Lidt eksempler ang. 20% reglen
Fra : Thomas H.

Dato : 22-03-07 21:35

Kom lige til at tænke på hvor grotesk det er med den 20% klippekortsgrænse
de snakker om, da jeg i dag kørte ind på lufthavnens område, hvor der er 40
km/t, men hvor man aldrig rigtig opdager skiltene hvis man kommer fra Amager
landevej.

Lidt eksempler:

1. Man er en ellers lovlydig bilist, overser et skilt med 40 km/t og kører
derfor 50,0 km/t - grænsen er 48 km/t, KLIP!

2. En vej er lavet om fra 60 til 50 km/t pga. ....ja det gør man jo bare
mange steder - hele trafikken glider med 60 km/t da det er en søndag
formiddag - KLIP,KLIP,KLIP,KLIP,KLIP....

Sådan forsætter det deropaf :
60: Klip ved 72
70: Klip ved 84
Altså klip for simpelthen at have overset en 10 km/t nedsættelse, hvor folk
ikke får bremset helt ned hvor skiltet starter eller gasser for tidligt op.

3. En landevej i Jylland, hvor alle folk, selv politikerne er enige om at
reglerne nok burde laves om, så det ER muligt i kongeriget Danmark, at kunne
skilte højere end 80 på en landevej når nu forholdene tillader det, alle
kører mellem 90 og 100 - KLIP,KLIP,KLIP,KLIP,KLIP....

4. En motorvejsstrækning, lad mig eksempelvis nævne Amagermotorvejen, hvor
der pludselig uden mærkbar forskel står 90 km/t, motorvejen er halvtom så
man fortsætter trygt med 110,0 km/t - grænsen er 108, KLIP!

5. En helt lige og halvtom motorvej, hvor Vejdirektoratet vurderede at 130
km/t var passende, men hvor en magtsyg politimester skulle vise at han
bestemte, derfor blev der kun 110 km/t - Holbækmotorvejen efter Roskilde -
man følger trafikken med omkring 130 km/t, grænsen er 132, KLIP!

....og så er der hele sagen med mobilsnak. Der er endnu ikke bevist ét
eksempel på, at et alvorligt uheld er sket pga. mobilsnak, flere rapporter
vurderer endda at der ikke er forskel på håndholdt, håndfri og det er snakke
med folk på bagsædet.
Antallet af mobiltelefoner er steget fra 300.000 i 1999 til 3.000.000 i 2004
, antallet af dræbte og tilskadekomne er raslet ned i samme periode.
Alligevel er det lykkes at få bragt mobilsnak frem som et kæmpeproblem som
man bør tage folks kørekort for - HVORDAN ER DETTE MULIGT???

Klippekortsystemet blev indført for at tage toppen af "de grove
færdselsforseelser", hvordan kan nogen i fuldt alvor mene, at disse 8-km/t
overskridelser begået pga. simple småfejl kan komme ind under den kategori?

Tænk hvis politikerne gad at koncentrere sig om vigtige ting i stedet:
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article283228.ece -
"Sygehusinfektioner dræber 3265 om året"

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Dak

Dato : 22-03-07 22:00

Og den første som nævner antallet af "klip" thomas nævner i hans tråd vinder
et klip.

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Thomas H.

Dato : 22-03-07 22:08

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse

<klip>

> Og den første som nævner antallet af "klip" thomas nævner i hans tråd
> vinder et klip.

<klip>

Jeg har fået klippet mine klip-klapper, fik klipfisk i går fanget fra en
klippe ...ok jeg så det faktisk bare i et filmklip under fraklip!

<klip>
> Dak
> Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap
<klip>

lækkert udklip.

Fra : Bruno

Dato : 22-03-07 23:13

Thomas H. wrote:
> [...]
>
> 1. Man er en ellers lovlydig bilist, overser et skilt med 40 km/t og kører
> derfor 50,0 km/t - grænsen er 48 km/t, KLIP!

Det er vel nok synd for de lovlydige bilister der overser et skilt, hvad
mon de ellers overser!

Måske de har overset at bremselængden ved 50 km/t er 16 meter mod 10
meter ved 40 km/t, eller måske de ikke har hørt om de positive
erfaringer der er gjort mange steder i forbindelse med etablering af 40
km/t zoner.

Jeg forstår simpelthen ikke balladen. Hvis der var tale om at kortet
forsvandt var der måske lidt mere at brokke sig over, men der er tale om
et klip og de forsvinder af sig selv efter tre år så kortet er først i
fare ved 3 klip inden for 3 år (2 klip hvis man har et kørekort nyere
end 3 år).

Mvh
Bruno

Fra : BB

Dato : 23-03-07 00:33

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse

> Det er vel nok synd for de lovlydige bilister der overser et skilt, hvad
> mon de ellers overser!

> Bruno

Nogen mennesker ( bl.a. Bruno ) ser bare hele verden i sort/hvid...
Er de bare meget "rodet" indeni og skal kompensere eller bare noget genetisk
?
LOL

Fra : Bruno

Dato : 23-03-07 00:45

BB wrote:
> Nogen mennesker ( bl.a. Bruno ) ser bare hele verden i sort/hvid...
> Er de bare meget "rodet" indeni og skal kompensere eller bare noget genetisk
> ?
> LOL

Nogle mennesker går efter manden når de ved de ikke har nogen sag, dit
indlæg viser meget godt hvorfor der er brug for stramme regler for bilister.

Mvh
Bruno

Fra : BB

Dato : 23-03-07 00:55

> Nogle mennesker går efter manden når de ved de ikke har nogen sag, dit
> indlæg viser meget godt hvorfor der er brug for stramme regler for
> [...]

Det KAN altså ikke lade sig gøre at alle kører totalt perfekt i trafikken..
ET er teori og noget helt andet praksis...
Tænk dog over det Bruno ..

PS: Du kører måske perfekt og har ALDRIG nogensinde overset noget som helst
???
Nej det tænkte jeg nok...

Fra : Thomas H.

Dato : 23-03-07 15:29

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse

> Det er vel nok synd for de lovlydige bilister der overser et skilt, hvad
> mon de ellers overser!

Min pointe er at det ikke burde være meningen at erklære folk uegnet til at
køre bil, pga. småfejl som alle mennesker lavet, altid har lavet og vil
blive ved med at lave!

> Måske de har overset at bremselængden ved 50 km/t er 16 meter mod 10 meter
> ved 40 km/t,

Åh gud ikke den sang igen..... teori og statistik sangen

eller måske de ikke har hørt om de positive
> erfaringer der er gjort mange steder i forbindelse med etablering af 40
> km/t zoner.

Hvad et samsund der går i stå?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-03-07 00:47

Bruno skrev:
> [...]
> et klip og de forsvinder af sig selv efter tre år så kortet er først i
> fare ved 3 klip inden for 3 år (2 klip hvis man har et kørekort nyere

Jeg tror du misforstod pointen i det oprindelige indlæg.

Det handler nemlig om at når loven bliver vigtigere end hvorfor den er
lavet er det der er noget der halter.

--
MVH Finn
Venner er sådan nogen der kommer og banker på døren kl lort

Fra : C. Caspersen

Dato : 22-03-07 23:23

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> 1. Man er en ellers lovlydig bilist, overser et skilt med 40 km/t og kører
> derfor 50,0 km/t - grænsen er 48 km/t, KLIP!

Så du ikke skiltet fordi du talte i mobiltelefon ?

PS: Skal man heller ikke have en bøde for at køre over for rødt lys, hvis
man ikke så det ?

/Caspersen

Fra : BB

Dato : 23-03-07 00:35

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så du ikke skiltet fordi du talte i mobiltelefon ?
>
> PS: Skal man heller ikke have en bøde for at køre over for rødt lys, hvis

Nogen mennesker ( bl.a. Hr. Caspersen ) ser bare hele verden i sort/hvid...

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 23-03-07 10:22

"BB" <virk-ikke@slut.prut> skrev i en meddelelse

> [...]
> sort/hvid...
> Er de bare meget "rodet" indeni og skal kompensere eller bare noget

Det var så lige 2 der ikke var enige med dig og fik den kommentar.
Jeg er heller ikke enig med dig, ser jeg så også verden i sort/hvid?
Hvis ja, så er jeg glad for at færdselstavler også skal kunne læses af
farveblinde.
Men jeg tror næmere, det er din opfattelse der kunne trænge til en lille
justering.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Thomas H.

Dato : 23-03-07 15:29

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

> Så du ikke skiltet fordi du talte i mobiltelefon ?

I håndfrit men det er der vel ikke noget problem i?

> PS: Skal man heller ikke have en bøde for at køre over for rødt lys, hvis
> man ikke så det ?

Synes du seriøst at de to ting kan sammenlignes?

Fra : C. Caspersen

Dato : 23-03-07 15:34

> Synes du seriøst at de to ting kan sammenlignes?

"Uopmærksomhed" er fællesnævneren.

/Caspersen

Fra : Thomas H.

Dato : 23-03-07 15:42

> "Uopmærksomhed" er fællesnævneren.

Ja men synes du at det skal straffes på lige fod at køre over for rødt som
at køre 48 km/t i en 40-zone?
Min pointe er for helvede at de småfejlt ALLE folk laver, og som reelt ingen
betydning har for færdselssikkerheden, ikke bør ligge under et
klippekortsystem der havde til hensigt at komme af med de virkelig grove
færdselsforseelser - hvor dum er man hvis man ikke kan se hvor malplaceret
det er ????

Fra : -=JF=- priv

Dato : 22-03-07 23:43

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> de snakker om, da jeg i dag kørte ind på lufthavnens område, hvor der er
> 40 km/t, men hvor man aldrig rigtig opdager skiltene hvis man kommer fra

Du er ikke da specielt opmærksom på skiltningen når du kører bil... Det er
nok 4-5 måneder siden at lufthavnsområdet blev almindelig byzone med 50-km/t
grænse, så der er slet ingen skilte med 40 km/t.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 23-03-07 07:07

-=JF=- priv wrote:

> Du er ikke da specielt opmærksom på skiltningen når du kører bil...

*ROFLMAO*
Nej, det er man vel ikke *LOL*

Thore

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 23-03-07 13:26

"-=JF=- priv" <invalid@invalid.invalid> wrote in message

> Du er ikke da specielt opmærksom på skiltningen når du kører bil... Det er
> nok 4-5 måneder siden at lufthavnsområdet blev almindelig byzone med
> 50-km/t grænse, så der er slet ingen skilte med 40 km/t.

Ahem ... LOL!
:)

/Tommy

Fra : Thomas H.

Dato : 23-03-07 15:29

"-=JF=- priv" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Du er ikke da specielt opmærksom på skiltningen når du kører bil... Det er
> nok 4-5 måneder siden at lufthavnsområdet blev almindelig byzone med
> 50-km/t grænse, så der er slet ingen skilte med 40 km/t.

Der kan man bare se, jeg overså dem også sidste gang og det er 6 måneder
siden
Tænk at folk der for 5 måneder siden fik et klip for 52 km/t i dag kan køre
helt lovligt med samme hastighed uden at vejen er blevet bredere eller andre
forskelle, det viser vel meget godt min pointe at det er grotesk at straffe
folk så hårdt for sølle 10 km/t

Fra : Leo Jensen

Dato : 24-03-07 08:23

> [...]
> eller andre forskelle, det viser vel meget godt min pointe at det er
> grotesk at straffe folk så hårdt for sølle 10 km/t

Et klip i kortet for at køre mere end 30% for stærkt er sgu da ikke en hård
straf. Det er en advarsel/påmindelse om, at man skal begynde at respektere
reglerne. Hvis man ikke lærer det, risikerer man endnu en påmindelse inden
hammeren falder 3. gang. Skiltningen viser den maksimalt tilladte hastighed
så vidt jeg lige har forstået det.... ?
Tilbage til virkeligheden: Jeg, og formenlig mange andre, kalkulerer bevidst
de 30% ekstra ind i min kørsel de steder hvor forholdene tillader det,
f.eks. på øde 110 km/t motorvejsstrækninger om natten. Denne bevidste
overskridelse ønsker man nu at reducere til 20%, og det kan jeg egentlig
godt forstå...

MVH Leo

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-03-07 05:47

"Thomas H." skriver:

> [...]
> km/t, men hvor man aldrig rigtig opdager skiltene hvis man kommer fra Amager

Kom lige til at tænke på hvor grotesk det er med den 30%
> [...]

> 1. Man er en ellers lovlydig bilist, overser et skilt med 40 km/t og kører
> derfor 50,0 km/t - grænsen er 48 km/t, KLIP!

1. Man er en ellers lovlydig bilist, overser et skilt med 35 km/t og
kører
derfor 50,0 km/t - grænsen er 45,5 km/t, KLIP!

> 2. En vej er lavet om fra 60 til 50 km/t pga. ....ja det gør man jo bare
> mange steder - hele trafikken glider med 60 km/t da det er en søndag
> formiddag - KLIP,KLIP,KLIP,KLIP,KLIP....

2. En vej er lavet om fra 60 til 45 km/t pga. ....ja det gør man jo
> [...]

> ikke får bremset helt ned hvor skiltet starter eller gasser for tidligt op.

50: Klip ved 65
60: Klip ved 78
Altså klip for simpelthen at have overset en 15 km/t nedsættelse, hvor
> [...]

kunne
skilte højere end 80 på en landevej når nu forholdene tillader det, alle
kører mellem 100 og 110 - KLIP,KLIP,KLIP,KLIP,KLIP....

> [...]

hvor
der pludselig uden mærkbar forskel står 90 km/t, motorvejen er halvtom

man fortsætter trygt med 120,0 km/t - grænsen er 117, KLIP!

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : tp

Dato : 23-03-07 08:27

> [...]
> så
> man fortsætter trygt med 120,0 km/t - grænsen er 117, KLIP!

ro på venner. Vi har mange regler bare for reglernes skyld. Sådan er
landet. Man vil gerne kontrollere alt. Det har altid været forbudt at sælge
hash, men Christianina var nr 2 turist seværdighed i DK. og hvad mon man
kunne købe helt åbenlyst derude indtil for nyligt.

Og skatten, Det eneste man efterhånden kan justere lidt på er hvor mange km
man kører hvert år til arbejde. og det er der så en del der gør.

og hvad med mødetiden på skole/arbejde/til møderne. Nå jah, jeg blev lige 5
minutter forsinket..

nåh jah, og så de der hastighedsgrænser hvor vi selv justerer dem lidt...

Jeg mener at vi dankere tager lidt afslappet på regler. vi er faktisk kendt
for dette. Såee nu vil de så pille ved de der procenter igen. jaja da, så
er der en ny regel igen. Og hvor mange af jer der så ikke altid kører helt
præcist 79,9 på landevejen har egenligt fået et klip? 2 ?

Politiet har travlt, så at få tre klip inden for de 2 eller 3 år, det sker
vist kun for de rigtige grove, og det er vel også kun dem der skal rammes
ikk ?

Fra : pwh

Dato : 23-03-07 08:49

tp, skrev:

> Politiet har travlt, så at få tre klip inden for de 2 eller 3 år, det
> sker vist kun for de rigtige grove, og det er vel også kun dem der
> skal rammes ikk ?

Enig.

/Jens

Fra : Otto J

Dato : 23-03-07 10:01

> Politiet har travlt, så at få tre klip inden for de 2 eller 3 år, det sker
> vist kun for de rigtige grove, og det er vel også kun dem der skal rammes
> ikk ?

Tja, jeg synes ikke jeg kører groft. Jeg kan da godt finde speederen når jeg
ligger på motorvejen, men iøvrigt ryster jeg på hovedet når folk kører
"råddent", og jeg synes selv jeg kører pænt og hensynsfuldt, uden at jeg
skal sige at jeg er mønsterbilist. Men: Jeg er ny bilist, og har dermed 2
klip (vel at mærke 2 klip til kørselsforbud, ikke til orienterende
køreprøve). Det første klip røg efter et år, da jeg blev taget med 93 km/t i
en 70 km/t zone. For et par måneder siden kostede det så en plov at blive
taget med 59 km/t i en 50 km/t zone. Det kunne lige så godt have været 66
km/t, og så havde jeg fået kørselsforbud. I begge situationer fulgte jeg
trafikken, uden at køre aggressivt på nogen måde, og fotofælderne stod efter
min vurdering på rimelige steder (70 km/t zonen bliver f.eks. til 60 km/t
zone lige efter, havde de stået 50 meter længere henne, kunne de sikkert
fordoble antallet af klip, og de stod på steder hvor der før er sket
ulykker).

Dét jeg vil sige med det er ikke at jeg vil klynke over bøderne, det er helt
rimeligt når jeg nu valgte at overtræde fartgrænsen. Dét jeg siger er, at
hvis jeg ved at køre på den måde jeg gjorde i de situationer skal fratages
kørekortet, fordi jeg er en af "de rigtigt grove", så kan vi fjerne 70-80%
af bilisterne fra vejene.

Kort sagt: De "rigtigt grove", de kører som de vil, også efter kortet er
blevet snuppet. Klippekort-systemet er ikke designet til at fjerne de
rigtigt grove fra landevejene, de har hele tiden kørt på en måde hvor kortet
bliver snuppet første gang de bliver stoppet. Klippekort-systemet er lavet
til at få folk som mig til at køre 80 i stedet for 95, og 55 i stedet for
65. Jeg synes principielt set at klippekort-systemet er i orden, men jeg
synes 2-års reglen er at stramme den, der skal ikke meget til før man får
fjernet pappet. Hvis man sænker grænsen til 20%, så bliver det ren lotteri
hvem der får klip i kortet, det har intet at gøre med at fjerne de
hensynsløse bilister fra vejene. Den eneste måde jeg kan se at man skal løse
dét på, er flere civile politibiler som slår ned på decideret hensynsløs
kørsel (zig-zag kørsel på motorvejen f.eks.), og så ellers overlader dem der
kører 100 i en 80 km/t zone til fotofælderne.

Mvh. Otto

Mvh. Otto

Fra : Thomas H.

Dato : 23-03-07 15:29

> [...]
> 40
> km/t, men hvor man aldrig rigtig opdager skiltene hvis man kommer fra

<klip>

Ja det er ikke meget bedre...

Fra : blue

Dato : 23-03-07 12:14

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> 1. Man er en ellers lovlydig bilist, overser et skilt med 40 km/t og kører
> derfor 50,0 km/t - grænsen er 48 km/t, KLIP!

Grænsen er 49 km/t. Hvis man kører 50 km/t (ægte) bliver der fratrukket 3
km/t og man havner på 47 km/t. INTET KLIP.

> 2. En vej er lavet om fra 60 til 50 km/t pga. ....ja det gør man jo bare
> mange steder - hele trafikken glider med 60 km/t da det er en søndag
> formiddag - KLIP,KLIP,KLIP,KLIP,KLIP....

Grænsen er 61 km/t. Hvis man kører 60 km/t (ægte) bliver der fratrukket 3
km/t og man havner på 57 km/t. INTET KLIP.

> Sådan forsætter det deropaf :
> 60: Klip ved 72

Klip ved 73.

> 70: Klip ved 84

Klip ved 85.

> [...]
> kunne skilte højere end 80 på en landevej når nu forholdene tillader det,
> alle kører mellem 90 og 100 - KLIP,KLIP,KLIP,KLIP,KLIP....

Grænsen er 97 km/t. Hvis man kører 90-99 km/t (ægte) bliver der fratrukket 3
km/t og man havner på under 97 km/t. INTET KLIP.

> 4. En motorvejsstrækning, lad mig eksempelvis nævne Amagermotorvejen, hvor
> der pludselig uden mærkbar forskel står 90 km/t, motorvejen er halvtom så
> man fortsætter trygt med 110,0 km/t - grænsen er 108, KLIP!

Grænsen er 109 km/t. Hvis man kører 110 km/t (ægte) bliver der fratrukket 3
% og man havner på 106 km/t. INTET KLIP.

> [...]
> bestemte, derfor blev der kun 110 km/t - Holbækmotorvejen efter Roskilde -
> man følger trafikken med omkring 130 km/t, grænsen er 132, KLIP!

Grænsen er 133 km/t. Hvis man kører 137 km/t (ægte) bliver der fratrukket 3
% og man havner på 132 km/t. INTET KLIP.

Fra : Leonard

Dato : 23-03-07 12:50

On Fri, 23 Mar 2007 12:14:06 +0100, blue wrote:

> Grænsen er 49 km/t. Hvis man kører 50 km/t (ægte) bliver der fratrukket 3
> km/t og man havner på 47 km/t. INTET KLIP.

Det er altså forkert, men en meget udbredt opfattelse.

Der fratrækkes 3 km/t af det målte resultat for at kompensere for en
evt. fejl ved målingen. Der regnes med en fejlvisning i måleudstyret,
der er mindre end de 3 km/t og derved fås et resultat, som er under det
faktiske.
Hvis der køres ægte 50 km/t måles der maximalt 53 km/t og derfor trækkes
der 3 km/t fra, for ikke at give en bøde for at køre hurtigere end
tilladt.
Målingen kan også vise 47 km/t og der trækkes stadig 3 km/t fra, så
resultatet bliver 44 km/t ...

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : C. Caspersen

Dato : 23-03-07 12:54

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er altså forkert, men en meget udbredt opfattelse.

Jeg ved ikke, hvad du synes er forkert, for jeg forstår ikke din
formulering.

Faktum er, at "blue" har ret.

/Caspersen

Fra : alexbo

Dato : 23-03-07 13:07

"C. Caspersen" skrev

> Jeg ved ikke, hvad du synes er forkert, for jeg forstår ikke din
> formulering.

> Faktum er, at "blue" har ret.

Det er flot,
du forstår ikke hvad der bliver skrevet, men kan uden videre bedømme hvem
der har ret.

Det Leonard skriver er, at hvis man kører ægte 50 km/t viser måleudstyret et
sted mellem 47 og 53, derfor bliver der trukket 3 fra.

Så man bliver noteret for mellem 44 og 50 km/t.

Så "blue" har ikke ret,
man kan ikke med sikkerhed vide at en ægte 50 km/t bliver til noteret 47
km/t.

mvh
Alex Christensen

Fra : C. Caspersen

Dato : 23-03-07 14:33

> Så "blue" har ikke ret,

Jo han har....

ÆGTE 50 km/t bliver fratrukket 3 km, så resultatet bliver 47 km/t.

Og jeg tror roligt at du kan regne med, at hans navn er lig farven på hans
arbejdsskjorte.

/Caspersen

Fra : Leonard

Dato : 23-03-07 15:02

On Fri, 23 Mar 2007 14:32:47 +0100, C. Caspersen wrote:

> ÆGTE 50 km/t bliver fratrukket 3 km, så resultatet bliver 47 km/t.

Hvis du definerer ÆGTE 50 km/t til at være det der vises på politiets
måleudstyr, så har du (og blue) ret, men det er ikke det jeg forstår ved
ægte 50 km/t.

Politiets måleudstyr har nogle tolerancer (det har alt måleudstyr).
For at kompensere for en evt. fejlvisning i måleudstyret trækkes der 3
km/t fra det udstyret viser som resultat. Og det er ikke nødvendigvis
den ÆGTE hastighed udstyret viser som resultat.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : alexbo

Dato : 23-03-07 15:12

"C. Caspersen" skrev

> ÆGTE 50 km/t bliver fratrukket 3 km, så resultatet bliver 47 km/t.

Påstår du at hvis man kører ægte 50 km/t og bliver målt til 52km/t, p.g.a.
tolerancen i laseren, så ender man med en notering på 47 km/t.

Hvad er forskellen på ægte og ÆGTE?

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas H.

Dato : 23-03-07 15:29

> "C. Caspersen" skrev

> Påstår du at hvis man kører ægte 50 km/t og bliver målt til 52km/t, p.g.a.
> tolerancen i laseren, så ender man med en notering på 47 km/t.
>
> Hvad er forskellen på ægte og ÆGTE?

....hold kæft en omgang flueknepperi i flueknepperiet, kan I seriøst holde
øje med, samt se og mærke forskel på 3 km/t?

Fra : alexbo

Dato : 23-03-07 15:35

"Thomas H." skrev

> ...hold kæft en omgang flueknepperi i flueknepperiet, kan I seriøst holde
> øje med, samt se og mærke forskel på 3 km/t?

Næh, men det handler heller ikke om hastighed, men om målemetoder.

Vi er kommet en smule længere end den evindelige brok.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas H.

Dato : 23-03-07 15:44

> Næh, men det handler heller ikke om hastighed, men om målemetoder.

Man kan da ikke måle kørsel efter forhold i procenter og 2-3 km/t

> Vi er kommet en smule længere end den evindelige brok.

Videre i hvad? Du har bare lært at acceptere at det hele nok er farligt når
eksperterne siger det

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 23-03-07 19:45

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> "C. Caspersen" skrev

> Påstår du at hvis man kører ægte 50 km/t og bliver målt til 52km/t, p.g.a.
> tolerancen i laseren, så ender man med en notering på 47 km/t.
>
> Hvad er forskellen på ægte og ÆGTE?

Øjensynlig følgende:

ægte = den hastighed bilen faktisk kører med
ÆGTE = det der står på politiets måleudstyr

Fra : alexbo

Dato : 23-03-07 21:16

"Peter Dalgaard" skrev

> Øjensynlig følgende:
> ægte = den hastighed bilen faktisk kører med
> ÆGTE = det der står på politiets måleudstyr

Ja det forklarer det hele.

mvh
Alex Christensen

Fra : Torben E

Dato : 25-03-07 13:10

> Jeg ved ikke, hvad du synes er forkert, for jeg forstår ikke din
> formulering.
>
> Faktum er, at "blue" har ret.
>
> /Caspersen

Måletollerancer kan vel gå begge veje ?

Torben E

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-03-07 15:13

Torben E wrote:

> Måletollerancer kan vel gå begge veje ?

Jeg har en radarmåler, købt i www.conrad.de. Dens tolerance er 1 mph.

Det er mit indtryk at den viser meget præcist, hvis man husker at mph x
1,601 giver anledning til at visse hastigheder bliver sprunget over, når man
foretager målinger. F.eks. 5mph=8 km/t og 6mph=10 km/t.

Den viser /ikke/ 2-3 km/t for meget på noget tidspunkt selv om det
formentlig er et lavprisprodukt i forhold til det politiet bruger.

Den kan måle ud på 400 meters afstand men man kan ikke måle en bestemt bil -
den måler hvad der er at måle på, primært først lastbiler og så legobiler
når lastbilerne er væk fra sigteområdet :)

--
Per, Esbjerg

Fra : alexbo

Dato : 25-03-07 15:17

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> Det er mit indtryk at den viser meget præcist,
> Den viser /ikke/ 2-3 km/t for meget på noget tidspunkt

Det er mit indtryk at du er temmelig upræcis.
Hvordan har du kontrolleret præcisionen på laseren?

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-03-07 13:01

alexbo wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" skrev

> Det er mit indtryk at du er temmelig upræcis.
> Hvordan har du kontrolleret præcisionen på laseren?

Med gps´en. Som har en nøjagtighed på 0,2 km/t.

--
Per, Esbjerg

Fra : blue

Dato : 25-03-07 18:18

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er altså forkert, men en meget udbredt opfattelse.

LOL - der er én her, der bærer nag.

> [...]
> tilladt.
> Målingen kan også vise 47 km/t og der trækkes stadig 3 km/t fra, så

For det første mener jeg med ægte 50 km/t, at det er det, der bliver vist på
måleudstyret.

For det andet tror jeg du er galt på den, hvis du mener, at måleudstyret kan
vise hele 3 km/t forkert.

For det tredje kunne jeg godt tænke mig at høre, hvor du har fra, at
målingen kan afvige med 3 km/t ved 50 km/t. Hvad så ved 90 km/t? Er der en
procentvis afvigelse på måleudstyret? Er der den samme afvigelse på alt
politiets måleudstyr?

Fra : Leonard

Dato : 25-03-07 18:46

On Sun, 25 Mar 2007 19:17:58 +0200, blue wrote:

> LOL - der er én her, der bærer nag.

Næh, jeg blev klogere og bærer ikke nag

> [...]
> måleudstyret.
>
> For det andet tror jeg du er galt på den, hvis du mener, at måleudstyret kan

Men vi er enige om at der er en mulighed for at måleudstyret kan måle
> [...]

> procentvis afvigelse på måleudstyret? Er der den samme afvigelse på alt

Jeg siger ikke, at det altid viser forkert og heller ikke at det altid
viser ligemeget forkert. Det er jo netop en tolerance, der tages højde
for, i målingen.

Den eneste grund til at trække 3 km/t fra ved målinger under 100 km/t er
for at være sikker på, at der ikke skrives en bøde ud på en højere
hastighed end den der faktisk er kørt. Det burde ikke forekomme at
målingen er hele 3 km/t forkert, for så er tolerancemarginen nået.

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-03-07 19:41

blue skrev:
> For det første mener jeg med ægte 50 km/t, at det er det, der bliver vist på
> måleudstyret.

Hvis "ægte" skal være et begreb der kan bruges til noget fornuftigt bør
det da dække over at køretøjet faktisk bevæger sig med den opgivne
(ægte) hastighed uanset hvad speedometer og måleudstyr viser.

Fra : Brian

Dato : 23-03-07 15:33

> [...]
> de snakker om, da jeg i dag kørte ind på lufthavnens område, hvor der er
> 40 km/t, men hvor man aldrig rigtig opdager skiltene hvis man kommer fra

Hvilken regel er det du skriver om? Jeg har hørt om en 30% grænse, men ikke
20%...

Fra : alexbo

Dato : 23-03-07 15:41

"Brian" skrev

> Hvilken regel er det du skriver om? Jeg har hørt om en 30% grænse, men
> ikke 20%...

Thomas har taget forskud på glæderne ved nogle forslag fra
Færdelssikkerhedskommissionen.
Han er nået til nr. 1.

"Blandt forslagene er klip i kørekort ved hastighedsoverskridelse på 20
procent, afgiftslettelser på sikre biler, intensiv hastighedskontrol uden
for byzoner, bedre angivelser af vigepligt, flere cykelstier, rumlestriber
på midten af større veje og i siden af mindre veje, kampagner i forhold til
brug af sele, spirituskørsel, hastighed samt forskning og grundigere
statistisk på ulykker."

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas H.

Dato : 23-03-07 15:42

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken regel er det du skriver om? Jeg har hørt om en 30% grænse, men
> ikke 20%...

Bare rolig, de er i gang med at snakke om 20% næste gang bliver det sikkert
10%

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-07 17:26

> Bare rolig, de er i gang med at snakke om 20% næste gang bliver det
> sikkert
> 10%

Hvorfor skriver du sikkert???.... Det er spild af tastatur...

/SWP

Fra : Sæt i gang

Dato : 24-03-07 09:40

Dine eksempler er jo elendige- det er bilisten ansvar at holde sig
orienteret om den aktuelle hastighedsbegrænsning og overholde den.
Hvis man ikke kan finde ud af det må man enten aflevere sit kørekort eller
tage konsekvenserne af sin uopmærksomhed.

Knud

Fra : Thomas H.

Dato : 24-03-07 14:28

"Sæt i gang" <xxyyzz@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis man ikke kan finde ud af det må man enten aflevere sit kørekort eller
> tage konsekvenserne af sin uopmærksomhed.

Åhh det må være rart at være perfekt som dig
.... tænk aldrig at lave småfejl og altid være 100% opmærksom på hvor hurtigt
man må køre og hvor hurtigt man kører, altsammen inden for 4-6 km/t = 1-2 mm
på speedometret - jeg vil da håbe at du også koncentrerer dig bare en lille
smule om trafikken generelt?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-03-07 15:16

Sæt i gang wrote:
> [...]
> Hvis man ikke kan finde ud af det må man enten aflevere sit kørekort
> eller tage konsekvenserne af sin uopmærksomhed.

Det fungerer nok fint i din egen lille andegård, men når du kører et sted
hvor du ikke er kendt og er opmærksom på ting der er vigtigere end en tavle,
f.eks. fodgængere, cyklister, andre biler, lyskurve m.m.m. - så kommer man
hurtigt i tvivl.

Og jeg er da ikke det mindste i tvivl om at hvis du kører lige som du
besvarer spørgsmål i jura-gruppen, så bør dit kørekort snuppes på stedet.

Jeg går her ud fra at du har et. Det har du nok.

Til knallert.

--
Per, Esbjerg

Fra : Stop og og læs

Dato : 25-03-07 16:37

> [...]
> hvor du ikke er kendt og er opmærksom på ting der er vigtigere end en
> tavle, f.eks. fodgængere, cyklister, andre biler, lyskurve m.m.m. - så

Er man i tvivl nedsætter man farten således at man ikke behøver være nervøs
for en sådan overtrædelse - så kan man også bedre koncentrere sig om alle de
andre ting på vejen.
Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-03-07 17:12

Stop og og læs skrev:
> Er man i tvivl nedsætter man farten således at man ikke behøver være nervøs
> for en sådan overtrædelse - så kan man også bedre koncentrere sig om alle de
> andre ting på vejen.

Plus at man, med sin manglende evne til at overskue tingene, bliver en
pestilens i trafikken for dem der godt kan.

Fra : Stop og og læs

Dato : 25-03-07 17:31

> Plus at man, med sin manglende evne til at overskue tingene, bliver en
> pestilens i trafikken for dem der godt kan.

Kan man ikke finde ud af at læse vejskilte og respektere dem, må man seriøst
overveje om man er kompetent til at færdes i trafikken.

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-03-07 18:02

Stop og og læs skrev:
> Kan man ikke finde ud af at læse vejskilte og respektere dem, må man seriøst
> overveje om man er kompetent til at færdes i trafikken.

Og kan man ikke finde ud af det uden at sætte sin hastighed ned, bør man
også finde andre transportformen end egen bil.

Det er et simpelt spørgsmål om evner. Desværre er det ikke populært at
nævne det.

Fra : Stop og og læs

Dato : 25-03-07 18:43

> [...]
> også finde andre transportformen end egen bil.
>
> Det er et simpelt spørgsmål om evner. Desværre er det ikke populært at

Jamen 90 % af alle bilister mener jo de kører bedre end gennemsnittet!

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-03-07 19:43

Stop og og læs skrev:
> Jamen 90 % af alle bilister mener jo de kører bedre end gennemsnittet!

Det er også derfor jeg går ud fra at "kun" 50% af bilisterne burde finde
noget andet på noget andet at lave end at køre bil.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-03-07 13:06

Finn Guldmann wrote:

> Det er også derfor jeg går ud fra at "kun" 50% af bilisterne burde
> finde noget andet på noget andet at lave end at køre bil.

Kører du lastbil samtidig med at du er sætningskonstruktør??

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-04-07 21:53

> Kører du lastbil samtidig med at du er sætningskonstruktør??
> :)

Nu har jeg ikke internetforbindelse i bilen, så nej.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-03-07 13:04

Stop og og læs wrote:
> [...]
>>

> Er man i tvivl nedsætter man farten således at man ikke behøver være
> nervøs for en sådan overtrædelse - så kan man også bedre koncentrere

Skal du så alligevel ikke aflevere dit kørekort som angivet af dig i den
mail jeg svarede på???

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-03-07 19:43

Thomas H. wrote:

> [...]
> lufthavnens område, hvor der er 40 km/t, men hvor man aldrig rigtig
> opdager skiltene hvis man kommer fra Amager landevej.

Grotesk?

En arbejdskollega kørte en tur til Trysil (Norge) sammen med sin søn. Han
fik ingen bøde. Det gjorde sønnen, der kørte bagefter i en anden bil.

Det blev til 4.200 kr. i bøde for en 16 km´s overskridelse i et 60 km/t
grænse.

Grotesk?!!

--
Per, Esbjerg

Fra : Stop og og læs

Dato : 26-03-07 21:13

> [...]
> fik ingen bøde. Det gjorde sønnen, der kørte bagefter i en anden bil.
>
> Det blev til 4.200 kr. i bøde for en 16 km´s overskridelse i et 60 km/t

Nej - det er bare lidt dyrere i Norge.

Knud