/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Blink med langt lys - må/må ikke?
Fra : Troels Plougmann-Ols~


Dato : 28-03-07 15:38

Når nu jeg kommer på motorvejen hvor man må køre 130 km/t, og jeg kører det
foreskrevne (i venstre vognbane), og kommer op mod en der kører vurderet 100
km/t - og kan tydeligt se der er plads i venstre vognbane til vedkommende,
uden det kan være til fare eller gene for andre - må jeg så bruge et par
blink med det lange lys til at vække snorkeøret?

Synes jeg engang at have hørt, men vil ikke risikere at gøre det ved en
civil pulle-panner en dag (hvis de ligger og snorker), såfremt man ikke
må...

Troels


 
 
Stop og og læs (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Stop og og læs


Dato : 28-03-07 15:59


"Troels Plougmann-Olsen" <blalbla@defekt.dk> skrev i en meddelelse
news:460a7dbc$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Når nu jeg kommer på motorvejen hvor man må køre 130 km/t, og jeg kører
> det foreskrevne (i venstre vognbane), og kommer op mod en der kører
> vurderet 100 km/t - og kan tydeligt se der er plads i venstre vognbane til
> vedkommende, uden det kan være til fare eller gene for andre - må jeg så
> bruge et par blink med det lange lys til at vække snorkeøret?
>
> Synes jeg engang at have hørt, men vil ikke risikere at gøre det ved en
> civil pulle-panner en dag (hvis de ligger og snorker), såfremt man ikke
> må...
>

Om du må afhænger vel af hensigten!

Er det for at afprøve dine lygter elelr fordi du kom til at berøre
kontakten - er det vel ok.
Hvis du derimod prøver at anvende lygteføringen som en trussel mod den
forankørende - er det mere tvivlsomt.
Iøvrigt, hvordan vil du komme forbi ham - I kører åbenbart begge til
venstre.

Knud



Kasper Christensen (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Kasper Christensen


Dato : 28-03-07 16:07

> Iøvrigt, hvordan vil du komme forbi ham - I kører åbenbart begge til
> venstre.

Ved at blinke, så den forankørende trækker til højre, men det gør det
ikke mere lovligt, da jeg mener at have hørt at det er chikane.

Mvh

Kasper

Fam. Olsen (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 28-03-07 16:20


"Kasper Christensen" <news_fjerndette@kasperc.dk> skrev i en meddelelse
news:460a84a1$0$47396$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Ved at blinke, så den forankørende trækker til højre, men det gør det ikke
> mere lovligt, da jeg mener at have hørt at det er chikane.

Hedder det da ikke overhalingslys??? Så man kan signalere at man har til
hensigt at overhale. Det mener jeg.


MVH Niels



Henrik (05-04-2007)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 05-04-07 23:24

On 2007-03-28 17:19:52 +0200, "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> said:

>
> "Kasper Christensen" <news_fjerndette@kasperc.dk> skrev i en meddelelse
> news:460a84a1$0$47396$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>> Ved at blinke, så den forankørende trækker til højre, men det gør det
>> ikke mere lovligt, da jeg mener at have hørt at det er chikane.
>
> Hedder det da ikke overhalingslys??? Så man kan signalere at man har
> til hensigt at overhale. Det mener jeg.
>
>
> MVH Niels

Jeg vil give dig helt ret, det bliver refereret til som
overhanlingslys, og det er for at vække forankørenes opmærksomhed.

Henrik


Rasmus (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 28-03-07 16:10


"Stop og og læs" <xxyyzzaa@privat.dk> wrote in message
news:460a82c9$0$13962$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Troels Plougmann-Olsen" <blalbla@defekt.dk> skrev i en meddelelse
> news:460a7dbc$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Når nu jeg kommer på motorvejen hvor man må køre 130 km/t, og jeg kører
>> det foreskrevne (i venstre vognbane), og kommer op mod en der kører
>> vurderet 100 km/t - og kan tydeligt se der er plads i venstre vognbane
>> til vedkommende, uden det kan være til fare eller gene for andre - må jeg
>> så bruge et par blink med det lange lys til at vække snorkeøret?
>>
>> Synes jeg engang at have hørt, men vil ikke risikere at gøre det ved en
>> civil pulle-panner en dag (hvis de ligger og snorker), såfremt man ikke
>> må...
>>
>
> Om du må afhænger vel af hensigten!
>
> Er det for at afprøve dine lygter elelr fordi du kom til at berøre
> kontakten - er det vel ok.
> Hvis du derimod prøver at anvende lygteføringen som en trussel mod den
> forankørende - er det mere tvivlsomt.

En trussel?.....jeg tror mere det skal ses som et praj til den forankørende
at han skal vågne op og flytte sig.
Alternativt kan man jo bruge hornet (det må jo gerne bruges i situationer
hvor der er fare for sammenstød)

/Rasmus



Per Henneberg Kriste~ (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 29-03-07 11:49

Stop og og læs wrote:
> "Troels Plougmann-Olsen" <blalbla@defekt.dk> skrev i en meddelelse
> news:460a7dbc$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Når nu jeg kommer på motorvejen hvor man må køre 130 km/t, og jeg
>> kører det foreskrevne (i venstre vognbane), og kommer op mod en der
>> kører vurderet 100 km/t - og kan tydeligt se der er plads i venstre
>> vognbane til vedkommende, uden det kan være til fare eller gene for
>> andre - må jeg så bruge et par blink med det lange lys til at vække
>> snorkeøret?

> Er det for at afprøve dine lygter elelr fordi du kom til at berøre
> kontakten - er det vel ok.
> Hvis du derimod prøver at anvende lygteføringen som en trussel mod den
> forankørende - er det mere tvivlsomt.

Trussel at blinke med lyset? Har du knald i låget eller forsøger du bare at
holde fast i min påstand om at du er dummere end 3 spånplader? Får man også
bøder for at kikke i retningen af en anden trafikant?

Tag dig sammen!

> Iøvrigt, hvordan vil du komme forbi ham - I kører åbenbart begge til
> venstre.

Han mener selvfølgelig at der er plads til højre for ham - men spånplader
kan jo ikke regne den slags ud.

Du er simpelthen spild af bredbånd.


--
Per, Esbjerg



DerGolf (31-03-2007)
Kommentar
Fra : DerGolf


Dato : 31-03-07 15:27

> Tag dig sammen!
>
>> Iøvrigt, hvordan vil du komme forbi ham - I kører åbenbart begge til
>> venstre.
>
> Han mener selvfølgelig at der er plads til højre for ham - men spånplader
> kan jo ikke regne den slags ud.
>
> Du er simpelthen spild af bredbånd.



mvh MIC



Finn Guldmann (05-04-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 05-04-07 09:27

Stop og og læs skrev:
>> Når nu jeg kommer på motorvejen hvor man må køre 130 km/t, og jeg kører
>> det foreskrevne (i venstre vognbane), og kommer op mod en der kører
>> vurderet 100 km/t - og kan tydeligt se der er plads i venstre vognbane til
>> vedkommende, uden det kan være til fare eller gene for andre - må jeg så
>> bruge et par blink med det lange lys til at vække snorkeøret?
>> Synes jeg engang at have hørt, men vil ikke risikere at gøre det ved en
>> civil pulle-panner en dag (hvis de ligger og snorker), såfremt man ikke
>> må...
> Om du må afhænger vel af hensigten!
> Er det for at afprøve dine lygter elelr fordi du kom til at berøre
> kontakten - er det vel ok.
> Hvis du derimod prøver at anvende lygteføringen som en trussel mod den
> forankørende - er det mere tvivlsomt.
> Iøvrigt, hvordan vil du komme forbi ham - I kører åbenbart begge til
> venstre.
>
Sikkert ved at bruge "overhalingsblinket" til at markere at man gerne
vil overhale, men ikke kan fordi en eller anden ligger og kører
hyggetrans i venstre spor.

--
MVH Finn
Venner er sådan nogen der kommer og banker på døren kl lort
om natten når de ikke kan få fat i een fordi ens telefon er
holdt op med at virke.

John N. H. (28-03-2007)
Kommentar
Fra : John N. H.


Dato : 28-03-07 16:25

"Troels Plougmann-Olsen" skrev i en meddelelse:

> Når nu jeg kommer på motorvejen hvor man må køre 130 km/t, og jeg
> kører det foreskrevne (i venstre vognbane), og kommer op mod en der
> kører vurderet 100 km/t - og kan tydeligt se der er plads i venstre
> vognbane til vedkommende,

Hvad vil du have ham ud i venstre vognbane for?
Den skal du da selv bruge til overhalingen.........

Mvh



Leon Hulstroem (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 28-03-07 16:45


"Troels Plougmann-Olsen" <blalbla@defekt.dk> skrev i en meddelelse
news:460a7dbc$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Når nu jeg kommer på motorvejen hvor man må køre 130 km/t, og jeg kører
> det foreskrevne (i venstre vognbane), og kommer op mod en der kører
> vurderet 100 km/t - og kan tydeligt se der er plads i venstre vognbane til
> vedkommende, uden det kan være til fare eller gene for andre - må jeg så
> bruge et par blink med det lange lys til at vække snorkeøret?

Om der er lovligt eller ej, ved jeg ikke...

Men når jeg vil overhæle, så blinker jeg til venstre et stykke tid...og
fatter MK ikke det over en større afstand og der ellers er plads til ham
inde til højre, så for han et par blink med det lange.

Det syntes at være alm. pendler kultur på motorvejen.

-Leon



Ukendt (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-03-07 19:26

> Men når jeg vil overhæle, så blinker jeg til venstre et stykke tid...og
> fatter MK ikke det over en større afstand og der ellers er plads til ham
> inde til højre, så for han et par blink med det lange.

Sådan gør jeg også.

> Det syntes at være alm. pendler kultur på motorvejen.

Yes.

Med venlig hilsen

Rune.



Stop og og læs (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Stop og og læs


Dato : 28-03-07 19:50


<Rune Nicolajsen> skrev i en meddelelse
news:460ab326$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Men når jeg vil overhæle, så blinker jeg til venstre et stykke tid...og
>> fatter MK ikke det over en større afstand og der ellers er plads til ham
>> inde til højre, så for han et par blink med det lange.
>
> Sådan gør jeg også.
>
>> Det syntes at være alm. pendler kultur på motorvejen.
>
> Yes.
>

Kører du op bag med og blinker er du i hvertfald 100% sikker på at jeg ikke
trækker ind - jeg gider ikke affinde mig med den opførsel på en offentlig
vej.

Knud



Jesper Hedegaard (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 28-03-07 20:34


"Stop og og læs" <xxyyzzaa@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:460ab8db$0$13970$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> <Rune Nicolajsen> skrev i en meddelelse
> news:460ab326$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Men når jeg vil overhæle, så blinker jeg til venstre et stykke tid...og
>>> fatter MK ikke det over en større afstand og der ellers er plads til ham
>>> inde til højre, så for han et par blink med det lange.
>>
>> Sådan gør jeg også.
>>
>>> Det syntes at være alm. pendler kultur på motorvejen.
>>
>> Yes.
>>
>
> Kører du op bag med og blinker er du i hvertfald 100% sikker på at jeg
> ikke trækker ind - jeg gider ikke affinde mig med den opførsel på en
> offentlig vej.
>
> Knud
>
Mener du til gengæld at alle andre skal vente på at det passer dig at
forlade yderbanen hvis du skulle være en af dem, der sover derude ?

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder



Stop og og læs (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Stop og og læs


Dato : 29-03-07 06:51


"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> skrev i en meddelelse
news:460ac32f$0$48951$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >>
> Mener du til gengæld at alle andre skal vente på at det passer dig at
> forlade yderbanen hvis du skulle være en af dem, der sover derude ?
>

Hvis jeg sover ville jeg jo ikke opdage det blinkeri - men da jeg nok skal
holde en rimelig fart, skal en eller anden fjols bagfra i hvert fald ikke
bestemme om jeg skal køre i den ene eller anden bane. Han må pænt vente til
der eventuelt bliver plads.

Knud



Per Henneberg Kriste~ (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 29-03-07 11:33

Stop og og læs wrote:

> Hvis jeg sover ville jeg jo ikke opdage det blinkeri - men da jeg nok
> skal holde en rimelig fart, skal en eller anden fjols bagfra i hvert
> fald ikke bestemme om jeg skal køre i den ene eller anden bane. Han
> må pænt vente til der eventuelt bliver plads.

Der var netop plads inde til højre i ovenstående situation.

Hvis du ikke trækker ind til højre (husk nu forudsætningen var at der er
plads) når der kommer en bagfra der kører hurtigere end dig, må du
simpelthen bare køre ned på stationen og aflevere dit kørekort.

--
Per, Esbjerg



Sæt i gang (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Sæt i gang


Dato : 29-03-07 11:58


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:460b95c9$0$47032$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Stop og og læs wrote:
>
>> Hvis jeg sover ville jeg jo ikke opdage det blinkeri - men da jeg nok
>> skal holde en rimelig fart, skal en eller anden fjols bagfra i hvert
>> fald ikke bestemme om jeg skal køre i den ene eller anden bane. Han
>> må pænt vente til der eventuelt bliver plads.
>
> Der var netop plads inde til højre i ovenstående situation.
>
> Hvis du ikke trækker ind til højre (husk nu forudsætningen var at der er
> plads) når der kommer en bagfra der kører hurtigere end dig, må du
> simpelthen bare køre ned på stationen og aflevere dit kørekort.
>


Jeg trækker skam ind til højre NÅR der er plads til det. Du ved godt at der
skal være en afstand svarende til minimum 2. sek. og hugger jeg et hul skal
der jo 2 gange 2 sekunder til. Sådanne store huller er sjældne.

Knud



Klaus D. Mikkelsen (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 28-03-07 20:35

"Stop og og læs" skriver:
>
> Kører du op bag med og blinker er du i hvertfald 100% sikker på at jeg ikke
> trækker ind - jeg gider ikke affinde mig med den opførsel på en offentlig
> vej.

Så håber jeg at det er en patrulje i civil der gør det næste gang, for
det koster en bøde at spærre.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Stop og og læs (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Stop og og læs


Dato : 29-03-07 06:58


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:460AC349.C752662F@du.kan.finde.den...
> "Stop og og læs" skriver:
>>
>> Kører du op bag med og blinker er du i hvertfald 100% sikker på at jeg
>> ikke
>> trækker ind - jeg gider ikke affinde mig med den opførsel på en offentlig
>> vej.
>
> Så håber jeg at det er en patrulje i civil der gør det næste gang, for
> det koster en bøde at spærre.
>

Det koster 500 kr. - og du er så sluppet for en væsentlig højere bøde for at
køre for stærkt.

