Hvilken dieselbil til omkring 300000
Fra : Galaxy

Dato : 26-03-07 07:03

Hvilken ny dieselbil skal vi vælge. Vi overvejer at bruge omkring 300.000 på
den. Den skal kunne indeholde 5 personer og skal kunne trække en større
campingvogn....

Gerne stationcar.

Har overvejet Skoda Octavia, men er der andre/bedre bud..

Lars.

Fra : Pedersen

Dato : 26-03-07 09:57

"Galaxy" <odensegalaxy@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> campingvogn....
>
> Gerne stationcar.
>
> Har overvejet Skoda Octavia, men er der andre/bedre bud..

Peugeot 307SW HDI 1.6
....og glastag !
http://www.peugeot.dk/configure/Showrooms/src/index2.php?showroom=3018

Fra : Anders Majland

Dato : 26-03-07 12:36

> Hvilken ny dieselbil skal vi vælge. Vi overvejer at bruge omkring 300.000
> på den.

Vi har lige skrevet under på en Citroen C5 Weekend - God plads, stort
bagagerum og det med elegance det meste i udstyr.

> Den skal kunne indeholde 5 personer og skal kunne trække en større
> campingvogn....

Så er den lille 1,6'er nok desværre ikke kraftig nok. Der skal man op i en
2,0'er for at den må trække 1400kg (check det selv).

Men en 307 sw er bestemt også en lækker bil, men bagagerummet er ikke ret
stort (kommer fra en fabia med 420 liter - så ikke meget mere). Jeg ved ikke
hvad den må trække med den lille super økonomiske 1,6'er, måske man også der
skal op i en 2liters ?

Btw kig også på en c4 (grand) picasso - det gjorde vi men med udstyr løber
det hurtigt deropaf. Men listeprisen på en c4 grand picasso er kun 310.000
for den skrabede. Så hvis god plads på bagsædet er vigtigere end klima-anlæg
så kig også på den ...

Ocativaen er helt sikkert også et rigtigt fornuftigt valg, men kig lige på
de andre inden du skriver under

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Skoda Fabia Comfort Combi 1,2 til påske, så

Fra : Galaxy

Dato : 26-03-07 13:03

1,6 HDI er udelukket. Må kun trække 1150 kg. CV'en vejer total 1400..

Grand Picasso må trække under 1000 kg. Typisk fransk.

Sååå vi er stadig i Skoda-land.....

Men kom endelig med flere bud....

Lars.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 26-03-07 13:21

Galaxy wrote:
> 1,6 HDI er udelukket. Må kun trække 1150 kg. CV'en vejer total 1400..
>
> Grand Picasso må trække under 1000 kg. Typisk fransk.
>
> Sååå vi er stadig i Skoda-land.....

Ikke hvis du overvejer C5 med 2.0 HDi. Så vidt jeg ved, er det en ret
fantastisk campingtrækker, med den automatiske niveauregulering.

Ellers kan C4 Picasso opvejes til 1900 kg:
http://www.campingferie.dk/2004Design/forumThread.asp?postGuid=206184

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-07 16:32

> [...]
> 1,6 HDI er udelukket. Må kun trække 1150 kg. CV'en vejer total 1400..
>
> Grand Picasso må trække under 1000 kg. Typisk fransk.

SEAT Altea eller hvis den ikke er stor nok en Altea XL begge må trække
1400kg

--
Mvh.
Dennis.

Fra : Anders Majland

Dato : 26-03-07 19:55

> SEAT Altea eller hvis den ikke er stor nok en Altea XL begge må trække
> 1400kg

Selv i XL er dens bagagerum mindre end end octavia - målt med en skandia
barnevogn. Den kan lige lægges i en octavia uden at den skal skilles ad, men
det går ikke i en altea XL (Et af kravene til en ny bil var at barnevognen
skulle kunne smides i uden adskilelse)

Fra : Anders Majland

Dato : 26-03-07 19:52

> 1,6 HDI er udelukket. Må kun trække 1150 kg. CV'en vejer total 1400..

Så må du bare have gang i krejelr genet om en 2,0 hdi'er

> Grand Picasso må trække under 1000 kg. Typisk fransk.

Igen den "store" motor gør forskellen

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 26-03-07 20:16

Bemærk krudspostningen.

> Citroen C5 1,6 HDI er udelukket. Må kun trække 1150 kg. CV'en vejer total
> 1400..

I de aktuelle tekniske specifikationer som jeg har her står der 1000kg (både
for 5dørs og stationcar (break/weekend))

http://www.caravantrekker.nl/reken/trekkrachtrapport_lang.php

Her står at den i holland må trække 1300kg.

Nogen der kan forklare forskellen ?

/Anders Majland

Fra : SB

Dato : 26-03-07 20:37

> [...]
>
> http://www.caravantrekker.nl/reken/trekkrachtrapport_lang.php
>
> Her står at den i holland må trække 1300kg.

Hvis du overvejer C5, så prøv lige at kigge på www.mandagsbil.dk først

Søren

Fra : Anders Majland

Dato : 26-03-07 21:22

> Hvis du overvejer C5, så prøv lige at kigge på www.mandagsbil.dk først

Jo jeg har kigget derinde men sætter min lid til at Citroen har fået styr på
det. De første årgange havde store problemer men jeg har ikke hørt ret meget
"støj" om v.II modellerne fra 2004 og frem.

Man ja nogengange får man indtryk af at der er kan være mere end en mandag i
en fransk uge

Der er en grund til at jeg har købt en ny og ikke en brugt C5 ... Og der er
trods alt rigtig mange godt tilfredse ejere derude uden problemer...

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 27-03-07 10:28

SB wrote:
> Hvis du overvejer C5, så prøv lige at kigge på www.mandagsbil.dk først
>
> Søren

Suk...
Hold nu op med at piske den døde hest rundt i manegen.

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 28-03-07 19:12

Hej med jer
Enig med dig Lars, Har en absolut "lækker" C5 ll Weekend som jeg bare elsker
at køre med og I . Og den snupper nemt op til 1800 Kg med vores 2.0 HDI.
Er opvejet til Maksimum (Gamle model måtte køre med 1900 KG totalt).
Hvis Anders har specifikke spørgsmål om C5 , er der et aktivt Citroen Forum
www.citronïk.dk som sikkert hjælper .
Søg efter en ny Demobil ,eller sæt forhandlerne mod hinanden og træk størst
mulige rabat.
Der findes f.eks. flåderabatter , buisness modeller og forhandlere der giver
meget forskellige byttepriser på gammel bil(høj pris på gammel) o.s.v.

Kim

Fra : Anders Majland

Dato : 24-04-07 11:04

> 1,6 HDI er udelukket. Må kun trække 1150 kg. CV'en vejer total 1400..

Så har jeg modtaget registreringsattesten - Der står at den må trække
1400kg med bremser, selvom der kun stod 1000kg i citroens reklamer ...

At den lille motor ikke er en ideel campingtrækker til en tur til sydeuropa
er nok klart - men det er rart alligvel at have muligheden for at bugsere
rundt med en "tung" trailer/campingvogn uden at bryde loven.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 26-03-07 15:29

> Gerne stationcar.
>
> Har overvejet Skoda Octavia, men er der andre/bedre bud..

Hva med den nye Mitsu Outlander? Den tager 2kkg på krogen.

Stef

Fra : cossie

Dato : 26-03-07 15:41

Fra : Galaxy

Dato : 26-03-07 15:47

Skal også holde mig under 3500 total.. Ellers hedder det trailerkørekort...

lars.

Fra : Anders Majland

Dato : 26-03-07 19:55

> Skal også holde mig under 3500 total.. Ellers hedder det
> trailerkørekort...

I forhold til prisen på en ny bil er det trailerkort da peanuts ... Også
selvom i måske er 2 der skal tage det.

/A

Fra : KASO

Dato : 26-03-07 20:43

> I forhold til prisen på en ny bil er det trailerkort da peanuts ... Også
> selvom i måske er 2 der skal tage det.

Hvis man går efter diesel, er det nok også aht. brændstoføkonomien - og det
er ikke lige en Carnival med ballasts stærkeste side....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-03-07 15:48

Galaxy skriver:

> Hvilken ny dieselbil skal vi vælge. Vi overvejer at bruge omkring 300.000 på
> den. Den skal kunne indeholde 5 personer og skal kunne trække en større
> campingvogn....

VW Golf 1,9TDI

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 26-03-07 18:09

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> VW Golf 1,9TDI

Sgu da et noget optimistisk bud, når der skal være 5 personer i bilen.

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-03-07 18:36

Brian wrote:

> Sgu da et noget optimistisk bud, når der skal være 5 personer i bilen.

Absolut ikke uladesiggørelig. Been there, done that, Italien og retur. Ingen
problem.

Vil man frem i flokken
skal der stå vw på blokken :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 26-03-07 19:00

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Absolut ikke uladesiggørelig. Been there, done that, Italien og
> retur. Ingen problem.

Intet er umuligt. Da jeg var bette, havde mine forældre en Kadett hvor vi
også sad 3 bagi. Der var evig kamp om ikke at sidde i midten. Idag findes
der bedre alternativer.

> Vil man frem i flokken
> skal der stå vw på blokken :)

Næste gang jeg holder i kø ved bilvasken, vil jeg da prøve at fremføre det
argument

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-03-07 19:40

Brian wrote:

> Intet er umuligt. Da jeg var bette, havde mine forældre en Kadett
> hvor vi også sad 3 bagi. Der var evig kamp om ikke at sidde i midten.
> Idag findes der bedre alternativer.

Jeg havde fornøjelsen at køre en tur på Sjælland i en Golf V for få uger
siden. Jeg var den eneste på bagsædet - og jeg sad helst i midten. Så kunne
man da følge med i hvad der foregik ude foran :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 27-03-07 11:27

> Jeg havde fornøjelsen at køre en tur på Sjælland i en Golf V for få uger
> siden. Jeg var den eneste på bagsædet - og jeg sad helst i midten. Så
> kunne man da følge med i hvad der foregik ude foran :)

Prøv næste gang at sætte dig ud i siden og mærk hvordan dit hoved konstant
banker mod taget og døren, jeg var ikke imponeret, der er mere plads i
2'eren

Stef

Fra : Anders Majland

Dato : 26-03-07 19:57

> Absolut ikke uladesiggørelig. Been there, done that, Italien og retur.
> Ingen problem.
>
> Vil man frem i flokken
> skal der stå vw på blokken :)

Yep men så kan man ligesågodt tage en golf med stort bagagerum (=octavia
stationcar). Motoren bliver jo ikke ringere af det grimme grønne logo på
rattet

Senere på året kommer golfen så også som stationcar med vw logo på rattet -
men jeg har ikke hørt noget om de forventede priser ...

/A

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-03-07 22:04

Brian skriver:

> Sgu da et noget optimistisk bud, når der skal være 5 personer i bilen.

Næh, den har mere plads end den forslåede 307SW..... og betydeligt mere
moment end den forslåede 1,6HDI.

Fra : Anders Majland

Dato : 27-03-07 08:00

> Næh, den har mere plads end den forslåede 307SW..... og betydeligt mere
> moment end den forslåede 1,6HDI.

SW'eren fåes selvfølgelig også med mere motor - men 1,6'eren er bare den
mest økonoimiske.

Og med glastaget er det en bedre oplevelse at være passager - Det er bilens
vigtigste force og det hæver den lidt op så man som potentiel køber ikke
overser den. En alm 307'er kan jo "det samme" på nær bagsædefleksibiliteten
til en noget lavere pris.

Vi droppede den på pladsen - den er ikke meget større end fabia'en, og slet
ikke mhs bagageplads.

(Men da vi ikke har campignvogn har vi valgt samme lille 1,6'er i c5'en)

/A

Fra : Brian

Dato : 27-03-07 12:04

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Næh, den har mere plads end den forslåede 307SW.....

Subjektivt eller objektivt ?

Anyway, skulle jeg en dag være så uheldig at ende op med 3 unger, ville jeg
finde en bil med 3 ordentlige siddepladser bagi.

> og betydeligt
> mere moment end den forslåede 1,6HDI.

Er det ikke noget med, at den motor føles anderledes i andre biler, end
"din" berygtede C-Max ?

/Brian

Fra : Mureren

Dato : 27-03-07 08:32

> [...]
> campingvogn....
>
> Gerne stationcar.
>
> Har overvejet Skoda Octavia, men er der andre/bedre bud..

Kan du ikke gå lidt på kompromis med kravet om den skal være ny?
Hvis du kan så er Ford S-Max et helt oplagt valg, og med lidt
forhandlingstalent kan du nok nå ned omkring de 325.000 for en brugt.

Mvh.
Mureren

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 27-03-07 12:22

On 27 Mar., 09:00, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> SW'eren fåes selvfølgelig også med mere motor - men 1,6'eren er bare den
> mest økonoimiske.

Til campingvogn ?

> Og med glastaget er det en bedre oplevelse at være passager - Det er bilens
> vigtigste force og det hæver den lidt op så man som potentiel køber ikke
> overser den.

Der er ikke meget ved glastag i en bil, hvor der ikke er plads på
bagsædet....

Klaus

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 27-03-07 12:27

On 27 Mar., 13:04, "Brian" <n...@tak.du> wrote:

> Subjektivt eller objektivt ?

Jeg har selv en Golf, en af mine kammerater har en 307SW med glastag.
Jeg er slet ikke i tvivl om, hvor der er mest plads....

> Er det ikke noget med, at den motor føles anderledes i andre biler, end
> "din" berygtede C-Max ?

Jeg ved at 1,9 TDI er kåret som årets campingtrækker (i en Skoda
Ocatavia sidste år). Det har jeg til gode at se en 1,6HDI blive, her
snakkes der mere om 2 literen i 407.

Klaus

Fra : Anders Majland

Dato : 27-03-07 16:31

> Jeg ved at 1,9 TDI er kåret som årets campingtrækker (i en Skoda
> Ocatavia sidste år). Det har jeg til gode at se en 1,6HDI blive, her
> snakkes der mere om 2 literen i 407.

I en C5 st.car må 1,6'eren trække 1000kg og som 2.0 1400kg (5dørs 1500kg) -
De tal udelukker jo ligesom 1,6'erne som trækdyr til meget andet end
teltvogn. Men så er 2,2'eren også på vej i programmet. Den er bare ikke
trækvægt på endnu hos citroen (og den bliver sikkert dyr)

/A

Fra : Brian

Dato : 27-03-07 18:34

Klaus D. Mikkelsen (google groups) wrote:

> Jeg har selv en Golf, en af mine kammerater har en 307SW med glastag.
> Jeg er slet ikke i tvivl om, hvor der er mest plads....

Okay...

Målene siger 139 mod 136cm i kabinebredde ved bagsædet, til 307's fordel.
Til gengæld er højde over bagsædet 2cm større i Golf (98 mod 96) end i 307.

Det er tal for en alm 307, ikk en SW.

> Jeg ved at 1,9 TDI er kåret som årets campingtrækker (i en Skoda
> Ocatavia sidste år). Det har jeg til gode at se en 1,6HDI blive, her
> snakkes der mere om 2 literen i 407.

Motoren er en smagssag. Kan du ikke lide den hårdere motorgang ved en TDI,
er den ude af løbet. Vil du have det ekstra riv der er i TDI'eren, er det
den man skal have.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-03-07 18:55

Brian skriver:

> Målene siger 139 mod 136cm i kabinebredde ved bagsædet, til 307's fordel.
> Til gengæld er højde over bagsædet 2cm større i Golf (98 mod 96) end i 307.

Har du prøvet at sidde i begge ?

> Motoren er en smagssag. Kan du ikke lide den hårdere motorgang ved en TDI,
> er den ude af løbet.

Ja, kan man ikke tåle at ens bil lyder anderledes i tomgang, så er det
rigtigt.

En kollega har lige fået A4 med 2,0TDI/140HK. Selv ved 180 er den tyst
som graven.

> Vil du have det ekstra riv der er i TDI'eren, er det den man skal have.

Den har kræfterne til campingvognen - det der spørges efter.

Fra : Brian

Dato : 27-03-07 19:02

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Brian skriver:

> Har du prøvet at sidde i begge ?

Ikke på bagsædet, men ellers har jeg. Det var også blot for at få både den
objektive og subjektive del med.

> En kollega har lige fået A4 med 2,0TDI/140HK. Selv ved 180 er den tyst
> som graven.

Jeg er ikke i tvivl om at den er lydsvag, men jeg håber godt nok at jeg får
mere ro i min kiste, når den tid kommer

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-03-07 19:08

Brian skriver:

> Ikke på bagsædet, men ellers har jeg. Det var også blot for at få både den
> objektive og subjektive del med.

I en Golf V kan jeg let være "bag mig selv", det kan jeg ikek i en
307SW.

> Jeg er ikke i tvivl om at den er lydsvag

Det er jeg heller ikke, til trods for at jeg har samme motor i "min"
Touran, hvor den snakker lidt.

Fra : Brian

Dato : 27-03-07 19:47

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> I en Golf V kan jeg let være "bag mig selv", det kan jeg ikek i en
> 307SW.

Jamen det kan vi da også finde tal på

Golf'en har et komfortmål (FDM betegnelse) på 176cm, mod 307's 167cm

Komfortmål dækker over den maksimale plads fra speeder til forsæderyg, lagt
sammen med den minimale knæplads knæplads ved bagsædet.

Det må jeg da også indrømme jeg nyder ved min gamle Golf III - sædeskinnerne
er længere end på nogen anden bil, jeg har haft. Det samme er gældende i de
nyere Golf vogne.

> Det er jeg heller ikke, til trods for at jeg har samme motor i "min"
> Touran, hvor den snakker lidt.

Fanden sgu da også stå i det, hvis en A4 ikke er bedre støjisoleret end en
Touran.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-03-07 19:52

Brian skriver:

> Det må jeg da også indrømme jeg nyder ved min gamle Golf III - sædeskinnerne
> er længere end på nogen anden bil, jeg har haft. Det samme er gældende i de
> nyere Golf vogne.

Jeps - omend knapt så lang som i en III'er.

> Fanden sgu da også stå i det, hvis en A4 ikke er bedre støjisoleret end en
> Touran.

Men den lukker altså munden på "hylekoret" om TDI'erne larmer.

Fra : Jesper

Dato : 27-03-07 19:23

Den 26.03.2007 kl. 08:02 skrev Galaxy <odensegalaxy@hotmail.com>:

> [...]
> campingvogn....
>
> Gerne stationcar.
>
> Har overvejet Skoda Octavia, men er der andre/bedre bud..

Kører selv en Octavia II 1.9 TDI Combi. Superglad for den,overvejede en
C5, men konen ville absolut have Octaviaen - det er jeg ret glad for idag.
Aldrig selv trukket en campingvogn, men med en kåring som årets camping
trækker burde det vel gå...
3 Personer bagi går fint på 2-3 timers ture ind imellem, men hvis du
planlægger længere ture ellers der er tale om et mere fast arrangement
ville jeg nok gå efter en bil med 3 regulære bagsæder - det bliver
tilgengæld svært at finde med dine pris og motorkrav.

--
Jesper

Fra : Henning

Dato : 27-03-07 21:42

On Mon, 26 Mar 2007 08:02:32 +0200, "Galaxy"
<odensegalaxy@hotmail.com> wrote:

> [...]
>den. Den skal kunne indeholde 5 personer og skal kunne trække en større

Hvad med den nye Nissan "Cach Kaj"?
http://www.nissan.dk/vehicle_home.aspx?model=7979 - jeg kan ikke finde
prisen umiddelbart, men så vidt jeg husker ligger den på ~300K, og har
fået fine anmeldelser.

Fra : Henning

Dato : 27-03-07 21:44

>Hvad med den nye Nissan "Cach Kaj"?
>http://www.nissan.dk/vehicle_home.aspx?model=7979 - jeg kan ikke finde
>prisen umiddelbart, men så vidt jeg husker ligger den på ~300K, og har
>fået fine anmeldelser.

Lidt for hurtig - http://www.nissan.dk/pdf/qashqai.pdf
"Godt" 300K...