MS Windows
briani 27239
boot af windows xp install cd
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-04-07 19:37

Hej

jeg har en Zartego bærbar pc..

Nu har jeg flere gange idag prøvet at ville installere en windows xp på
maskinen.

Der er i øjeblikket installeret linux fedora på maskinen, men det fungere
ikke helt optimalt.

Når men til problemet, når jeg vælger boot fra cd-rom på windows cd´en.. Så
sker der herefter ikke noget. Maskinen skriver at den nu loader
konigurationen.. Og harddisk lampen lyser.. og det bliver den så ved med i
uendelig tid uden at den laver noget.. Cd-rom drevet kan man høre spinder
ned i hastighed kort efter, og harddisken kan man ikke høre..
Har prøvet med 2 forskellige xp cd´ere... en ældre sag uden service pack, og
en nyere med SP2... Begge opfører sig på samme måde.

Det mærkelige er at jeg før ikke havde problemer med at lægge vista, og
andre linux versioner ind via cd-rom boot...
Men kan xp ikke finde ud af det, når linuxhar oprettet sit eget disk system?
skal jeg først formatere harddisken før den kan finde ud af det?

Mvh. Bjarke

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 05-04-07 19:48

Bjarke Hansen skrev:

> [...]
> Men kan xp ikke finde ud af det, når linuxhar oprettet sit eget disk system?
> skal jeg først formatere harddisken før den kan finde ud af det?

Jeg kan ikke tro det har noget at gøre med hvad der er på disken - linux
eller andet.
Jeg tror mere det er CD-rommen der er defekt eller du ikke får sat
rigtigt i BIOS at der skal bootes derfra.

Prøv evt med en anden CD og se om der kan bootes derfra.

/Andreas

Fra : Ole C

Dato : 05-04-07 21:06

Bjarke Hansen skrev blandt andet:

> [...]
> Men kan xp ikke finde ud af det, når linuxhar oprettet sit eget disk
> system? skal jeg først formatere harddisken før den kan finde ud af

Jeg tror ikke det har noget som helst med harddiskens indhold at gøre - og
når du har prøvet med en anden CD, så er der næsten kun CD-ROM-drevet
tilbage. Virker det som det skal under Linux?

--
vh
Ole C.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-04-07 15:24

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> wrote in message

> Jeg tror ikke det har noget som helst med harddiskens indhold at gøre - og
> når du har prøvet med en anden CD, så er der næsten kun CD-ROM-drevet
> tilbage. Virker det som det skal under Linux?

Ja det virkede som det skulle under linux.. altså med undtagelse af, at den
ikke gad køre skærmens opløsning osv.

Nårr men jeg tog harddisken ud af den bærbare... og så ville setupprogrammet
sagtens starte op...
Så jeg satte harddisken over i min stationære for at formatere den... og nu
er jeg igang med at installere windows på den bærbare.. så det jo godt.
men fatter det altså ikke.

Fra : Ole C

Dato : 06-04-07 15:59

> [...]

> Så jeg satte harddisken over i min stationære for at formatere den...
> og nu er jeg igang med at installere windows på den bærbare.. så det

Næ, det er da også mærkeligt - men godt du fik løst det.

--
vh
Ole C.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-04-07 16:31

Bjarke Hansen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Nårr men jeg tog harddisken ud af den bærbare... og så ville
> setupprogrammet sagtens starte op...

Jeg har for nylig oplevet det samme med en harddisk med Vista -
når den sad i PC'en, så ville XP CD'en ikke boote....

Da først Vista harddisken var fjernet, så bootede XP CD'en
fint......

Jeg har ikke en forklaring - det virker underligt, men det er jo
heller alt man skal kunne forklare

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard