Radio over netværk?
Fra : Janus Høi

Dato : 02-07-01 21:50

Hej Netværksnørder.

Det er lidt svært at formulere mit spørgsmål. Men jeg prøver alligevel:

Et firma har omkring 25 kontornussere plus alle dem i produktionen. Ved
hvert kontorbord står en computer sat op i netværk og en radio.

Direktøren står en dag og kigger ud over sin bedrift.
Det er et smukt syn. Hans far startede firmaet for halvtreds år siden og det
har aldrig været sundere end netop nu.

Alle hører radio og alle har radioen stående ovenpå en reol i to meters
højde.
Det vil sige, næsten alle hører radio. Frøken Mortensen, den trinde lille
bogholderske, hører ikke radio og hun er tydeligt generet af de andres
lytten.
Pludselig slår det ham at der er en forfærdelig rodet larm i lokalet. Han
forstår godt Frøken Mortensens ubehag.

Direktøren vil gerne have at hans ansatte kan høre radio over computeren.
Han mener nok at de kan lade sig gøre, for han har nemlig engang været inde
www.dr.dk og dér hørte han noget radio. Det var vist nok over
Mediaplayer.

"Det må kunne lade sig gøre at have en radio stående ved serverne og så
sende ud igennem netværket", tænker han. "Så kan medarbejderne styre deres
lydstyrke og ting og sager igennem computeren. Og der er ikke den samme
larm, for lyden kommer lige ud af computerens højttalere."

Han hidkalder straks bestyrelsen og fremlægger den geniale plan. Men de
kigger bare tomt ud i luften. Ingen har et fornuftigt løsningsforslag.
Direktøren siger, at ingen kommer hjem til Weekend, hvis der ikke straks
kommer et forslag. Nu kigger bestyrelsen ikke længere ud i luften. De kigger
skamfuldt ned i mahognibordet. De vil jo frygtelig gerne hjem til familien.

I ren desperation over udsigten til en varm lørdag i selskab med 7 svedende
mænd i jakkesæt, er der pludselig een af de midaldrende mænd der brøler
"dk.edb.netvaerk".
"dk.edb.netvaerk???" Gentager de andre mistroisk i munden på hinanden. "Hvad
mener De, Christensen?"

"Ja, det ved jeg faktisk ikke, det kom bare til mig.", svarer Christensen.
"Det er vist noget med de hersens nyhedsgrupper", ved kasserer Sørensen
noget om.
Sørensen forklarer sin viden til den lyttende bestyrelse og den helt
oplivede direktør meddeler, at der straks mandag morgen vil blive nedsat en
kommision der vil tage kontakt til omtalte nyhedsgruppe. De kan nu tage hjem
og holde weekenden fri.
"Puuuha", tænker den lettede bestyrelse, "den var tæt på i dag."
Mandag morgen venter en hård tid for den, eller de, uheldige der bliver
udpeget til at nedfælde problemet i en meddelelse til de, forhåbentlig,
hjælpsomme nyhedgruppelæsere der regerer på dk.edb.netvaerk.

Mit spørgsmål lyder så helt enkelt:

Hvad svarer I på en sådan forespørgsel?
Hvad skal de egentlig gøre for at få radio igennem Mediaplayer?
Er der et program der klarer den lille sag?

Håber I kan fortælle det på en let forståelig måde, for bestyrelsen er ikke
så god til den slags. Og det skal direktøren jo helst ikke finde ud af.

--
J@nus_Høi
What is the difference between a pregnant woman and a lightbulp?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-07-01 01:07

"Janus Høi" <hoi@ØØØjagi.com> wrote in message

[klip et meget livagtigt digt]

Hvad med,,, køb nogle headset til alle medarbejderne,,, til at proppe i
radioen

Fra : Janus Høi

Dato : 03-07-01 08:45

> "Janus Høi" <hoi@ØØØjagi.com> wrote in message
>
> [klip et meget livagtigt digt]
>
> Hvad med,,, køb nogle headset til alle medarbejderne,,, til at proppe i
> radioen

Det holder ikke.
Fidusen er at det skal være over netværket.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 03-07-01 09:00

> ...den slags. Og det skal direktøren jo helst ikke finde ud af.

Hmmm, vil have jeres egen radio station eller hvordan? I kan da bare koble
jer på DR´s internet radio.

--
Lasse Jensen (rdx at worldonline dot dk)

Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 03-07-01 11:09

Lasse Jensen wrote:

> Hmmm, vil have jeres egen radio station eller hvordan? I kan da bare koble
> jer på DR´s internet radio.

Ja, når halvdelen af kontoret gør det ved fodbold / håndbold kampe
i arbejdstiden, kan vi andre dårligt komme igennem

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Eivind Olsen

Dato : 03-07-01 18:39

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> Ja, når halvdelen af kontoret gør det ved fodbold / håndbold kampe
> i arbejdstiden, kan vi andre dårligt komme igennem

Kan man ikke cashe - så man kun skal have en snabel ?

Eivind

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 03-07-01 11:24

hoi@ØØØjagi.com (Janus Høi) skrev i
> [...]

>Hvad skal de egentlig gøre for at få radio igennem Mediaplayer?
>Er der et program der klarer den lille sag?

Læs f.eks. lidt her:

http://vnunet.com/Features/1103318

Fra : Martin_P

Dato : 04-07-01 13:13

Hvad med www.frekvens.dk

Der er radio i alle former

Martin_P

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 10-07-01 20:26

"Janus Høi" <hoi@ØØØjagi.com> wrote in message
<SNIP>
> Hvad skal de egentlig gøre for at få radio igennem Mediaplayer?
> Er der et program der klarer den lille sag?

Jeps, tag et kig på
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/en/wm7/encoder.asp

Dette program kaldet Windows Media Encoder kan klare sagerne for jer.

--
Jimmy Nielsen