Knud



Per Henneberg Kriste~ (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 29-03-07 11:33

Stop og og læs wrote:

> Det koster 500 kr. - og du er så sluppet for en væsentlig højere bøde
> for at køre for stærkt.

Han kører 130 - det var også forudsætningen i ovennævnte historier.

--
Per, Esbjerg



Klaus D. Mikkelsen (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-03-07 16:05

"Stop og og læs" skriver:
>
> Det koster 500 kr. - og du er så sluppet for en væsentlig højere bøde for at
> køre for stærkt.

Hvem kører for stærkt her ?

Det var der ikke tale om.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Stop op og læs (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Stop op og læs


Dato : 29-03-07 16:43


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:460BD5B4.C5BDD160@du.kan.finde.den...
> "Stop og og læs" skriver:
>>
>> Det koster 500 kr. - og du er så sluppet for en væsentlig højere bøde for
>> at
>> køre for stærkt.
>
> Hvem kører for stærkt her ?
>
> Det var der ikke tale om.
>

Tilpasser du ikke hastigheden til forholdene eller hvis du ikke holder
fornøden afstand står du til bøde - også selvom hastigheden er under 130
km/t.

Knud



Klaus D. Mikkelsen (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-03-07 17:02

"Stop op og læs" skriver:
>
> Tilpasser du ikke hastigheden til forholdene eller hvis du ikke holder
> fornøden afstand står du til bøde - også selvom hastigheden er under 130
> km/t.

Altså du må gerne spilel konge i venstre spor, bare andre ikke gør det ?


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Stop op og læs (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Stop op og læs


Dato : 29-03-07 17:08


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:460BE2F4.7601B03F@du.kan.finde.den...
> "Stop op og læs" skriver:
>>
>> Tilpasser du ikke hastigheden til forholdene eller hvis du ikke holder
>> fornøden afstand står du til bøde - også selvom hastigheden er under 130
>> km/t.
>
> Altså du må gerne spilel konge i venstre spor, bare andre ikke gør det ?
>
>

Jeg må gentage - det handler om at færdes efter forholdene. Det kan jeg godt
finde ud af. Er der kun plads til det i venstre spor bliver det i venstre
spor uanset hvor meget du skaber dig bagved.

Knud



Klaus D. Mikkelsen (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-03-07 17:10

"Stop op og læs" skriver:
>
> Jeg må gentage - det handler om at færdes efter forholdene. Det kan jeg godt
> finde ud af. Er der kun plads til det i venstre spor bliver det i venstre
> spor uanset hvor meget du skaber dig bagved.

Klart, men nu drejer det sig jo om at der er plads i højre vognbane.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Henrik (05-04-2007)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 05-04-07 23:33

On 2007-03-29 18:10:17 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> said:

> "Stop op og læs" skriver:
>>
>> Jeg må gentage - det handler om at færdes efter forholdene. Det kan jeg godt
>> finde ud af. Er der kun plads til det i venstre spor bliver det i venstre
>> spor uanset hvor meget du skaber dig bagved.
>
> Klart, men nu drejer det sig jo om at der er plads i højre vognbane.
>
>
>
> Klaus

Jeg forstår simpelthen ikke hvad denne diskution har udviklet sig til??

Mit gæt Knud fik gården, lillebror blev betjent, men Knud ville hellere
være betjent og udlever så sine politibetjent drømme i Vensre spor på
motorvejen??

"Læs meget kraftig ironi"


Troels Plougmann-Ols~ (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Troels Plougmann-Ols~


Dato : 28-03-07 20:46

> Kører du op bag med og blinker er du i hvertfald 100% sikker på at jeg
> ikke trækker ind - jeg gider ikke affinde mig med den opførsel på en
> offentlig vej.

Hvis du vil bestemme noget som helst, og faktisk have ret til at markere
hvad folk skal, og ikke skal, så bliv betjent.

Indtil da, skal du bare trække til højre (såfremt du kan gøre det uden at
være til fare / gene for nogen) hvis du bare har tænkt dig at ligge og
snøvle med 100 km/t hvor du må køre 130.

Og jo, du skal også trække ind mellem 2 lastbiler, hvis der så langt imellem
dem at du kan være der, uden at være til ulempe, gene eller fare for dem, og
iøvrigt overholde reglen for afstand mellem 2 køretøjer ( 2 sekunder )

Troels


Stop og og læs (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Stop og og læs


Dato : 29-03-07 07:00


"Troels Plougmann-Olsen" <blalbla@defekt.dk> skrev i en meddelelse
news:460ac5f8$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Kører du op bag med og blinker er du i hvertfald 100% sikker på at jeg
>> ikke trækker ind - jeg gider ikke affinde mig med den opførsel på en
>> offentlig vej.
>
> Hvis du vil bestemme noget som helst, og faktisk have ret til at markere
> hvad folk skal, og ikke skal, så bliv betjent.
>
> Indtil da, skal du bare trække til højre (såfremt du kan gøre det uden at
> være til fare / gene for nogen) hvis du bare har tænkt dig at ligge og
> snøvle med 100 km/t hvor du må køre 130.
>
> Og jo, du skal også trække ind mellem 2 lastbiler, hvis der så langt
> imellem dem at du kan være der, uden at være til ulempe, gene eller fare
> for dem, og iøvrigt overholde reglen for afstand mellem 2 køretøjer ( 2
> sekunder )
>

Nu hører det jo til sjældenhederne - i hvert fald på de sjællandske
motorveje - at man kan komme ind til højre i huller med 2* 2 sekunders
størrelse - så jeg vil så godt som aldrig kunne komme derind uden at genere
nongen. Konsekvensen er at den som kører bag mig i venstre side må vente
indtil der kommer et sådant hul.

Knud



Troels Plougmann-Ols~ (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Troels Plougmann-Ols~


Dato : 29-03-07 10:33

> Nu hører det jo til sjældenhederne - i hvert fald på de sjællandske
> motorveje - at man kan komme ind til højre i huller med 2* 2 sekunders
> størrelse - så jeg vil så godt som aldrig kunne komme derind uden at
> genere nongen. Konsekvensen er at den som kører bag mig i venstre side må
> vente indtil der kommer et sådant hul.

Eller som loven byder dig: Ikke være til gene for trafikken.

KAN du køre de tilladte 130 km/t må du sgu gøre det, ellers har du absolut
intet at lave i venstrebanen.

Troels


Uffe Bærentsen (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 29-03-07 11:04


"Troels Plougmann-Olsen" <blalbla@defekt.dk> skrev i en meddelelse
news:460b87b7$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

>> Nu hører det jo til sjældenhederne - i hvert fald på de sjællandske
>> motorveje - at man kan komme ind til højre i huller med 2* 2 sekunders
>> størrelse - så jeg vil så godt som aldrig kunne komme derind uden at
>> genere nongen. Konsekvensen er at den som kører bag mig i venstre side må
>> vente indtil der kommer et sådant hul.
>
> Eller som loven byder dig: Ikke være til gene for trafikken.
>
> KAN du køre de tilladte 130 km/t må du sgu gøre det, ellers har du absolut
> intet at lave i venstrebanen.

Nu må du vist til at komme med en paragraff der underbygger ovenstående.



--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i



Peter Dalgaard (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 29-03-07 11:37

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> writes:

> "Troels Plougmann-Olsen" <blalbla@defekt.dk> skrev i en meddelelse
> news:460b87b7$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>>> Nu hører det jo til sjældenhederne - i hvert fald på de sjællandske
>>> motorveje - at man kan komme ind til højre i huller med 2* 2 sekunders
>>> størrelse - så jeg vil så godt som aldrig kunne komme derind uden at
>>> genere nongen. Konsekvensen er at den som kører bag mig i venstre side må
>>> vente indtil der kommer et sådant hul.
>>
>> Eller som loven byder dig: Ikke være til gene for trafikken.
>>
>> KAN du køre de tilladte 130 km/t må du sgu gøre det, ellers har du absolut
>> intet at lave i venstrebanen.
>
> Nu må du vist til at komme med en paragraff der underbygger ovenstående.

Ja det må du s'gu nok sige! Hastighedsgrænser er ikke minimumsgrænser.
Selvfølgelig kan man tulle afsted med 110 (fx. af hensyn til
benzinøkonomien) og overhale trailere og lastvogne med 120-125 uden at
det på nogen måde er kriminelt. Eller forventes man måske at lægge sig
bagved dem og køre 80 hele vejen?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Per Henneberg Kriste~ (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 29-03-07 11:35

Troels Plougmann-Olsen wrote:

> Eller som loven byder dig: Ikke være til gene for trafikken.
>
> KAN du køre de tilladte 130 km/t må du sgu gøre det, ellers har du
> absolut intet at lave i venstrebanen.

Uanset hvor hurtigt han kører skal han holde til højre.

--
Per, Esbjerg



Sæt i gang (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Sæt i gang


Dato : 29-03-07 11:59


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:460b966b$0$45849$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Troels Plougmann-Olsen wrote:
>
>> Eller som loven byder dig: Ikke være til gene for trafikken.
>>
>> KAN du køre de tilladte 130 km/t må du sgu gøre det, ellers har du
>> absolut intet at lave i venstrebanen.
>
> Uanset hvor hurtigt han kører skal han holde til højre.
>

NÅR der er plads til det!
Knud



Sæt i gang (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Sæt i gang


Dato : 29-03-07 11:55


"Troels Plougmann-Olsen" <blalbla@defekt.dk> skrev i en meddelelse
news:460b87b7$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Nu hører det jo til sjældenhederne - i hvert fald på de sjællandske
>> motorveje - at man kan komme ind til højre i huller med 2* 2 sekunders
>> størrelse - så jeg vil så godt som aldrig kunne komme derind uden at
>> genere nongen. Konsekvensen er at den som kører bag mig i venstre side må
>> vente indtil der kommer et sådant hul.
>
> Eller som loven byder dig: Ikke være til gene for trafikken.
>
> KAN du køre de tilladte 130 km/t må du sgu gøre det, ellers har du absolut
> intet at lave i venstrebanen.
>

De 130 er altså en maximun fart - jeg skal altid køre efter forholdene, men
under den grænse. Og kører jeg forrest har jeg det bedste overblik over
forholdene.

Knud



Klaus D. Mikkelsen (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-03-07 16:07

"Sæt i gang" skriver:
>
> De 130 er altså en maximun fart

Ja, men derfor må du ikek spærre for andre der vil køre hurtigere.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Stop op og læs (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Stop op og læs


Dato : 29-03-07 16:40


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:460BD602.5C2E7F52@du.kan.finde.den...
> "Sæt i gang" skriver:
>>
>> De 130 er altså en maximun fart
>
> Ja, men derfor må du ikek spærre for andre der vil køre hurtigere.
>
>

Hvis jeg med maximum 130 kører efter forholdene spærrer jeg ikke for andre.
Så må de pænt vente til forholdene ændrer sig.

Knud



Klaus D. Mikkelsen (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-03-07 17:03

"Stop op og læs" skriver:
>
> Hvis jeg med maximum 130 kører efter forholdene spærrer jeg ikke for andre.

Jo, dem der vil køre hurtigere.

> Så må de pænt vente til forholdene ændrer sig.

Nej, du må bare lette røven og give plads

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Stop op og læs (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Stop op og læs


Dato : 29-03-07 17:12


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:460BE322.BAEE0C52@du.kan.finde.den...
> "Stop op og læs" skriver:
>>
>> Hvis jeg med maximum 130 kører efter forholdene spærrer jeg ikke for
>> andre.
>
> Jo, dem der vil køre hurtigere.
>
>> Så må de pænt vente til forholdene ændrer sig.
>
> Nej, du må bare lette røven og give plads
>

Det er vist påtrængt at du snart kommer til køreprøve - eller endnu bedre at
du får dom for at det kan vente 2-3 år.

Knud



Klaus D. Mikkelsen (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-03-07 17:13

"Stop op og læs" skriver:
>
> Det er vist påtrængt at du snart kommer til køreprøve - eller endnu bedre at
> du får dom for at det kan vente 2-3 år.

Næh.

Du hverken kan eller skal bestemme om andre vil køre mere end 130 på en
130 strækning.

Så det er vidst dig der buper til en prøve.....

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

C. Caspersen (29-03-2007)
Kommentar
Fra : C. Caspersen


Dato : 29-03-07 17:52

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:460BE585.7BAD531C@du.kan.finde.den...

> Du hverken kan eller skal bestemme om andre vil køre mere end 130 på en
> 130 strækning.

Du kan heller ikke som lovbryder bestemme, at den lovlydige skal føje sig
for dig. Så står I vist lige...

/Caspersen



Stop op og læs (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Stop op og læs


Dato : 29-03-07 18:18


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:460BE585.7BAD531C@du.kan.finde.den...
> "Stop op og læs" skriver:
>>
>> Det er vist påtrængt at du snart kommer til køreprøve - eller endnu bedre
>> at
>> du får dom for at det kan vente 2-3 år.
>
> Næh.
>
> Du hverken kan eller skal bestemme om andre vil køre mere end 130 på en
> 130 strækning.
>

Det har jeg da heller ikke tænkt mig at bestemme, men det vil være
konsekvensen af, at jeg kører efter forholdene - og når der ikke er plads i
højre side, må du jo vente indtil der bliver en plads til mig! Og langt hen
ad vejen er det mig der afgør når der er plads nok - mit øjemål er sikkert
lidt langt - og du har nok ikke tid til at jeg står ud og måler op.

Knud



Per Henneberg Kriste~ (30-03-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 30-03-07 09:57

Stop op og læs wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:460BE322.BAEE0C52@du.kan.finde.den...
>> "Stop op og læs" skriver:
>>>
>>> Hvis jeg med maximum 130 kører efter forholdene spærrer jeg ikke for
>>> andre.
>>
>> Jo, dem der vil køre hurtigere.
>>
>>> Så må de pænt vente til forholdene ændrer sig.
>>
>> Nej, du må bare lette røven og give plads
>>
>
> Det er vist påtrængt at du snart kommer til køreprøve - eller endnu
> bedre at du får dom for at det kan vente 2-3 år.

Som sædvanlig er du forkert på den. Du må på stationen og aflevere dit
kørekort.

--
Per, Esbjerg



C. Caspersen (29-03-2007)
Kommentar
Fra : C. Caspersen


Dato : 29-03-07 17:51

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:460BE322.BAEE0C52@du.kan.finde.den...

> Nej, du må bare lette røven og give plads

Så´n en gang ævl.

Men prøv lige at dokumentere din påstand jf. færdselsloven i stedet for
egoisternes selvbestaltede færdselslov.

/Caspersen



Klaus D. Mikkelsen (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-03-07 21:53

"C. Caspersen" skriver:
>
> Så´n en gang ævl.

Næh.

> Men prøv lige at dokumentere din påstand jf. færdselsloven i stedet for
> egoisternes selvbestaltede færdselslov.

§ 22. Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra kommende
vil overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt til højre
som muligt og må ikke øge hastigheden.

Der står intet om den overhalendes hastighed - intet.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

C. Caspersen (30-03-2007)
Kommentar
Fra : C. Caspersen


Dato : 30-03-07 12:32

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:460C273C.7ADC268F@du.kan.finde.den...

> Der står intet om den overhalendes hastighed - intet.

Hmm.. Det er faktisk ret smart. Man skal bare finde en forankørende, så kan
man køre som det passer en - man kan køre for hurtigt og man kan være
bagsmækkesnapper. Smart!

/Caspersen



Klaus D. Mikkelsen (30-03-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-03-07 12:47

"C. Caspersen" skriver:
>
> Hmm.. Det er faktisk ret smart. Man skal bare finde en forankørende, så kan
> man køre som det passer en - man kan køre for hurtigt og man kan være
> bagsmækkesnapper. Smart!

ROFL...



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

C. Caspersen (29-03-2007)
Kommentar
Fra : C. Caspersen


Dato : 29-03-07 12:16

"Troels Plougmann-Olsen" <blalbla@defekt.dk> skrev i en meddelelse
news:460b87b7$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> KAN du køre de tilladte 130 km/t må du sgu gøre det, ellers har du absolut
> intet at lave i venstrebanen.

Nu varer det ikke længe før du bliver indkaldt til teoriprøve

/Caspersen



Uffe Bærentsen (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 29-03-07 12:20


"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
news:460b9fce$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

> "Troels Plougmann-Olsen" <blalbla@defekt.dk> skrev i en meddelelse
> news:460b87b7$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>> KAN du køre de tilladte 130 km/t må du sgu gøre det, ellers har du
>> absolut intet at lave i venstrebanen.
>
> Nu varer det ikke længe før du bliver indkaldt til teoriprøve

Jeg tror også en efterfølgende køreprøve ville være på plads



--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i



Per Henneberg Kriste~ (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 29-03-07 11:35

Troels Plougmann-Olsen wrote:

> Og jo, du skal også trække ind mellem 2 lastbiler, hvis der så langt
> imellem dem at du kan være der, uden at være til ulempe, gene eller
> fare for dem, og iøvrigt overholde reglen for afstand mellem 2
> køretøjer ( 2 sekunder )

Nej, det skal han ikke. Imellem lastbiler skal der være mindst 200 meter
(forudsat hastigheden for lastbilerne er almindelig hastighed.

Spørg enhver køreprøvesagkyndig :)

--
Per, Esbjerg



Brian B. Christensen (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Brian B. Christensen


Dato : 28-03-07 22:20

On Wed, 28 Mar 2007 20:50:00 +0200, "Stop og og læs"
<xxyyzzaa@privat.dk> wrote:

>Kører du op bag med og blinker er du i hvertfald 100% sikker på at jeg ikke
>trækker ind - jeg gider ikke affinde mig med den opførsel på en offentlig

Hvis du opfører dig på samme måde på vejene som på usenet, så ville
jeg også nødig møde dig alligevel.....

Stop og og læs (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Stop og og læs


Dato : 29-03-07 07:00


"Brian B. Christensen" <nej@denneemailerikkedenrigtige.dk> skrev i en
meddelelse news:itml03d3v9gkqghit39g0vd0lsm1g8hb04@4ax.com...
> On Wed, 28 Mar 2007 20:50:00 +0200, "Stop og og læs"
> <xxyyzzaa@privat.dk> wrote:
>
>>Kører du op bag med og blinker er du i hvertfald 100% sikker på at jeg
>>ikke
>>trækker ind - jeg gider ikke affinde mig med den opførsel på en offentlig
>
> Hvis du opfører dig på samme måde på vejene som på usenet, så ville
> jeg også nødig møde dig alligevel.....


Hvorfor det ? Jeg er da et pragteksemplar!

Knud



Per Henneberg Kriste~ (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 29-03-07 11:36

Stop og og læs wrote:

>>> Kører du op bag med og blinker er du i hvertfald 100% sikker på at
>>> jeg ikke
>>> trækker ind - jeg gider ikke affinde mig med den opførsel på en
>>> offentlig
>>
>> Hvis du opfører dig på samme måde på vejene som på usenet, så ville
>> jeg også nødig møde dig alligevel.....
>
>
> Hvorfor det ? Jeg er da et pragteksemplar!

Du er et godt nok et pragteksemplar.

På 3 spånplader.

--
Per, Esbjerg



Per Henneberg Kriste~ (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 29-03-07 11:36

Brian B. Christensen wrote:

>> Kører du op bag med og blinker er du i hvertfald 100% sikker på at
>> jeg ikke trækker ind - jeg gider ikke affinde mig med den opførsel
>> på en offentlig

> Hvis du opfører dig på samme måde på vejene som på usenet, så ville
> jeg også nødig møde dig alligevel.....

Det gør han!

--
Per, Esbjerg



Finn Guldmann (05-04-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 05-04-07 09:30

Stop og og læs skrev:
> Kører du op bag med og blinker er du i hvertfald 100% sikker på at jeg ikke
> trækker ind - jeg gider ikke affinde mig med den opførsel på en offentlig
> vej.
>
Så må man da håbe du har godt med søforklaringer den dag det er en civil
patruljevogn der gør det, og du ikke flytter dig ind til højre.

--
MVH Finn
Venner er sådan nogen der kommer og banker på døren kl lort
om natten når de ikke kan få fat i een fordi ens telefon er
holdt op med at virke.

C. Caspersen (05-04-2007)
Kommentar
Fra : C. Caspersen


Dato : 05-04-07 23:01

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:ev2c1v$8c3$4@newsbin.cybercity.dk...

> Så må man da håbe du har godt med søforklaringer den dag det er en civil
> patruljevogn der gør det, og du ikke flytter dig ind til højre.

Den dag en civil patruljevogn gør det, kører den udrykning. Og så har den
også horn og lygter på ..

/Caspersen



Finn Guldmann (06-04-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 06-04-07 03:14

C. Caspersen skrev:
>> Så må man da håbe du har godt med søforklaringer den dag det er en civil
>> patruljevogn der gør det, og du ikke flytter dig ind til højre.
> Den dag en civil patruljevogn gør det, kører den udrykning. Og så har den
> også horn og lygter på ..
>
Det skal du ikke føle dig sikker på.

--
MVH Finn
Venner er sådan nogen der kommer og banker på døren kl lort
om natten når de ikke kan få fat i een fordi ens telefon er
holdt op med at virke.

