Lige i stødet...
Fra : Dak

Dato : 24-03-07 15:16

er min højre fordør blevet efter jeg i dag har skiftet højttaleren ud.
hvad kan jeg havde gjort forkert? har prøvet at skifte mellem de 2 ledninger
+ og - men til ingen nytte.

Så er det bare en dårlig højttaler eller er det fordi der er noget som rører
døren som ikke må røre den?

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Brian S Jensen

Dato : 24-03-07 16:46

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rører døren som ikke må røre den?
>

> Dak
> Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Hvad mener du helt præcist ? Hvordan er den "i stødet" ?

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Dak

Dato : 24-03-07 16:57

> Hvad mener du helt præcist ? Hvordan er den "i stødet" ?

Jeg får et stød når jeg går ud af bilen og skal til at røre bilens dør for
at lukke den. Det sker kun i den dør hvor jeg lige har installeret
højttaleren.

Kan nemlig sætte mig ind, tænde for radion, slukke for den og stige ud og
røre døren, hvorefter jeg skriger av. og det kan jeg vel og mærke gøre
rigtig mange gange i træk, så det kan ikke være den almindelige statiske
elektricitet efter min mening. Sidder nemlig ikke og vrikker mig i sædet
eller noget.

Kan være jeg skal føre en stelforbindelse fra døren til motorrummet? der er
jo lige et hul derindtil og batteriets stelforbindelse sidder jo i nærheden.

Fra : alexbo

Dato : 24-03-07 17:49

"Dak" skrev

> [...]
> rigtig mange gange i træk, så det kan ikke være den almindelige statiske
> elektricitet efter min mening. Sidder nemlig ikke og vrikker mig i sædet

Har du prøvet uden at tænde for radioen?

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-03-07 23:08

> Har du prøvet uden at tænde for radioen?

Mit gæt: ingen forskel. Der er INTET ved din radio som kan "støde", derimod
øffer din bukserøv rundt på sædet og danner statisk elektricitet.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 25-03-07 10:05

On Sat, 24 Mar 2007 16:57:21 +0100 "Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk>
sent the following smoke signals:

> [...]
>rigtig mange gange i træk, så det kan ikke være den almindelige statiske
>elektricitet efter min mening. Sidder nemlig ikke og vrikker mig i sædet

Prøv alligevel at sætte dig ud i bilen og gør hvad du nu plejer at gøre.
Men hold fast i døren (metallet) inden du sætter fødderne på jorden, og
bevar kontakten til døren (metallet) under udstigningen.

Hvad sker der så?

Hvis du ikke får stød under udstigningen og når du lukker døren, så er
'problemet' statisk elektricitet, hvis du får stød skydes det noget
andet...

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : claus b. p.

Dato : 24-03-07 23:28

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> wrote in message
> [...]
> ledninger + og - men til ingen nytte.
>
> Så er det bare en dårlig højttaler eller er det fordi der er noget som

En højttaler har ingen forbindelse fra spolen til stel/ramme. Så der må være
noget der har forbindelse hvor det ikke skulle. Det lyder mærkeligt at du
kan få stød fra døren, der skal ganske meget spænding til før det kan
mærkes, og 12V er ikke ganske meget. Desuden er døren jo stellet gennem
hængslerne.

/Claus

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-03-07 22:03

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at du kan få stød fra døren, der skal ganske meget spænding til før det
> kan mærkes, og 12V er ikke ganske meget. Desuden er døren jo stellet

Jeg har også en gammel Sierra og kan også få nogle ordentlige rap over
fingrene når jeg stiger ud. Jeg fandt ud af, at det kun sker når jeg har
nogle særlige sko på (billige kondisko af en eller anden slags), som
åbenbart gør, at man ikke kan blive afladet for statisk elektricitet og så i
stedet for, får man en over fingrene. Der er 2 løsninger:
Smid skoene ud eller
Åben døren og bliv ved med at holde fast i døren (i kanten, så du har
stelforbindelse) indtil du har sat foden på jorden. Så bliver du afladt og
får ikke stød.
Det virkede for mig.

Kurt

Fra : Tom

Dato : 25-03-07 22:50

> [...]
> Åben døren og bliv ved med at holde fast i døren (i kanten, så du har
> stelforbindelse) indtil du har sat foden på jorden. Så bliver du afladt og

Man kan bare sprøjte sæderne med en blanding af vand og bamseline (el.lign)
blødgøringsmiddel. Så fratager det sæderne, muligheden at kunne danne
statisk elektrisitet i mindst 3-4 mdr.

--
Tom

Fra : Kasper Christensen

Dato : 26-03-07 12:51

> Man kan bare sprøjte sæderne med en blanding af vand og bamseline (el.lign)
> blødgøringsmiddel. Så fratager det sæderne, muligheden at kunne danne
> statisk elektrisitet i mindst 3-4 mdr.

Og så dufter man også af sommerviol i stedet for sved på en varm
sommerdag

Mvh
Kasper

Fra : Tom

Dato : 26-03-07 16:26

"Kasper Christensen" <news@fjernkasperc.dk> skrev i en meddelelse

> Og så dufter man også af sommerviol i stedet for sved på en varm sommerdag

Ja der er jo både fordele og ulemper ved alt )

---
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-03-07 18:39

Tom wrote:

> Man kan bare sprøjte sæderne med en blanding af vand og bamseline
> (el.lign) blødgøringsmiddel. Så fratager det sæderne, muligheden at
> kunne danne statisk elektrisitet i mindst 3-4 mdr.

Eller prøve noget andet fodtøj ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Dak