Kia Ceed
Fra : BMWK100

Dato : 26-03-07 09:06

Hej
nogen der har prøvet den nye Ceed, og evt kan komme med lidt +++ & --- på
denne model

takker på forhånd

witten

Fra : Kim Kristensen

Dato : 26-03-07 13:23

On 26 Mar., 10:06, "BMWK100" <bmwk...@nospam.dk> wrote:
> Hej
> nogen der har prøvet den nye Ceed, og evt kan komme med lidt +++ & --- på
> [...]

Det er måske lidt langt ude da det er en kollega der har prøver den,
men sikkert brugbart alligevel.

Han prøvede en diesel og syntes godt om pladsen, støjniveauet,
køreegenskaberne, garantierne og prisen. Det han ikke syntes så godt
om var kvalitetsfornemmelsen på interiøret, og så at han ved kørsel
lige ud syntes han skulle korigere på rattet (som om styrringen var
lidt løs omkring midterstilling).

Når jeg sammenligner Ceed 2,0 med den benzinbil jeg selv har, syntes
jeg ikke at Ceed i forhold til har en attraktiv pris. Men det går vel
men koreanerne som det gik Skoda, at de går fra at være et billigt
alternativ til blot at være et alternativ.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim Kristensen

Dato : 26-03-07 13:25

On 26 Mar., 14:23, "Kim Kristensen" <k...@kristensen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
> men koreanerne som det gik Skoda, at de går fra at være et billigt
> alternativ til blot at være et alternativ.

PS. Jeg bør nok lige tilføje at denne kollega nu køre i Skoda Fabia
1,4 diesel stationcar.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-03-07 01:35

BMWK100 wrote:
> Hej
> nogen der har prøvet den nye Ceed, og evt kan komme med lidt +++ &
> --- på denne model

Jeg var ude og prøve både Kia Cee'd og Toyota Auris Begge i 1,6 turbodiesel.
Begge var i en lidt større udstyrspakke.

Her er hvad jeg synes:
Begge biler har en meget høj linie op til vinduesrammen. Man føler, at man
sidder ret dybt i en balje.
Det irriterer mig, der har en uvane med at lægge albuen i vindueskanten.
Begge biler er meget mørke i deres intreør, værst er her Kia'en.. Lidt sort
i sort.
Instrumenteringen i Toyotaen er håbløs elendig. alle informationer er klemt
sammen i to runde instrumenter

I Kia'en er den anderledes velfungerende.
Instrumenteringen er delt op i to dele. Basics er samlet i 4 runde
instrumenter. Boardcomputeren er flyttet op i en skærm midt på
instrumentbordet.
Radioen er mere alsidig og bedre i Kia'en. En MP3 afspiller kan tilsluttes
via USB stik eller jackstik.
CDafspilleren kan afspille MP3. Default indstillingerne er dog med en noget
buldrende bas.
Kia'en havde også en 3 trins sædevarme mod kun et trin på Toyotaen, Begge
var vist udstyret med AC, men jeg kunne ikke få det til at fungere på
Toyotaen.

IMHO er kabinen bedre i Kia'en end i Toyota Auris. Auris er udstyret med en
frygtelig plastkasse mellem sæderne. her sidder gearvælgeren . Plastkassen
følger en bue ned mellem sæderne og håndbremsen er integreret i den. Kassen
stæler en masse plads, og er træls.
Sæderne i begge biler var ok mht. støtte og komfort.
I toyotaen var forsæderne meget besværlige at lægge ned for en hurtig lur.
Begge har samme fejl som C3'eren. Når sædet lægges ned, opstår der en
hulning i ryggen, der i høj grad mindsker komforten ved en lille snorker.

Kia'en er mere konservativ i sin kabine indretning. . Kvaliteten af knapper
og stilke er fuldt ud på højde med Toyotaen, men ikke på VW Golf niveau.
instrumentpanelet er af polstret plast men ikke i fed kvalitet. Begge har
sådan et kulfiber agtigt look.

Begge biler er meget velkørende, ret kontante. Bremserne føltes bedst på
Kia'en
Motormæssigt er Toyotaen mere kultiveret, hvor Kia'en er en smule mere
brovten.
Toyotaen kan dog også brøle, når man er lidt ufølsom med gaspedalen.
Toyotaen er udstyret med en 6 trins gearkasse, og køres lidt mere som en
benziner. Men gearskiftet er ikke specielt velfungerende i mine øjne. Blandt
andet falder den ikke let ind i 3. gear, som nærmest burde skifte ved et
skub. Jeg var ikke begejstret.

