dhcp, nat
Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 04-01-01 00:54

Hvordan sikrer man at maskiner på lokalnet får samme ip via dhcp således at
de nat-linier man putter i en cisco677 peger på den rigtige maskine selvom
de bliver bootet?

System Cybercity adsl, Cisco 677, hub, diverse maskiner hver med forskellige
services.
Håber nogen kan hjæpe mig lidt på vej

--
Tonny

Fra : Andreas Warberg

Dato : 04-01-01 01:06

"Tonny Sejr Kromann" <tonny@io.dk> wrote in message
> [...]
at
> de nat-linier man putter i en cisco677 peger på den rigtige maskine selvom

De servere du har kørende bag NAT skulle du nok give faste IP-adresser, da
dette er den eneste måde at sikre sig at portmappingen altid passer.

Du kan sagtens køre med både faste og DHCP ipadresser i samme netværk.

Mvh. Andreas Warberg

Fra : N/A

Dato : 04-01-01 15:55

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 04-01-01 15:55

> Eks. i dhcpd.conf (linux)
> host FIREWALL {hardware ethernet 00:20:18:34:B4:AB; fixed-address
10.2.1.1;}

Nu er dhcp-serveren jo bare en Cisco677 .....?

--
Tonny

Fra : Tom Knudsen

Dato : 04-01-01 16:31

Tonny Sejr Kromann wrote:

> Nu er dhcp-serveren jo bare en Cisco677 .....?

Jeg går ud fra at den også understøtter det...? Jeg kender ikke lige den
specifikke router. Ellers må du bare anvende faste IP'er til de maskiner
der kræver det, det var bare for at gøre opmærksom på muligheden for at
styre det centralt.... Do as you like!
/tom

Fra : Jens

Dato : 04-01-01 22:39

"Tom Knudsen" <tom@dsr.kvl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> specifikke router. Ellers må du bare anvende faste IP'er til de maskiner
> der kræver det, det var bare for at gøre opmærksom på muligheden for at

Du sætter bare "lease" perioden på DHCP til "uendeligt". Kan ikke lige huske
kommandoen, men den må være noget i stil med "set dhcp server pool 0 lease
XXXXX"

Hvor XXXXX er perioden eller en eller anden betegnelse for uendeligt. Se din
Cisco manual.

Det burde gøre det !

Jens

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 05-01-01 00:12

> Du sætter bare "lease" perioden på DHCP til "uendeligt".

Ok, tak
Det vil jeg prøve

--
Tonny