/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Få midten til at fylde skærmens bredde
Fra : Tom


Dato : 03-04-07 10:42

Hej

Jeg ønsker en side der anvender hele browserens bredde.
Venstre- og højremenuen skal fylde absolutte størrelser, mens midten skal
fylde ud.

Hvis jeg har en række der colspan'er over de tre felter og teksten i denne
går ud over bredden på venstremenuen går midterfeltet over til kun at fylde
dets indholds bredde og menuerne med de absolutte størrelser bliver dem der
fylder ud.

Hvordan undgår jeg dette?



<html>
<body>
<table width='100%'>
<tr>
<td width='200' bgcolor='#CCCCCC'>LEFT</td>
<td>MIDDLE</td>
<td width='150' bgcolor='#CCCCCC'>RIGHT</td>
</tr>
<tr><td colspan='3' >xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx
xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx</td></tr>
</table>
</body>
</html>



 
 
Jørgen Farum Jensen (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 03-04-07 11:36

Tom skrev:
> Hej
>
> Jeg ønsker en side der anvender hele browserens bredde.
> Venstre- og højremenuen skal fylde absolutte størrelser, mens midten skal
> fylde ud.

Du kan finde en del tips her:
http://www.webdesign101.dk/csslayout/


--

Med venlig hilsen
Jørgen Farum Jensen
Håndbog i webdesign: http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/
..

Tom (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 03-04-07 12:46


"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> wrote in message
news:46122e05$0$52101$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Tom skrev:
>> Hej
>>
>> Jeg ønsker en side der anvender hele browserens bredde.
>> Venstre- og højremenuen skal fylde absolutte størrelser, mens midten skal
>> fylde ud.
>
> Du kan finde en del tips her:
> http://www.webdesign101.dk/csslayout/


Ja, 4A anvender tabeller men når jeg anvender den kode og teksten i
footer/banner fylder mere end venstre menuen springer menuen igen

Ville gerne forstå hvorfor IE6 (og måske andre) synes at en absolut bredde
skal ignoreres :-/



Jørgen Farum Jensen (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 03-04-07 15:22

Tom skrev:
> "Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> wrote in message
> news:46122e05$0$52101$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Tom skrev:
>>> Hej
>>>
>>> Jeg ønsker en side der anvender hele browserens bredde.
>>> Venstre- og højremenuen skal fylde absolutte størrelser, mens midten skal
>>> fylde ud.
>> Du kan finde en del tips her:
>> http://www.webdesign101.dk/csslayout/
>
>
> Ja, 4A anvender tabeller men når jeg anvender den kode og teksten i
> footer/banner fylder mere end venstre menuen springer menuen igen

Eksempel 4a er netop et eksempel på, hvordan du laver
ganske mage til et tabellayout /uden/ brug af tabeller, og
i eksemplet opregner jeg også hvorfor det er en god ide.

> Ville gerne forstå hvorfor IE6 (og måske andre) synes at en absolut bredde
> skal ignoreres :-/

Det er heller ikke tilfældet, i hvert fald ikke
på den måde du beskriver "absolut bredde". Men
som andre har skrevet, det er ikke til at for-
holde sig til, når vi ikke kan se en eksempelside,
tabeller eller ej.

--

Med venlig hilsen
Jørgen Farum Jensen
Håndbog i webdesign: http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/
..

Tom (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 03-04-07 18:09

> Det er heller ikke tilfældet, i hvert fald ikke
> på den måde du beskriver "absolut bredde". Men
> som andre har skrevet, det er ikke til at for-
> holde sig til, når vi ikke kan se en eksempelside,
> tabeller eller ej.

Men kan man ikke se ud af det vedlagte kode i første indlæg hvad jeg mener
med absolutte bredder?



Jørgen Farum Jensen (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 03-04-07 21:54

Tom skrev:
>> Det er heller ikke tilfældet, i hvert fald ikke
>> på den måde du beskriver "absolut bredde". Men
>> som andre har skrevet, det er ikke til at for-
>> holde sig til, når vi ikke kan se en eksempelside,
>> tabeller eller ej.
>
> Men kan man ikke se ud af det vedlagte kode i første indlæg hvad jeg mener
> med absolutte bredder?
>
>

Nej. Hvad er der i head-delen af dine side? Fejl i koden
kan under alle omstændigheder kun vurderes, når siden
ses online. Ellers be'r du os om at kopiere din kode og
oprette en side med denne, uden garanti for, at du har
gengivet den fejlfrit, og uden at vide, hvilken dokument-
typeerklæring, du anvender, om du linker til et stylesheet,
der siger noget andet, end det du fortæller osv osv.

Du hører ikke mere fra mig, før du kommer med et online
eksempel.

--

Med venlig hilsen
Jørgen Farum Jensen
Håndbog i webdesign: http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/
..

Tom (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 03-04-07 23:32

> Nej. Hvad er der i head-delen af dine side? Fejl i koden
> kan under alle omstændigheder kun vurderes, når siden
> ses online. Ellers be'r du os om at kopiere din kode og
> oprette en side med denne, uden garanti for, at du har
> gengivet den fejlfrit, og uden at vide, hvilken dokument-
> typeerklæring, du anvender, om du linker til et stylesheet,
> der siger noget andet, end det du fortæller osv osv.
>
> Du hører ikke mere fra mig, før du kommer med et online
> eksempel.

Ok ok

Værsgod:
http://soap.hotserv.dk/test.html

Tak for hjælpen



Jørgen Farum Jensen (04-04-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 04-04-07 09:59

Tom skrev:

>> Du hører ikke mere fra mig, før du kommer med et online
>> eksempel.
>
> Ok ok
>
> Værsgod:
> http://soap.hotserv.dk/test.html

Tak. Det er godt nok mærkeligt, og jeg
har ikke nogen forklaring på, hvorfor
det sker.

Men, men, men så snart du putter noget
reelt indhold i kasserne i form af
noget mumletekst, falder det på plads,
også i IE.

Men hvis du endelig /vil/ bruge tabeller
til layout, så gør dog i det mindste dig
selv den tjeneste at lægge formateringen i
et stylesheet i stedet for inline.
--

Med venlig hilsen
Jørgen Farum Jensen
Håndbog i webdesign: http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/
..

Jørn Andersen (04-04-2007)
Kommentar
Fra : Jørn Andersen


Dato : 04-04-07 15:50

On Wed, 4 Apr 2007 00:31:50 +0200, "Tom" <no@spam.please> wrote:

>> online eksempel.

>Værsgod:
>http://soap.hotserv.dk/test.html

Min erfaring er, at tabel-kolonners bredder er ret "vejledende".
Indholdet vil som regel betyde mere end angivelserne.

Hvis bredden er vigtig, ville jeg i dit tilfælde nok bruge det gamle
trick med at lave en transparent 1x1.gif med en passende
bredde-angivelse til højre og venstre kolonne og så sætte
midter-kolonnen til 80-90%. Så holder den som regel.

Eller bedre endnu: Have et indhold i højre og venstre-kolonne, som er
tilpasset den bredde, du forestiller dig, de cirka skal have, og så
stadig give midter-kolonnen en passende høj pct.-bredde.

Mine forslag er "work-arounds". Dit tilfælde er et godt eksempel på, at
tabeller ikke er beregnet til layout-formål
Jeg bruger dem godt nok til det ind imellem - bl.a. pga. de
"besværligheder" der kan være med CSS2-layout.

Min opfattelse er, at det stadig er et valg mellem pest og kolera at
bruge tabel-layout eller CSS2-layout (selv om jeg er holdt op med at
lave *nye* designs med tabeller).
Vi kan kun håbe på, at CSS3 snart kommer på banen med nogle mere
"lige-ud-ad-landevejen-løsninger".


Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen, Brønshøj

Stop Bush's krige - og Foghs støtte til dem
www.nejtilkrig.dk

Per Rasmussen (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Per Rasmussen


Dato : 03-04-07 11:41

Tom wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hej
>
> Jeg ønsker en side der anvender hele browserens bredde.
> Venstre- og højremenuen skal fylde absolutte størrelser, mens midten skal
> fylde ud.
>
> Hvis jeg har en række der colspan'er over de tre felter og teksten i denne
> går ud over bredden på venstremenuen går midterfeltet over til kun at fylde
> dets indholds bredde og menuerne med de absolutte størrelser bliver dem der
> fylder ud.
>
> Hvordan undgår jeg dette?
>
>
Du skal slet ikke bruge tabel til sådan noget, brug div.


PerR

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Tom (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 03-04-07 12:45

> Du skal slet ikke bruge tabel til sådan noget, brug div.


Ja, det havde jeg næsten frygtet I sagde

Kan man, som akademisk øvelse til at forstå hvorfor IE6 opfører sig som
beskrevet, ikke løse problemet ved at anvende tabeller?




Allan Vebel (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 03-04-07 14:50

Tom skrev:

> forstå hvorfor IE6 opfører sig som beskrevet

Prøv at komme med et link til problemet, så kan
alle med egne øjne se hvad det drejer sig om, og
teste det i forskellige browsere.

Det er lidt svært at hjælpe med noget man ikke
kan se

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk



Birger Sørensen (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Birger Sørensen


Dato : 03-04-07 15:15

Tom wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hej
>
> Jeg ønsker en side der anvender hele browserens bredde.
> Venstre- og højremenuen skal fylde absolutte størrelser, mens midten skal
> fylde ud.
>
> Hvis jeg har en række der colspan'er over de tre felter og teksten i denne
> går ud over bredden på venstremenuen går midterfeltet over til kun at fylde
> dets indholds bredde og menuerne med de absolutte størrelser bliver dem der
> fylder ud.
>
> Hvordan undgår jeg dette?
>
>
>
> <html>
> <body>
> <table width='100%'>
> <tr>
> <td width='200' bgcolor='#CCCCCC'>LEFT</td>
> <td>MIDDLE</td>
> <td width='150' bgcolor='#CCCCCC'>RIGHT</td>
> </tr>
> <tr><td colspan='3' >xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx
> xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx</td></tr>
> </table>
> </body>
> </html>
>
>

Tror faktisk dit problem er, at parametre skal angives i ".." dobbelte
anførselstegn. De fleste browsere accepterer dem uden, hvis der ikke er
mellemrum - men '..' enkelt anførselstegn gør bare at den slet ikke forstår
dine størrelser, og derfor selv beregner værdier...

Birger

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Bertel Lund Hansen (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 03-04-07 16:01

Birger Sørensen skrev:

> mellemrum - men '..' enkelt anførselstegn gør bare at den slet ikke forstår
> dine størrelser, og derfor selv beregner værdier...

Overhovedet ikke. I HTML er det ligegyldigt om man bruger enkelte
eller dobbelte anførselstegn.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Philip Nunnegaard (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Philip Nunnegaard


Dato : 03-04-07 19:37

> <td width='200' bgcolor='#CCCCCC'>LEFT</td>
> <td>MIDDLE</td>
> <td width='150' bgcolor='#CCCCCC'>RIGHT</td>

Hvad får du mon ud af det, hvis du i stedet skriver:
<td style="width: 200px; background-color: #cccccc">LEFT</td>
<td>MIDDLE</td>
<td style="width: 150px; background-color: #cccccc">RIGHT</td>


Tom (03-04-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 03-04-07 20:30


"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> wrote in message
news:46129ef2$0$52187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> <td width='200' bgcolor='#CCCCCC'>LEFT</td>
>> <td>MIDDLE</td>
>> <td width='150' bgcolor='#CCCCCC'>RIGHT</td>
>
> Hvad får du mon ud af det, hvis du i stedet skriver:
> <td style="width: 200px; background-color: #cccccc">LEFT</td>
> <td>MIDDLE</td>
> <td style="width: 150px; background-color: #cccccc">RIGHT</td>

Det samme
Men godt forsøg, havde ikke tænkt på at angive det på den måde.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408526
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste