Hvilken anhænger/trailer
Fra : Erik

Dato : 11-03-07 16:20

Hej!
Jeg skal ud og købe en anhænger til min bil.

Det skal være en til max 750 kg og enkelt aksel og med 13" hjul.

Den skal bruges til private formål, som fx flytning, haveaffald og hvad
man ellers finder på.

Den skal være i god kvalitet, og vedligeholdelsesmæssig skal den være
fornuftig.

Men hvad er godt at købe?

Jeg har set lidt på Brenderup modellerne, og de virker umiddelbart til
at være fornuftige, men betaler man for meget for mærket?

Et andet mærke de sælger i http://www.trailergaarden-gantrup.dk/ en
Euro, jeg kender ikke mærket men det lyder umiddelbart ok?

Så er det også Dantraier og Variant?

Jeg aner ikke hvad der er godt at købe, men budgettet er på ca. 10.000,-
max. Gerne mindre, men kvaliteten skal bare være i orden!

Bedste hilsener
Erik

Fjern venligst FJERN i mail adresse ved direkte svar!

Fra : tom jensen

Dato : 11-03-07 18:18

"Erik" <Loonie@surfmailFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Bedste hilsener
> Erik
>
> Fjern venligst FJERN i mail adresse ved direkte svar!

hej
prøv ham her , det er variant trailere han sælger ( variant og dantrailer er
magen til hinanden)

http://www.stauningsilo.dk/tilbud.htm

der købte jeg min for ca 1 1/2 år siden.
det var sådan en her i 750 kr model og jeg fik også de høje sider som han
også sælger.

Variant 502/752E2 incl. presenning, næsehjul og nr. plade kr. 6295,00
incl. 25% moms og levering. Leveres med stål eller finersider.Vejledende
pris kr. 7575,00
Traileren måler : L. 220 cm. B. 130 cm. H. 40 cm., er med 13" hjul og 750
kgs. aksel.

mvh tom

--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : Leonard

Dato : 11-03-07 18:30

"tom jensen" <t-j@adslhome.dkged> wrote:

>Traileren måler : L. 220 cm. B. 130 cm. H. 40 cm., er med 13" hjul og 750
>kgs. aksel.

Hvilket er for kort. Jeg har en Brenderup i samme størrelse og det er
flere gange sket at jeg har manglet de sidste 30 cm, så hele plader
(gips eller træ) i standardlængde 244 kan ligge indeni traileren.

Til almindeligt privat brug ville jeg købe den billigste jeg kan finde
i den rigtige størrelse, den skal nok holde 15-20 år alligevel.

Fx: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4767&n=10&KundeID=

Skal den derimod bruges til erhverv og bruges meget, så er de bedste
jeg kender til Ifor Williams http://saga-trailer.dk/ men sådan en
finder du ikke til 10k

--
Leonard

Fra : tom jensen

Dato : 11-03-07 18:41

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> flere gange sket at jeg har manglet de sidste 30 cm, så hele plader
> (gips eller træ) i standardlængde 244 kan ligge indeni traileren.

hej
næææ , de gange jeg har skulle køre med noget i den størrelse har jeg bare
lagt bagsmækken vandret og de har lagt der fint .
hvis man skal op over 220 i længden mener (jeg) , at man skal op i en buggi
og så er prisen også noget annerledes og og det var kun en enkelt aksel
trailer han var interesseret i

mvh tom
--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : Leonard

Dato : 11-03-07 18:53

"tom jensen" <t-j@adslhome.dkged> wrote:

>næææ , de gange jeg har skulle køre med noget i den størrelse har jeg bare
>lagt bagsmækken vandret og de har lagt der fint .

Det giver den ulempe at vægten kommer forlangt bagud og trykket på
kuglen bliver til et løft. Godset skal så også bindes fast for ikke at
glide af. duer ikke til ret meget.

>hvis man skal op over 220 i længden mener (jeg) , at man skal op i en buggi
>og så er prisen også noget annerledes og og det var kun en enkelt aksel
>trailer han var interesseret i

Næh, der findes masser af modeller med en aksel, 750 kg totalvægt,
ingen bremser og langt lad. Og prisen behøver ikke være ret meget
højere, den jeg linkede til koster 6.695,-

--
Leonard

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 11-03-07 21:43

> Det giver den ulempe at vægten kommer forlangt bagud og trykket på
> kuglen bliver til et løft. Godset skal så også bindes fast for ikke at
> glide af. duer ikke til ret meget.

Mon ikke vi maler fanden på væggen her, altså hvor stort er problemet?
Kugleløftet er yderst minimalt og snoren er hurtig lagt bagom pladerne.

Hvorfor en 2-akslet? bare fordi den er lang?
Vægten er stadig kun 750kg.
2-akslede trailere er svære at håndtere uden bil og dyrere i indkøb.

Fra : Leonard

Dato : 11-03-07 21:56

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> wrote:

>Mon ikke vi maler fanden på væggen her, altså hvor stort er problemet?
>Kugleløftet er yderst minimalt og snoren er hurtig lagt bagom pladerne.

Traileren bliver derudover uhåndterlig, når den skal skubbes rundt, da
den hel tiden vil tippe bagover.

Jeg gider det bare ikke mere, men det er jo et valg.

--
Leonard

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 11-03-07 21:39

> Hvilket er for kort. Jeg har en Brenderup i samme størrelse og det er
> flere gange sket at jeg har manglet de sidste 30 cm, så hele plader
> (gips eller træ) i standardlængde 244 kan ligge indeni traileren.

Jeg har en Variant på de mål og jeg har aldrig haft grund til at klage.
Er godset lidt længere end 220cm lægges bagklappen ned og så kører man med
den sådan.

> Til almindeligt privat brug ville jeg købe den billigste jeg kan finde
> i den rigtige størrelse, den skal nok holde 15-20 år alligevel.

Tit er de private trailere som overbelastes mest med sten, jord, brænde osv.

> Fx: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4767&n=10&KundeID=

Haralds tyndplade alu trailere holder ihvertfald ikke i 20 år med en ivrig
brændesanker eller lign.
De tyndeplader bliver skæve og traileren er samlet dårlig, så man risikerer
at ladet lægger sig på kanten af hjulet ved moderat læs.
Jeg har oplevet to af disse skodtrailere.

Michael

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 11-03-07 20:16

Erik <Loonie@surfmailFJERN.dk> wrote in news:e5b3d$45f41e0e$55da97be$23951
@news.galnet.dk:

> Jeg har set lidt på Brenderup modellerne, og de virker umiddelbart til
> at være fornuftige, men betaler man for meget for mærket?

Silvan sælger Brenderup (Thule) trailere under navnet Easyline, de kommer
med fornuftige tilbud ind i mellem.

vh, Erik

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 12-03-07 00:16

Erik skrev:
> Hej!
> Jeg skal ud og købe en anhænger til min bil.
>
> Det skal være en til max 750 kg og enkelt aksel og med 13" hjul.

Har du så tjekket i dine papirer på bilen, at den må køre med en trailer
på 750 kg. UDEN bremser, eller skal det være en med bremser ?? Der er en
kæmpe forskel på at køre med 750 kg ubremset vægt bagved bilen, og at
køre med 1300 kg bremset vægt. Den trailer der man trækker med bremser,
standser på noget kortere længde, end en tilsvarende uden bremser.

> Den skal bruges til private formål, som fx flytning, haveaffald og hvad
> man ellers finder på.
>
> Den skal være i god kvalitet, og vedligeholdelsesmæssig skal den være
> fornuftig.

Jeg vil klart holde mig til et af de kendte mærker. Jeg prøvede én gang
at betjene en trailer fra Harald, og havde nær fået fingrene godt i
klemme, og den tralier var endda sprit ny !!

> Men hvad er godt at købe?
>
> Jeg har set lidt på Brenderup modellerne, og de virker umiddelbart til
> at være fornuftige, men betaler man for meget for mærket?

Hvis du vil gå bare en anelse op (1000 kg) har Brenderup i mine øjne en
af markedets bedste trailere. Kig efter en Brenderup 260, og så finder
du den. Den er både enakslet, og over 2,5 meter lang i indvendig ladmål,
og så kan den så også fås som en 750 kg's uden bremser. Den ville jeg
nu ikke vælge, da jeg godt kan lide at traileren også hjælper til med at
stoppe.

> Et andet mærke de sælger i http://www.trailergaarden-gantrup.dk/ en
> Euro, jeg kender ikke mærket men det lyder umiddelbart ok?

Min svigerfar havde sådan en EURO-trailer, og i starten var han rimelig
tilfreds -- sådan sagt på overdrevet jysk. Han kunne ikke lide at køre
med den, og jeg syntes nu altså heller ikke, man får mere end hvad man
betaler for, med lige netop det navn.

> Så er det også Dantraier og Variant?

I mine øjne også ganske fine trailere. Jeg har selv en lille variant, og
den ligge fint på vejen.

> Jeg aner ikke hvad der er godt at købe, men budgettet er på ca. 10.000,-
> max. Gerne mindre, men kvaliteten skal bare være i orden!

De penge kan man nemt få en god trailer til, og overvej om det ikke er
fornuftigt, at købe høje sider til den. Et sidste tip herfra, vil være
at du investerer i 4-6 gode bånd til en lille 20'er stykket. Så kan du
altid spænde de ting fast, som du læsser på traileren. En hovedregel
angående et læs er, at det som læsset vejer, skal båndende kunne holde i
fremadgående retning, såfremt læsset ikke er oppe mod forsmækken. Vejer
læsset eksempelvis 500 kg, skal stroppen (eller stropperne) have en
vægtgrænse på 500 kg i alt. Til siden gælder det halve, så her er 250 kg
nok (det er så lidt afhængig af vinklen mellem ladbund og bånd).

Håber du kan bruge det her til noget.

Mvh.

Jesper

Fra : Q

Dato : 12-03-07 10:47

> [...]
>
> Jeg aner ikke hvad der er godt at købe, men budgettet er på ca. 10.000,-
> max. Gerne mindre, men kvaliteten skal bare være i orden!

Et par detaljer:
Sørg for at få en hvor ladet er stort nok til f.eks hele gipsplader
Brenderup trailers er i min erfaring markant bedre kvalitet end dem fra
Harald Nyborg og co.
Samtidig er det væsentligt nemmere at få stumper til en Variant eller
Brenderup end det er til de mindre udbredte produkter - Jeg løb dog ind i
problemet med en Variant boogie for et par år siden da jeg knækkede en
aksel - hvis den skulle på vejen igen snakkede vi om en ombygning til
omkring 15K..

Om der så står Brenderup, Thule eller Eldon ( udlejningstrailers ) på dem,
så kommer de fra samme fabrik på fyn

/peter

Fra : tom jensen

Dato : 18-03-07 17:46

> [...]
> Hej!
> Jeg skal ud og købe en anhænger til min bil.
>
> Det skal være en til max 750 kg og enkelt aksel og med 13" hjul.

hej
hvilken en endte du så med at købe.
mvh tom

--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 19-03-07 00:47

tom jensen wrote:
> "Erik" <Loonie@surfmailFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> hej
> hvilken en endte du så med at købe.
> mvh tom

Jeg skal ikke kunne sige, hvilken trailer Erik fik valgt, men jeg har lige
købt mig en ny Selandia Neptun gamma pro 236, en trailer på 236 x 132 x 45
cm Galvaniserede stålsider, næsehjul og næsten færdigindbygget tiplad
(Den skal lige ha et låsebeslag og fjernet 2 små bolte, så kan den tippe)
Den har samme ramme/undervogn som Selandia Caliber 236:
http://henra-trailer.dk/hobbymodeller.htm
Scroll ned til billedet af den enkeltakslede trailer, der er tippet.

Totalvægt 750 kg nyttelast 600 kg.

Prisen? 6300 kr + 700 kr for levering og plader.

Den kan jeg varmt anbefale - Har lige slæbt 1,5 rummeter brænde (Fyrretræ)
hjem i et læs.
Skal jeg sige noget negativt, så synes jeg bagklappen i løs figur er noget
vakkelvorn, men den får lige monteret en aludørkplade på indersiden, så er
den solid nok til at blive brugt som rampe til havetraktoren, hvis den skal
på køretur.

Det ser ud til at være den her:
http://www.campingforum.dk/product_info.php?cPath=42&products_id=354&osCsid=...ad4d94deaadc1d5a50eb99765

Men min har næsehjul og er godkendt til 600 kg nyttelast med en egenvægt på
150 kg.

Købte den hos Trailere & Plænetraktorer v. Leon Branderborg, Stationsvej 50,
8410 Rønde på Djursland.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Brian Sørup

Dato : 21-03-07 18:50

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Prisen? 6300 kr + 700 kr for levering og plader.
>
> Den kan jeg varmt anbefale - Har lige slæbt 1,5 rummeter brænde

Flot at overlæsse din nye trailer - 1,5 rummeter brænde vejer pænt over
600Kg.......
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-03-07 01:09

Brian Sørup wrote:
> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>

> Flot at overlæsse din nye trailer - 1,5 rummeter brænde vejer pænt
> over 600Kg.......

Nej, fyr og gran vejer ca 450 kg pr kubikmeter. En stablet rummeter er ca.
70% i masse af M3'eren altså 315 kg. Da mængden var beregnet ud fra
trailerens rummål og det sjussede i overstablingen, er mængden nærmere 1,4
rummeter. Men selvom jeg skulle ha læsset de fulde 1,5 rummeter, når vægten
kun op på de 475 kg - Altså 125 kg under trailerens maksimale grænse.

Jeg kender udmærket træs massefylde.
Det er ved løvtræ, man skal passe på.
Også når man nøjes med at læsse til kanten!
Til kanten er det 650 kg.

Jeg nøjes så med at holde mig under 500 kg's læs, så må min bil også slæbe
det

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger