/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bremsevæske, kogepunkt
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 03-04-07 14:50

Min bil har i noget tid opført sig lidt mærkeligt - nogen vil mene den
har gjort det siden fabrikken alene pga. mærket på fronten ;). Det er
bremserne der ind i mellem har virket lidt mærkelige. Der har, kort
fortalt, været blød bremsepedal ind i mellem.

Jeg ved godt det er alt for lang tid at vente men det er først nu jeg
har fået taget mig sammen til for alvor at få kigget på det. Jeg havde
den også til service i december - 14.500km siden - hvor Peugeot
konstaterede at der intet var galt med bremserne ud over klodser der
trængte til udskiftning.

I dag var jeg så på FDM's testcenter og se om de kunne finde noget
galt. Bremsestanden målte at bremseeffekten var som den skulle være.
Eneste fejl de kunne finde var at bremsevæsken (målt ved højre forhjul)
har et kogepunkt på kun 148grader (skal være over 150). I december
måned målte Peugeot det til 194 grader - altså 46 grader højere. FDM
gutten mente de havde målt det forkert. Så bremsevæsken skal i hvert
fald skiftes ud.

Spørgsmålet er så:
1) Kan der være så stor forskel i kogepunktet ved måling ved hjul vs.
bremsevæskebeholderen i motorrummet?

2) Kan bremsevæskens kogepunkt falde så meget på så kort tid?

3) Er der grundlag for at give Peugeot en skideballe ? (bemærk, jeg har
ikke tænkt mig at kræve kompensation eller gratis udskiftning af
væsken, blot syns jeg de skal vide hvis de har lavet en bommert)

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



 
 
Folmer Rasmussen (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 03-04-07 15:27

On Tue, 03 Apr 2007 15:50:24 +0200, Henrik Stidsen
<henrikstidsen@gmail.com> wrote:

>Min bil har i noget tid opført sig lidt mærkeligt - nogen vil mene den
>har gjort det siden fabrikken alene pga. mærket på fronten ;). Det er
>bremserne der ind i mellem har virket lidt mærkelige. Der har, kort
>fortalt, været blød bremsepedal ind i mellem.
>
>Jeg ved godt det er alt for lang tid at vente men det er først nu jeg
>har fået taget mig sammen til for alvor at få kigget på det. Jeg havde
>den også til service i december - 14.500km siden - hvor Peugeot
>konstaterede at der intet var galt med bremserne ud over klodser der
>trængte til udskiftning.

>--

Det er vist godt, at der er nogen lastbiler på vejene til at holde
farten lidt nede, når det er sådan det står til med vedligeholdelsen
af vognparken.

Citat: Jeg ved godt det er alt for lang tid at vente men det er først
nu jeg har fået taget mig sammen til for alvor at få kigget på det.

Det er s'gu bremser vi taler om! Du godeste!

Som du selv siger, er det jo ikke sikkert der er noget i vejen med
bremserne, men du synes de er lidt mærkelige.

En ansvarlig lastbilchauffør ville ikke køre en meter i sådan et
køretøj, før bremserne var testet i hoved og r*v.

Det har du suset rundt med i over et kvartal!?

Det kommer godt nok i nogen grad bag på mig, Henrik.

--

Venlig hilsen
Folmer

Henrik Stidsen (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 03-04-07 15:39

Folmer Rasmussen explained :
> Citat: Jeg ved godt det er alt for lang tid at vente men det er først
> nu jeg har fået taget mig sammen til for alvor at få kigget på det.

> Det er s'gu bremser vi taler om! Du godeste!
> Som du selv siger, er det jo ikke sikkert der er noget i vejen med
> bremserne, men du synes de er lidt mærkelige.

Og som testen viste så er bremseeffekten som den skal være. Dvs, de
bremser kraftigt nok.

> Det har du suset rundt med i over et kvartal!?

Bemærk, de blev undersøgt i december kort efter de begyndte at opføre
sig mærkeligt - der blev de godkendt af Peugeots værksted. At det så
viser sig nu at Peugeot formentlig slet ikke har testet dem korrekt er
jo ikke min fejl vel?

> Det kommer godt nok i nogen grad bag på mig, Henrik.

Jamen ingen tvivl om at det er for dårligt.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Folmer Rasmussen (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 03-04-07 15:51

On Tue, 03 Apr 2007 16:39:01 +0200, Henrik Stidsen
<henrikstidsen@gmail.com> wrote:

>Folmer Rasmussen explained :
>> Citat: Jeg ved godt det er alt for lang tid at vente men det er først
>> nu jeg har fået taget mig sammen til for alvor at få kigget på det.
>
>> Det er s'gu bremser vi taler om! Du godeste!
>> Som du selv siger, er det jo ikke sikkert der er noget i vejen med
>> bremserne, men du synes de er lidt mærkelige.
>
>Og som testen viste så er bremseeffekten som den skal være. Dvs, de
>bremser kraftigt nok.
>
>> Det har du suset rundt med i over et kvartal!?
>
>Bemærk, de blev undersøgt i december kort efter de begyndte at opføre
>sig mærkeligt - der blev de godkendt af Peugeots værksted. At det så
>viser sig nu at Peugeot formentlig slet ikke har testet dem korrekt er
>jo ikke min fejl vel?

>--

Det må da give grund til overvejelser om, hvor bilen skal serviceres
for eftertiden. Det kan da godt være at de kan få det ind under fejl i
måleudstyret, men det er deres forbandede pligt at få det kalibreret,
så man kan regne med det. Og det skal ske med faste intervaller, og
ikke først når en kunde kommer og klager.

>--

>> Det kommer godt nok i nogen grad bag på mig, Henrik.
>
>Jamen ingen tvivl om at det er for dårligt.

>--

Du har jo sandsynligvis været i god tro, men det viser med al
tydelighed at man skal være uhyre forsigtig med at dømme andre for
hvad de gør. Man véd ikke altid hvad der ligger bag.

--

Venlig hilsen
Folmer

Henrik Stidsen (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 03-04-07 15:59

It happens that Folmer Rasmussen formulated :
>> Bemærk, de blev undersøgt i december kort efter de begyndte at opføre
>> sig mærkeligt - der blev de godkendt af Peugeots værksted. At det så
>> viser sig nu at Peugeot formentlig slet ikke har testet dem korrekt er
>> jo ikke min fejl vel?

> Det må da give grund til overvejelser om, hvor bilen skal serviceres
> for eftertiden. Det kan da godt være at de kan få det ind under fejl i
> måleudstyret, men det er deres forbandede pligt at få det kalibreret,
> så man kan regne med det. Og det skal ske med faste intervaller, og
> ikke først når en kunde kommer og klager.

Ja det er sidste gang den har været til rep hos dem - godt nok er de
billige (1600kr for service + skift af bremseklodser bagpå) men hvis
det er fordi de ikke laver tingene ordentligt så er det da ris til egen
røv at spare pengene der.

>>> Det kommer godt nok i nogen grad bag på mig, Henrik.

>> Jamen ingen tvivl om at det er for dårligt.

> Du har jo sandsynligvis været i god tro

Ja jeg har da godt nok syntes det var lidt mærkeligt, men når man ikke
selv er ekspert og mekanikeren siger god for den så regner jeg altså
med den er iorden. Men siden da er symptomerne bare blevet værre -
trækken til venstre under kraftige opbremsninger samt periodisk blød
bremsepedal.

> , men det viser med al
> tydelighed at man skal være uhyre forsigtig med at dømme andre for
> hvad de gør. Man véd ikke altid hvad der ligger bag.

Enig.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Folmer Rasmussen (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 03-04-07 16:12

On Tue, 03 Apr 2007 16:58:35 +0200, Henrik Stidsen
<henrikstidsen@gmail.com> wrote:

>It happens that Folmer Rasmussen formulated :
>>> Bemærk, de blev undersøgt i december kort efter de begyndte at opføre
>>> sig mærkeligt - der blev de godkendt af Peugeots værksted. At det så
>>> viser sig nu at Peugeot formentlig slet ikke har testet dem korrekt er
>>> jo ikke min fejl vel?
>
>> Det må da give grund til overvejelser om, hvor bilen skal serviceres
>> for eftertiden. Det kan da godt være at de kan få det ind under fejl i
>> måleudstyret, men det er deres forbandede pligt at få det kalibreret,
>> så man kan regne med det. Og det skal ske med faste intervaller, og
>> ikke først når en kunde kommer og klager.
>
>Ja det er sidste gang den har været til rep hos dem - godt nok er de
>billige (1600kr for service + skift af bremseklodser bagpå) men hvis
>det er fordi de ikke laver tingene ordentligt så er det da ris til egen
>røv at spare pengene der.

>--

Det er jeg helt enig med dig i.

>--

>>>> Det kommer godt nok i nogen grad bag på mig, Henrik.
>
>>> Jamen ingen tvivl om at det er for dårligt.
>
>> Du har jo sandsynligvis været i god tro
>
>Ja jeg har da godt nok syntes det var lidt mærkeligt, men når man ikke
>selv er ekspert og mekanikeren siger god for den så regner jeg altså
>med den er iorden. Men siden da er symptomerne bare blevet værre -
>trækken til venstre under kraftige opbremsninger samt periodisk blød
>bremsepedal.

>--

Jeg véd ikke hvad der er i vejen med din bil, men i min verden er der
s'gu ikke noget der hedder periodisk, når det gælder bremser. Det skal
virke - hver gang!

Er du forresten sikker på at der ikke er luft i systemet?

Kogepunktet på bremsevæsken er i og for sig ligegyldigt, så længe der
køres normalt. Det er først ved bjergkørsel og meget hurtig kørsel på
motorvej at det har betydning.

Hvis jeg var dig, ville jeg forhøre mig i lokalmiljøet om ikke der er
nogen der kender én, der er god til bremser, og så få ham til at kigge
på det. Uanset hvad det koster.

--

Venlig hilsen
Folmer

Henrik Stidsen (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 03-04-07 20:12

After serious thinking Folmer Rasmussen wrote :
> Jeg véd ikke hvad der er i vejen med din bil, men i min verden er der
> s'gu ikke noget der hedder periodisk, når det gælder bremser. Det skal
> virke - hver gang!

Helt enig.

> Er du forresten sikker på at der ikke er luft i systemet?

Iflg. FDM gutten kommer der luft i systemet hvis bremsevæsken begynder
at koge - og det kan give blød pedal hvilket præcist er hvad jeg
oplever. Så jo, der er nok luft i systemet også.

> Kogepunktet på bremsevæsken er i og for sig ligegyldigt, så længe der
> køres normalt. Det er først ved bjergkørsel og meget hurtig kørsel på
> motorvej at det har betydning.

Igen, FDM gutten sagde... ...at det godt kunne være at når jeg kørte i
byen med mange opbremsninger så kom der luft i bremsevæsken fordi den
blev varm. Når jeg så kom ud på motorvejen og bremsesystemet fik lov at
falde til ro så vil pedallen virke meget blød ved første tryk på
bremsen - og det er faktisk sådan jeg oplever det. Efterfølgende har
bremsen virket normal igen.

> Hvis jeg var dig, ville jeg forhøre mig i lokalmiljøet om ikke der er
> nogen der kender én, der er god til bremser, og så få ham til at kigge
> på det. Uanset hvad det koster.

Har en mekaniker jeg stoler nok på til at sætte ham på opgaven. Han har
over 20 års erfaring som selvstændig mekaniker.

Dommen fra FDM var iøvrigt at det kun var bremsevæsken der var noget
galt med.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Tom (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 03-04-07 18:32


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:1jo413dm4mjpuj92iqd1hqpnroa8up1ah7@4ax.com...
> On Tue, 03 Apr 2007 15:50:24 +0200, Henrik Stidsen
> <henrikstidsen@gmail.com> wrote:
>
>>Min bil har i noget tid opført sig lidt mærkeligt - nogen vil mene den
>>har gjort det siden fabrikken alene pga. mærket på fronten ;). Det er
>>bremserne der ind i mellem har virket lidt mærkelige. Der har, kort
>>fortalt, været blød bremsepedal ind i mellem.
>>
>>Jeg ved godt det er alt for lang tid at vente men det er først nu jeg
>>har fået taget mig sammen til for alvor at få kigget på det. Jeg havde
>>den også til service i december - 14.500km siden - hvor Peugeot
>>konstaterede at der intet var galt med bremserne ud over klodser der
>>trængte til udskiftning.
>
>>--
>
> Det er vist godt, at der er nogen lastbiler på vejene til at holde
> farten lidt nede, når det er sådan det står til med vedligeholdelsen
> af vognparken.
>
> Citat: Jeg ved godt det er alt for lang tid at vente men det er først
> nu jeg har fået taget mig sammen til for alvor at få kigget på det.
>
> Det er s'gu bremser vi taler om! Du godeste!

Man vil ikke opdage det ved den alm. sløve kørsel de fleste kører med (læs
overholder færdselsloven). Det er først hvis man skal bremse ned fra 200 til
0 Km/t at bremseevnen så lige pludselig forsvinder.......har prøvet det selv
med kun et år gammelt væske..ikke så sjovt.
I danmark er der ingen bakker der er lange nok til at man vil få problemer
med kogepunktet, men jeg vil gi' dig ret...det skal bare være i orden.

--
Tom



Morten Calundan (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Morten Calundan


Dato : 03-04-07 16:21


"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> wrote in message
news:mn.1bb67d746c2c5e13.34878@news.hs235.dk...
> Min bil har i noget tid opført sig lidt mærkeligt - nogen vil mene den har
> gjort det siden fabrikken alene pga. mærket på fronten ;). Det er
> bremserne der ind i mellem har virket lidt mærkelige. Der har, kort
> fortalt, været blød bremsepedal ind i mellem.
>
> Jeg ved godt det er alt for lang tid at vente men det er først nu jeg har
> fået taget mig sammen til for alvor at få kigget på det. Jeg havde den
> også til service i december - 14.500km siden - hvor Peugeot konstaterede
> at der intet var galt med bremserne ud over klodser der trængte til
> udskiftning.
>
> I dag var jeg så på FDM's testcenter og se om de kunne finde noget galt.
> Bremsestanden målte at bremseeffekten var som den skulle være. Eneste fejl
> de kunne finde var at bremsevæsken (målt ved højre forhjul) har et
> kogepunkt på kun 148grader (skal være over 150). I december måned målte
> Peugeot det til 194 grader - altså 46 grader højere. FDM gutten mente de
> havde målt det forkert. Så bremsevæsken skal i hvert fald skiftes ud.
>
> Spørgsmålet er så:
> 1) Kan der være så stor forskel i kogepunktet ved måling ved hjul vs.
> bremsevæskebeholderen i motorrummet?
>
> 2) Kan bremsevæskens kogepunkt falde så meget på så kort tid?
Ja, hvis der er luft eller vand i systemet. Især vand kan give en
"periodisk blød bremsepedal". Skift bremsevæske øjeblikkeligt og få tjekket
for utætheder.

>
> 3) Er der grundlag for at give Peugeot en skideballe ? (bemærk, jeg har
> ikke tænkt mig at kræve kompensation eller gratis udskiftning af væsken,
> blot syns jeg de skal vide hvis de har lavet en bommert)
>
> --
> Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
>
> Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
> - Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
>
>



Henrik Stidsen (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 03-04-07 20:13

on 03-04-2007, Morten Calundan supposed :
>> 2) Kan bremsevæskens kogepunkt falde så meget på så kort tid?
> Ja, hvis der er luft eller vand i systemet. Især vand kan give en
> "periodisk blød bremsepedal". Skift bremsevæske øjeblikkeligt og få tjekket
> for utætheder.

Utætheder er der tjekket for, det hele er tæt.

Det er vel vand i væsken der får kogepunktet til at falde - så når det
er nede på 148 grader så må der være rigeligt med vand i...

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Hans (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 03-04-07 16:30

> Spørgsmålet er så:
> 1) Kan der være så stor forskel i kogepunktet ved måling ved hjul vs.
> bremsevæskebeholderen i motorrummet?
>
> 2) Kan bremsevæskens kogepunkt falde så meget på så kort tid?
>
> 3) Er der grundlag for at give Peugeot en skideballe ? (bemærk, jeg har
> ikke tænkt mig at kræve kompensation eller gratis udskiftning af væsken,
> blot syns jeg de skal vide hvis de har lavet en bommert)


1. Ja der er stor forskeld det korekte sted er ved hjulet - det i
beholderen kan jo være blevet efterfyldt med noget frisk, og derved får man
ikke det korekte resultat.

2. Nej

3. Om peugeot værkstedet har lavet en fejl ? Tjaaa de kunne have gjort
det bedre......

Hans



Henrik Stidsen (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 03-04-07 20:18

Hans has brought this to us :

>> 2) Kan bremsevæskens kogepunkt falde så meget på så kort tid?
> 2. Nej

>> 3) Er der grundlag for at give Peugeot en skideballe ? (bemærk, jeg har
>> ikke tænkt mig at kræve kompensation eller gratis udskiftning af væsken,
>> blot syns jeg de skal vide hvis de har lavet en bommert)
> 3. Om peugeot værkstedet har lavet en fejl ? Tjaaa de kunne have gjort det
> bedre......

Sammenholdt med dit svar på 2 så har de jo i hvert fald ikke gjort det
godt nok - må lige overveje om jeg gider give dem besked om det.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408590
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste