/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Lexus med 8 trins gearkasse.
Fra : Hojvaelde@gmail.com


Dato : 13-03-07 15:58

Hej
Sidder her og skimmer Erhvervabladet fra Fredag d. 9 marts.

Der er en stor artikkel om Lexus nye sportsvogn serie, F. Der er den
nogle detaljer som jeg studsser over.

8 trins gearkasse sekventiel med 100 ms skiftetid. Det er sku også
nødventigt med så mange gear.
Jeg ved godt hvorfor at de bruger så mange gear. Der står at Lexus F-
serien er de mindst forurenende sportsvogne.
Her tænker jeg tilbage til universitettidens lærdom: Teorien bag
stempelmotorer siger at de kan laves meget økonomisk hvis de holdes på
konstant omdrejningstal. Altså ikke noget med at dække området fra
1000 til 7000 rpm. Det ødelægger alt økonomi.
Min gamle professor sagde at når at der blev opfundet en benzin motor
med variabel slaglængde og boring kunne der fåes en virkningsgrad på
50% på benzin motorer.
Med en top hastighed på +320 kmt og en arbejdeområde fra f.eks. 3000
til 5000 rpm skal der mange gear til for at holde det ideelle område.
Tænk på lastbiler der kun varierer fra 1000 til 2000 (goft sagt).

En motor med direkte benzin indsprøjtning med 2 dyser med hver sin
blanding giver 10,5 km/l med en motor på 500 HK. Det er sku vist
godt
Var det ikke det der i gamle dage hed Lean-Burn (eller noget i den
retning) eller var de ikke med både kaburator og indsprøjtning? Er der
nogle der kan huske det



Benny


 
 
Hojvaelde@gmail.com (13-03-2007)
Kommentar
Fra : Hojvaelde@gmail.com


Dato : 13-03-07 16:03

On 13 Mar., 15:57, Hojvae...@gmail.com wrote:
> Hej
> Sidder her og skimmer Erhvervabladet fra Fredag d. 9 marts.
>
> Der er en stor artikkel om Lexus nye sportsvogn serie, F. Der er den
> nogle detaljer som jeg studsser over.
>
> 8 trins gearkasse sekventiel med 100 ms skiftetid. Det er sku også
> nødventigt med så mange gear.
> Jeg ved godt hvorfor at de bruger så mange gear. Der står at Lexus F-
> serien er de mindst forurenende sportsvogne.
> Her tænker jeg tilbage til universitettidens lærdom: Teorien bag
> stempelmotorer siger at de kan laves meget økonomisk hvis de holdes på
> konstant omdrejningstal. Altså ikke noget med at dække området fra
> 1000 til 7000 rpm. Det ødelægger alt økonomi.
> Min gamle professor sagde at når at der blev opfundet en benzin motor
> med variabel slaglængde og boring kunne der fåes en virkningsgrad på
> 50% på benzin motorer.
> Med en top hastighed på +320 kmt og en arbejdeområde fra f.eks. 3000
> til 5000 rpm skal der mange gear til for at holde det ideelle område.
> Tænk på lastbiler der kun varierer fra 1000 til 2000 (goft sagt).
>
> En motor med direkte benzin indsprøjtning med 2 dyser med hver sin
> blanding giver 10,5 km/l med en motor på 500 HK. Det er sku vist
> godt
> Var det ikke det der i gamle dage hed Lean-Burn (eller noget i den
> retning) eller var de ikke med både kaburator og indsprøjtning? Er der
> nogle der kan huske det
>
> Benny

Hov. Glemte at sige det er en hybrid bil. Undskyld.

Benny


Brian (13-03-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 13-03-07 16:55

Hojvaelde@gmail.com wrote:

> Her tænker jeg tilbage til universitettidens lærdom: Teorien bag
> stempelmotorer siger at de kan laves meget økonomisk hvis de holdes på
> konstant omdrejningstal. Altså ikke noget med at dække området fra
> 1000 til 7000 rpm. Det ødelægger alt økonomi.

I så fald, burde "milliongear", ala det i gamle DAF biler, jo være den
optimale lsøning ?

Nissan og Audi bruger det også i deres moderne biler, men brændstoføkonomien
er nu ikke forfærdelig meget bedre... tværtimod.

/Brian



KASO (13-03-2007)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 13-03-07 21:02

Væsentligste årsag til at Lexus skulle have 8 gear er, at MB har en
gearkasse med 7 gear - så markedsføringsafdelingen insisterede på 8



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408879
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste