Sådan får de gamle og de handicappede en d~
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 03-04-07 10:03

http://www.dr.dk/Regioner/Trekanten/Nyheder/Trekanten/2007/04/03/091930.htm

Ved at presse unge ind i uddannelse, som ikke vil faget af lyst, så skaber
vi grobunden for at et TV-hold igen engang i fremtiden kan snige sig ind på
et tilfældig plejehjem eller en instutition og finde horrible forhold.

Men det er en vanskelig balanceakt.

For samfundet er det en god forretning at få unge Ahmed, som render rundt og
stikker knive i folk, til at tørre numse på de gamle. Folk har ikke godt af
at gå arbejdsløse, så hellere noget umiddelbar meningsløst arbejde, som kan
vise sig at være ganske givet, så folk kan få tiden til at gå. Der er rigtig
mange gode motiver for at presse folk i arbejde.

Men hvad skal vi vejes tungest - Dem som skal passes eller
samfundsøkonomien?

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/SecretPrisonsforChildren.htm (hemmelige
fængsler for børn)
http://blog.myspace.com/covergaard3650
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Fra : Jan Kronsell

Dato : 03-04-07 10:30

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigtig
> mange gode motiver for at presse folk i arbejde.
>
> Men hvad skal vi vejes tungest - Dem som skal passes eller

Det er vel et af samfundets store dilemmaer eller rettere to.

1) Skal vi tvinge mennesker til at tage job, de ikke er interesserede i, med
risiko for at de udfører jobbet dårligt, eller skal vi acceptere, at de ikke
HAR et job?
2) Skal vi tvinge mennesker til at tage job, de ikke er interesserede i, med
risiko for at de udfører jobbet dårligt, eller skal vi acceptere, at der er
nødvendige job, der ikke bliver udført?

Jan

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-04-07 20:02

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i, med risiko for at de udfører jobbet dårligt, eller skal vi
> acceptere, at der er nødvendige job, der ikke bliver udført?

Du glemte

3) Lad mennesker selv bestemme, om de vil have et betalt job eller ej.

Vort samfunds største problemer har rod i den desværre grundfæstede tanke
om, at man altid bliver forsørget af andre - lige meget hvad. Fjern denne
automatiske forsørgelse, og de fleste samfundsproblemer er løst!

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 03-04-07 22:01

> [...]
> om, at man altid bliver forsørget af andre - lige meget hvad. Fjern denne
> automatiske forsørgelse, og de fleste samfundsproblemer er løst!

har du nogen eksempler på samfund hvor man har løst "de fleste
samfundsproblemer" på den måde??

Peter

Fra : Jan Kronsell

Dato : 04-04-07 09:53

> [...]
> om, at man altid bliver forsørget af andre - lige meget hvad. Fjern denne
> automatiske forsørgelse, og de fleste samfundsproblemer er løst!

Tror du, at folk vil elske deres job, hvis den automatiske understøttelse
fjernes?
Jeg tror at resultatet vil være at folk udfører deres job med det absolutte
minimum af indsats, der skal til, for at de ikke mister det.

Jan

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-04-07 07:35

> [...]

> rigtig
> mange gode motiver for at presse folk i arbejde.

Det handler om uddannelsen til "social -og sundhedshjælper". Og jeg gad nok
vide, hvorfor det får dig til først og fremmest at tale om at "tørre numse
på de gamle" og "meningsløst arbejde". For det er dog en helt absurd
fremstilling af området.

I øvrigt er stort set alle unge presset til at tage en uddannelse. Eller som
minimum et arbejde. Og længe før man presses ind i en bestemt
uddannelsesretning, har man haft utallige muligheder for selv at vælge dét,
man har lyst til at beskæftige sig med.

Der er næppe nogen af os, der vokser op uden at blive presset til et eller
andet. Det er faktisk helt almindeligt! Og enten giver man efter for
presset - eller også vælger man selv en anden vej.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 04-04-07 09:33

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:46134707$0$4165$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> andet. Det er faktisk helt almindeligt! Og enten giver man efter for
> presset - eller også vælger man selv en anden vej.

Det er da ganske givet, at denne uddannelse skulle have en anden social
status end den har. Vi kan jo alle komme i den situation at vi måtte have
brug for en i sidste ende. Men det er ønsketænkning, som situationen er i
dag. Uddannelsen er losseplads for de unge, som socialrådgiverne ikke kan
placere og som ikke selv har overskuddet til at finde andre alternativer.

Det skaber situationer, som DR og TV2 har afdækket på plejehjem for ældre og
handicappede. Kan det løses? Nej, det er jeg kommet frem til at det faktisk
ikke kan. For det kræver penge på bordet til de ansatte for at gøre området
til et eftertragtet erhverv. Det er vi ikke parate til at betale for.

Der var en gang, hvor at personer som blot skulle have tiden til at gå, kom
på fabrik eller stod i butik. (Butiksfaget har aldrig været anerkendt som et
rigtigt arbejde af fagbevægelse. Gjorde de det, kunne de ikke købe bajere 1.
maj), men fabriksarbejderne er blevet faglærte og butikspersonale er børn på
gulvet suppleret med nogle unge chefer i 20'erne. (Jeg har selv været der i
11 år - både som ungarbejder, elev og chef.) De erhverv er blokerede.

Dvs. at socialmedarbejderen kan anvise optagelse på denne uddannelse eller
på personen afsat som pædagogmedhjælper (Et fag som er udslettet med
arbejdskraft på tvangsaktivering).

Ja, de kan blot søge væk. Vi andre ville rende skrigende bort i løbet af 2
minutter og finde en chef stilling hos en hotline i Lapland eller i
Armenien, som vi kunne bestyre og få afløb for vores aggressioner i et
miljø, hvor man gerne må chikanere sine underordnede i fustration over at
karrieren er gået i vasken.

Men de har ikke kræfterne. Istedet kan de så uddanne sig til at se fjernsyn,
drikke kaffe og skifte ble et par gange om ugen, samt at dukke sig for
skjult kamera.

Fra : Pernille

Dato : 04-04-07 09:46

> [...]
> fjernsyn,
> drikke kaffe og skifte ble et par gange om ugen, samt at dukke sig for

Nu er der jo social- og sundhedshjælpere, der er det, fordi de kan lide
arbejdet.
Nogle af dem er, rent faktisk, meget dygtige, kompetente mennesker, med en
god skolegang.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 04-04-07 10:22

> [...]
> arbejdet.
> Nogle af dem er, rent faktisk, meget dygtige, kompetente mennesker, med en

Præcis. Og sådan burde de alle være, men det sikrer man ikke ved at tvinge
nogen ind uddannelsen mod deres vilje.

Jan

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-04-07 12:00

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Præcis. Og sådan burde de alle være, men det sikrer man ikke ved at tvinge
> nogen ind uddannelsen mod deres vilje.

De pågældende er ikke tvunget mod deres vilje. Er der en uddannelse eller et
job, de hellere vil have, er de ikke hindret i at gøre dét i stedet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 04-04-07 11:15

"Pernille" <Hovedst@den> skrev i en meddelelse

> [...]
> arbejdet.
> Nogle af dem er, rent faktisk, meget dygtige, kompetente mennesker, med en

Ja men ikke ret meget længere, for netop de dygtige og kompetente er de
første der giver op over for et område der i den grad er udsultet.

Netop de kompetente og dygtige vil ikke finde sig i hver eneste dag at
skulle gå hjem med en følelse af at de ikke har udført deres arbejde fagligt
godt nok på grund af ressourcemangel.

Netop de kompetente og dygtige er dem der nemmest kan finde et andet job

PEter

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-04-07 12:00

> [...]

> placere og som ikke selv har overskuddet til at finde andre alternativer.

Du kan umuligt have viden viden om social- pg sundhedsassistenter fra omgang
med samme. JEG genkender i hvert fald ikke beskrivelsen "losseplads for
unge, som socialrådgiverne ikke kan placere og som ikke selv har overskuddet
til at finde andre alternativer."

Det skal nok passe, at der er unge, der presses til at tage denne
uddannelse. Men det gør dælme da ikke jobbet som social- og
sundhedssassisten til et job for utilpassede unge, der "tørrer numse" på
gamle.

> Det skaber situationer, som DR og TV2 har afdækket på plejehjem for ældre
> og
> handicappede.

Hvem siger, at de situationer kan forklares med, at de ansatte er presset
til at tage det job?

> [...]
> området
> til et eftertragtet erhverv. Det er vi ikke parate til at betale for.

Det handler ikke kun om "penge på bordet".
Jeg ville ikke have det job, om lønnen så var den dobbelte af, hvad de
pågældende tjener.

Men iøvrigt bidrager du da i den grad til problemet med din fejlagtige
beskrivelse af det pågældende erhverv.

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 04-04-07 13:07

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:461385ec$1$4166$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> for unge, som socialrådgiverne ikke kan placere og som ikke selv har
> overskuddet til at finde andre alternativer."

jo desværre Lisbeth. Sådan var det engang, og derfor er der desværre en del
der ikke har jobbet fordi de brænder for det.

> [...]
> gamle.

> Hvem siger, at de situationer kan forklares med, at de ansatte er presset

De kan helt sikkert forklares med manglende faglighed/uddannelse, og ikke
mindst med manglende respekt for mennesker. Og netop det sidste tvivler jeg
på at et menneske der brænder for sit job vil mangle

> Det handler ikke kun om "penge på bordet".
> Jeg ville ikke have det job, om lønnen så var den dobbelte af, hvad de
> pågældende tjener.

og netop derfor skal du ikke have det job. Men dem der gerne vil det, skal
tilgengæld have de "penge på bordet" der skal til for at de selv føler at de
kan udføre deres job på en faglig korrekt måde

> Men iøvrigt bidrager du da i den grad til problemet med din fejlagtige
> beskrivelse af det pågældende erhverv.

beskrivelsen er delvis rigtig, men er selvfølgelig uretfærdig over for de
mange der gør deres job godt og dygtigt og som slider og slæber for at give
deres klienter en værdig tilværelse

Peter

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-04-07 13:26

"Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> skrev i en meddelelse

> jo desværre Lisbeth. Sådan var det engang, og derfor er der desværre en
> del der ikke har jobbet fordi de brænder for det.

I alle fag er der mennesker, der ikke brænder for jobbet.
I alle fag er der mennesker, der føler sig presset til det pågældende job.

At begge katagorier selvfølgelig også findes blandt social- og
sundhedsassistenert er jo heldigvis ikke ensbetydende med, at det er
"losseplads for unge, som socialrådgiverne ikke kan placere og som ikke selv
> [...]

> mindst med manglende respekt for mennesker. Og netop det sidste tvivler
> jeg på at et menneske der brænder for sit job vil mangle.

Men at man ikke brænder for sit job er vel ikke lig med, at man er presset
til at have dét job.
Hvis man ikke brænder for jobbet som social- og sundhedsassistent, hvem
presser da én til at blive frem for at finde et andet job?

> og netop derfor skal du ikke have det job. Men dem der gerne vil det, skal
> tilgengæld have de "penge på bordet" der skal til for at de selv føler at
> de kan udføre deres job på en faglig korrekt måde

Begyndelseslønnen for uddannede social- og sundhedsassistenter er ca.
18.500-20.000 kr. om måneden. Derudover gives tillæg for arbejde i aften- og
nattetimer og på søn- og helligdage.

Det er mere, end hvad en rengøringsassistent får.

Hvad synes du man skal have i løn, når man stort set er uuddannet?

> beskrivelsen er delvis rigtig, men er selvfølgelig uretfærdig over for de
> mange der gør deres job godt og dygtigt og som slider og slæber for at
> give deres klienter en værdig tilværelse

Beskrivelsen er meget lidt rigtig.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 04-04-07 13:13

> [...]
> med samme. JEG genkender i hvert fald ikke beskrivelsen "losseplads for
> unge, som socialrådgiverne ikke kan placere og som ikke selv har

Indrømmet, jeg har kun haft min gang på plejehjemmet som pårørende og jeg
har kun måttet ligge øre til tidligere skolekammerater ved diverse
sammenkomster, som brokker sig over resten af livet. Jeg har ikke selv været
indlagt de steder, hvor de arbejder. Det kan være at de er mere engageret,
når jeg er ude af døren igen. Og så længe at folk bare kan gå på bistand
uden at blive tvangsaktiveret som mange her i gruppen postulerer uden at
lave noget, kan min og DR's påstand risikere at være fejlbehæftet.

> [...]
> gamle.

> Hvem siger, at de situationer kan forklares med, at de ansatte er presset

Hvorfor skulle de ellers have taget jobbet, hvis de ikke vil tage sig af
klienterne? Har plejehjemmende flere TV-kanaler end de selv har hjemme i
privaten?

> Det handler ikke kun om "penge på bordet".
> Jeg ville ikke have det job, om lønnen så var den dobbelte af, hvad de
> pågældende tjener.

Hvorfor ikke?

> Men iøvrigt bidrager du da i den grad til problemet med din fejlagtige
> beskrivelse af det pågældende erhverv.

Så må de engagerede stå frem og fortælle at der kan være glæde ved det
pågældende arbejde. Det virker bare ligesom lidt vanskelig at tro på, når
det ene kamerateam eller det andet kan skjule sig og lave optagelser, som
nogle kan finde chokerende.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-04-07 13:36

> [...]
> som mange her i gruppen postulerer uden at
> lave noget, kan min og DR's påstand risikere at være fejlbehæftet.

Nu taler du om de ansattes engagement. Men jeg talte om, at du beskriver
jobbet som at "tørre numse på de gamle" og "meningsløst arbejde".

> Hvorfor skulle de ellers have taget jobbet, hvis de ikke vil tage sig af
> klienterne? Har plejehjemmende flere TV-kanaler end de selv har hjemme i
> privaten?

Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvorfor man tager job som social- og
sundhedsassistent. Det har jeg ingen forudsætninger for, men jeg vil tro, at
der er mange.

Men jeg tror heller ikke at DU har forudsætninger for at konkludere, at de
ansatte er mere presset til det job, end mange andre er presset til deres
job. Hvorfor har man job som pædagog, folkeskolelærer,
pædagogmedhjælper..... er det fordi man er presset?

> Hvorfor ikke?

Det er der rigtig mange og meget forskellige grunde til. Jeg vil heller ikke
gide at arbejde som atomfysiker eller nationalbankdirektør.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Kronsell

Dato : 04-04-07 09:38

> Der er næppe nogen af os, der vokser op uden at blive presset til et eller
> andet. Det er faktisk helt almindeligt! Og enten giver man efter for
> presset - eller også vælger man selv en anden vej.

Du misser pointen i Carstens indlæg Nemlig at hvis du skal udføre en
opgave, som du SELV finder meningsløs og derfor er TVUNGET til at udføre,
vil du med al sandsynlighed udføre den mindre effektivt end hvis det er en
opgave, du har LYST til at udføre.

Så hvis man tvinger nogen ind i plejen af andre, hvad end det så er børn,
ældre, handicappede, syge eller andre grupper, vil denne pleje formodentlig
blive ringere, end hvis den blev udført af mennesker, der gerne ville påtage
sig opgaven, fordi de havde lyst til det.

Jan