MB E300D (1997) gearkasse
Fra : Stephan Aller, OZ2U

Dato : 13-03-07 01:09

Hej. Jeg kan ikke umiddelbart se min post i gruppen d. 10.03 kl. 21.55, så
jeg prøver igen:

Jeg har lidt småproblemer med min bils tomatkasse: Som regel (!) når den er
kold foregår gearskifterne glidende og blødt, men når jeg har kørt i et
kvarters tid, begynder gearskiftene at foregå betydeligt hårdere. Laver jeg
kick-down er der dog ingen problemer og der er ingen mislyde. Men som sagt
giver det til tider et ret fælt klonk, når automatgearkassen foretager
gearskifte. Lige pludselig kan bilen så igen køre som om alt er i orden -
altså med pænt glidende gearskifte.
Olien ser fin ud og olieniveauet i gearkassen er også som det skal være.

Bilen er en Merceds-Benz E300D Avantgarde fra 1997 med en 4-trins
automatgearkasse. En rigtig lækker bil synes jeg selv, men de til tider
meget hårde gearskifte piller jo lidt af køreglæden af

Er der en/flere, der har forslag til hvad det kan være der er galt?

Venlig hilsen
Stephan Aller

Fra : Mr. Printer

Dato : 13-03-07 20:33

Det tyder jo på at problemerne starter efter at olien er blevet varm.
Har du tjekket olieniveauet. For meget kan være lige så skidt som for
lidt. Hvornår er olien sidst skiftet? Hvordan lugter det? Den mindste
brændte lugt er meget skadelig for gearkassen.

Fra : Mr. Printer

Dato : 13-03-07 20:38

Det tyder jo på at problemerne starter efter at olien er blevet varm.
Olien ser altid fin ud da der ikke er (skulle være) nogen forurening
af betydning. Hvornår er olien sidst skiftet? Hvordan lugter det? Den
mindste brændte lugt er meget skadelig for gearkassen.

Jeg ville skifte olie og filter før noget andet. Det er det billigste.

Fra : Gearløs

Dato : 13-03-07 20:45

> Er der en/flere, der har forslag til hvad det kan være der er galt?

Hej (igen)
Som jeg også besvarede til din forrige post (som du ikke kan se, åbenbart
:

Jeg mener din bil har vacuumstyret gearkasse. Hvis gearkassen ikke får
vacuum, skifter den vist meget hårdt. Jeg vil derfor chekke vacuumslanger
for utætheder. Der sidder også en vacuumregulator der kan drille.

Mvh
-Mathias

Fra : Stephan Aller, OZ2U

Dato : 13-03-07 20:47

Okay, tak for jeres forslag, som jeg vil kigge på. Dog er olien den
"rigtige" røde farve og lugter IKKE. Olieniveauet er også som det skal være.

Stephan