Kasseret til syn - CO2 1,5
Fra : Sven

Dato : 17-03-07 03:03

Hej.
Pontiac Fiero 2,8 V6 med en konstant CO2 værdi på 1,5 i tomgang.
Jeg ved ikke rigtig hvad fejl jeg leder efter. Synsmanden var såmæn meget
flink, men han ville ikke give mig tid til næste periodesyn mht at få det
lavet, så jeg skal finde på noget inden for 4 uger. Han fortalte, at det
næsten helt sikkert ikke er katalysatoren det er galt med, da CO2'en så ikke
ville ligge stabilt på 1,5, men svinge fra ca 0,6 til 1,3 hele tiden.
Lambdasonde?
Tændingstidspunkt?
Tændrør?
Strømfordelerdæksel?

Sven

Fra : Sibber

Dato : 17-03-07 06:09

> [...]
> ville ligge stabilt på 1,5, men svinge fra ca 0,6 til 1,3 hele tiden.

Havde samme problem for ikke så længe siden. Fik skiftet den 2 år gamle
olie, oliefilter samt luftfilter, problem solved. Så hvis du ikke har
fået gjort det, er der stor sandsynlighed for at det er det.

Fra : Sven

Dato : 17-03-07 16:35

> Havde samme problem for ikke så længe siden. Fik skiftet den 2 år gamle
> olie, oliefilter samt luftfilter, problem solved. Så hvis du ikke har fået
> gjort det, er der stor sandsynlighed for at det er det.

Har næsten nyt KN-filter, men tændrør + olie er knap 3 år gamle (har dog kun
kørt ca 9000 km)

Sven

Fra : DerGolf

Dato : 17-03-07 06:51

Husk sørge for udstødning er tæt hele vejen. Falsk luft giver forkerte
værdier på synsmanden målegrej.
mvh Mic

Fra : Kent Nielsen

Dato : 17-03-07 09:31

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Pontiac Fiero 2,8 V6 med en konstant CO2 værdi på 1,5 i tomgang.

Du tænker nok på CO værdi?
Tomgang eller forhøjet tomgang ?
Hvad var lamda tallet
Hviken årgang er bilen?

> Jeg ved ikke rigtig hvad fejl jeg leder efter. Synsmanden var såmæn meget
> flink, men han ville ikke give mig tid til næste periodesyn mht at få det
> lavet, så jeg skal finde på noget inden for 4 uger.

Han må ikke give den betinget godkendt, med sådan en fejl.

> Han fortalte, at det næsten helt sikkert ikke er katalysatoren det er galt
> med, da CO2'en så ikke ville ligge stabilt på 1,5, men svinge fra ca 0,6
> til 1,3 hele tiden.

Det er noget sludder.
Hvids lamda tallet er ok dvs. mellem 0.970 - 1.030 og katalysatoren er
driftvarm, så er det overvejende sandsynligt at det er katten der ikke
virker som den skal.

> Lambdasonde?

Måske, kan det være

> Tændingstidspunkt?
> Tændrør?
> Strømfordelerdæksel?

Jeg tror det ikke...

Kent Nielsen

Fra : Sven

Dato : 17-03-07 16:32

> Du tænker nok på CO værdi?
Synsmanden kaldte det for CO2, men derfor kan det jo godt være C0

> Hvad var lamda tallet
Det ved jeg ikke.

> Tomgang eller forhøjet tomgang ?
Alm. tomgang.

> Hviken årgang er bilen?
Årg ¨87, reg. første gang i ¨89 i DK som "miljøvenlig", derfor nedsat
reg.afgift dengang.

> Hvids lamda tallet er ok dvs. mellem 0.970 - 1.030 og katalysatoren er
> driftvarm, så er det overvejende sandsynligt at det er katten der ikke
> virker som den skal.

Kender som nævnt ikke lambda-tallet.

Det er mig umuligt at få fat i en original katalysator til denne bil. Kan
man bruge en anden, eller er bilen til skrotpladsen? Udover dette CO (2) tal
fejler den intet.

> Måske, kan det være
Håber jeg så på

Sven

Fra : Kent Nielsen

Dato : 17-03-07 18:41

> [...]
> Det ved jeg ikke.

> Alm. tomgang.

> Årg ¨87, reg. første gang i ¨89 i DK som "miljøvenlig", derfor nedsat

Bemærk lige følgende:

AFSNIT 7 i Vejledning om syn af køretøjer

7.06 Motor, støj, luftforurening
Side 26 Luftforurening
Amerikanske biler (typisk fra sidst i 80'erne) kan være forsynet med en
reducerende
katalysator og en oxiderende katalysator med lufttilskudssystem i en
sammenbygget enhed. Bilerne er desuden forsynet med en lambdasonde. Dette
system er ikke en trevejs katalysator og skal alene afprøves ved tomgang.

Det kan jo være sådan en fætter du har fået fat på.
Hvor har du fået synet bilen ?

Kent Nielsen

Fra : Sven

Dato : 18-03-07 15:52

> [...]
> system er ikke en trevejs katalysator og skal alene afprøves ved tomgang.
>
> Det kan jo være sådan en fætter du har fået fat på.

Applus bilsyn i Næstved. Står der evt noget om grænseværdier for CO,
lambdatal eller andet? Det kan jo være synsmanden ikke var klar over dette,
og hvis jeg kan lokke et link ud af dig , så vil jeg da printe det ud, og
køre ud og spørge ham ad. Bilen er jo synet flere gange tidligere uden noget
forureningsproblem. Den blev godt nok også kun testet ved tomgang, og den
gav som skrevet værdien 1,5 i CO(2) målingen. Målingen er ens i begge sider
(den er født med dobbelt udstødning i begge sider, dvs 4 afgangsrør, eller
egentligt kun 2, som så bliver delt yderligere).

Sven

Fra : Kent Nielsen

Dato : 18-03-07 16:33

> [...]
> er ens i begge sider (den er født med dobbelt udstødning i begge sider,
> dvs 4 afgangsrør, eller egentligt kun 2, som så bliver delt yderligere).

Krav til "ikke miljøvenlige" biler i den årgang er max 3.5% CO i tomgang
svjh
Min tanke var bare, at hvis den fejlagtigt har fået "miljøvenlig" ved
importen på grund af en "amerikansk" kat, så er det da rigtigt træls at
skulle slås med at få den til at overholde krav 3 vejs reg. kat. (Man tester
så heller ikke kun i tomgang ved en "miljøvenlig" benzinbil, så det lyder
også lidt spooky)

Jeg skal gerne se om jeg kan hjælpe dig, jeg kigger lige på arbejdet i
morgen om jeg kan finde noget.

Kent Nielsen

Fra : Sven

Dato : 18-03-07 22:43

> [...]
> lyder også lidt spooky)
>
> Jeg skal gerne se om jeg kan hjælpe dig, jeg kigger lige på arbejdet i

Den er certificeret som "miljøvenlig" i papirene, så jeg i synshallen. Jeg
vil blive endog meget glad for lidt data. Har du så evt. en henvisning, et
link, en bog eller andet jeg kan vise synsmanden til, da han bestemt ikke
kendte ret meget til USAer biler!

Sven

Fra : Kent Nielsen

Dato : 19-03-07 20:17

> [...]
> link, en bog eller andet jeg kan vise synsmanden til, da han bestemt ikke

Hej Sven,
Det er lidt noget øv.
Jeg kunne ikke finde noget data på bilen, tolerance har ikke noget på den.

Det du kan gøre:
Få noget dokumentation om hvad det er for et system der sidder i bilen.
(Søg på nettet / kontakt GM, de må kunne hjælpe)
Hvis det er et system der ikke anerkendes som miljøvenligt i DK, er det en
fejl at den i første omgang har fået dette påført.
(Jf mit tidligere indlæg)

Hvis det ER et "miljøvenligt" system, kan du måske udlæse fejl fra
motorstyringen: http://www.fiero.nl/cgi-bin/main.cgi?ECMCodes og ad den vej
finde ud af hvad den fejler.
Hvis Lamdaværdien er (for) lav, vil det give en fed blanding med høj CO
værdi, så med en for lav lamda værdi, kan du godt have en for høj CO værdi,
selv med en fungerende kat.
Du skal altså have målt på bilen igen for at finde ud af hvad lamdaværdien
er.

Kent Nielsen

Fra : Kent Nielsen

Dato : 19-03-07 20:41

"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke> skrev i en meddelelse

> [...]
> værdi, selv med en fungerende kat.
> Du skal altså have målt på bilen igen for at finde ud af hvad lamdaværdien

Du kan måske bruge flg.:
http://www.fiero.nl/forum/Forum2/HTML/081020.html
http://www.fiero.nl/forum/Forum2/HTML/080761.html

PS Ved du hvad HC værdien var?
Kent Nielsen

Fra : Sven

Dato : 20-03-07 21:52

> Du kan måske bruge flg.:
> [...]

Nej, jeg kender kun CO tallet. Synsmanden snakkede ikke om andre tal.

Sven

Fra : Sven

Dato : 20-03-07 22:05

> Få noget dokumentation om hvad det er for et system der sidder i bilen.
> (Søg på nettet / kontakt GM, de må kunne hjælpe)

GM vil ikke hjælpe (Opel i Næstved), hverken med data eller bestilling af
reservedele

> Hvis det ER et "miljøvenligt" system, kan du måske udlæse fejl fra
> motorstyringen: http://www.fiero.nl/cgi-bin/main.cgi?ECMCodes og ad den
> vej finde ud af hvad den fejler.

Den viser ingen fejl. Jeg har beskrivelsen om dette fra Haynes bogen, hvor
div. fejlkoder også er beskrevet, men alt er åbenbart inden for
tolerancerne, da den ikke sæter en fejlkode.

> [...]
> værdi, selv med en fungerende kat.
> Du skal altså have målt på bilen igen for at finde ud af hvad lamdaværdien

OK, det må så blive næste skridt.

En ting jeg har fundet ud af er, at EGR ventilen slet ikke er forbundet med
indsugningsmanifolden som den burde være (den leddelte stålslange er rustet
over, og hullet i indsugningsmanifolden er "muret" til), men det har den så
heller ikke været de 2 andre gange, hvor jeg har været til syn med bilen, og
der har der ikke været problemer med forurening. I.flg. Haynes
værkstedshåndbog over Fiero'en, bruges EGR ventilen slet ikke i tomgang, som
jo er den eneste måde synshallen måler. Det er noget der er lavet inden jeg
købte bilen, men den måler stadig om EGR ventilen virker, da den sætter
fejl, hvis jeg blokerer vacuumslangen til EGR'en.

Forresten, 1000 tak for linket til den fiero-side. Den kendte jeg ikke i
forvejen .
Og 1 zillion tak for din hjælp indtil videre .

Sven

Fra : Kent Nielsen

Dato : 22-03-07 17:39

> GM vil ikke hjælpe (Opel i Næstved), hverken med data eller bestilling af
> reservedele

Øv, surt

> OK, det må så blive næste skridt.

Ja, det er væsentligt, det lyder forøvrigt mystisk hvis den kun er målt i
tomgang ved syn, en "miljøvenlig" benzinbil skal måles ved forhøjet tomgang
også.
(Kravene den skal overholde er: CO i tomgang = maks. 0,5%, forhøjet tomgang=
maks. 0,3% og lamda mellem 0.970 - 1.030 med mindre den har dispensation)

> [...]
> lavet inden jeg købte bilen, men den måler stadig om EGR ventilen virker,
> da den sætter fejl, hvis jeg blokerer vacuumslangen til EGR'en.

Jeg ville prøve at reetablere rørforbildelsen som det første.

Du kunne jo være lidt halvfræk og køre til et omsyn med bilen, det koster jo
ikke mere end 250 maks. få dig en snak med testassistenten omkring
problematikken og få noteret måleværdierne op.
Et eksempel i Næstved:
<http://www.degulesider.dk/vbw/firma/kort.do?&twoFieldName=fdm&&twoFieldAddr=n%E6stved&&backParameters=Image52.y%3D0%26twoFieldAddr%3Dn%25E6stved%26Image52.x%3D0%26twoFieldName%3Dfdm%26&backPath=%2Fvbw%2Fsuper%2Fresultat.do&&compInfCustID=05398037&compInfAdID=05398037@0027361242&compInfCatID=00208433>

> Forresten, 1000 tak for linket til den fiero-side. Den kendte jeg ikke i
> forvejen .
> Og 1 zillion tak for din hjælp indtil videre .

Det var så lidt
For en god ordens skyld skal jeg nævne at jeg er ansat i den forening jeg
linker til, så det var lige et sted jeg kendte på de kanter

Kent Nielsen

Fra : Sven

Dato : 22-03-07 22:21

Der er nu monteret ny lambda på bilen, men det har ikke hjulpet spor.
CO-værdien er sadig den samme.

> Ja, det er væsentligt, det lyder forøvrigt mystisk hvis den kun er målt i
> tomgang ved syn, en "miljøvenlig" benzinbil skal måles ved forhøjet
> tomgang også.

Og hvad er "forhøjet tomgang" så? 1500 omdr?

> For en god ordens skyld skal jeg nævne at jeg er ansat i den forening jeg
> linker til, så det var lige et sted jeg kendte på de kanter

hehe, jeg er ellers blevet stærkt frarådet at køre til FDM med denne bil, da
den jo ikke er typegodkendt

Sven

Fra : Kent Nielsen

Dato : 23-03-07 17:18

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
> Der er nu monteret ny lambda på bilen, men det har ikke hjulpet spor.
> CO-værdien er sadig den samme.

Ok, fik du lamdaværdien?

> Og hvad er "forhøjet tomgang" så? 1500 omdr?

Den er ~ 2000-2500 omdr./min

> hehe, jeg er ellers blevet stærkt frarådet at køre til FDM med denne bil,
> da den jo ikke er typegodkendt

Hvilken betydning skulle det have? Altså om den er type godkendt?

Du er velkommen til at ringe hvis du vil have uddybet tingene omkring
hvorledes der måles og hvilke værdier der tillades, du kender mit navn, og
nummeret var i mit tidligere link

Kent Nielsen

Fra : Sven

Dato : 23-03-07 23:52

> Ok, fik du lamdaværdien?

1.05

> Den er ~ 2000-2500 omdr./min

Gælder det uanset motorstørrelse? Der er jo pokker til forskel på en Ford
fiesta 1,0 og en 5,7 Camaro (som jeg desværre ikke har mere) ved 2500 omdr.

> Hvilken betydning skulle det have? Altså om den er type godkendt?

Her i Næstved er FDM temmelig kendt for at gå lidt for grundig til biler der
ikke er "mainstream", f.eks. amerikanere.

Jeg har nu overgivet bilen til en lokal mekaniker som mener, at han godt kan
lave den. Det vil jeg håbe, for ellers står jeg jo med en værdiløs bil, af
en fuldstændig ubetydelig grund. Den kører ikke ret mange km pr år, hvilket
synsmanden også pointerede, men da den kun er til legetøj, er det jo ikke så
tit den er ude at rulle

> Du er velkommen til at ringe hvis du vil have uddybet tingene omkring
> hvorledes der måles og hvilke værdier der tillades, du kender mit navn, og
> nummeret var i mit tidligere link

Mange tak. Det kan være jeg gør det, hvis mekkeren må give op. Jeg har nu 3
uger tilbage til den skal være omsynet, og der er der som bekendt en Påske
imellem. Hvad sker der egenligt, hvis jeg ikke når at få fundet ud af noget
inden for de 4 uger?

Sven

Fra : Kent Nielsen

Dato : 24-03-07 08:13

> 1.05

Ok, i tomgang formoder jeg, det er fint nok.
Hvis den ellers falder 0.02 i forhøjet tomgang er blandingen i orden.
Hvis blandingen er i orden og katten er driftvarm, så er vi ved at være
henne ved at det er katten der er i udu.
(Det er meget sandsynligt)

> Gælder det uanset motorstørrelse? Der er jo pokker til forskel på en Ford
> fiesta 1,0 og en 5,7 Camaro (som jeg desværre ikke har mere) ved 2500
> omdr.

Ja, det har du ret i, man burde faktisk bruge stempelhasigheden i stedet,
men den er jo ikke så målbar.

> Her i Næstved er FDM temmelig kendt for at gå lidt for grundig til biler
> der ikke er "mainstream", f.eks. amerikanere.

Hmm, det er jeg da ked af at høre (Når vi taler syn?)
Mht. syn, så er det jo lovens mindstekrav der skal overholdes, hverken mere
eller mindre, det er der nogle helt klare regler udstukket for.
Dem finder du her: http://www.fstyr.dk/sw22949.asp
Det en synsvejledning fra Færdselsstyrrelsen som er baseret på
Detailforskrifter for køretøjer.

> [...]
> bil, af en fuldstændig ubetydelig grund. Den kører ikke ret mange km pr
> år, hvilket synsmanden også pointerede, men da den kun er til legetøj, er

Ja det er desværre ikke antal km der bestemmer det, men jeg kan godt følge
din tankegang.

> [...]
> 3 uger tilbage til den skal være omsynet, og der er der som bekendt en
> Påske imellem. Hvad sker der egenligt, hvis jeg ikke når at få fundet ud

Der sker det at det oprindelige syn bliver ugyldigt, dvs. du kan ikke få
bilen godkendt på et omsyn, men skal have lavet endnu et fuldt syn.
Hvis du på et tidspunkt overskrider fristen på indkaldsen fra fstyr, vil der
gå et stykke tid, så får du en erindringsskrivelse og bliver bilen ikke
godkendt inden for den frist, sender fstyr den videre til motorkontoret til
pladeindragelse.

Kent Nielsen

Fra : Sven

Dato : 25-03-07 00:35

> [...]
> Dem finder du her: http://www.fstyr.dk/sw22949.asp
> Det en synsvejledning fra Færdselsstyrrelsen som er baseret på

Ja, det er rigtigt, men reglerne bliver bestemt ikke fortolket ens på de
forskellige synssteder. Jeg ved ikke om det er FDM generelt, eller kun FDM i
Næstved der er mere strikse, men ikke desto mindre er her flere mekkere der
undgår FDM, når de skal syne kunders biler. Et (gammelt) eksempel på en
forholdsvis simpel regel, der fortolkes forskelligt:
Da jeg var 19 år ejede jeg en Ford Falcon Futura 4,7 V8 fra 1968, og ung som
jeg var, ville jeg have sidepipes-udstødninger på bilen (de var moderne
dengang først i 80`erne). En fra amerikanerklubben havde købt sådan et sæt,
og var kørt en tur til København. Derinde fik han klippet pladerne af sin
bil pga disse udstødninger, og solgte dem derfor billigt til mig. Jeg
ringede så til Statens Bilinspektion (som det jo hed) i Næstved, og spurgte
om det virkelig kunne være rigtigt, at man ikke måtte køre med disse
udstødninger. Svaret var, at færdselsloven ikke fortolkes ens i hele
Danmark! Der stod (står??) i færdselsloven, at man ikke måtte udsende
udstødningsgas i højre side af bilen. I Vest- og sydsjælland blev det så
til, at udstødningen GERNE måtte være der, blot åbningen pejede nedad, så
den varme udstødning blev ledt ned mod jorden. I København og Nordsjælland
derimod, måtte der slet ikke forefindes en udstødning i højre side af bilen,
uanset hvilken vej åbningen pejede. Det var det svar jeg fik af den
synssagkyndige, så enden på det blev, at jeg monterede mine sidepipes i
begge sider, og undlod at køre til København. Udstødningerne var en model,
hvor åbningerne pegede nedad både i venstre og højre side, og vi var
lykkeligvis forskånet for periodesyn, så jeg kørte glad rundt i denne bil
hele min læretid.

> Ok, i tomgang formoder jeg, det er fint nok.
Ja, ca 950 omdr

Du skrev tidligere:
> [...]
> system er ikke en trevejs katalysator og skal alene afprøves ved tomgang.

Er CO tallet (0,5) det samme for denne type katalysatorer?

> [...]
> der gå et stykke tid, så får du en erindringsskrivelse og bliver bilen
> ikke godkendt inden for den frist, sender fstyr den videre til

Kort sagt, hvis en værdi på 0,5 ikke kan nås mere, og mekkeren ikke kan
finde ud af det, så er bilen til at skrotte, på trods af nye dele?

Sven

Fra : Kent Nielsen

Dato : 25-03-07 10:48

> Er CO tallet (0,5) det samme for denne type katalysatorer?

Nej, CO 3,5% tomgang men så er den heller ikke "miljøvelig" efter danske
regler.
(Hvis den har en reducerende / oxiderende kat)

> Kort sagt, hvis en værdi på 0,5 ikke kan nås mere, og mekkeren ikke kan
> finde ud af det, så er bilen til at skrotte, på trods af nye dele?

Hvis du har en lamda ~1,000 så er der næsten kun katten det kan ligge i, det
er ren kemi

Kent Nielsen

Fra : Sven

Dato : 26-03-07 16:12

> [...]
> (Hvis den har en reducerende / oxiderende kat)

> Hvis du har en lamda ~1,000 så er der næsten kun katten det kan ligge i,

I.flg. mekkeren vil han i morgen tage kontakt til Sydsjællands synsmyndighed
(hvem det så end er), da alt på bilen nu er gennemgået og testet, fejl er
udlæst (der var ingen), og han vil gerne se det dokument der har sat bilen
til "miljøvenlig". Dengang var det ikke ualmindeligt, at hvis en bil havde
kat og lambdasonde, så var den "miljøvenlig", og da bilen er reg. første
gang før 6 måned i 1990, skal den godkendes efter de daværende regler,
hvilket vil sige, at staten måske hænger på rabatten, som dengang var 3500,-
kr. Hvis staten har givet rabatten uden bilen rent faktisk kan leve op til
"miljøvenlig", så er det staten selv der skal tilbagebetale beløbet til
staten. Forvirret? Det er jeg, men det er ikke første gang denne mekker står
i denne situation. Hele problemet ligger i, hvilken TYPE katalysator (som du
jo også har været inde på), der sad på bilen i '89, da den blev reg. første
gang. Så jeg venter lettere forvirret på svar i løbet af et par dage

Sven

Fra : Kent Nielsen

Dato : 26-03-07 17:37

> [...]
> synsmyndighed (hvem det så end er), da alt på bilen nu er gennemgået og
> testet, fejl er udlæst (der var ingen), og han vil gerne se det dokument

Der er kun en myndighed, det er Færdselsstyrrelsen.
Det dokument du omtaler, er en MO2A blanket som en synsmand har udfyldt som,
hvis du er heldig ligger den på microfilm hos CRM ved rigspolitiet.
Men den kan du ikke rigtig bruge til noget fordi der står jo bare den ER
miljøvenlig.

Hvordan ved din mekker om katten virker?
Som sagt, hvis du rammer lamda ~1.000 så er det ren kemi, hvis katten er ok,
så skal CO værdien blive god.

> Dengang var det ikke ualmindeligt, at hvis en bil havde kat og
> lambdasonde, så var den "miljøvenlig", og da bilen er reg. første gang før
> 6 måned i 1990, skal den godkendes efter de daværende regler.

Nej der er ikke helt korrekt, der var (Er) mulighed at få rabat på ældre
biler hvis de overholdt miljøreglerne om reguleret kat, selvom der ikke var
årgangsmæssigt krav til det, har man sagt jatak til det, fanger bordet. I
1989 kom der krav til reg. 3 vejs kat for biler biler over 2 liter
slagvolumen. Derfra var det ikke frivilligt længere.

> [...]
> den blev reg. første gang. Så jeg venter lettere forvirret på svar i løbet

Hmm, jeg er bange for du har bevisbyrden, men jeg glæder mig til at høre
nærmere

Kent Nielsen

Fra : Sven

Dato : 27-03-07 16:58

> Hmm, jeg er bange for du har bevisbyrden, men jeg glæder mig til at høre
> nærmere

Så er bilen synet. Med en CO på 1,4. Det er en "ikke-regulerende"
katalysator der sidder på bilen, derfor hedder grænsen 3 (tror jeg han
sagde). Faktisk burde jeg finde frem til ham der har godkendt den som
"miljøvenlig" i første omgang, for det krav på 0,5 har den aldrig kunnet
opfylde. Der findes hverken original katalysator eller motorstyring der kan
få den ned på de "moderne" værdi'er. Denne synsmand var ansat i Kbn sidst i
90'erne, da der blev importeret mange USA-biler, og i.flg. ham er min bil
IKKE kommet direkte fra USA, men fra et andet EU-land, deraf de manglende
dato'er på reg.attesten. Det er den synsafdeling der har godkendt den som
"miljøvenlig" ved import til DK der har lavet en fejl dengang, men jeg aner
ikke hvordan jeg skal få rettet denne fejl.
Så nu står jeg med en større mekker regning, som jeg selvf. må betale, men
der er intet lavet ved bilen (udover ny lambdasonde), og jeg risikerer at
havne i samme situation ved næste periodesyn. Hvordan kommer jeg ud af
dette?

Sven

Fra : Kent Nielsen

Dato : 27-03-07 17:50

> [...]
> der er intet lavet ved bilen (udover ny lambdasonde), og jeg risikerer at
> havne i samme situation ved næste periodesyn. Hvordan kommer jeg ud af

Er den godkendt i en synsvirksomhed? (Ikke omsynsvirksomhed)
Så skulle de have udfyldt en MO2A blanket, hvor rubrik 35 svjh (Miljøvenlig)
er fjernet, som du så skal til til motorkontoret med.
Så bliver de nye oplysninger gemt på bilen.
En omsynsvirksomhed kan ikke godkende en "miljøvenlig" bil med den værdi du
fortæller i ovenstående. (De kan ikke forholde sig til om den fejlagtigt er
rubriceret som miljøvenlig)

Mellemværendet til Skat mht. at få tilbagebetalt rabat for miljøvenlig er
dit eget ansvar, det ligger nok omkring ~kr.1000.-

Mvh
Kent Nielsen

Fra : Sven

Dato : 28-03-07 14:16

> Er den godkendt i en synsvirksomhed? (Ikke omsynsvirksomhed)

Ja. Bilsyn Sydsjælland Holsted Park.

> Så skulle de have udfyldt en MO2A blanket, hvor rubrik 35 svjh
> (Miljøvenlig) er fjernet, som du så skal til til motorkontoret med.
> Så bliver de nye oplysninger gemt på bilen.

Det lyder nemt. Kan det gøres nu? Det var mekkeren der kørte den til syn, og
han mente, at det ville være et hestearbejde at få papirgangen igennem.

> Mellemværendet til Skat mht. at få tilbagebetalt rabat for miljøvenlig er
> dit eget ansvar, det ligger nok omkring ~kr.1000.-

Ok, det vil jeg godt give, for ikke at stå i samme situation igen. Men som
skrevet, hvordan gør jeg det nu?

Sven

Fra : Kent Nielsen

Dato : 28-03-07 19:02

> Ja. Bilsyn Sydsjælland Holsted Park.

> Det lyder nemt. Kan det gøres nu? Det var mekkeren der kørte den til syn,
> og han mente, at det ville være et hestearbejde at få papirgangen igennem.

Prøv at køre forbi synsvirksomheden og snak med dem.
(Det grænser til at være en fejl de har godkendt den med CO% på 1,4 i
tomgang uden at ændre rubrik 35 på en anmeldelsesblanket)

Det er sådan en fætter du skal have med:
http://www.fstyr.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/Dok/Blanketter/Omsyn-syn/MO2A.pdf
(Ovenstående kan du ikke bruge,den skal være i rigtig papirform med
gennemslag osv. den du har med, fåes på motorkontoret)

> Ok, det vil jeg godt give, for ikke at stå i samme situation igen. Men som
> skrevet, hvordan gør jeg det nu?

Der kan jeg desværre ikke svare dig, der bliver du nødt til at snakke med
SKAT.

Så det bliver det nok sommer alligevel

Kent Nielsen

Fra : Sven

Dato : 24-03-07 01:31

> Du er velkommen til at ringe hvis du vil have uddybet tingene omkring
> hvorledes der måles og hvilke værdier der tillades, du kender mit navn, og
> nummeret var i mit tidligere link

Arbejder du på selve stedet, dit link peger på? Hvis mekkeren opgiver, vil
du så evt være i stand til at hjælpe med, hvad der kan gøres? Kan jeg komme
forbi på adressen i linket (bor lige i nærheden), eller er det bedst jeg
ringer? Jeg er RIGTIG MEGET modtagelig for råd og vejledning.

Sven
tidl. medlem af FDM.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 24-03-07 08:17

> [...]
> komme forbi på adressen i linket (bor lige i nærheden), eller er det bedst
> jeg ringer? Jeg er RIGTIG MEGET modtagelig for råd og vejledning.

Jeg arbejder i den anden ende af landet
(Så det er nok nemmest at slå på tråden.)

Kent Nielsen

Fra : Sven

Dato : 25-03-07 00:36

> Jeg arbejder i den anden ende af landet
> (Så det er nok nemmest at slå på tråden.)

Ja, det er jo nærmest en nødvendighed Jeg må jo ikke køre i bilen, når
den ikke er godkendt

Sven

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-03-07 00:59

> Ja, det er jo nærmest en nødvendighed Jeg må jo ikke køre i bilen, når
> den ikke er godkendt

Hvad står der på seddlen?
Står der ikke noget om at du må køre til reparatør?

Ok, den er 'lidt' bisset

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Sven

Dato : 26-03-07 16:06

> Hvad står der på seddlen?
> Står der ikke noget om at du må køre til reparatør?
>
> Ok, den er 'lidt' bisset

hehe, den går måske nok, men mon ikke den er lige på kanten?

Sven

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 17-03-07 16:44

Sven wrote:
> [...]
> ville ligge stabilt på 1,5, men svinge fra ca 0,6 til 1,3 hele tiden.

Hvis den står uroligt i tomgang også, så kig grundigt på alt der har med
tændingen at gøre. Det kan nemt betyder en del når der måles forurening.

Du skrev andetsteds at olien er 3 år gammel... få da det skiftet, udover
at km slider på olien så mister det også effekt med alderen. Som minimum
mener jeg at olie på alm. biler skal skiftes hvert år. Husk også at
skifte benzinfilter.

En rensekur af motoren kan givetvis også hjælpe en del, der findes
diverse remedier til at blande i benzinen, og så ellers få den stakkels
motor blæst igennem... 9000km på 3 år er næsten dømt til at give
aflejringer og andet snask.

Thomas

Fra : Sven

Dato : 18-03-07 16:00

> Hvis den står uroligt i tomgang også, så kig grundigt på alt der har med
> tændingen at gøre. Det kan nemt betyder en del når der måles forurening.

Den har altid gået lidt urolig i tomgang, står og svinger fra 900 til 1000
omdr. Jeg købte en ny tomgangs-enhed til den, men det gav ingen forskel på
dette. Ej heller skift af tændrør afhjalp noget på det.

> [...]
> mener jeg at olie på alm. biler skal skiftes hvert år. Husk også at skifte

Da den kører på fuldsyntetisk olie 5w-40w har jeg fået oplyst fra Shell
Erhverv (olien er købt gennem mit arbejde), at holdbarheden på den er 15.000
km eller 4 år, men det er da muligt, at det kan have noget at sige.
Benzinfilteret er aldrig skiftet, så det vil jeg gøre.

> En rensekur af motoren kan givetvis også hjælpe en del, der findes diverse
> remedier til at blande i benzinen, og så ellers få den stakkels motor
> blæst igennem...

Har du et forslag til hvilket produkt jeg evt kan bruge?

Sven

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-03-07 16:16

Sven wrote:

> [...]
> km eller 4 år, men det er da muligt, at det kan have noget at sige.
> Benzinfilteret er aldrig skiftet, så det vil jeg gøre.

Uhmm... jeg syntes ellers altid man hører anbefalingen om at skifte
mindst een gang om året. Og hvis det kan få den til at gå gennem syn, så
kan det være en fordel. På min gamle golf hjalp det gevaldigt at skifte
olie, motoren kørte meget mere ubesværet. måske giver det lidt på din også.

> Har du et forslag til hvilket produkt jeg evt kan bruge?

Der findes et hav, jeg har hørt mange sige godt om bell-add produkterne.
Men uanset hvad, så tror jeg også det vil give rigtig godt at bruge
et par 100kr i benzin og så få den kørt godt varm og lade den få nogle
gode hurtige ture på motorvej. Koks og lign. aflejringer kan betyder en
hel del for motoren.

Er bilen med karb. eller indsprøjt?

Havde selv en masse 'sjov' med min gamle golf (karburator) hvor bla.
chokeren kunne drille noget så grusomt... og hvis den kørte med choker
så forurenede den ad h... til ;)

Thomas

Fra : Sven

Dato : 18-03-07 22:37

> [...]
> være en fordel. På min gamle golf hjalp det gevaldigt at skifte olie,
> motoren kørte meget mere ubesværet. måske giver det lidt på din også.

Det har jeg også altid kørt efter, men det var med mineral-olie. Den
fuldsyntetiske skulle åbentbart kunne "holde" længere.

> Er bilen med karb. eller indsprøjt?

Den er med indsprøjt, katalysator, elektronisk tænding, så der er ikke ret
meget man selv kan pille ved.

Sven

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 17-03-07 18:28

Synsmanden er et vrøvlehoved når han siger at CO2-mængden (kul-di-oxid)
er et problem. Der er ingen regler om hvor meget CO2 biler må udlede til
syn.

Det er enten den giftige gas CO (kul-mono-oxid) eller ilt der er for
meget af i udstødningen. Løsningerne er forskellige alt efter hvilken
gas det er.

Mvh Rune

Fra : Sven

Dato : 18-03-07 15:55

> Det er enten den giftige gas CO (kul-mono-oxid) eller ilt der er for
> meget af i udstødningen. Løsningerne er forskellige alt efter hvilken
> gas det er.

Det må så nok blive CO. Desværre var det det eneste tal jeg fik opgivet, så
jeg kender ikke de andre værdier. Hvad kan der evt. skulle "pilles ved" hvis
det "kun" er CO der er for højt?

Sven

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 18-03-07 17:42

Sven skrev:
> Hvad kan der evt. skulle "pilles ved" hvis det "kun" er CO der er for højt?

Hvis CO er for høj sker der en ufuldstændig forbrænding. Det kan skyldes
mange ting. Fx kold motor, forkert benzin/luft-blanding, dårlig tænding
eller dårlig katalysator. Katten er nok det første jeg ville mistænke,
hvis alt andet ellers virker ok. Jeg har ikke erfaring med store
amerikaner-maskiner som din, men det burde være muligt at finde en ny,
uoriginal kat som kan passe.

Vh Rune

Fra : Sven

Dato : 18-03-07 22:39

> [...]
> hvis alt andet ellers virker ok. Jeg har ikke erfaring med store
> amerikaner-maskiner som din, men det burde være muligt at finde en ny,

Stor amerikaner? Hehe, det er en lille 2,8 V6, så den kan dårligt blive
mindre. En Fiero er en 2 personers med center-motor. Kold motor var det
ikke, men de andre ting kan ikke umiddelbart udelukkes

Sven

Fra : Heinrich Frausing

Dato : 19-03-07 21:30

Hej

Jeg ligger inde med en Haynes manual over Fiero
Så hvis du skal bruge data kan jeg slå det op.

Det med at tomgangen svinger op/ned på fiero, har for det meste noget at
gøre med at der er utætheder ved vakum slangerne eller utæthed ved
EGR-slangen, men jeg syndes ikke at sving mellem 900-1000 rmp er noget.

mvh.
Heinrich Frausing

Fra : Heinrich Frausing

Dato : 19-03-07 22:31

Har du prøvet at kigge i nyhedsgruppen:
alt.autos.fiero

Heinrich

Fra : Sven

Dato : 28-03-07 15:27

> Har du prøvet at kigge i nyhedsgruppen:
> alt.autos.fiero

Tak for "linket" Der er jo masser af guf

Sven