Hul i vejen - kommunen betale, ja?
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-03-07 23:42

Stort hul i asfalten, som jeg kører i. Kommunen nægter at betale, men
henviser til at frostskader sker (det var vist i november :)) - og de har
desuden lappet hullet.

Forsikringsselskabet - Tjenestemændendes :( - vender tilbage til mig og
fortæller at beklager, kommunen henviser til at der skal køres efter
forholdene - hvilket var et hul i vejen med skarpe asfaltkanter skjult af et
godt lag vand. Jeg agter ikke at lade hverken forsikringsselskab eller
kommunen løbe omkring hjørner med mig, så gode råd fra de af jer der har
been there done that modtages med kyshånd.

--
Per, Esbjerg

Fra : claus b. p.

Dato : 21-03-07 23:54

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> kommunen løbe omkring hjørner med mig, så gode råd fra de af jer der har
> been there done that modtages med kyshånd.

Du har forhåbentlig sikret dig billeder af stedet, eventuelt vidner, -
ellers bliver det svært at bevise det. Det er meget værd at kunne
dokumentere hvis hullet har været der i længere tid, for så burde det have
været afmærket. Er du medlem af FDM kan du få juridisk hjælp der, ellers kan
dit eget forsikringsselskab yde retshjælp, men der kan være en selvrisiko
på. Kommunen skal som i alle andre sager oplyse dig om klage- og
ankemuligheder.

/Claus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-03-07 06:06

claus b. p. wrote:

> [...]
> der, ellers kan dit eget forsikringsselskab yde retshjælp, men der
> kan være en selvrisiko på. Kommunen skal som i alle andre sager

Det er forsikringsselskabet der har været blandet ind i det -
Tjenestemændenes - det har jeg forladt til fordel for et selskab med noget
lavere priser. Måske tror de bare jeg betaler og så er det det - men jeg
kommer til at føre en sag imod kommunen på deres regning. Selvrisikoen er
nogenlunde den samme - så det ender med at blive et sæt dyre fælge for dem
(idet jeg regner med at en retsag er noget dyrere end et par fælge :).

Jeg har fine billeder, som jeg har sendt til forsikringsselskabet og jeg
forstår ikke at forsikringsselskabet anerkender sådan et svar fra kommunen.
Hvis jeg havde kørt 180 var jeg måske fløjet hen over det uden skader, men
maks 80 km/t var altså nok til at banke begge fælge i højre side ned i det.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 22-03-07 00:01

Jeg agter ikke at lade hverken forsikringsselskab eller
> kommunen løbe omkring hjørner med mig, så gode råd fra de af jer der har
> been there done that modtages med kyshånd.

Jeg tror desværre ikke at du har nogen særlig god sag. Kommunen har nogle
helt klare regler, som de selvfølgelig følger til punkt & prikke. Fx. er der
meget klare regler omkring hvor høj en kant på en "tippet" fortovsflise man
accepterer før det udløser erstatning fra kommunens side. (Mener at det er
30mm, og de er rent faktisk ude og måle op!)

Men held & lykke

/Jasper

Fra : Møller

Dato : 22-03-07 11:08

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> wrote in message
> [...]
> accepterer før det udløser erstatning fra kommunens side. (Mener at det er
> 30mm, og de er rent faktisk ude og måle op!)

Ok du mener at kommuner kan fastsætte deres egene regler:
Frostskader sker om vinteren: ingen erstatning ved huller.
Kloaker kan ikke klare vand når det regner: ingen erstatning ved
oversvømmelser i kældre
Det bliver glat når det det er islag, vi behøver ikke at salte.
Og sådan kan du fortsætte men lokal ansvarsfraskrivelse, den går bare ikke.

jeg tror ikke den holder i byretten, for så vil jeg til at bruge:
Det bliver glat når det sner, ergo skal jeg ikke rydde fortov når der er
vinter
m.m.m.

kan du se logikken, hvis kommuner blot kan sætte deres egne lokale regler,
så er der noget galt, den holder ikke i byretten som jeg skrev

Men går den så går den, jeg har haft skader på cykel og tøj som kommunen
dækkede, da jeg spurgte om det var dem, eller forbrugerstyrelsen jeg skulle
henvende mig til

Sko der blev erstattet da der var skarpe kanter på en automatisk skydedør
der ikke var vedligeholdt ordentlig,

Møller

Fra : Klaus G.

Dato : 22-03-07 19:30

> jeg tror ikke den holder i byretten, for så vil jeg til at bruge:
> Det bliver glat når det sner, ergo skal jeg ikke rydde fortov når der er
> vinter
Men holder det i retten at kommunen skal kunne kende forholdene på ALT
asfalteret vej i en hel kommune? Og netop om vinteren skal der ikke meget
frost til, plus et par tunge køretøjer, og så har man et stort hul i vejen.
Og hvis ingen melder det, ja så kan kommunen jo ikke lave det, eller
afspære.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Sæt i gang

Dato : 22-03-07 21:14

> [...]
> frost til, plus et par tunge køretøjer, og så har man et stort hul i
> vejen. Og hvis ingen melder det, ja så kan kommunen jo ikke lave det,

Netop derfor kan kommunen heller ikke gøres ansvarligt for noget som er
pludselig opstået. Har hullerne været der i ugevis og der sker noget kan der
muligvis gøres et ansvar gældende afhængig af om den skadevoldte har opført
sig i forhold til aktuelle forhold. F.eks. kører man ikke 150 mk/t på en
slidt vej - chancen for at møde et hul må vurderes til at værre større her
end på en nyanlagt landevej, hvor man ikke kan forvente huller.

Knud

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-03-07 22:48

Sæt i gang wrote:

> [...]
> kører man ikke 150 mk/t på en slidt vej - chancen for at møde et hul
> må vurderes til at værre større her end på en nyanlagt landevej, hvor

Du kender hastighedsbegrænsningerne i DK?

Det lyder nemlig ikke sådan!

--
Per, Esbjerg

Fra : Sæt i gang

Dato : 23-03-07 08:25

> Du kender hastighedsbegrænsningerne i DK?
>
> Det lyder nemlig ikke sådan!

Jeg kender både de formelle og de praktisk anvendte. Selv praktiserer jeg
mere end teoretiserer.

Knud

Fra : Martin Vollert

Dato : 22-03-07 01:13

Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]
> kommunen løbe omkring hjørner med mig, så gode råd fra de af jer der har
> been there done that modtages med kyshånd.

Jeg har lige fået erstattet en fælg og dæk samt sporing af Purhus
kommune det tog næsten et ½ år men jeg fik det.
Hvis du kigger tilbage i gruppe vil du se de indlæg jeg lavede om det..

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Claus Espeholt

Dato : 22-03-07 17:18

Jeg har haft med kommunens forsikringer at gøre og det var almindeligt at vi
dækkede skader af den slags. Kommunen var forsikret i Kommune Forsikring.
Jeg går ud fra at vedkommende kommune også har forsikring et eller andet
sted.

--

Med venlig hilsen / Mit freundlichem Gruß / Kind regards
Claus Espeholt

Fra : Sæt i gang

Dato : 22-03-07 07:27

> [...]
> kommunen løbe omkring hjørner med mig, så gode råd fra de af jer der har
> been there done that modtages med kyshånd.

Hvis hullet er 'pludselig' opstået kan du ikke gøre nogen ansvarlig - andre
end dig selv.
Har hullet været der i uge/månedsvis har du måske en chance at fastholde
manglende vedligehold.

Knud

Fra : DerGolf

Dato : 22-03-07 07:47

Hej Per!
For over 20 år siden, fik jeg erstattet et dæk og en fælg. Der var et
ordentlig hul på Gl. Vardevej i Varde. Ringede til Kommunen og de betalte
efter de selv kørte hen og tjekkede hullet i vejen.
mvh MIC

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-03-07 09:15

On 21 Mar., 23:42, "Per Henneberg Kristensen" <phk_fje...@esenet.dk>
wrote:
> [...]
> kommunen løbe omkring hjørner med mig, så gode råd fra de af jer der har
> been there done that modtages med kyshånd.

Klag til ankenævnet for forsikring. Det koster kun ca. 100,-. Tager
godt nok op til et år, men det er jo billigt.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-03-07 22:53

Christian B. Andresen wrote:

> Klag til ankenævnet for forsikring. Det koster kun ca. 100,-. Tager
> godt nok op til et år, men det er jo billigt.

Dén vil jeg lige huske - jeg har haft ringet til forsikringen i dag og
snakket med en anden person end den der havde sat sin underskrift på det
brev jeg modtog. Hun studerede de billeder de allerede havde og mente at jeg
da havde en god sag, så hun ville lige skrive til kommunen igen.

Jeg har lige set en udsendelse i TV (Basta?), at kommunerne er meget dårlige
til at betale regninger. De overskrider konsekvent betalingsfrister og vil
ikke betale strafrenter. Som en anden skrev i denne tråd - de skal have
ryggen imod muren før de slipper slanterne.

Kommunerne gav som undskyldning for at de ikke betalte til tiden at de lige
skulle checke op på om de nu også havde fået de ydelser de betalte for (hvis
de ikke fik dem, så skulle pensionister m.fl. nu nok kime den ned inden
betalingsfristen.

Jeg har modtaget en regning på selvrisikoen i dag - men jeg har endnu ikke
fået klarmelding på fælgene fra værkstedet ... de har da ellers både min
mail og mit tlf-nummer.

--
Per, Esbjerg