
Jeg har iøvrigt prøvet at lade hd med "g-drevet" sidde alene og boote på
ultimatewincd, som jo tilgår pc.en direkte fra et windowsmiljø, som
udelukkende kører i hukommelsen og altså ikke aktiverer disken. Jeg troede
så, at jeg kunne være smart og ændre drevbetegnelser direkte her, idet den
så ikke ville protestere over, at det var en aktiv partition osv. Men den så
desværre disken som et c-drev - og så kunne jeg jo ikke ændre den til
c-drev.
Nå men sådan er der så meget, og jeg skal nu have fundet de ting, som skal
kopieres.
Tak for input til alle.

Kurt

Fra : Rado

Dato : 09-04-07 14:45

On Sun, 8 Apr 2007 19:23:04 +0200, "Kurt B. Andersen"
> [...]

>idet jeg har gjort det hundredvis af gange. Jeg kan ikke se hvorfor den
>insisterer på g-drev osv., men det må vel hænge sammen med at den nok sad

Jeg har selv flere gange prøvet at ghoste et C drev med OS der sad
midlertidigt som slave i en anden maskine, og så køre det tilbage på C
igen. Ingen problemer her.

Fra : Henning

Dato : 08-04-07 19:10

> [...]

>programmer m.m. ikke virker, idet de forventes at ligge på c. En reparation
>med windows cd ændrer ikke disse forkerte henvisninger.

Det er formodentlig ikke imaget, der fejler, men en indbygget
kortlæser el.lign. der giver problemer nu? Pil den fra, inden du
triller image tilbage.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-04-07 20:14

> Det er formodentlig ikke imaget, der fejler, men en indbygget
> kortlæser el.lign. der giver problemer nu? Pil den fra, inden du
> triller image tilbage.

Der er ingen kortlæser eller lign.
I mine forsøg har jeg faktisk haft pillet alt fra, så kun den hd hvor image
lå på var tilbage. Der kørte jeg så image tilbage fra nr. 2 logisk partition
og til primær aktiv partition.
Men som jeg har beskrevet, har jeg nu valgt en anden løsning og er netop
blevet færdig med at kopiere osv.

Kurt