Hvorfor ikke frames
Fra : MacJohn

Dato : 31-03-07 22:26

I "gamle dage" var mine hoved-argumenter mod frames at de var noget
skidt i forhold til søgemaskiner....

Jeg er ikke stødt på kunder som insisterede på at jeg skulle bruge
frames, - i 100 år.
Det er jeg så nu. Og deres nuværende side findes fint i google, og man
risikerer ikke hente sider, som ikke vises i sin rette frame....
Det er jo lidt irriterende, når jeg gerne vil argumentere imod frames.

Er der nogen her, der har en god, præcis, relevant og forholdsvis kort
argumentation mod frames ?

Mvh
john

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-03-07 22:54

MacJohn wrote:

> Er der nogen her, der har en god, præcis, relevant og forholdsvis kort
> argumentation mod frames ?

Ja, da:

http://html-faq.dk/2009.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-03-07 23:39

MacJohn skrev:

> deres nuværende side findes fint i google, og
> man risikerer ikke hente sider, som ikke vises
> i sin rette frame....
>
> Det er jo lidt irriterende, når jeg gerne vil
> argumentere imod frames.

Man kan jo scripte sig ud af alt, og nogen gør
virkelig alt, fordi de VIL bruge frames.

Det er bare ikke altid lige heldigt lavet, jeg har
set mange eksempler på at man kan bookmarke
en enkelt side, og så kommer man alligevel til
forsiden, og skal steppe sig ned gennem menuen
igen, eller bruge søgefeltet.

Test selv den pågældende side for de ting du selv
som bruger forlanger:

1. Google-søgning.
2. Bookmark af undersider.
3. Fungerer det i alle browsere?
4. Fungerer det også uden Javascript?
5. Find selv på mere.

> Er der nogen her, der har en god, præcis, relevant
> og forholdsvis kort argumentation mod frames?

Foruden det link Erik kom med, er der også Steven
Snedkers http://vertikal.dk/a13 og en masse andre
artikler om hvorfor, og hvorfor ikke.

Jeg har ikke brugt frames siden Ruder konge var
knægt, og kunne ikke finde på det i dag - der findes
så mange andre teknologier der er meget bedre.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 03-04-07 19:59

Da jeg for et par år siden lavede en ny noframed version af én af mine
hjemmesider, oplevede jeg næsten over-night en stigning i besøgstallet på
50-100%.
Jeg tilskriver det flere faktorer:
- Google har fået nemmere ved at indexere siden.
- Det er nemmere for folk at deeplinke til specifikke undersider, fordi de
bare kan kopiere URL'en i adresselinien direkte. Og når folk kommer ind i
dén specifikke underside, har de stadig den fulde menu-navigation.

Mine to væsentligeste grunde til frames var ellers:
1) Man skal kun skrive menuen én gang
2) Siden loader hurtigere, når man klikker rundt på siden.

1) er overflødig, hvis man har sin side liggende på en server, der enten
understøtter ssi eller php. Her kan man bruge includes.

2) Er ved at være overflødig i takt med, at folk får hurtigere forbindelser.
Da jeg kørte med mit gamle 33,6kb/s-modem, foretrak jeg frames af nævnte
årsag (og det samme, da jeg kun havde 256/128-ADSL), mens jeg i dag
foretrækker det andet.

3) Endelig en ny grund til at droppe frames:
Hvis argumentet for frames er, at menuen skal blive på samme sted, kan man i
dag lægge den ind i en div, der har fikseret position (position:fixed).
Firefox, Opera og nu også ie7 understøtter dette.
Og så findes der et hack til ie6, hvis syntaks jeg dog ikke kan huske her.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-07 22:09

Philip Nunnegaard wrote:

> Og så findes der et hack til ie6, hvis syntaks jeg dog ikke kan huske
> her.

Det kan ses her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Erik Ginnerskov