IQ-test laget av Jøden Lindgren
Fra : Trond Halvorsen

Dato : 04-04-07 16:04

Postet på soldebatt:

Alle kan lære seg å svare godt på en IQ-test. Tar du den samme testen
flere ganger kan du lære deg hva du skal se etter og hvilken logikk du
skal følge. Jøden Rolf Marvin Bøe Lindgren sier noe tull om IQ:

20/11-2006 på no.samfunn.politikk.diverse:

http://www.superstreng.no/131106092234_superstreng_51__med_psykolog_rol.html
jeg synes igrunnen Superstreng kan anbefales litt uavhengig av hvem
som er gjest der.

Jøden Rolf Lindgren
roffe@extern.uio.no

"en av våre" = "en av oss falske Jødejævler"

On Mon, 20 Nov 2006 20:07:01 +0100, Jøden Arne Midtbø
<arnemidtbo@hotmail.com> wrote:

>Men tilbake til Herr. R. M. Bøe Lindgren: Han gjorde seg godt i
>radiosendingen. Jeg blir alltid litt stolt når "en av våre" utmerker
>seg i andre media på en positiv måte. Lindgren har jo i så måte vært
>veldig aktiv i det siste.

Synes du det? Synes det hørtes ut som han snakket om astrologi. Det
var så mange usikre faktorere og ulogiske selvmotsigelser at det
virket dumt. IQ-tester måler ikke annet enn opplært kunnskap. Alle kan
lære seg å bli smarte i hva som helst. Alle kan trene stemmebåndet og
bli fantastiske sangere.

Trond Halvorsen

hvilket program hørte du på? vi andre hørte på episode 51 av
Superstreng.

Jøden Rolf Lindgren

>hvilket program hørte du på? vi andre hørte på episode 51 av Superstreng.

Samme program. "Mange usikkerhetsfaktorer" var dine ord. Hva mener du
med "vi kan ikke mer nå enn vi kunne før?" Jeg kan iallefall mer nå
enn for 20 år siden.

Trond Halvorsen

Rolf Marvin Bøe Lindgren:
> javisst. jeg sa også at vi vet veldig mye om IQ på gruppenivå.

Ja, du vet mye om IQ. Det må bety at du er smart. En som kan måle
andres IQ og skape oppgaver som måler IQ er kanskje et slags
overintelligent vesen? Han setter iallefall premissene for hva som er
"smart".

> det er alltid usikkerhetsfaktorer.

Nettopp. IQ er noe tull.

> at den sammenlagte mengden ikke øker. vi lærer ikke noe fortere.

Den sammenlagte mengden kunnskap? Hvordan legger du sammen dette?
Snakker du om kunnskapen til alle på kloden sammenlagt, eller tenker
du på enkeltpersoners sammenlagte kunnskap? Kan du legge sammen den
kunnskapen jeg har i en formel og få en mengde? Hvis vi legger min og
din kunnskap sammen, hva får vi da? Hvis vi legger sammen min, din og
en annen person sin kunnskap, får vi da samme mengden? Hvis vi legger
sammen kunnskapsmengden til alle nyfødte barn, får vi da samme
mengden som når vi legger sammen min og din kunnskapsmengde?

Trond Halvorsen
-----------------

On Thu, 30 Nov 2006 13:18:45 +0100, "Hermann Runderheim"
<s-link@online.no> wrote:

>Dersom du med "opplært kunnskap" mener "ferdigheter" som jo er noe
>som kan øves på, så blir det rot.

>Jeg tar utg.pkt i at tester ikke måler tilegnet kunnskap men lærte
>ferdigheter

lærte ferdigheter = tilegnet kunnskap

Lindgren har ti oppgaver som kan gjøre alle i hele verden smarte. Det
er bare å pugge disse oppgavene, så vil du bli nedringt av
arbeidsgivere.

De som jobber med IQ er i den tro at hvert menneske har en IQ, som de
har hatt siden fødselen av, at denne IQ-verdien står skrevet i genene.
Men hvis du gir en nyfødt en IQ-test så vil han/hun kanskje prøve å
putte den i munnen eller slenge den vekk. Personen vil vise seg å være
en stor dust. Jeg tror ikke Lindgren utskilte seg ikke som spesielt
smart i fødestuen.

Lindgren sier at "vi" (mennesker) ikke har høyere IQ nå enn vi hadde
for en million år siden, samtidig som han sier at IQ-testene bør
justeres årlig fordi folk stadig svarer bedre på oppgavene. Til tross
for at vi har samme IQ nå som for en million år siden mener Lindgren
at han kan finne individuelle forskjeller på de menneskene som lever i
dag. Selvmotsigelsene haglet og programlederen hørtes ut som et
spørsmålstegn. Men av frykt for å ikke framstå som en person med lav
IQ skiftet han tema og begynte å prate om mus.

Trond Halvorsen

On Thu, 30 Nov 2006 21:07:37 +0100, "Hermann Runderheim"
<s-link@online.no> wrote:

>Ok Når en ser bort fra ordkløveri så er vel konklusjonen at såkalte IQ-tester
>ikke bør tillegges større vekt enn de fortjener.

Jepp. Tester som har som mål å stemple omtrent halvparten av
befolkningen som uintelligente tosker bør tas med en klype latter...

Trond Halvorsen

On Fri, 1 Dec 2006 20:44:49 +0100, Rolf Marvin Bøe Lindgren
<roffe@klodrik.uio.no> wrote:

>apropos dét, er det noen som er interessert i kommentarer til det
>Halvorsen skriver, eller skjønner alle at han troller? (jeg nekter å
>tro at han er så dum som han gjør seg.)

Det var flere som kommenterte. Du blant andre. Du som er IQ-eksperten
klarte ikke helt å forklare til programlederen hvorfor du mente at vi
mennesker ikke har blitt mer intelligente nå enn før (1 million år
siden? 10?) til tross for at det er store forskjeller på de menneskene
som lever nå. Og du skjønte ikke hvor teit IQ-opplegget var når du
innrømte at det hadde vært bedre om IQ-testene ble endret hvert år.
Enda bedre er det om de endres hver dag. Men det ble visst for dyrt.
Hva om dere slutter helt med den tåpelige IQ-forskningen og bruker
pengene på noe mer fornuftig? Noen ganger har jeg smarte dager, andre
mindre smarte dager. Hvis jeg har lite å tenke på lærer jeg meg ting
raskere enn hvis jeg har mye å tenke på. Du kaster bort tiden hvis du
skal lete etter en konstant IQ hos meg.

Trond Halvorsen

On 2006-12-02 01:13:25 +0100, Gordon Spangelid <huff@huff.no> said:

> Jeg er ikke så sikker på om Trond troller. Jeg ikke har hørt på
> programmet riktignok men jeg vil minne om litt edruelighet her. Roffe
> er ansatt i et firma som lever av slike tester. Selvfølgelig vil han
> hevde at disse testene er svært gode.

denne edrueligheten du snakker om, hvor kommer den inn?

> Jeg er derimot ikke sikker på at Roffe nødvendigvis velger ut rett mann
> til rett jobb på bakgrunn av slike tester, og at et vanlig face til
> face intervju på bakgrunn av en tradisjonell søknad ville gitt et
> dårligere resultat.

du har ca. 100 års forskning mot deg her, men bevares, kan du peke på
forskning som går imot at aktuarisk metode slår klinisk metode er du
velkommen til å presentere den. det ville riktignok i så fall vært en
sensasjon, men sånt er alltid velkomment.

Rolf Lindgren

> [...]
>velkommen til å presentere den. det ville riktignok i så fall vært en
>sensasjon, men sånt er alltid velkomment.

Når 100 års forskning fører til ekspertuttalelser som hørt på
Superstreng så er det et tegn på at denne forskningen ikke er mer
verdt enn forskningen på astrologi.

Hvordan en person vil klare seg på en ny jobb kan være avhengig av
hvordan han blir møtt av ansatte, hvordan han blir framlagt sine
oppgaver og hvordan han blir opplært. En person som begynner i ny jobb
kan få ny inspirasjon i den nye jobben. Tror du at du har klart å
samle all verdens kunnskap og muligheter ned i 10 oppgaver?

Trond Halvorsen

Rolf starter etterhvert en ny tråd med et veldig langt innlegg:
http://groups.google.no/group/no.samfunn.politikk.diverse/browse_frm/thread/18cc58c2e7b63499/b1a9c840a108a1f0?lnk=st&q=om+seleksjonsmetoder&rnum=1&hl=no#b1a9c840a108a1f0
Lindgren:
> [...]
>viktig at folk får jobber de passer til. når folk ikke får jobber de
>passer til, fører det til ressurssløsing, miljøødelegelse, økt
>belastning på helsevesenet pga. mistrivsel og sogar burnout, det fører
>til død og fordervelse. det er altså fullstendig moralsk og etisk og
>rasjonelt og emosjonelt forkastelig å ikke bruke de beste metodene slik
>at riktig person får riktig jobb, til glede for både verden,
>arbeidstaker og arbeidsgiver, og da særlig arbeidstaker, som er den som
>får svi mest hvis vedkommende blir oppsagt fordi vedkommende fikk feil

Lindgren kan få fattige verden over ut av fattigdommen. Han kan teste
deg og se om du er født inn i denne verden for å bli en brannmann,
tannlege eller sjåfør. Selvom alle i hele verden blir kjempeglade hvis
vi benytter oss av testene hans, så er det brannmannen som blir sagt
opp fordi han egentlig skulle vært tannlege som får svi mest hvis vi
ikke benytter oss av rett-mann-til-rett-jobb-testene til Lindgren.

Trond Halvorsen

Lindgren:

Har du kampanje nå?

--
Trond Halvorsen

Fra : Tveskaeg

Dato : 05-04-07 02:29

Hvordan syntes du selv det går?

Fra : Trond Halvorsen

Dato : 05-04-07 05:42

On Thu, 05 Apr 2007 03:29:02 +0200, Tveskaeg <nobody@noone.com> wrote:

>Hvordan syntes du selv det går?

Rekesmørbrød? Er du også en dum Jøde? Det er mange av dere idioter,
men dere vil etterhvert dø av skam...

--
Trond Halvorsen

Fra : Tveskaeg

Dato : 06-04-07 11:53

Fjell abe!

Fra : Usenet Rulez

Dato : 05-04-07 04:42

Trond Halvorsen <trond-h@chello.no> skrev följande dynga,
news:s5f713d99iv4gp732c4fftnvm95dr5bkpj@4ax.com:, i swnet.politik, den
on 04 apr 2007 05:04:06p :

> [...]
> opp fordi han egentlig skulle vært tannlege som får svi mest hvis vi
> ikke benytter oss av rett-mann-til-rett-jobb-testene til Lindgren.

Sverige, världens bästa land, ni andra borde sluta kämföra er med oss och
få komplex, vi är GENERÖSA, ger bistånd till andra länder, tar enot
lyktingar och vinner flest flest riktiga medaljer per capita.

Fra : Terje Henriksen

Dato : 05-04-07 12:10

"Usenet Rulez" <usenet_rulez@swnet.nu> skrev i melding
> Sverige, världens bästa land, ni andra borde sluta kämföra er med oss och
> få komplex, vi är GENERÖSA, ger bistånd till andra länder, tar enot
> lyktingar och vinner flest flest riktiga medaljer per capita.

Unntatt i ski-VM.

--
Terje Henriksen
Kirkenes

Fra : C Lund

Dato : 05-04-07 08:54

In article <s5f713d99iv4gp732c4fftnvm95dr5bkpj@4ax.com>,
Trond Halvorsen <trond-h@chello.no> wrote:

> Postet på soldebatt:

Så hvorfor poster du det da her?

PS: Du trenger hjelp. Seriøst. Før du skader deg selv eller noen andre.

--
C Lund, www.notam02.no/~clund

Fra : Terje Henriksen

Dato : 05-04-07 12:11

"C Lund" <clund@notam02SPAMBLOCK.no> skrev i melding

> Så hvorfor poster du det da her?
>
> PS: Du trenger hjelp. Seriøst. Før du skader deg selv eller noen andre.

Problemet kan kanskje være at han har fått hjelp.

--
Terje Henriksen
Kirkenes

Fra : Trond Halvorsen

Dato : 05-04-07 12:59

On Thu, 05 Apr 2007 09:54:22 +0200, C Lund <clund@notam02SPAMBLOCK.no>
wrote:

>Så hvorfor poster du det da her?

Poster det mange steder jeg, din Jødejævel. Hvorfor spør du så jævla
idiotiske spørsmål? Hvorfor poster du i det hele tatt? Hvorfor har
ikke gassen tatt kverken på syke dritthjernen din enda?

--
Trond Halvorsen

Fra : Trond Halvorsen

Dato : 05-04-07 13:14

wrote:

>PS: Du trenger hjelp. Seriøst. Før du skader deg selv eller noen andre.

Den dagen jeg får muligheten til å spy nedover den syke løgnhalsen din
til du drukner så gjør jeg det.

--
Trond Halvorsen

Fra : Gjermund Haugestøl

Dato : 09-04-07 10:12

"Trond Halvorsen" <trond-h@chello.no> skrev i melding

> Den dagen jeg får muligheten til å spy nedover den syke løgnhalsen din
> til du drukner så gjør jeg det.

Av en eller annen grunn ble jeg ikke overrasket over dette

--
Gjermund Haugestøl

Fra : Trond Halvorsen

Dato : 25-04-07 01:04

On Mon, 9 Apr 2007 11:11:34 +0200, "Gjermund Haugestøl"
<formula1@NOSPAM.invalid.online.not> wrote:

>Av en eller annen grunn ble jeg ikke overrasket over dette

Det burde du ikke være. Jeg blir kvalm av å se navnene på disse stygge
jødejævlene. Har ikke lest en tråd her på news de siste ukene. Det er
kvalmendes. De er alvorlig syke. Jeg brekker meg av tanken på disse
falske krypene.

--
Trond Halvorsen

Fra : Terje Henriksen

Dato : 26-04-07 17:37

> [...]
> jødejævlene. Har ikke lest en tråd her på news de siste ukene. Det er
> kvalmendes. De er alvorlig syke. Jeg brekker meg av tanken på disse

Det er sikkert bare Guds ånd du har problemer med. Det kan fikses ved å
forsake djevelen og alt hans vesen (inkludert psykiatrien og psykologien),
vende om og søke Gud.

--
Terje Henriksen
Kirkenes

Fra : Chrisjoy

Dato : 05-04-07 18:42

On Apr 4, 5:04 pm, Trond Halvorsen <tron...@chello.no> wrote:
> [...]
> flere ganger kan du lære deg hva du skal se etter og hvilken logikk du
> skal følge. Jøden Rolf Marvin Bøe Lindgren sier noe tull om IQ:

En IQ-test blir ikke mindre treffsikker av at det er mulig å jukse.

> [...]
> virket dumt. IQ-tester måler ikke annet enn opplært kunnskap. Alle kan
> lære seg å bli smarte i hva som helst. Alle kan trene stemmebåndet og

Alle kan også bli superintelligente og oppdage nye naturlover.

> [...]
> andres IQ og skape oppgaver som måler IQ er kanskje et slags
> overintelligent vesen? Han setter iallefall premissene for hva som er

Moderne IQ-tester som kun inneholder symboler hvor en skal finne et
mønster i disse, avslører et individs kombinatoriske evner. I de yrker
hvor det er viktig at en er istand til å finne slike mønstre,
eksempelvis
innen naturvitenskapelig forskning, så egner slike tester seg til å
foreta
en grovutstiling blandt søkende kandidater.

> Den sammenlagte mengden kunnskap?

Rolf uttrykker seg enten veldig klosset, eller så forstår han ikke
hva han holder på med. Det er iallefall veldig tullete å si at
mennesker
ikke har blitt stadig flinkere til å finne mønstre (hvis det faktisk
er
hva Rolf forsøker å si. Jeg er iallefall ikke istand til å lese noe
annet inn
i teksten hans) Dog vet jeg jo at det finnes en egenskap ved
fastsettelse
av IQ som passer ganske godt på det Rolf uttrykker, og det er hvordan
testkandidatene søkes fordelt over en skala hvor det er gitt på
forehånd
hvor mange som skal befinne seg på hvert av trinnene. I relativistisk
mening har denne fordeling gjennom alle tider vært helt lik. Det
ligger
i definisjonen. Hvis dette er hva Rolf forsøker å si, har han
definitivt ikke
klart å uttrykke dette på en meningsfull måte.

Er det Rolf som har skrevet dette rør?

> Lindgren har ti oppgaver som kan gjøre alle i hele verden smarte.
> Det er bare å pugge disse oppgavene, så vil du bli nedringt av
> arbeidsgivere.

Du er klar over at det er mulig å jukse til seg karakterer i alt
mulig,
og at dette på ingen måte forfeiler testens utforming i å si noe
presist
om en kandidat, ikke sant?

> De som jobber med IQ er i den tro at hvert menneske har en IQ, som de
> har hatt siden fødselen av, at denne IQ-verdien står skrevet i genene.

Jeg jobber med IQ, og jeg innbiller meg ikke slikt rør.

> Lindgren sier at "vi" (mennesker) ikke har høyere IQ nå enn vi hadde
> for en million år siden,

Dette er korrekt. Fordelingen utover skalaen ligger i definisjonen.

> samtidig som han sier at IQ-testene bør
> justeres årlig fordi folk stadig svarer bedre på oppgavene.

Det som skjer når folk sine kombinatoriske evner øker, og de blir
flinkere til å finne igjen mønstre er at skjørtene på sigma-kurven
blir
smalere, og dermed feiler IQ-testens krav om hvordan fordelingen
skal være. Da lager man oppgavene litt vanskeligre, slik at
fordelingen igjen oppfyller krav til fordeling. Synes du dette er
vanskelig å forstå?

Eller min favoritt: En vegg er ikke lenger enn sin lengde.

> Jepp. Tester som har som mål å stemple omtrent halvparten av
> befolkningen som uintelligente tosker bør tas med en klype latter...

Hvis du med "uintelligente tosker" mener "befinner seg på den
nedre halvdel av n-kurven", så er dette nøyaktig hva en kan finne
ut med IQ-tester. Hvorfor en skal ta slike tester med en klype
latter har ikke du klart å formidle på en overbevisende måte.

> [...]
> mennesker ikke har blitt mer intelligente nå enn før (1 million år
> siden? 10?) til tross for at det er store forskjeller på de menneskene

Bare fordi Rolf ikke riktig forstår hva IQ er, og er heller ikke
særlig flink
til å formidle det lille han faktisk vet, tilsier ikke at det er feil
det Rolf
sier om IQ hva angår fordeling. Mennesker har definitivt blitt mer
intelligente (der har Rolf feil, om vi tolker ham med vrangvilje),
men
summen av all IQ i verdensbefolkningen er nøyaktig den samme
til enhver tid. IQ er en relativistisk fordeling av utvalget, og sier
intet om
den til enhver tid absolutte intelligens blandt alle mennesker (det er
hva vi som forstår hva IQ er, er istand til å lese inn i Rolfs utsagn,
når
vi legger godviljen til, og ikke henger oss opp i hans manglende
sproglige ferdigheter.

> [...]
> velkommen til å presentere den. det ville riktignok i så fall vært en
> sensasjon, men sånt er alltid velkomment.

Rolf skrev dette, ikke sant?

Moderne IQ-tester er uegnet brukt til å besette stillinger hvor der er

eller ingen krav til kombinatoriske evner, med vekt på å gjenkjenne
mønstre. 90% (et rundthåndet estimat av meg) av alle jobber har ingen
krav til slike evner, og det som verre er, det er faktisk i mange
yrker
en fordel om arbeidstageren ikke er brilliant i hodet sitt, da dette
forstyrrer hva som er det viktigste i bedriften: å få unna jobben og
sendt
faktura. 90% av alle stillinger krever hverken gode hjerner eller god
utdannelse. Det krever ikke engang autonome mennesker. Når jeg
estimerer 90% så er dette antagelig sterkt underdrevet. Tallet er
sannsyneligvis over 99.

> Når 100 års forskning fører til ekspertuttalelser som hørt på
> Superstreng så er det et tegn på at denne forskningen ikke er mer
> verdt enn forskningen på astrologi.

Det er muligens riktig å kritisere Rolf for sine svake evner til
å formidle hva IQ er, men like innlysende er det riktig å kritisere
deg for ikke å skaffe deg kunnskap om dette tema via flere kilder
slik at du slipper å fremstå som en tulling som argumenterer
imot stråmenn og opplagte sjarlataner, fremfor å argumentere
imot metoden moderne IQ-testere benytter.

> Hvordan en person vil klare seg på en ny jobb kan være
> avhengig av hvordan han blir møtt av ansatte,

Dette er ikke relevant. Det er IQ som er tema. At det finnes
andre faktorer som bestemmer suksess undergraver på ingen
måte IQ-tester.

Med alle andre faktorer like, så vil det i en stilling hvor det
er store krav til kombinatoriske evner, være klokest å ansette
en med høy IQ.

Slike tendensiøse utsagn avslører at du har å gjøre med en
sjarlatan. Et ordentlig menneske vil ikke ty til populære strømninger
i befolkningen for å skaffe sitt eget fag en vinkling i en faglig
diskusjon. For det første er det slett ikke åpenbart at jorda ikke
tåler en million ganger så mange mennesker som lever av den
idag. Like lite er det innlysende at stor velstand i vest går utover
fattige i øst. Dette er spekulativt ræl fra en tulling som forsøker
å politisere vitenskap.