Full Duplex = langsomt netværk?
Fra : Rene Pedersen

Dato : 02-07-01 19:28

Jeg har et lille netværk bestående af...

1 maskine med Celeron 433, 128 MB
1 maskine med Pentium III 800, 256 MB
1 3Com OfficeConnect Dual Speed Switch

Begge maskiner er udstyret med et 3Com Fast EtherLink XL 10/100 Mbit netkort
og Windows 2000 Professional.

Når jeg indstiller begge netkort til at køre 100 Mbit med Full Duplex,
genstarter... ja, så virker det fint nok.

Når jeg så starter computerne op igen kører netværket UTROLIGT langsomt, men
efter et stykke tid er hastigheden normal igen.

Når sidstnævnte opstår (netværket kører langsomt) melder NIC testen i 3Com
Diagnostic programmet om at kortet er "unable to receive frame from loopback
test" (mener det er noget i den stil).

Er der nogen der har et bud på hvad der er galt?

Best regards
Rene Pedersen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 02-07-01 19:35

Hej "Rene Pedersen" <rene@eculture.dk>

> [...]
>
>Når jeg så starter computerne op igen kører netværket UTROLIGT langsomt, men
>efter et stykke tid er hastigheden normal igen.

Det lyder som at du begår den klassiske fejl ikke at sætte duplex fast
på switchen. Når du slår auto fra på dine netkort vil switchen, givet
at den står til auto, defaulte til half duplex.

Det giver en duplex konflikt og det kører helt af helvede til. Helt
utroligt ubeskriveligt langsomt.

>Er der nogen der har et bud på hvad der er galt?

Husk at begge ender altid skal stå til det samme (netkort/switch),
uanset om du sætter det fast eller bruger auto-negotiation.

Der står i øvrigt en smule om algoritmen her:
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=autonegot

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Rene Pedersen

Dato : 02-07-01 20:15

> Det lyder som at du begår den klassiske fejl ikke at sætte duplex fast
> på switchen. Når du slår auto fra på dine netkort vil switchen, givet
> at den står til auto, defaulte til half duplex.

Jeg har ikke mulighed for at indstille noget på switchen - udover om den
sidste port skal bruges til uplink eller ej.

> Husk at begge ender altid skal stå til det samme (netkort/switch),
> uanset om du sætter det fast eller bruger auto-negotiation.

Begge netkort står til 100mbit og full duplex. Nu har jeg lige prøvet at
ændre dem fra "maxized network performance" til "normal" og selv om jeg har
slukket og tændt den ene maskine, kan jeg ikke genskabe problemet - kan det
ha' været den indstilling der har voldt problemet?

> Der står i øvrigt en smule om algoritmen her:
> http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=autonegot

Tak for linket - det ser ud til at der står mange gode oplysninger der.

Best regards
Rene Pedersen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 02-07-01 20:45

Hej "Rene Pedersen" <rene@eculture.dk>

>Jeg har ikke mulighed for at indstille noget på switchen - udover om den
>sidste port skal bruges til uplink eller ej.

I så fald står switchen til auto - det betyder som sagt at du er nødt
til at sætte dine maskiner til auto.

> [...]
>slukket og tændt den ene maskine, kan jeg ikke genskabe problemet - kan det
>ha' været den indstilling der har voldt problemet?

Det har intet med sagen at gøre. Hvis din switch ikke kan indstilles
kører den auto-negotiation, og når den gør det, så skal de hosts du
tilslutter også gøre det.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Rene Pedersen

Dato : 02-07-01 21:03

> Det har intet med sagen at gøre. Hvis din switch ikke kan indstilles
> kører den auto-negotiation, og når den gør det, så skal de hosts du
> tilslutter også gøre det.

Ok, det ser også ud til at virke nu, hvor kortene er indstillet til auto, i
stedet for 100 mbit og full duplex. Tak for hjælpen.

Best regards
Rene Pedersen