Dæk og omdrejningsretning ?
Fra :    ab©

Dato : 19-03-07 13:47

Har tiltusket mig nogle næsten nye dæk, der ikke har nogen afmærkning - mon
der findes et fif til at se, hvilken vej dækkene hidtil har kørt rundt ?

ab©

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-03-07 18:41

ab© wrote:
> Har tiltusket mig nogle næsten nye dæk, der ikke har nogen afmærkning
> - mon der findes et fif til at se, hvilken vej dækkene hidtil har
> kørt rundt ?

Det er ikke sikkert, at der er nogen retning...

Fra : Kasper Christensen

Dato : 19-03-07 21:50

Morten Fruergaard skrev:

> Det er ikke sikkert, at der er nogen retning...

Nej, men som jeg læser det, så har de kørt på en bil.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-03-07 06:09

Kasper Christensen wrote:

> Nej, men som jeg læser det, så har de kørt på en bil.

Ok. Så kan man vel næsten kun se efter, hvordan de er slidt, men det er
svært.

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 20-03-07 13:40

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mon der findes et fif til at se, hvilken vej dækkene hidtil har kørt rundt

Jeg plejer at kunne mærke det, hvis du kører en flad hand langs mønstret,
kan man mærke den ene vej er mere "rejst"...

/Carsten

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 20-03-07 14:57

"Carsten Hjorth" <carstenfjernhjorth@yahoo.dk> writes:

> " ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg plejer at kunne mærke det, hvis du kører en flad hand langs mønstret,
> kan man mærke den ene vej er mere "rejst"...

Ja, det logiske må være at mønsterets kanter slides runde på den side
der vender fremad i omløbsretningen. Og hvis der er en overordnet "V"
facon på mønsteret skal spidsen efter al retfærdighed pege i
omløbsretningen.

Du ku' evt. også fortælle os hvilket dæk det drejer sig om og håbe at
nogen herinde kender til det...

Fra :    ab©

Dato : 21-03-07 13:54

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der vender fremad i omløbsretningen. Og hvis der er en overordnet "V"
> facon på mønsteret skal spidsen efter al retfærdighed pege i

Takker for svarene - det var lige ovennævnte jeg var ude efter. Omvendt er
det muligt, at de har kørt så kort tid, at der ikke er noget at mærke - men
så kan det nok også være underordnet, om der skiftes retning.

> Du ku' evt. også fortælle os hvilket dæk det drejer sig om og håbe at
> nogen herinde kender til det...

Det vil jeg gerne - jeg har aldrig hørt navnet før:

Pilot / Primacy

ab©

Fra : Brian

Dato : 21-03-07 18:29

ab© wrote:

> Det vil jeg gerne - jeg har aldrig hørt navnet før:
>
> Pilot / Primacy

Det er Michelin - magen til dette ?
http://www.dania-import.dk/tyres/1265-MICHELIN-PILOT-PRIMACY.GIF

/Brian

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 22-03-07 00:42

"Brian" <nej@tak.du> writes:

> Det er Michelin - magen til dette ?
> http://www.dania-import.dk/tyres/1265-MICHELIN-PILOT-PRIMACY.GIF

Der ville jeg da ikke være i tvivl om retningen. Det er værre med
indad/udad. Ydersiden er den med de mest tværstillede riller ser det
ud til på nogen af de andre billeder.

Fra :    ab©

Dato : 22-03-07 00:57

> Der ville jeg da ikke være i tvivl om retningen.

Rart for dig at vide - men hvad med mig ?

> Det er værre med indad/udad......

Her letter det jo unægteligt en del, at dækkene er monteret på fælge

ab©

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 22-03-07 02:11

"   ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> writes:

> "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Rart for dig at vide - men hvad med mig ?

Nu skulle det lige passe at jeg tog fejl, men jeg vil mene at dækket
på Brian's billede er beregnet til at trille _væk_ fra beskueren.

Fra :    ab©

Dato : 22-03-07 10:42

> Nu skulle det lige passe at jeg tog fejl, men jeg vil mene at dækket
> på Brian's billede er beregnet til at trille _væk_ fra beskueren.

Alle tiders - tak for svarene - jeg prøver.

ab©

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 22-03-07 13:36

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Nu skulle det lige passe at jeg tog fejl, men jeg vil mene at dækket
> på Brian's billede er beregnet til at trille _væk_ fra beskueren.

De dæk er vist kun mærket med hvad side der skal udad.
Dvs. at i halvdelen af tilfældene vil du komme til at tage fejl.
Medmindre Michelin laver spec. højredæk og spec. venstredæk

Hvis montøren har monteret dækkene korrekt.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra :    ab©

Dato : 22-03-07 23:13

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Medmindre Michelin laver spec. højredæk og spec. venstredæk

Michelin må jo lave to forskellige slags, da alle 4 dæk ikke er ens - det er
asymetriske dæk vel aldrig ?

ab©

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 23-03-07 08:05

"   ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> writes:

> "Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Michelin må jo lave to forskellige slags, da alle 4 dæk ikke er ens - det er
> asymetriske dæk vel aldrig ?

Det kan de nu godt være, men så skal de være forlæns/baglæns
symmetriske hvis de ikke er højre/venste symmetriske. Dine er
tydeligvis hverken eller.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-03-07 15:17

Carsten Hjorth wrote:
> " ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg plejer at kunne mærke det, hvis du kører en flad hand langs
> mønstret, kan man mærke den ene vej er mere "rejst"...

Virker bedst ved VW-biler :)

--
Per, Esbjerg