Gastilslutning
Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 03-04-07 19:38

Det går fremad... Nu nærmer jeg mig der hvor det nye komfur skal tilsluttes
gassen ... Men det nye komfurs gasrør er blankt/glat og uden
"nibble-riller". Det går vel ikke ?? Eller hvad ? Er det til CE slange eller
hvad gør man ?

Bjarke

Fra : SørenH

Dato : 03-04-07 20:42

Bjarke M. Christensen skrev:
> [...]
> gassen ... Men det nye komfurs gasrør er blankt/glat og uden
> "nibble-riller". Det går vel ikke ?? Eller hvad ? Er det til CE slange eller

Jeg tror den er god nok Bjarke.
Jeg ku huske at mit eget nye Eno havde glat nippel (blev monteret på
værft forrige år, - selvfølgelig med CE-slange.
Jeg så efter hos Kjøller og se på dette link, punkt 12 under "bagfra".
Ring evt til Kjøller, - de er flinke folk!
Mvh
Søren
Marie af Næstved

PS Husk til sommerturen at det er svært at få adskillige af de kendte
danske gasflasker i Sverige (feks de 6kg aluflasker med høj krave vi
bruger om bord) men at man altid kan få de blå campinggasflasker hvis
man har den korrekte adapter til regulatoren.

Fra : SørenH

Dato : 03-04-07 20:43
Fra : claus b. p.

Dato : 03-04-07 23:23

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> wrote in message
> Øh - glemte linket:
> http://www.kjoeller.com/ENO/saadan_ser_et_godt_baadkomfur_ud.htm

Der er mange gode informationer på den side, men jeg kan ikke finde noget om
røde gasflasker (fra Tyskland). Nogen der kender dem og ved om det er et
anvendeligt system, eller om flaskerne kun kan byttes i Tyskland?

Mvh. Claus

Fra : SørenH

Dato : 03-04-07 23:40

claus b. p. skrev:
> [...]
> røde gasflasker (fra Tyskland). Nogen der kender dem og ved om det er et
> anvendeligt system, eller om flaskerne kun kan byttes i Tyskland?

d. 27.01.07 var der en tråd om gas her i gruppen:
"gas - og de lave temperaturer....."
og i den lagde jeg et par links til campisternes gasinfo.
Prøv at se om de kan give dig et svar, og hvis det er af almen interesse
ville det være dejligt med et svar i gruppen, - jeg skal selv på de
tyske kanaler i 2008 og aner intet om "røde flasker" (bortset fra dem
med øl i).
Mvh
Søren H
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-07 21:47

Hej Bjarke,

den er god nok med de glatte rørtilslutninger - jeg monterede ce-slanger og
rør på min ny gasinstallation i sommers - alt funker perfekt og uden
problemer - alle samlinger er med glatte rør, muffer o.s.v, - når det
sammenspændes lukker det helt tæt.

Jeg købte et samlet ce-sæt med alt i en pose - eneste ekstraudgift var en
flaske "læk-test" som dog er en lille udgift.

God fornøjelse

hilsen

JN

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 03-04-07 22:31

Tak til Jer begge. Så skal jeg bare have nogle nye slanger. Det sæt jeg har
fået med er øjensynligt et CE-komfur (glat) og et non-CE gassæt (alm.
slanger)

Bjarke

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 05-04-07 09:18

tænk jer om.
tal evt med kosangas, der skal være en godkendt slangenippel og mange andre
ting på såddan en installation, jeg er selv gas og vandmester og har set
mange nye skræmmende installationer lavet på værft, og i campingcentre.
anlægget skal laves korrekt og skal tæthedsprøves med 150 m bar. En
lækagetest er ikke nok!!!
tænk jer om og få installationen testet af en sagkyndig.
henrik kolle
"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:4612c7a9$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : SørenH

Dato : 05-04-07 10:26

Henrik Kolle Rasmussen skrev:
> [...]
> lækagetest er ikke nok!!!
> tænk jer om og få installationen testet af en sagkyndig.

Hej Henrik
Jeg vil bestemt ikke starte en gassikkerhedsdiskussion med en VVS'er, og
er 100% enig i at man skal tænke sig om, og konsultere fagfolk hvis man
er det mindste i tvivl!

Omvendt synes jeg at regulativet, CE-godkendelsen og anvisningerne fra
branchen (feks. http://www.kjoeller.com/gasinstallationer.htm )er så
klare, at en håndværker på et ordentligt værft eller erfarne handymen
som feks Bjarke og undertegnede godt kan foretage en fuldt lovlig og
forsvarlig gasinstallation.

