Defekt hjulleje?
Fra : Ukendt

Dato : 14-03-07 17:24

Hej alle,

Det er længe siden jeg har været her sidst, men nu er min gamle Sierra
begyndt at slå knuder efter 280 kkm på bagen.

Jeg er bange for at højre forhjulsleje er gået af følgende grunde:

Den er begyndt at ryste i for bremserne ved nedbremsning (Kan mærkes i
rattet).
Ved hastigheder over 50 km/t i sving kan der opstå skurende lyde.
Der er slup i højre forhjul når bilen står på jorden og man drejer rattet
fra side til side.

Umiddelbart siger jeg forhjulslejet. Hvad siger I kan der være andre
muligheder?

Jeg synes ikke at kunne mærke noget der giver sig i hjulophænget, heller
ikke et løst siddende hjul. Kan det være andet en lejet?

Er det i så fald noget man selv kan skifte, eller kræver det specialpresser?

--
MVH Troels
Ford Sierra 2,0i DOHC 92'

Fra : Tom

Dato : 14-03-07 17:33

"Troels B. Pedersen" <mail[snabela]mitmellemnavn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er bange for at højre forhjulsleje er gået af følgende grunde:
>
> Den er begyndt at ryste i for bremserne ved nedbremsning (Kan mærkes i

Tyder også på skæve bremseskiver som så har ødelagt lejerne

> Ved hastigheder over 50 km/t i sving kan der opstå skurende lyde.
> Der er slup i højre forhjul når bilen står på jorden og man drejer rattet
> fra side til side.

Hmm tyder også på slør i styrekugle eller lign.

> Umiddelbart siger jeg forhjulslejet. Hvad siger I kan der være andre
> muligheder?

Jep det lyder også som om lejet er gået, men nok også et par andre ting. Det
er dog ikke særlig dyrt når man alligevel er igang med at skifte stumper, at
skifte flere dele.

Det kræver presse på mindst 5 ton

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-07 21:02

Tom wrote:
> Tyder også på skæve bremseskiver som så har ødelagt lejerne

Tjo, jeg tvivler dog, da det er kommet forholdsvis pludseligt. Mine skiver
er mindst 1½ år gamle, og problemerne er kommet indenfor mindre end en uge.
Hvor jeg først idag har lagt mærke til at der ligefrem er slør i noget der
ude.

> Det kræver presse på mindst 5 ton

Mindre godt... Den har jeg jo ikke lige på lager :(

Nå den må en tur til mekkeren snarest... Øv.
Mener du i øvrigt at jeg kan køre videre med det?

--
MVH Troels

Fra : Tom

Dato : 14-03-07 21:08

> Tjo, jeg tvivler dog, da det er kommet forholdsvis pludseligt. Mine skiver
> er mindst 1½ år gamle, og problemerne er kommet indenfor mindre end en
> uge.

Du må gerne skrive hvad mekanikeren alt finder

> [...]
>
> Mindre godt... Den har jeg jo ikke lige på lager :(
>
> Nå den må en tur til mekkeren snarest... Øv.
> Mener du i øvrigt at jeg kan køre videre med det?

Jo det kan du, men du skal nok ikke trække den længere end et par uger.
Rystelser kan rive trækaksler, bærearme osv. i stykker over tid, så det
bliver endnu dyrere at vente for længe

--
Tom

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-03-07 11:26

Tom skrev:

> [...]

Hammer og dorn plejer nu at kunne gøre det.

> Jo det kan du, men du skal nok ikke trække den længere end et par uger.
> Rystelser kan rive trækaksler, bærearme osv. i stykker over tid, så det
> bliver endnu dyrere at vente for længe

Pssst, Tom. Er en Sierra ikke baghjultrukket?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Tom

Dato : 17-03-07 14:59

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
Tom skrev:

Hammer og dorn plejer nu at kunne gøre det.

Komer an på hvor meget det er rustet sammen. Pressen er den rigtige måde at
lave det på, det andet er næsten ikke til.

Ikke alle cosworth og et par andre 4x4

--
Tom

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-03-07 23:34

Tom skrev:

> Ikke alle cosworth og et par andre 4x4

Der var du hurtig.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 14-03-07 19:44

Det lyder som skæve skiver og et slidt leje. Hvis du får skiftet lejet,
og regner med at have bilen et par år endnu, så er det en god ide at
skifte leje i begge sider på en gang. Det andet går sandsynligvis i
løbet af nogle uger/måneder.

Ang. styrekugler, så tjek gummimanchetterne. Hvis manchetten er hullet
er der kommet vand ind og kuglen er næsten altid ødelagt. Der må ikke
være slør i kuglen. Når du skifter den, så husk at den nye skal skrues
nøjagtig ligeså mange omgange ind som den gamle skulle ud. Gør du det,
kan du spare efterfølgende sporing, men tjek alligevel bagefter for en
sikkerhedsskyld at toe-in ikke er helt ved siden af med en snor eller lign.

Vh Rune
Honda Civic

Fra : Benny

Dato : 14-03-07 21:34

"Rune S. Larsen" <not@working.email> skrev i en meddelelse
> [...]
> og regner med at have bilen et par år endnu, så er det en god ide at
> skifte leje i begge sider på en gang. Det andet går sandsynligvis i

Jeg har en moderne Sierra (Mondeo) og de er jo meget berømte med
forhjulslejerne.
Jeg kunne høre at mit venstre forhjulsleje var dårligt i 15000 km inden at
det blev skiftet (endda synet) Den rystede dog ikke.
Doktoren klarede det på en time + stumper (lige under en tusse + moms).

Benny

Fra : alexbo

Dato : 14-03-07 21:30

"Troels B. Pedersen" skrev

> Jeg synes ikke at kunne mærke noget der giver sig i hjulophænget, heller
> ikke et løst siddende hjul. Kan det være andet en lejet?

Betyder det at du har haft løftet bilen og prøvet at vrikke hjulet både
lodret og vandret?

Slup i hjulet når man tager i rattet, lyder som en styrekugle.
Skurrende lyde i sving lyder godt nok som forhjulsleje.
Rystelser i rat ved bremsning kan være begge dele plus bærekugle.

Uanset hvad skal du ikke køre for længe, en styrekugle eller bærekugle der
slipper er ikke sjovt.
Forhjulslejet er ikke så galt, du kan slet ikke køre hvis det helt giver op.

Der er ikke de store problemer med at skifte nogen af delene, du har jo
baghjulstræk, så det kan laves med alm. værktøj.
Men det er ikke det samme som at sige det laver sig selv, hvis du vil
forsøge og det er din
første GDS opgave så lån en Haynes håndbog på biblioteket.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-07 21:42

alexbo wrote:
> Betyder det at du har haft løftet bilen og prøvet at vrikke hjulet
> både lodret og vandret?

Nej, kun stående på vejen, jeg har ikke mulighed for at få bilen løftet hvor
jeg bor. Jeg kører andet steds hen og servicerer den.

> [...]
> forsøge og det er din
> første GDS opgave så lån en Haynes håndbog på biblioteket.

Hmm, Tom skriver jeg skal bruge presse. Når ikke man har en sådan vil jeg
ikke mene det er en GDS opgave. Mener du ikke jeg skal bruge presse?

I øvrigt har jeg lavet _alt_ hvad der kan laves på en Sierra, bortset fra
hjullejer og motor adskillelse. Så det er absolut ikke min første GDS opgave
på den bil...

--
MVH Troels

Fra : alexbo

Dato : 14-03-07 21:51

"Troels B. Pedersen" skrev

> Hmm, Tom skriver jeg skal bruge presse. Når ikke man har en sådan vil jeg
> ikke mene det er en GDS opgave. Mener du ikke jeg skal bruge presse?

Tom mente også at det kunne gå ud over dine trækaksler, men de sidder i den
anden ende.
Tom har glemt at en Sierra har baghjulstræk.

Der er meget stor forskel på at skifte lejer i en forhjulstrukket og
baghjulstrukket.

Den nemme ende er der hvor trækket ikke er.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-07 06:49

alexbo wrote:
> Tom mente også at det kunne gå ud over dine trækaksler, men de sidder
> i den anden ende.
> Tom har glemt at en Sierra har baghjulstræk.

Hehe, ja det studsede jeg godt lige over

> Der er meget stor forskel på at skifte lejer i en forhjulstrukket og
> baghjulstrukket.
>
> Den nemme ende er der hvor trækket ikke er.

Ok, jeg må have min Haynes frem og have læst om operationen...

--
MVH Troels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-03-07 09:58

> Hehe, ja det studsede jeg godt lige over

> Ok, jeg må have min Haynes frem og have læst om operationen...

Den er beskrevet.
Der er dog 2 punkter der taler imod at udføre operationen selv.
1) Du skal have fat på en 41mm topnøgle (det er model STOR
2) Du skal have fat på en momentnøgle der går op til 300 Nm og klarer
ovennævnte 41mm top.

Ud over disse 2 punkter, så er operationen ikke særlig svær.

UPS. dette var til baghjulslejer, forhjulene kom jeg aldrig i krig med.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Leonard

Dato : 15-03-07 10:13

On Thu, 15 Mar 2007 09:58:22 +0100, Uffe Bærentsen wrote:

> 1) Du skal have fat på en 41mm topnøgle (det er model STOR

Så kigger man da bare i det store topnøglesæt, og sørme om ikke det er
en af de mellemste størrelser

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-03-07 11:35

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Så kigger man da bare i det store topnøglesæt, og sørme om ikke det er
> en af de mellemste størrelser

Du er også noget for dig selv
Det er ikke noget du finder i enhver GDS garage.
Hvordan med momentnøglen?

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Leonard

Dato : 15-03-07 14:52

On Thu, 15 Mar 2007 11:35:00 +0100, Uffe Bærentsen wrote:

> Hvordan med momentnøglen?

Den er jeg ved at spare sammen til, men når vi er oppe i 300Nm, så er
det noget med en 2m forlænger på håndtaget og så al min vægt på i et
kort stød nedaf. Det virkede fint på mine trailerhjul, de sidder der
endnu

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : alexbo

Dato : 15-03-07 15:03

"Leonard" skrev

> [...]
> det noget med en 2m forlænger på håndtaget og så al min vægt på i et
> kort stød nedaf. Det virkede fint på mine trailerhjul, de sidder der

Ja, det kan ikke undre.
300 Nm er 30 kg/m og for mig lyder din metode til at være på 200-300 kg/m.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 15-03-07 15:59

On Thu, 15 Mar 2007 15:03:09 +0100, alexbo wrote:

> 300 Nm er 30 kg/m og for mig lyder din metode til at være på 200-300 kg/m.

Nå for søren, men så kan jeg jo nøjes med at bruge skraldenøglen i
sættet. Den er ca. 60cm lang, så passer regnestykket bedre
Nu var det centermøtrikkerne, som holder lejerne inde, men spændes mod
et fast stop, så da gevindet ikke er moslet itu er der ingen skade sket.
--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-03-07 15:53

> [...]
> det noget med en 2m forlænger på håndtaget og så al min vægt på i et
> kort stød nedaf. Det virkede fint på mine trailerhjul, de sidder der

Det var ca. den metode jeg kom frem til måtte kunne virke.
Ved at Biltema har haft det store topnøglesæt til rimelige penge.
Momentnøglen er vist ikke til at finde til menneskepenge

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Leonard

Dato : 15-03-07 16:03

On Thu, 15 Mar 2007 15:52:47 +0100, Uffe Bærentsen wrote:

> Ved at Biltema har haft det store topnøglesæt til rimelige penge.

Jeg køber den slags hos en af de lokale maskinhandler. Bønder er ikke
nemme at lokke penge ud af, så deres priser er oftest lavere end i de
fine butikker inde i byen

> Momentnøglen er vist ikke til at finde til menneskepenge

Harald Nyborg har tilbud på en momentnøgle, men godt nok kun op til 19,4
kg/m - 129,- kr.
En større er nok ikke til at komme i nærheden af ...

--
Leonard
http://leonard.dk/

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-03-07 10:15

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ud over disse 2 punkter, så er operationen ikke særlig svær.
>

> UPS. dette var til baghjulslejer, forhjulene kom jeg aldrig i krig med.

Forskellene er dog ikke overvældende.
Jeg tog fejl mht momentet, det er 310-350Nm.
Ellers så er den væsentligeste forskel jeg kan se, at det er besværligere
foran
Operationen er beskrevet i Haynes 903 kapitel 11 afsnit 6+7.
Læg især mærke til at i højre side er der links-gevind

Husker jeg forkert, eller bruger Sierra ens lejer på alle 4 hjul?

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i