LKW's på tyske Autobahn?
Fra : T. Hartung

Dato : 09-03-07 19:08

Når jeg suser gennem den lange tyske by "Ausfart" tænker jeg til tider at i
weekend så må lastbilerne ikke køre på Autobahn.

Jeg har aldrig sat mig ind i reglen og syntes heller ikke jeg kan se et
system. Ganske vist er lastbilmængden stærkt reduceret i weekenden, men der
kører stadig mange - og det ser ud til de transportere alt muligt, biler,
fødevare, stykgods o.s.v. - Die Polizei passere dem uden anmærkning - så er
det man tænker hvad er reglen og hvornår gælder den.

En dansk lastbil sagde engang til mig at der var kørselsforbud fra lørdag
morgen kl. 03.00

--
mvh.
T. Hartung

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-03-07 20:11

"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> wrote in

> [...]
> muligt, biler, fødevare, stykgods o.s.v. - Die Polizei passere dem
> uden anmærkning - så er det man tænker hvad er reglen og hvornår

"§30 der Straßenverkehrs-Ordnung (StVO) in Deutschland vom 16.11.1970 in
der jeweils gültigen Fassung sieht Fahrverbote für schwere Nutzfahrzeuge
(LKW) an Sonn- und Feiertagen sowie in der Haupt-Ferienzeit im Sommer
vor. Anliegen der Verordnung ist der Lärm- und Umweltschutz, sie schützt
aber auch vor verstopften Straßen zu den Hauptreisezeiten.

Betroffen sind Lastkraftwagen mit einem zulässigen Gesamtgewicht über 7,5
t sowie Anhänger hinter Lastkraftwagen. Auch PKW, die aus steuerlichen
Gründen als LKW zugelassen sind, unterliegen bei Mitführen eines
Anhängers den Fahrverboten.

Ausgenommen sind eine Reihe von Fahrzeugen, die z.B. verderbliche
Lebensmittel wie Fleisch, Fisch, Milcherzeugnisse und Gemüse
transportieren, für die Infrastruktur notwenig sind (Fahrzeuge der
öffentlichen Hand, Zivil- und Katastrophenschutz, Feuerwehr, Polizei, BGS
etc.), unter bestimmte andere Kreterien fallen oder für die eine
Ausnahmegenehmigung erteilt wurde. Ausnahmegenehmigungen erteilt gemäß §§
46 und 47 StVO die jeweils zuständige Straßenverkehrsbehörde."

Og den forkortede oversættelse:

Forbuddet gælder lastvogne over 7,5 ton totalvægt og alle lastvogne med
anhænger. Forbuddet gælder weekender, helligdage og i industriferien.

Undtaget er: Lastbiler der kører med letfordærvelige levnedsmidler,
nødvendige køretøjer for politi, brandvæsen osv., køretøjer der opfylder
særlige miljøkrav krav og køretøjer med en tilladelse.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-03-07 20:51

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-03-07 20:55

> [...]
> biler, fødevare, stykgods o.s.v. - Die Polizei passere dem uden
> anmærkning - så er det man tænker hvad er reglen og hvornår gælder den.

Jeg vil gætte på, at forbuddet ophører søndag aften kl. 2200.
I sommer kørte vi sydpå søndag aften, og fra kl. 2130 til 2200 væltede det
simpelthen ind på motorvejen med lastbiler, således at kl. 2230, var 1.
vognbane totalt fyldt med lastbiler. Det var faktisk en mærkelig oplevelse,
at vi næsten var alene på motorvejen kl. 2100 og så pludselig var det hele
fyldt. Det varede ca. til 0230-0300, hvor mange af dem kørte ind til pause.

Kurt

Fra : Tom

Dato : 09-03-07 21:12

> [...]
> var det hele fyldt. Det varede ca. til 0230-0300, hvor mange af dem kørte

En skam at gruppen ikke har nogen rigtige lastbilchauffører som kan fortælle
lidt om fænomenet

--
Tom

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-03-07 21:49

On Fri, 9 Mar 2007 21:12:04 +0100, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

>"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i en meddelelse

>En skam at gruppen ikke har nogen rigtige lastbilchauffører som kan fortælle
>lidt om fænomenet

>--

Ka' man lige få lov til at komme hjem først?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-03-07 21:32

On Fri, 9 Mar 2007 19:08:04 +0100, "T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>fødevare, stykgods o.s.v. - Die Polizei passere dem uden anmærkning - så er
>det man tænker hvad er reglen og hvornår gælder den.

Der er et generelt køreforbud for lastbiler over 7.5 tons fra søndag
morgen kl. 00:00 til søndag aften kl. 22:00.

Så er der alle undtagelserne.

Det gælder f.eks. ferskvarer, køle- og frysegods, post, luftfragt og
en hel del andet gods.

Fælles for dem alle er, at de skal have brev med fra Ulrike. Det
hedder hun, hende der skriver under på tilladelserne.

Vi har i vores biler lov til at betjene samtlige lufthavne og
postcentre i Tyskland, og så er der nævnt en hævledes lang række
grænseovergange vi derefter må bruge til at komme ud. I princippet
dækker tilladelsen fri kørsel i Tyskland for vores biler.

Det siger sig selv, at der skal forefindes et CMR (fragtbrev) på
indholdet af lasten. Det er således ikke lovligt for os at køre tom
ned til en tysk lufthavn, for at hente gods, uanset hvor meget det
haster.

>En dansk lastbil sagde engang til mig at der var kørselsforbud fra lørdag
>morgen kl. 03.00

>--

Lørdage bliver kun inddraget i den store ferietid.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : T. Hartung

Dato : 09-03-07 22:15

> Der er et generelt køreforbud for lastbiler over 7.5 tons fra søndag
> morgen kl. 00:00 til søndag aften kl. 22:00.

aaahhhh - så passer lovteksten (se Kent Oldhøj) fra 1970 alligevel - der er
nemlig ikke nævnt weekend men "Sonn- und Feiertagen sowie in der
Haupt-Ferienzeit im Sommer" Jeg læser iøvrigt det sidste som det også gælder
på hverdage i "Industriferien"?? men synes aldrig selv at have bemærket det
har været gældende!

> Fælles for dem alle er, at de skal have brev med fra Ulrike. Det
> hedder hun, hende der skriver under på tilladelserne.

hehe så burde det da være det navn der stod på det lille gule skilt i
forruden ))

....hvad med snoplovene og saltspreder må de køre om .......... - du skal
ikke svare )

> Lørdage bliver kun inddraget i den store ferietid.

ja DET forklare så også den megen LKW-trafik på lørdage pt. - de MÅ jo alle
køre
Er der en bestemt periode denne "Hovedferie" er sat til hvor lørdage er
"Verboten"? og gælder det også fra midnat?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-03-07 12:29

T. Hartung skrev:
> [...]
> det man tænker hvad er reglen og hvornår gælder den.
> En dansk lastbil sagde engang til mig at der var kørselsforbud fra lørdag

I Tyskland regner de med at løse alle deres trafikale problemer ved at
indføre restriktioner for lastbilerne.

Derfor har de et generelt kørselsforbud for lastbiler fra midnat
lørdag/søndag til 2200 søndag, samt fra midnat til midnat på
sammenhængende søn- og helligdage. (undtagen den sidste hvor det er til
2200.)

Derudover har de et forbud fra 0700 til 2000 på lørdage i juli og
august. Dette gælder dog ikke alle veje, som søndagsforbudet.

De lastbiler man kan se køre i tiderne med forbud kører med varer på køl
og med en holdbarhed under 12 dage, med levende dyr eller de har købt en
søndagstilladelse. (Der er flere der er generelt undtaget fra forbudet,
men det ved Folmer sikkert mere om end jeg.)

Det skal lige nævnes at hvad der er helligdage er forskelligt
forskellige steder i Tyskland.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.