Esben Tærsker (07-04-2007)
Kommentar
Fra : Esben Tærsker


Dato : 07-04-07 09:33

Finn Guldmann wrote:
> C. Caspersen skrev:
>>> Så må man da håbe du har godt med søforklaringer den dag det er en
>>> civil patruljevogn der gør det, og du ikke flytter dig ind til højre.
>> Den dag en civil patruljevogn gør det, kører den udrykning. Og så har
>> den også horn og lygter på ..
>>
> Det skal du ikke føle dig sikker på.
>

Jeg har i hvert fald prøvet at blive "flash'et" af en patrulievogn. Uden
horn eller (blå) lygter vel at mærke.
Ikke fordi jeg vil påstå jeg lå og sov i overhalingssporet - men de
havde åbenbart mere travlt end jeg havde. Og heldigvis for det, for jeg
havde endda mere travlt end det var tilladt....;)

/Esben

Klaus D. Mikkelsen (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 28-03-07 18:19

Troels Plougmann-Olsen skriver:
>
> Når nu jeg kommer på motorvejen hvor man må køre 130 km/t, og jeg kører det
> foreskrevne (i venstre vognbane), og kommer op mod en der kører vurderet 100
> km/t - og kan tydeligt se der er plads i venstre vognbane til vedkommende,

Du mener højre gør du ikke ?

> Synes jeg engang at have hørt, men vil ikke risikere at gøre det ved en
> civil pulle-panner en dag (hvis de ligger og snorker), såfremt man ikke
> må...

Hvad i alverden laver du i venstre vognbane når nu højre er tom ?

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Troels Plougmann-Ols~ (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Troels Plougmann-Ols~


Dato : 28-03-07 20:44

> Du mener højre gør du ikke ?

Jo, undskyld..

> Hvad i alverden laver du i venstre vognbane når nu højre er tom ?

Vil overhale ham foran der kører 100 km/t, hvor man må køre 130

Mener det var i Videopolitiet de engang sagde at det var ok at blinke med
det lange lys.

Troels


Klaus D. Mikkelsen (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 28-03-07 21:36

Troels Plougmann-Olsen skriver:
>
> Vil overhale ham foran der kører 100 km/t, hvor man må køre 130

Jeg ser ingen anden udvej end at følge færdselsloven, hvilket betyder at
du selv skal køre ind i højre vognbane.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jesper Hedegaard (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 28-03-07 21:55


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:460AD1B8.415C90B4@du.kan.finde.den...
> Troels Plougmann-Olsen skriver:
>>
>> Vil overhale ham foran der kører 100 km/t, hvor man må køre 130
>
> Jeg ser ingen anden udvej end at følge færdselsloven, hvilket betyder at
> du selv skal køre ind i højre vognbane.
>
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/mopp

Hvis du mener at ingen må overhale fordi man skal holde til højre har du
ikke læst § ordentligt; den handler om at hvis du ikke overhaler skal du
holde til højre

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder



Klaus D. Mikkelsen (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 28-03-07 21:57

Jesper Hedegaard skriver:
>
> Hvis du mener at ingen må overhale fordi man skal holde til højre har du
> ikke læst § ordentligt; den handler om at hvis du ikke overhaler skal du
> holde til højre

Jeg mener, er der plads i højre vognbane er det der man skal være. Er
der nogen i vejen der, overhaler man ved hjælp af venstre.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Niels Pein (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 28-03-07 21:58

"Klaus D. Mikkelsen" skrev ...
> Troels Plougmann-Olsen skriver:
>>
>> Vil overhale ham foran der kører 100 km/t, hvor man må køre 130
>
> Jeg ser ingen anden udvej end at følge færdselsloven, hvilket betyder at
> du selv skal køre ind i højre vognbane.
>

Hvis man må køre 130, og der i højre bane kører nogle, sådan lidt spredt,
med 100, så må det jo være ok at overhale dem, right?
Og det må jo så nødvendigvis foregå i venstre bane, right? (pun intended


Hvis der så ligger en enkelt "sovetryne" i venstre bane, som også kører 100
så kan man sagtens forestille sig, at der var masser af plads til ham i
højre bane, siden han nu kører med samme hastighed, men der er ikke plads i
højre bane til at køre 130.

I så fald vil det stadig være ok at overhale hele banden med 130 i venstre
bane, right?
--
Mvh. Niels
<niels_lægger_pap_og_hobbykniv_væk_igen.wav>



Klaus D. Mikkelsen (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 28-03-07 22:01

Niels Pein skriver:
>
> Hvis man må køre 130, og der i højre bane kører nogle, sådan lidt spredt,
> med 100, så må det jo være ok at overhale dem, right?

Ja, men hvor kom de nu fra. Troels nævnte dem ikke.

> Og det må jo så nødvendigvis foregå i venstre bane, right? (pun intended
>

Jeps

> Hvis der så ligger en enkelt "sovetryne" i venstre bane, som også kører 100
> så kan man sagtens forestille sig, at der var masser af plads til ham i
> højre bane, siden han nu kører med samme hastighed, men der er ikke plads i
> højre bane til at køre 130.

Så må man jo gøre opmærksom på sig selv, eller køre 110 i højre
vognbane.

> I så fald vil det stadig være ok at overhale hele banden med 130 i venstre
> bane, right?

Ikke, hvis der er en med 100 i venstre bane, så kører du ind i ham

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Troels Plougmann-Ols~ (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Troels Plougmann-Ols~


Dato : 28-03-07 22:07

> Så må man jo gøre opmærksom på sig selv, eller køre 110 i højre
> vognbane.

Så er problemet.

1. IKKE overhale højre om, forbudt forbudt.

2. IKKE gøre opmærksom på sig selv!, forbudt forbudt.

Kan du se problemet?

Troels


Klaus D. Mikkelsen (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-03-07 05:19

Troels Plougmann-Olsen skriver:
>
> Så er problemet.
>
> 1. IKKE overhale højre om, forbudt forbudt.
>
> 2. IKKE gøre opmærksom på sig selv!, forbudt forbudt.
>
> Kan du se problemet?

Det er jo et spørgsmål om, hvordan man definerer forbikørsel og hvordan
man definerer overhalning indenom.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Troels Plougmann-Ols~ (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Troels Plougmann-Ols~


Dato : 29-03-07 10:34

> Det er jo et spørgsmål om, hvordan man definerer forbikørsel og hvordan
> man definerer overhalning indenom.

Forbikørsel = passage af bil i vognbane til venstre for egen bil, for at
slutte op til et vogntog der inkl. egen bil vil danne en kolonne på mindst 3
biler... Det er defineret i færdselsloven et sted.

Troels


Klaus D. Mikkelsen (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-03-07 16:08

Troels Plougmann-Olsen skriver:
>
> Forbikørsel = passage af bil i vognbane til venstre for egen bil, for at
> slutte op til et vogntog der inkl. egen bil vil danne en kolonne på mindst 3
> biler... Det er defineret i færdselsloven et sted.

Det vil sige at kører jeg op til 2 lastbiler er det okay, eller er vi 3
der overhaler indenom lige efter hinanden er det lovligt ?



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Troels Plougmann-Ols~ (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Troels Plougmann-Ols~


Dato : 29-03-07 21:34

> Det vil sige at kører jeg op til 2 lastbiler er det okay, eller er vi 3
> der overhaler indenom lige efter hinanden er det lovligt ?

Det skal jeg ikke kunne sige. Op til 2 lastbiler må da være ok, for der
nævnes blot køretøjer, og ikke noget om last- eller personvogne.

Og 3 køretøjer efter hinanden er vel en kolonne - men er der plads til at
man kan forbipassere højre om, er vi nok ude i at ham der kører i venstre
vognbane _burde_ have trukket ind forlængst

Troels


Klaus D. Mikkelsen (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-03-07 21:55

Troels Plougmann-Olsen skriver:
>
> Det skal jeg ikke kunne sige. Op til 2 lastbiler må da være ok, for der
> nævnes blot køretøjer, og ikke noget om last- eller personvogne.

Hvor står det i færdsleloven ?

> Og 3 køretøjer efter hinanden er vel en kolonne - men er der plads til at
> man kan forbipassere højre om, er vi nok ude i at ham der kører i venstre
> vognbane _burde_ have trukket ind forlængst

Forbikørsel og vognbaneskift i tæt færdsel

§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed,
der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling,
hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden
vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det
er påkrævet efter §16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det
sker for at parkere eller standse.

Stk. 2. Føres et køretøj i en vognbane, der ved afmærkning er
forbeholdt en vis art af færdsel, forbi et køretøj i en anden vognbane,
som ikke er forbeholdt en sådan art af færdsel, eller bliver det
forbikørt, anses dette ikke som overhaling.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Uffe Bærentsen (30-03-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 30-03-07 08:26


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:460C2790.907D769F@du.kan.finde.den...


> Forbikørsel og vognbaneskift i tæt færdsel
>
> § 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed,
> der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling,
> hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden
> vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det
> er påkrævet efter §16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det
> sker for at parkere eller standse.

og her har du vist lige ramt den aktuelle paragraf ved overhaling højre om.




--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i



Stop og og læs (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Stop og og læs


Dato : 29-03-07 07:02


"Troels Plougmann-Olsen" <blalbla@defekt.dk> skrev i en meddelelse
news:460ad8d4$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Så må man jo gøre opmærksom på sig selv, eller køre 110 i højre
>> vognbane.
>
> Så er problemet.
>
> 1. IKKE overhale højre om, forbudt forbudt.
>
> 2. IKKE gøre opmærksom på sig selv!, forbudt forbudt.
>
> Kan du se problemet?
>

Der er jo ikke noget problem - blodtrykket har sikkert bedst af at placere
sig stille og roligt bagved i en afstand på 50-100 meter (svarende til 2
sek)

Knud



Troels Plougmann-Ols~ (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Troels Plougmann-Ols~


Dato : 29-03-07 10:34

> Der er jo ikke noget problem - blodtrykket har sikkert bedst af at placere
> sig stille og roligt bagved i en afstand på 50-100 meter (svarende til 2
> sek)

Ja, for der ligger en skaller og er til gene for mig i venstresporet, der
kun kører 100 km/t, hvor forholdene iøvrigt er til de tilladte 130.

Troels


Troels Plougmann-Ols~ (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Troels Plougmann-Ols~


Dato : 28-03-07 22:08

> Ja, men hvor kom de nu fra. Troels nævnte dem ikke.

"Når nu jeg kommer på motorvejen hvor man må køre 130 km/t, og jeg kører det
foreskrevne (i venstre vognbane), og kommer op mod en der kører vurderet 100
km/t - og kan tydeligt se der er plads i højre vognbane til vedkommende,
uden det kan være til fare eller gene *for andre* - må jeg så bruge et par
blink med det lange lys til at vække snorkeøret?"

Har markeret med stjerner i teksten, hvor jeg hentyder til at der ER folk i
højre bane.

Man kan jo ikke være til fare / gene for andre, hvis der ikke er nogen.

Men kan godt se hvorfor du var i tvivl, my bad.

Troels



Troels Plougmann-Ols~ (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Troels Plougmann-Ols~


Dato : 28-03-07 22:04

> I så fald vil det stadig være ok at overhale hele banden med 130 i venstre
> bane, right?

Nej, for der ligger en tyran (læs: papand) og tyranniserer mig (læs:
papander) mig til kun at køre 100 km/t.

Havde det været en politibil, havde alle kørt de 100 km/t. - så havde folk
ikke så travlt med at køre 130 længere

Lidt pudsigt, en af mine kammerater gik engang helt i selvsving over at jeg
kørte op bag en politibil på motorvejen, der lå i venstre spor med ~ 110
km/t på en 130-strækning. (JA, jeg var helt sikker!), altså holdt
selvfølgelig god afstand, og da politibilen trak ind overhalede jeg
selvfølgelig. Han var helt hvid i krydderen, og var sikker på at vi ville
blive anholdt, og blablabla... Haha :D - Det skete selvfølgelig ikke, og de
smilede pænt til min kammerat da jeg overhalede, de kunne godt se han holdt
NOGET øje med dem..

Troels


Troels Plougmann-Ols~ (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Troels Plougmann-Ols~


Dato : 28-03-07 22:01

> Jeg ser ingen anden udvej end at følge færdselsloven, hvilket betyder at
> du selv skal køre ind i højre vognbane.

Og lade mig "tyrannisere" til at køre 100 km/t?

Troels


Lars Knudsen (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 28-03-07 18:24

On Wed, 28 Mar 2007 16:37:54 +0200, "Troels Plougmann-Olsen"
<blalbla@defekt.dk> wrote:

>Synes jeg engang at have hørt, men vil ikke risikere at gøre det ved en
>civil pulle-panner en dag (hvis de ligger og snorker), såfremt man ikke
>må...

Jeg er faktisk blevet stoppet engang fordi jeg blinkede et par gange
af en panser der lå og snølede i yderbanen efter et stoplys på
Frederikssundsvej.

Det kostede dog ikke noget. Men han fortalte mig at jeg skulle jo være
klar over at det virkede som et stort pres på den forankørende når man
sådan gav dem et blink med det lange lys. Kørte så også i en halvstor
BMW på svenske plader, det kan muligvis godt have være medvirkende til
at de stoppede mig.

** Lars

C. Caspersen (28-03-2007)
Kommentar
Fra : C. Caspersen


Dato : 28-03-07 20:45

"Troels Plougmann-Olsen" <blalbla@defekt.dk> skrev i en meddelelse
news:460a7dbc$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Synes jeg engang at have hørt, men vil ikke risikere at gøre det ved en
> civil pulle-panner en dag (hvis de ligger og snorker), såfremt man ikke
> må...

Mange svar er fremkommet. Alle udviser desværre stor uvidenhed.

I Danmark er der ikke noget der hedder overhalingsblink.

At blinke med fjernlyset sidestilles med at bruge hornet. Det er altså et
signal til at advare med og må altså derfor kun bruges i faresituationer.

Læs selv færdselslovens §32

§ 32. Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge eller afværge
fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde henlede
andre trafikanters opmærksomhed på faren. I lygtetændingstiden skal fører af
motorkøretøj anvende lyssignal i stedet for lydsignal, medmindre faren er
overhængende. Lydsignal må ikke anvendes uden for de tilfælde, der er nævnt
i 1. og 2. pkt., og må ikke vare længere end nødvendigt. Lyssignal gives ved
blink med køretøjets fjern- eller nærlys.

PS: Bagsmækkesnappere med blinkende fjern- og tåbelys får heller ikke min
bil til at flytte sig hurtigere.