Lystbåde er et rigtigt gør-det-selv-eller-sammen-med-andre-område, men
jeg tror at bådejere generelt er meget bevidste om at hvis sikkerheden
om bord - osse vedr. meget andet end gas - ikke er i orden sejler man
med livet som indsats.

Jeg tvivler ikke på at du har set hårrejsende tilfælde, for der vil
altid være nogen der lever med hovedet under armen uden for pædagogisk
rækkevidde, men jeg tror dog at gasulykker rangerer temmelig langt nede
af listen hos søassuranceselskaberne.

Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 05-04-07 20:37

Øhhh der er jo ikke slangenipler på CE installationer på nyere både. Det
ville faktisk være ulovligt. Sådan som jeg har forstået regler for lystbåde.

Jeg tænker mig i høj grad om. Jeg tror faktisk at os der har respekt for
opgaven og bruger tiden på at planlægge og udføre det korrekt ofte ender med
en meget bedre løsning end (semi)profesionelle "karl smarter" på værter og i
små service firmaer der tror de kan alt. I guder jeg er enig med dig. Der
kommer meget klamp fra den kant.

Bjarke

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 05-04-07 22:29

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:46154fff$0$21925$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> værter og i små service firmaer der tror de kan alt. I guder jeg er enig
> med dig. Der kommer meget klamp fra den kant.

gasreglementer gælder i lystbåde som alle andre steder, nej slangenipler er
ikke ulovlige, dog skal alle komponenter skal være godkendte. Når man laver
gas skal alle rør være faste med rørophæng, bøsningsrør i rørgennemføringer
og med afspærringsventiler, dog bruger man slange fra flaske til
rørinstallationen og fra rør til apparatet. Husk at der skal være udluftning
hvor gasflasken står, ( der sidder en overtryksventil i regulatoren denne
udløses ofte ved solpåvirkning om sommeren ) samt hvor apparatet er.
Derudover bør brænderen forbrændingstestes for CO og Co2.
Vedr. lystbåden er ny eller gammel, alle installationer skal leve op til de
nyeste krav, ingen undtagelser. Nej der sker heldigvis ikke ret mange uheld
med gas, men går det galt er det katastrofalt.

mvh Henrik Kolle Rasmussen

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 05-04-07 23:19

Jeg har forstået det således, at klemte slanger er et krav på alle både
nyere end fra juni 1998. Det betyder vel at nipler er "yt" ??

Ifølge det reglement jeg har læst, så skal både fra før denne dato leve op
til de gamle krav (hvor nipler var OK.

Bjarke

"Henrik Kolle Rasmussen" <kollevvs@tdcadsl.dk> wrote in message
snip

Fra : Per Christiansen

Dato : 06-04-07 08:33

Husk en gasalarm

MVH Per.

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:461575e0$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 06-04-07 08:51

Det har jeg ikke købt endnu. Nogle anbefalinger ?

Den jeg havde i campingvognen i mange år, fik jeg en dag den pudsige idet at
teste. Det viste sig at den reagerede på lightergas, men ikke på flaskegas.
Falsk tryghed i mange år og 1000 kr spildt.....

Bjarke

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 06-04-07 20:31

> Den jeg havde i campingvognen i mange år, fik jeg en dag den pudsige idet
> at teste. Det viste sig at den reagerede på lightergas, men ikke på
> flaskegas. Falsk tryghed i mange år og 1000 kr spildt.....

Jeg ved ikke om jeg husker rigtigt, man har ikke så meget gas i min type
båd, men er der ikke noget med at flaskegas er ned ad søgende (ligger sig på
gulvet) og lightergas er op ad søgende ?

Jeg tror den du har er en Narkosealarm, dvs der reagerer på luftformige
gasser. Og kan være fin nok til CO2

Her er lidt mere om gas på Camping, nu hvor du skal på tur
(http://www.dcu.dk/indhold/webside.asp?articleguid=1865&submenuid=4767&menuid=4754&AreaGuid=2287)

Min Onkel som er Campist med stort C, har en ET-888 gasalarm i sin vogn. Den
skulle kunne gå på "vandet", men han siger at den kan være lidt følsom hvis
man er stor ryger og der kommer lidt røg i køkkenet.

Mvh
Leon