Router på MAC/PC-netværk
Fra : Anders Sørensen

Dato : 02-07-01 23:42

Hej

Jeg er i tvivl om der er nogen der kan se min meddelelse,
da der ingen respons er kommet på mit indlæg for ca. 14
dage siden.

Jeg har fået til opgave at lave Internet forbindelse
gennem en ISDN-rotter.

Systemet er følgende:
1 MAC med OS9
1 PC med Win ME
1 NetGear dual speed hub DS104
1 NetGear rotter RT328
1 Xerox farvelaserprinter

Når jeg går ind på MAC-ens TCP/IP indstillinger,
vises følgende:
IP-adresse: 192.168.0.2
Subnet: 255.255.255.0

Router: 192.168.0.1

Name server adresse: 10.0.0.1
10.0.0.2

Jeg har sat IP-adressen på Pc'en til 192.168.0.5
Subnet: 255.255.255.0
Jeg har sat Gateway til 192.168.0.1
Aktiver DNS, Vært 192.168.0.1
Rækkefølge til søgning efter DNS server: 192.168.0.1

Det er vel ikke nødvendigt med den samme workgroup,
for at jeg kan komme i forbindelse med routeren eller
pinge?

Jeg kan ikke få forbindelse til MAC'en eller routeren
med Ping 192.168.0.x
Jeg kan heller ikke pinge Pc'en fra "sig selv".

Hvad går der galt?

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Dann Pedersen

Dato : 04-07-01 02:59

"Anders Sørensen" <ats@NOSPAMcomputer.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fået til opgave at lave Internet forbindelse
> gennem en ISDN-rotter.

Der mangler lidt oplysninger for at jeg kan svare på dit spørgsmål

Hvilken router? Indeholder den en DHCP server eller gør den ikke? Hvilken IP
har routeren? Kan routeren tildele DNS'er vhs. DHCP eller skal de angives
manuelt? Skal PC'erne og Mac'erne kunne se hinnanden (udover IP).

> Det er vel ikke nødvendigt med den samme workgroup,
> for at jeg kan komme i forbindelse med routeren eller
> pinge?

Nej, men det er nødvendigt at du er på samme subnet som routeren. Derfor
skal du lige finde ud af hvilken subnet-maske og hvilken IP routern har.

> Jeg kan ikke få forbindelse til MAC'en eller routeren
> med Ping 192.168.0.x

Kunne god lyde som et subnet problem... uden at være sikker.

> Jeg kan heller ikke pinge Pc'en fra "sig selv".

Hvad prøver du at pinge? Og hvilken fejl får du? Kan du pinge localhost
(127.0.0.1)?

Dann Pedersen

Fra : Anders Sørensen

Dato : 04-07-01 21:09

Dann Pedersen <dann_pedersen@canwetalk.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9htt72$lm3$1@sunsite.dk...
> [...]
> har routeren? Kan routeren tildele DNS'er vhs. DHCP eller skal de angives
> manuelt? Skal PC'erne og Mac'erne kunne se hinnanden (udover IP).

Jeg ved ikke om routeren indeholder en DHCP server og om den
kan tildele DNS'er vha. DHCP.
Hvordan kan jeg undersøge det?

Det ville da være fint hvis Mac og PC kunne se hinanden
og evt. dele filer, men ikke strengt nødvendigt.

> Nej, men det er nødvendigt at du er på samme subnet som routeren. Derfor
> skal du lige finde ud af hvilken subnet-maske og hvilken IP routern har.

Hvordan ser jeg det?

> Kunne god lyde som et subnet problem... uden at være sikker.

OK.

> Hvad prøver du at pinge? Og hvilken fejl får du? Kan du pinge localhost
> (127.0.0.1)?

Det har jeg ikke prøvet.
Jeg pinger 192.168.0.5, som er PC'ens egen IP-adresse, men den svarer ikke.

Fra : Dann Pedersen

Dato : 04-07-01 22:48

Hvilken
> IP
>
> Jeg ved ikke om routeren indeholder en DHCP server og om den
> kan tildele DNS'er vha. DHCP.
> Hvordan kan jeg undersøge det?

Kig i manualen.

> Det ville da være fint hvis Mac og PC kunne se hinanden
> og evt. dele filer, men ikke strengt nødvendigt.

Prøv at kigge lidt tilbage i denne gruppe efter DAVE eller PC Mac LAN

> Hvordan ser jeg det?

Tjek subnet og ip adresser for de enkelte maskiner og sammenlign dem.

> Det har jeg ikke prøvet.
> Jeg pinger 192.168.0.5, som er PC'ens egen IP-adresse, men den svarer
ikke.

Prøv at pinge 127.0.0.1 og derefter "localhost" og post resultatet her.

Dann Pedersen

Fra : Ben Knudsen

Dato : 04-07-01 13:38

ats@nospamcomputer.dk,Ny-Internet writes:
>Jeg kan ikke få forbindelse til MAC'en eller routeren
>med Ping 192.168.0.x
>Jeg kan heller ikke pinge Pc'en fra "sig selv".
>
>Hvad går der galt?

Din mac-opsætning er der jo ikke noget i vejen med. Sikker på, at pc'ens
netkort er ok?

Mvh Ben

Fra : Anders Sørensen

Dato : 04-07-01 21:11

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fc.0073fb6b034aa79b3b9aca008f57b9e4.34aa7bd@net.dialog.dk..
..

> Din mac-opsætning er der jo ikke noget i vejen med. Sikker på, at pc'ens
> netkort er ok?

Jeg har ikke testet mod andre PC'er, så det kan jeg
ikke være 100% sikker på, men det er helt nyt, så der
må da være en chance for at det er iorden.