Jeg opfattede bilerne som nogenlunde lige kvikke i acceleration og
væsentligt hurtigere end min egen Citroen C3 HDI

Skulle jeg vælge en af de to biler uden at tænke over afskrivning, valgte
jeg Kia Cee'd og sparede de ca 30 kilo på Toyotaen. Skal man regne
afskrivning med i regnestykket, ja så ved jeg sq ikke.
Ville nok vælge en helt 3. eller måske alligevel Kia'en.

Cee'd i dieselversionen koster 230.000 kr og i den store udstyrsversion
248.000.

De 7 år eller 150000 km's garanti på Kia Cee'd gør bilen interessant.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-03-07 18:54

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
___SNIP___

VIRKELIG god prøvekørsel, fås ikke bedre.

> De 7 år eller 150000 km's garanti på Kia Cee'd gør bilen interessant.

Ikke mindst, rart med nogen som står ved deres produkt, i stedet for
"kulance" = hvor god en kunde du er. Og når de kun kalder det garanti = alle
værksteder er aut. . Jeg venter til den kommer i st.car, men så bliver jeg
nok også en af de 1. kunder :).

Fra : Kim Kristensen

Dato : 27-03-07 14:28

On 27 Mar., 02:34, "Frodo Nifinger" <j...@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

> Jeg var ude og prøve både Kia Cee'd og Toyota Auris Begge i 1,6 turbodiesel.
> Begge var i en lidt større udstyrspakke.

Jeg mener kun der er 1,4 og 2,0 diesel i Toyota's prisliste, men Auris
er jo helt ny så det kan bero på manglende opdatering.

> [...]
> i sort.
> Instrumenteringen i Toyotaen er håbløs elendig. alle informationer er klemt

Der er vel en velplaceret armlæn på døren, det er der jo i de fleste
biler. Smag og behag mht. inteiør, min (Honda Civic 1,8 Sport) er også
ret sort i det med periodiske grå indslag hvilket jeg finder meget
pænt.

> [...]
> Kia'en havde også en 3 trins sædevarme mod kun et trin på Toyotaen, Begge
> var vist udstyret med AC, men jeg kunne ikke få det til at fungere på

Det kommer vel også an på hvordan instrumenteringen er "klemt" sammen,
jeg har kun set Ceed og Auris på billeder men syntes der er ret mange
displays i midterkonsollen på Ceed at holde øje med.

> [...]
> Begge har samme fejl som C3'eren. Når sædet lægges ned, opstår der en
> hulning i ryggen, der i høj grad mindsker komforten ved en lille snorker.

Jeg tror det er det samme i de fleste nyere biler, der er jo ikke ret
mange sæder og ryglæn som bare er flade mere.

> [...]
> andet falder den ikke let ind i 3. gear, som nærmest burde skifte ved et

Jeg kunne til at begynde med heller ikke genkende det klik-klik-klik
gearskifte som begrejstrede biljournalister skrev om, det kan jeg nu
så det er sikkert et spørgsmål om lidt "tilkørsel".

> [...]
> Ville nok vælge en helt 3. eller måske alligevel Kia'en.
>
> Cee'd i dieselversionen koster 230.000 kr og i den store udstyrsversion

245.000 i følge prislisten hvilket næppe gør den store forskel, jeg er
dog stadig forundret over at Ceed 2,0 koster mere (med samme
udstyrsniveau) end Civic 1,8.

> De 7 år eller 150000 km's garanti på Kia Cee'd gør bilen interessant.

> [...]

Det er nok mange der ikke vil opleve det som 7 år pga. Km-
begrænsningen, men der vil stadig være garanti 50.000 km mere end de
fleste andre. Modsat mangler Ceed så 2 år på garantien mod
gennemtæring i forhold til de fleste andre, men har dog en lakgaranti
som er bedre end de fleste.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 28-03-07 01:39

Kim Kristensen wrote:

> Jeg mener kun der er 1,4 og 2,0 diesel i Toyota's prisliste, men Auris
> er jo helt ny så det kan bero på manglende opdatering.

Det kan sq da også ha været en 2, 0 - -Synes dog bestemt sælgeren sagde 1,6
Undrer mig så over, at den ikke føltes nær så kvik som Corolla Verso 2,0
Diesel.
For den er der da gdot nok skud i Den har jeg prøvet ...

> [...]
> biler. Smag og behag mht. inteiør, min (Honda Civic 1,8 Sport) er også
> ret sort i det med periodiske grå indslag hvilket jeg finder meget

Det er det, der er galt. Armlænet er IMHO altid for lavt placeret, til det
virker komfortabelt.
Det hænger sammen med min kørestil, hvor jeg lægger albuen i vindueskarmen
og holder fat i rattet mellem kl 9 og 10 med venstre hånd. Højre hånd mellem
kl 2 og 3.

Den bil der passer bedst til min krop og kørestil er faktisk Fiat Multipla.
De 3 gange jeg har været ude og prøvekøre dieselversionen, har det taget
timer at tørre grinet af mit fjæs
alt passer, som det var lavet til mig specielt. Men den er sq så irriterende
dyr og køn er den jo ikke ligefrem.

> Det kommer vel også an på hvordan instrumenteringen er "klemt" sammen,
> jeg har kun set Ceed og Auris på billeder men syntes der er ret mange
> displays i midterkonsollen på Ceed at holde øje med.

I Aurisen er alle informationer klemt sammen i de to instrumenter med to små
displays placeret ovenpå.
Det er temmeligt forvirrende at se på.

Det store display i mindten af instrumentbordet viser pr. default
radiostation, dato og klokkeslet og en af boardcomputerens udlæsninger. Dem
kan man skifte mellem vha. en knap under dsiplayet.

Det forekommer mig, at billederne på nettet viser en anden model end den,
jeg kørte i. Jeg mener at huske at der kun var et display i den bil, jeg
kørte. alstå integreret radio og boradcomputer display, hvor også Aircon
indstillinger kunne udlæses.
Der var også 4 og ikke 3 ure i instrumentbordet. 2 centrale ure til RPM og
til speedometer og to mindre på hver side til temperaturføler og tankmåler.

Men I må ikke hænge mig helt op på de med displayene, da jeg kun havde bilen
i ca 20 minutter, og fruen kørte stort set halvdelen af tiden.

> Jeg tror det er det samme i de fleste nyere biler, der er jo ikke ret
> mange sæder og ryglæn som bare er flade mere.

Nope, men det er lidt trist. Man sov faktisk skidegodt i min gamle Suzuki
Wagon R, hvis det skulle være.

> Jeg kunne til at begynde med heller ikke genkende det klik-klik-klik
> gearskifte som begrejstrede biljournalister skrev om, det kan jeg nu
> så det er sikkert et spørgsmål om lidt "tilkørsel".

Måske nok, men jeg prøvede at smide den i 3., hvor jeg ville ha været op i
5., og fruen havde på et tidspunkt problemer med at ramme 3. gear under
prøveturen.

> [...]
> fleste andre. Modsat mangler Ceed så 2 år på garantien mod
> gennemtæring i forhold til de fleste andre, men har dog en lakgaranti

Du har ret!
I mit tilfælde vil det betyde garanti i godt 4 år og 3-4 måneder, men det er
jo også væsentligt bedre end f.eks Citroêns sølle 2 års garanti.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Kim Kristensen

Dato : 28-03-07 07:59

On 28 Mar., 02:38, "Frodo Nifinger" <j...@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> Diesel.
> For den er der da gdot nok skud i Den har jeg prøvet ...

Sådan en PerVerso har vel også en del kræfter.

> [...]
> og holder fat i rattet mellem kl 9 og 10 med venstre hånd. Højre hånd mellem

Ja det kan jeg godt se, jeg tror det vil være et udbredt problem med
nye biler. Huyndai Matrix mener jeg det er praler med sænkede ruder,
den er vist til at betale også med dieselmotor.

> [...]
> timer at tørre grinet af mit fjæs
> alt passer, som det var lavet til mig specielt. Men den er sq så irriterende

På hvide plader er det jo nok et dyr satan, og jeg syntes sgu' heller
ikke den pynter.

> [...]
> radiostation, dato og klokkeslet og en af boardcomputerens udlæsninger. Dem
> kan man skifte mellem vha. en knap under dsiplayet.

Jeg tror det er et spørgsmål om tilvænding, der gik 2-3 uger inden jeg
rigtigt var kummet overens med instrumenter og betjeningegreb i min
Civic. Det tradiotionelle sted er der en stor omdrejningstæller med
benzinmåler og kølevandstemperatur fordelt på hver sin side, i midten
af den et display til kørecomputer, selearlarmer og udendørs
thermometer. Lige under forruden et digitalt speedometer som jeg i
starten ofte ledte efter der hvor det plejer at sidde, i speedometeret
er der så (på den ene side) nogle lysdioder som tænder når man er tæt
på det røde fælt og nogle (på den anden side) som viser hvor økonomisk
man køre, oven i det en indikator som gør opmærksom på at bilen vil
fortælle noget (lav benzinstand osv.) og så de to grønne pile til
blinklyset. Så til dagligt behøver man faktisk kun bruge speedometeret
med mindre man vil ha' detaljer med, varme, ventilation, klimaanlæg,
ur og radio er så samlet i et display midt på instrumentbordet tæt på
forruden. Efter jeg har vendt mig til det fatter jeg ikke man ikke har
gjort sådan noget før, alle vigtige informationer er til at se uden at
flytte øjnene ret meget.

> [...]
>
> Men I må ikke hænge mig helt op på de med displayene, da jeg kun havde bilen
> i ca 20 minutter, og fruen kørte stort set halvdelen af tiden.

Jeg har som før nævnt ikke set nogen af dem IRL men kun på billeder,
og på dem er hele tre display i midterkonsollen på Ceed.

> Nope, men det er lidt trist. Man sov faktisk skidegodt i min gamle Suzuki
> Wagon R, hvis det skulle være.

Består sårdan en Wagon ikke også kun af lige flader.

> Måske nok, men jeg prøvede at smide den i 3., hvor jeg ville ha været op i
> 5., og fruen havde på et tidspunkt problemer med at ramme 3. gear under
> prøveturen.

Måske det bare er noget crap, eller kunne trænge til justering.

> [...]
> I mit tilfælde vil det betyde garanti i godt 4 år og 3-4 måneder, men det er
> jo også væsentligt bedre end f.eks Citroêns sølle 2 års garanti.

Ja uanset hvad så er den almindelige garanti bedre end hvad andre kan
byde på.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 28-03-07 12:08

"Kim Kristensen" <kim01@kristensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nye biler. Huyndai Matrix mener jeg det er praler med sænkede ruder,
den er vist til at betale også med dieselmotor.
Men uha, den er godt nok grim. Den er hverken skæv i designet eller lavet
med omtanke.
Slet og ret grim.

> [...]
> irriterende
> dyr og køn er den jo ikke ligefrem.

På hvide plader er det jo nok et dyr satan, og jeg syntes sgu' heller
Nej, men hold da op, den kører godt. Faktisk har jeg endnu til gode at prøve
en personbil med lige så inspirerende køreegenskaber.
Prøv den og jag den grimme bredrøvede kælling ud på de helt små snoede veje,
og kør så, som om skattevæsnet var i hælene på dig. Tro mig, man ser helt
fjollet ud, når man afleverer bilen igen.
Havde den ikke været så dyr, havde jeg købt en, i den fortrøsning, at jeg
ikke selv kan se, hvor grim den er, når jeg sidder i den.

> [...]
forruden. Efter jeg har vendt mig til det fatter jeg ikke man ikke har
gjort sådan noget før, alle vigtige informationer er til at se uden at
Tjah, Både Multipla og Tuyota Yaris har haft centralt placeret speedometer
før.
Det fungerer glimrende.
Synes ikke Multipla'en kræver tilvænning.

Hvis noget kræver tilvænning, så er det ikke godt nok. Man kan vænne sig til
alt, selv et søm i røven.
Instrumenter skal være intuitive og lette at bruge.I Auris er alt stablet så
hårdt sammen, at man skal tolke hver enkelt ting.

IMHO, så den bil, der tager prisen for elegant designet og velfungerende
instrumentering er Citroên C3 årgang 2002 - 2005.
>Består sårdan en Wagon ikke også kun af lige flader.
Jo, mit kælenavn til den var også "kummefryseren"
Generelt så har modellen ikke så frygtelig mange kvaliteter, men de
kvaliteter, den har er uomgåelige.
1 .Et forrygende godt nær og fjernlys.
2. Sidespejle, der var kæmpestore. Man kunne se alt! Bedre sidespejle er
aldrig set på en personbil.
3. Den var go at snuppe en lur i.
4. Man kunne drikke øl i regnvejr udendør i læ af den kæmpe store bagklap.
5. plads over hovedet - meget plads.
6. Eneste persnbil jeg kender, hvor man kan håndtere alle aspekter af en
hyrdetime uden at brække ryggen eller skulle skæres fri af Falck
efterfølgende. Selv cunniligus kan udføres til UG.

Så havde den nu været lidt hurtigere, lidt mere smidig med lidt bedre
køreegenskaber og lidt mere støjsvag, og havde man kunne holde rusten fra
livet i den, ja, så havde det sq været et genialt køretøj.
> [...]
> prøveturen.

Måske det bare er noget crap, eller kunne trænge til justering.
Tjah, den havde kørt 700 km den demovogn, vi prøvede.

Din newsreader har ikke lavet iindrykning, så jeg har sat linier omkring
dine kommentarer for læsværdighedens skyld.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 29-03-07 01:16

> 6. Eneste persnbil jeg kender, hvor man kan håndtere alle aspekter af en
> hyrdetime uden at brække ryggen eller skulle skæres fri af Falck
> efterfølgende. Selv cunniligus kan udføres til UG.

Én ting er sikkert - det er ikke pga. Wagon'ens "sexede" former man har
kunnet finte sig til sådan en omgang

Men der er faktisk noget om det du siger... Eneste bil jeg ellers har fundet
det nogenlunde muligt i var en aldrende Honda Civic fra 1989 - hvor tåbeligt
det end lyder. Det er umuligt med en BMW, for der er en noget voldsom
centerkonsol i.

Troels

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-03-07 11:28

"Troels Plougmann-Olsen" <blalbla@defekt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fundet det nogenlunde muligt i var en aldrende Honda Civic fra 1989 - hvor
> tåbeligt det end lyder. Det er umuligt med en BMW, for der er en noget

Ved wagon R+ hiver man lige hattehylden af, lægger bagsædet ned (Bagover),
fjerner nakkestøtten på forsædet og lægger sædet ned i forlængelse af
bagsædet - voila en næsten jævn seng, klar til at teste affjedringen.
Og man støder ikke noget i loftet i kampens hede. Det hele blir tilføjet en
ny dimension, når slipstrømmen fra en lastbil rammer bilen, når den passerer
hen over motorvejsbroen, hvor man har parkeret
Og Cunnilingus? - Jo, man kan lige være på knæ i passagersidens fodrum, så
jo, Bentley, Aston Martin og Fiat 500 - Her kan I sq ikke konkurrere.
Man skal næsten op i en Hymer for at finde bedre plads

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Kim Kristensen

Dato : 28-03-07 17:16

On 28 Mar., 13:08, "Frodo Nifinger" <j...@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> Men uha, den er godt nok grim. Den er hverken skæv i designet eller lavet

Nå ja, smag og behag, det var bare en ide

Det er vist primært (eller kun?) dieselbiler i kigger efter, men hvor
meget guld har i egentlig tænkt jer at kaste efter en bil?

> [...]
> Havde den ikke været så dyr, havde jeg købt en, i den fortrøsning, at jeg
> ikke selv kan se, hvor grim den er, når jeg sidder i den.

Jeg er ret sikker på at de findes, de andre biler med gode
køreegenskaber. blandt andet bliver Ford Focus og Mondeo ofte nævnt i
den forbindelse, og også den Civic jeg selv har. Nu du siger dyr så
prøvede jeg at sammenligne lidt med min egen som jo gerne er det
sammenligningsgrundlag man har, og jo Multipla ER dyr (i forhold til)
hvilket overrasker mig noget. Propper jeg det udstyr der mangler i den
billigste Multipla benzin i forhold til min så koster den ca. 55.000
kr. mere, og så har den stadig 103 hk mod 140 hk, ingen ESP, dårligere
brændstoføkonomi og sandsynligvis dårligere garanti.

> [...]
>
> IMHO, så den bil, der tager prisen for elegant designet og velfungerende
> instrumentering er Citroên C3 årgang 2002 - 2005.

Det er jo ikke altid at en påkrævet forandring føre en til et
dårligere resultat. Når du har gået med sømmet i røven længe nok kan
det jo også kræve tilvending at skulle leve uden det, det ville dog
ikke få mig til at proppe det op i mørket igen. da vi for 20 år siden
gik fra en Mini og en Volvo 144 med fire gear til biler med fem blev
vi også udsat for en påkrævet tilvænding, den tilvænding er vi ikke
spor kede af nu. Men jeg kender som nævnt ikke instrumenteringen i
Auris, i min egen har jeg det vigtigste i synsfeltet, ønsker jeg
detaljer må jeg til at se andet steds.

> [...]
> køreegenskaber og lidt mere støjsvag, og havde man kunne holde rusten fra
> livet i den, ja, så havde det sq været et genialt køretøj.

Ja den har jo på trods af alt haft sine fordele, den gamle Mini slugte
også gerne et 2 meters juletræ og to voksne i kabinen.

> Din newsreader har ikke lavet iindrykning, så jeg har sat linier omkring
> dine kommentarer for læsværdighedens skyld.
>
> Mvh
>
> --
> Jesper Nielsen
> aka
> Frodo Nifinger

Jeg bruger Google Grupper hvilket er ret nyt for mig, måske er det
bare mig der fumler for meget.

Med venlig hilsen Kim