/Caspersen





Jesper Hedegaard (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 28-03-07 20:54


"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
news:460ac5be$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> "Troels Plougmann-Olsen" <blalbla@defekt.dk> skrev i en meddelelse
> news:460a7dbc$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>> Synes jeg engang at have hørt, men vil ikke risikere at gøre det ved en
>> civil pulle-panner en dag (hvis de ligger og snorker), såfremt man ikke
>> må...
>
> Mange svar er fremkommet. Alle udviser desværre stor uvidenhed.
>
> I Danmark er der ikke noget der hedder overhalingsblink.
>
> At blinke med fjernlyset sidestilles med at bruge hornet. Det er altså et
> signal til at advare med og må altså derfor kun bruges i faresituationer.
>
> Læs selv færdselslovens §32
>
> § 32. Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge eller afværge
> fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde henlede
> andre trafikanters opmærksomhed på faren. I lygtetændingstiden skal fører
> af motorkøretøj anvende lyssignal i stedet for lydsignal, medmindre faren
> er overhængende. Lydsignal må ikke anvendes uden for de tilfælde, der er
> nævnt i 1. og 2. pkt., og må ikke vare længere end nødvendigt. Lyssignal
> gives ved blink med køretøjets fjern- eller nærlys.
>
> PS: Bagsmækkesnappere med blinkende fjern- og tåbelys får heller ikke min
> bil til at flytte sig hurtigere.
>
> /Caspersen
>
>

Fint du citerer § - men mener du at du selv er hævet over dem siden du ikke
vil holde til højre på motorvejen ?
Jeg er helt sikker på at vi hurtigt kan finde §, hvor der nævnes noget om at
holde til højre - og altså ikke ligge og spærre den/de venstre vognbaner med
for lav hastighed.

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder



Troels Plougmann-Ols~ (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Troels Plougmann-Ols~


Dato : 28-03-07 22:02

> Fint du citerer § - men mener du at du selv er hævet over dem siden du
> ikke vil holde til højre på motorvejen ?
> Jeg er helt sikker på at vi hurtigt kan finde §, hvor der nævnes noget om
> at holde til højre - og altså ikke ligge og spærre den/de venstre
> vognbaner med for lav hastighed.

Definér "for lav" hastighed?

Troel


C. Caspersen (29-03-2007)
Kommentar
Fra : C. Caspersen


Dato : 29-03-07 12:19

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> skrev i en meddelelse
news:460ac7d2$0$78959$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...


> Fint du citerer § - men mener du at du selv er hævet over dem siden du
> ikke vil holde til højre på motorvejen ?

Det kommer jo altid an på forudsætningerne, så dér kan du ikke generalisere.

/Caspersen



Niels Pein (28-03-2007)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 28-03-07 22:07

"C. Caspersen" skrev ...
>
> Mange svar er fremkommet. Alle udviser desværre stor uvidenhed.
>
"Alle", det er mange! Det må så inkludere dit eget indlæg?

> At blinke med fjernlyset sidestilles med at bruge hornet. Det er altså et
> signal til at advare med og må altså derfor kun bruges i faresituationer.
>
> Læs selv færdselslovens §32
>
> § 32. Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge eller afværge
> fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde henlede
> andre trafikanters opmærksomhed på faren. I lygtetændingstiden skal fører
> af motorkøretøj anvende lyssignal i stedet for lydsignal, medmindre faren
> er overhængende. Lydsignal må ikke anvendes uden for de tilfælde, der er
> nævnt i 1. og 2. pkt., og må ikke vare længere end nødvendigt. Lyssignal
> gives ved blink med køretøjets fjern- eller nærlys.
>
Ok, siden du nu opfordrer os alle til at læse §32, så lad os da studere
ovenstående lidt. Jeg må indrømme at jeg ikke har checket om du har citeret
loven korrekt.
Men jeg har et spørgsmål til folk der gerne vil gøre sig kloge på §32:

Der står noget om hvad man skal gøre for at forebygge eller afværge fare.
Der står noget om at anvende lys i stedet for lyd i lygtetændingstiden.
Der står noget om at lydsignal ikke må anvendes uden for de nævnte tilfælde.
Hvor står det at lyssignal ikke må anvendes uden for de nævnte tilfælde?

> PS: Bagsmækkesnappere med blinkende fjern- og tåbelys får heller ikke min
> bil til at flytte sig hurtigere.
>
Heller ikke min, men det er så en anden ting. Det er også yderst sjældent
jeg oplever det fænomen.
--
Mvh. Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX



Lars Knudsen (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 29-03-07 08:09

On Wed, 28 Mar 2007 21:45:11 +0200, "C. Caspersen"
<cmccas@fjerndettesol.dk> wrote:

>PS: Bagsmækkesnappere med blinkende fjern- og tåbelys får heller ikke min
>bil til at flytte sig hurtigere.


Næh.. Men et enkelt blink med fjernlyset kan faktisk virke hvis en
billist er faldet i søvn i yderbanen.

Men er da enig at race helt op i bagsmækken på en der i forvejen er
ved at overhale og blinke løs fordi man syntes det går for langsomt -
det giver ikke meget mening og har den effekt på min bil at den
absolut da ikke flytter sig hurtigere....


** Lars

Henrik (05-04-2007)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 05-04-07 23:58

On 2007-03-28 21:45:11 +0200, "C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> said:

> I Danmark er der ikke noget der hedder overhalingsblink.

Fandt det her:

Ekstra fjernlyslygter, kørelyslygter, ekstra baglygter, ekstra
blinklygter, ekstra stop-
lygter, tågeforlygter, baklygter, tågebaglygter, søge- og
arbejdslygter, afmærknings- og
markeringslygter, parkeringslygter samt *overhalingsblink*, for hvilke
der gælder særli-
ge regler.

fundet her.:

http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/B9430522-BE29-4228-8980-817326A51FAD/0/Undervis_plan_D_0504.pdf



politiet anderkender fænomenet (markeret med *)



claus b. p. (29-03-2007)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 29-03-07 11:45


"Troels Plougmann-Olsen" <blalbla@defekt.dk> wrote in message
news:460a7dbc$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Når nu jeg kommer på motorvejen hvor man må køre 130 km/t, og jeg kører
> det foreskrevne (i venstre vognbane), og kommer op mod en der kører
> vurderet 100 km/t - og kan tydeligt se der er plads i venstre vognbane til
> vedkommende, uden det kan være til fare eller gene for andre - må jeg så
> bruge et par blink med det lange lys til at vække snorkeøret?
>
> Synes jeg engang at have hørt, men vil ikke risikere at gøre det ved en
> civil pulle-panner en dag (hvis de ligger og snorker), såfremt man ikke
> må...
>
Det kan ikke være noget problem at bruge det lange lys til at signalere med,
hvis man er sikker på han holder til venstre fordi han er faldet i søvn. Det
er da en mere blid måde at vække ham på end hvis han kører ind i noget!
Blot skal du selvfølgelig ikke køre helt op i rumpetten på ham, og du skal
sikre dig at han ikke har en god grund til at blive ude.
Problemet med at gøre det med en politivogn er, at man kan ikke se hvorfor
han har besluttet sig til at ligge der med den hastighed.
Jeg overhaler da ofte politibiler, hvis jeg kan gøre det uden at overskride
den tilladte hastighed med mere end 4-5km/t. Den eneste gang jeg blev lidt
bleg var da jeg på en landevej ved Vejle (før Vejlefjord broen og alt det)
overhalede en lang stribe biler på motorcykel. For at få det overstået
hurtigt kom jeg vel op på godt og vel den gode side af 100 , men grunden
til køen var at en politibil trak en lang hale af biler, der ikke turde
overhale, bag sig. Så der kastede jeg anker efter overhalingen, og lagde mig
på en hastighed så jeg langsomt kunne trække fra ham, uden at provokere.

/Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408879
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste