Hjælp til sammensætning af ny PC
Fra : Hansen

Dato : 07-04-07 18:55

Hejsa,

Jeg søger lidt input til sammensætning af en ny PC. Jeg har kigget rundt de
forskellige steder og er endt op med følgende at vælge i mellem:

PSU:
Seasonic S12 430 W (Har jeg allerede - Spørgsmålet er om den kan levere nok
power?)

Kabinet
Chieftec Scorpio (Har jeg allerede)

DVD-RW:
NEC (IDE)

Bundkort:
Her er jeg meget i tvivl, eftersom det er grundstenen i systemet. Jeg er
ikke en OC'er (endnu...) og Vista er ikke noget jeg har lyst til, så det
skal ikke tages med i betragtningen.
975 Chipset:
Asus P5W Deluxe
MSI 975x Platinium Power Up
965 Chipset:
Asus PB5 Deluxe WiFI-AP AILifeStyle

CPU:
E6300
E6400
E6600

Køler:
Scythe Infinity
Scythe Ninja 1000P

HDD:
Seagate Baracuda 7200.10 SATA-II 320 Gb

GFX:
Her vil jeg have et passivt kølet kort. Så har fundet frem til følgende:
Gainward 7600GT
XFX 7950GT
MSI 7950GT

RAM:
Her er jeg lidt blank. Regner med at jeg skal have 2Gb, og synes at støde på
Corsair navnet hele tiden. Men hvad det skal være mht Mhz osv. har jeg ikke
den store ide om. Det kommer vel også an på hvilket bundkort jeg vælger.

Derudover skal jeg have nogle 120 mm kølere til kabinetet - pt har jeg ikke
nogle ... Også her er jeg lidt blank. Jeg skal vel også bruge en til CPU
køleren?

Jeg kunne forestille mig at det bedste performance mæssigt ville være
følgende:
Asus P5W Deluxe
E6600
Scythe Infinity/Ninja (Same, same?)
Seagate 7200.10 320 Gb SATA-II
XFX 7950GT
2 Gb Corsair ??? Mhz
~ 7500,-

Men men men - nogle gange er det ikke altid logisk med sådan noget HW. Så
derfor spørger jeg jer eksperter Jeg går efter max performance, men det
må også godt samtidig være økonomisk bevidst - altså ikke noget med at give
1000,- for 2 % ekstra.

Så måske ville følgende være bedre rent value-for-money set:
Asus P5B Deluxe
E6300 eller E6400
Scythe Infinity/Ninja (Same, same?)
Seagate 7200.10 320 Gb SATA-II
Gainward 7600GT
2 Gb Corsair ??? Mhz
~ 5750,-

Jeg har svært ved at gennemskue om man skal vælge P5B (965) eller P5W (975X)
bundkort. Søgning på nettet giver ikke noget entydigt svar og måske findes
det heller ikke. Men hvad ville passe bedst til mig (har ikke planer om RAID
f.eks., men vil gerne have en ekstern HDD. OC er som sagt ikke noget jeg har
gjort før og har heller ikke planer om dette lige foreløbig)

Måske har jeg helt overset noget i min søgen?

/Hansen

Fra : Brian Olesen

Dato : 07-04-07 23:02

Hej Hansen
Jamen begge systemer er virkelig glimrende.
En 6300 kan i følge edb-tidskriftet Alt om Data faktisk overclockes helt
vildt, hvis du sætter en god køler på den. Faktisk så meget, så den
performer lige så godt som en x6800, der jo næsten er 4 gange så dyr.

Men jeg vil sige, at det i høj grad handler om dine behov.
Er du en hardcore gamer, så er 6950 kortet nærmest for lille til at kunne
holde bare 2 år, men er du sådan bare til en maskine, som bare skal ligge
rimelig godt i feltet, så lever begge systemer op til dine krav.

Sørg for at få en harddisk med 16 MB cache. Det er ikke for meget.

Men for mig at se er det første system du har konfigureret nok det du vil få
mest sjov ud af.
Ninjaen hvis det er p-modellen har en virkelig støjsvag 120 mm blæser
inkluderet med en smart lille regulator, så du kan skrue op og ned for den
efter behov. Vedrørende ram skal du ikke formøble din formue på disse. Bare
noget ok 800 mhz ram, eller 1066 hvis det absolut skal være super hurtigt.
Men igen det hele handler om, hvad maskinen skal bruges til.

Mvh. Brian