Forårsklargøring af CV
Fra : Id

Dato : 03-04-07 07:32

Hej

Jeg mangler gode råd og tips!
Til fjernelse af sorte striber efter at CV'en har stået ude i vinter
Polering
Hvad renser i vandsystemet med inden brug, det skulle jo gerne være så der
også kan drikkes af vandet?
Hvad med bunden, bruger i træbeskyttelse?

Og hvad i garvede CV'ejere ellers har af gode råd

Mvh.

Id

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 03-04-07 08:29

"Id" <ihjc@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg mangler gode råd og tips!
> Til fjernelse af sorte striber efter at CV'en har stået ude i vinter

Der er flere vaskeprodukter på markedet. Ren Fritid har et glimrende et, og
det samme har Camper. Spørg din cv-forhandler.

> Polering

Jeg polerer ikke min vogn, men vasker den i et middel, der også indeholer
voks. Det er nok for mig.

> Hvad renser i vandsystemet med inden brug, det skulle jo gerne være så der
> også kan drikkes af vandet?

Nu vintercamperer vi, så vi har ikke helt samme problem, som dem er har
vognen lukket ned i mange måneder. Vi renser én gang om året med en
Rodalon-opløsning. 5-10 liter vand i tanken + Rodalon efter opskriften. Åben
vandhanerne (alle) og lad lige vandet løbe længe nok til, at du er sikker
på, at det er Rodalon-vandet der kommer frem, og luk så. Lad det stå et ½-1
døgn, og skyl så tanken med frisk vand et par gange. Fyld frisk vand på, og
åben så for vandhanerne, indtil der er løbet 10 liter vand igennem. Så er
slanger og vandhaner rene.

> Hvad med bunden, bruger i træbeskyttelse?

Jeg har aldrig undervognsbehandlet mine cv'er, men nogen anbefaler alm.
træbeskyttelse, mens andre bruger en linolie. Nogen siger, at
træbeskyttelsen lugter fælt i længere tid.

> Og hvad i garvede CV'ejere ellers har af gode råd

Sprøjt lidt imprægneringsvæske på en klud, og tør alle vindueshængsler m.v.
med den. Så kører de nemmere. Giv skuffernes glideskinner samme tur. Og husk
hængsler/skinner på taglugerne.

Giv dørlisterne en tur med imprægneringsvæsken, så gummiet holder sig blødt
og lukker tæt.

Tag skjoldet af varmeovnen, og støvsug ovnen i bunden. Det er utroligt, hvad
der kan gemme sig der. En ren ovn giver bedre varme, og er nemmere at
regulere varmen på.

Smør støttebenenes spindler med LIDT fedt, eller sprøjt med WD40. Hvis du
fedter for meget, samler fedtet skidt og snavs, og så er ingen fedt bedre.

Giv alle låse et pust med WD40, så de glider nemt.

- og så skal der være tid til at nyde arbejdet

/Flemming U