CSS layout - højde på kolonne og anden hjæ~
Fra : Pernille Kristensen

Dato : 04-04-07 20:15

Hej
Jeg er ved at lave mit første rene CSS lay out, og kan godt bruge
lidt hjælp.

Min side er http://www.safkankedis.dk/test4/

Mine spørsmål er:
1 Hvordan får jeg min footer til at være under den længste
kolonne?

2 Hvorfor ændrer den højre kolonne brede mens siden opdaterer?
Det er ikke meningen.

3 Er det muligt at sætte mine 5 billeder i toppen, så de altid
står sådan og ikke flytter sig hvis vinduet ændrer sig?

4 Har jeg overset noget for at det kommer til at se ordentligt ud
på de forskellige browsere?

Jeg vil gerne have et alternativ til de koder jeg har valgt i mit
CSS, da jeg ikke er helt stærk i brugen af alle koderne.

Jeg ved godt det er meget at spørge om, men jeg vil blive glad
for en løsning på mine problemer

Pernille

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-07 21:10

Pernille Kristensen wrote:
> Hej
> Jeg er ved at lave mit første rene CSS lay out, og kan godt bruge
> lidt hjælp.
> Min side er http://www.safkankedis.dk/test4/

Ja, mon ikke.

Har du set siden i Firefox (FF) - vilkårlig størrelse browservindue? Det
højre kolonne lægger sig ovenpå den midterste. Siden er i øvrigt i FF for
bred til en skærm på 1024 px.

Eller I Internet Explorer (IE) i 800×600px? Det højre kolonne lægger sig
ovenpå den midterste.

Når du skal lave et sådant design, skal du:

Starte med at indskrive den højre kolonne i kildekoden og floate den
right. Sæt en bredde på.

Indskriv så den venstre kolonne og float den left. Sæt en bredde på.

Indskriv så den midterste kolonne. Float den ikke, men giv den margin
til højre og venstre, så den ikke overlapper de yderste kolonner.
Midterkolonnen skal ikke have defineret en bredde.

> Mine spørsmål er:
> 1 Hvordan får jeg min footer til at være under den længste
> kolonne?

Tildel footer css-definitionen clear:both;, så lægger den sig altid under
den længste af de tre kolonner.

> 2 Hvorfor ændrer den højre kolonne brede mens siden opdaterer?
> Det er ikke meningen.

Det har jeg ikke kunnet iagttage.

> 3 Er det muligt at sætte mine 5 billeder i toppen, så de altid
> står sådan og ikke flytter sig hvis vinduet ændrer sig?

Definer, hvordan du vil have dem til at stå.

> 4 Har jeg overset noget for at det kommer til at se ordentligt ud
> på de forskellige browsere?

Du bør altid benytte FF eller Opera som monitor, mens du udvikler. Det giver
færre problemer med tilpasning til IE end den anden vej, hvis du benytter IE
som monitor.

> Jeg vil gerne have et alternativ til de koder jeg har valgt i mit
> CSS, da jeg ikke er helt stærk i brugen af alle koderne.

Du skal være meget forsigtig med at bruge absolut positionering. Især er det
hasarderet at positionere noget i forhold til venstre kant af vinduet, hvis
det faktisk bliver placeret i højre side af et meget bredt vindue.

Det er bedre at sætte billederne ind i en fælles boks p med passende margin
mellem og så indsætte denne p med absolut position i forhold til
browservinduets højre kant.

> Jeg ved godt det er meget at spørge om, men jeg vil blive glad
> for en løsning på mine problemer

Når man er ny i faget, er der 10.000 millioner ting, man har brug for at
spørge om, så spørg løs.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Pernille Kristensen

Dato : 04-04-07 22:42

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> bred til en skærm på 1024 px.
>
> Eller I Internet Explorer (IE) i 800×600px? Det højre kolonne lægger sig

Nej, men jeg kan godt se at siden ser helt forkert ud i FF, så jeg starter lige
forefra igen.
Tak for dine råd

Fra : Pernille Kristensen

Dato : 05-04-07 01:22

> [...]

> bred til en skærm på 1024 px.
>
> Eller I Internet Explorer (IE) i 800×600px? Det højre kolonne lægger sig

Jeg har nu arbejdet med siden i FF og opera. Det ser fint ud nu, men ikke med
opløsning 800x600. Der overlapper kasserne stadig hinanden. Kan det undgås? mens
man stadig vil have det til at se ordentligt ud i mindre størrelse?

> [...]
>
> Det er bedre at sætte billederne ind i en fælles boks p med passende margin
> mellem og så indsætte denne p med absolut position i forhold til

hvordan skal jeg lige nøjagtig gøre dette sådan at billederne står inde i
boksen?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-04-07 15:23

Pernille Kristensen wrote:

> [...]
> ikke med opløsning 800x600. Der overlapper kasserne stadig hinanden.
> Kan det undgås? mens man stadig vil have det til at se ordentligt ud

Hvis du nu lagde dine ændringer ud, så vi kan se dem, ville det være lettere
at kigge nærmere på, hvorfor det stadig driller.

> hvordan skal jeg lige nøjagtig gøre dette sådan at billederne står
> inde i boksen?

Det beskrev jeg da i går - næstnederste afsnit fra min hånd.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Pernille Kristensen

Dato : 05-04-07 22:36

Ups ja jeg har kaldt siden http://www.safkankedis.dk/test6

> Det beskrev jeg da i går - næstnederste afsnit fra min hånd.
Jeg har fundet ud af det med billederne i dag.

Lige nu er det menuen som driller, Det må være noget med margin og padding, men
jeg kan ikke rigtig finde fejlen.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-04-07 23:24

Pernille Kristensen skrev:

> Lige nu er det menuen som driller, Det må være noget med margin og padding, men
> jeg kan ikke rigtig finde fejlen.

Det /kan/ skyldes, at du ikke har en standardsættende
dokumenttypeerklæring.
Indsæt for eksempel
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
i toppen af din side.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Pernille Kristensen

Dato : 06-04-07 00:04

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> dokumenttypeerklæring.
> Indsæt for eksempel
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"

Jeg har indsat følgende i toppen:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
Den har jeg altid brugt, men er godt nok ikke helt ens med den du skriver. Hvad er
forskellen?

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 06-04-07 00:20

http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/

http://www.html.dk/artikler/00036/

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : mc´eren

Dato : 07-04-07 23:15

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/
>
> http://www.html.dk/artikler/00036/
>
> --
> Kerim
> »Søger nogen en anden religion end Islam, skal den ikke modtages
> af Ham, og han skal i det kommende liv være blandt taberne.«
> (Sura 3, vers 87)
ja ja ja millioner tror på gud, jesus, muhammed, allah og og havd de nu
hedder
og millioner tror på små grønne mars mænd men hvem har nogensinde set nogen
af ?? INGEN
og det er der heller aldrig nogen der kommer til.

og dem som mener at islam er den eneste og sande religion skulle have
stukket
en STOR, FED OG TYK amerikansk raket op i røven, hvor på der står :
FUCK MUHAMMED.

(René 1962, vers 1 og 2)
Ateist ikke troende

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 08-04-07 08:12

mc´eren skrev:

><snip>

Sikke et trist liv at du har, siden at du ikke kan få tiden til at gå med
andet end det pjatteri.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-04-07 00:39

Pernille Kristensen wrote:

> Jeg har indsat følgende i toppen:
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
> Den har jeg altid brugt, men er godt nok ikke helt ens med den du
> skriver. Hvad er forskellen?

Forskellen er, at du bruger en DocTypeDeclaration, som ikke indeholder den
"obligatoriske" url til DocType definitionen. Transitional DTD skal se sådan
ud:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk