Arbetslösa skåningar kan tvingas flyt
Fra : Mikael O. Bonnier

Dato : 23-03-07 19:03

http://tv4.se/nyheter/536227.html

Min kommentar:
Skåneland är en olagligt ockuperad del av Danmark, ty fredsavtalet har
blivit ogiltigt av flera olika skäl. De flesta skåningar kan nog stå ut
med ockupationen om den inte leder till frihetsinskränkningar. Den
borgerliga regeringens senaste beslut om att alla med a-kassa skall
tvingas ta jobb i hela Sverige är en oaccetabel frihetsinskränkning i
skåningarnas liv. Att tvångsdeportera oss genuina skåningar till
Sveriges huvudstad Stockholm eller till gruvorna i Kiruna norr om
Polcirkeln är en rent Stalinistisk politik. Ge oss i stället möjligheter
att söka jobb i Danmark genom att bekosta sökanderesor till Danmark. Man
får sökanderesor till Stockholm och Kiruna betalda som reglerna är nu
inom Sverige, men däremot får man inte ersättning för sökanderesa till
Danmark trots att det ligger mycket närmare Skåne.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 23-03-07 19:29

"Mikael O. Bonnier" <mikaelb@df.lth.se> skrev i en meddelelse
> [...]
> Sverige, men däremot får man inte ersättning för sökanderesa till Danmark
> trots att det ligger mycket närmare Skåne.

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2006/05/08/074319.htm

Der er mange svenske der arbejder i Danmark.
At danske tager ophold i Sverige kan vel kun medvirke til øget behov for
arbejdskraft netop i Skåne ?

/Henning.

Fra : JKv

Dato : 24-03-07 00:48

On Mar 23, 2:03 pm, "Mikael O. Bonnier" <mika...@df.lth.se> wrote:
> [...]
> inom Sverige, men däremot får man inte ersättning för sökanderesa till
> Danmark trots att det ligger mycket närmare Skåne.

Detta yttrande är förstås en provokation mot Kirunas gruvarbetare som
betalar arbetslösa skåningars A-kassa. Det är också en provokation mot
alla de som har flyttat för att få ett arbete.

Vad tycker du att man kan ställa för krav på folk som uppbär A-kassa?
Skall var och en ha rätt till fri försörjning från staten utan
motprestation?
Vem skall betala för det?

En tågbiljett till Danmark för att gå på en anställningsintervju
kostar inte särskilt mycket. Det kan rimligen inte vara något
avgörande hinder för en arbetslös skåning för att söka jobb i
Danmark.

John Kvarnstrand

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-07 07:53

JKv <john_kvarnstrand@lycos.com> wrote:

> [...]
> kostar inte särskilt mycket. Det kan rimligen inte vara något
> avgörande hinder för en arbetslös skåning för att söka jobb i

Arbejdsløsheden i Danmark er i dag rekordlav, og har ikke været set
lavere siden begyndelsen af 70erne. Det sidst tilgængelige OECD-tal [som
er de tal der er internationalt sammenlignelige] siger 3,2% på landsplan
for december, men da ledigheden falder med 0,1 %point om måneden må den
i dag være nede på 2,8-2,9%. Tager man de korttidsledige [som har været
ledige i under tre måneder] ud af tallene, så er der vel reelt 50.000
ledige med. Det gør at der er mangel på arbejdskraft i mange brancher,
og et stigende antal skåninger får da også arbejde i København.

Den svenske ledighed er åbenbart så pinlig for svenskerne, at man ikke
har leveret sammenlignelige tal siden 2004, hvor der for året som helhed
var en ledighed på 6,3% [mod 5,5% for Danmark]. Og så ligger lønnen i
Danmark en 20% højere end i Sverige, lige som en svensk krone har en
værdi på 80% af en dansk.

<http://stats.oecd.org/WBOS/Default.aspx?QueryName=251&QueryType=View>

Det sidst tilgængelige officielle danske tal er for januar, hvor
arbejdsløsheden sattes til 3,8%, et fald på 2.500 ledige. Men læg mærke
til at procenten her /ikke/ er internationalt sammenlignelig. Det er
OECDs tal. Der er tydeligvis ledige, som kommer med i den danske
statistik, men ikke i de internationale statistikker.
Kontanthjælpsmodtagere? Deltids-ledige, altså ledige som har et
deltids-job?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bjorn Olsson d.ä

Dato : 24-03-07 02:49

In article <eu14o3$evc$1@news.lth.se>,
"Mikael O. Bonnier" <mikaelb@df.lth.se> wrote:

> Den
> borgerliga regeringens senaste beslut om att alla med a-kassa skall
> tvingas ta jobb i hela Sverige är en oaccetabel frihetsinskränkning i
> skåningarnas liv.

Ingen kan tvinga dig att ta ett jobb eller flytta. Men de kan stalla
krav pa att du forsoker skaffa jobb for att fortsatta forsorja dig.
Skojigt att du namner just Norrland, eftersom vi just hade en trad med
norrlanningar som var sura for att de skulle "tvingas" flytta soderut.
att bekosta en resa till danmark for att soka jobb kan val i herrans
namn inte vara sa fruktansvart betungande.

Fra : Ken

Dato : 24-03-07 14:08

On Sat, 24 Mar 2007 01:48:37 GMT, "Bjorn Olsson d.ä"
<bjorn@justingenstans.com> wrote:

> [...]
> att bekosta en resa till danmark for att soka jobb kan val i herrans
> namn inte vara sa fruktansvart betungande.

"en resa" ?
Räcker det med en enda resa för att söka jobb?
Räcker denna enda resa i fortsättningen också när man skall jobba där?

Fra : Bjorn Olsson d.ä

Dato : 24-03-07 15:52

In article <jk8a031k6uk8qigbeq879hse4cm397vm7r@4ax.com>,
Ken <_ken_3_@telia.com> wrote:

> "en resa" ?
> Räcker det med en enda resa för att söka jobb?
> Räcker denna enda resa i fortsättningen också när man skall jobba där?

Vill du att det allmanna skall betala dina kostnader for resa till och
fran jobbet ocksa?

Vad galler jobbsokning: det ar ditt alldeles egna ansvar att forsorja
dig sjalv, samt att soka jobb dar sadana finns. Om det finns AF bidrag
for vissa resor ar det naturligtvis praktiskt, men att sitta och gapa
som en gokunge darfor att dina vanner och grannar (alltsa de som betalar
for dina bidrag) inte subvetionerar varje liten kostnad i samband med
ditt jobbsaokande ar bara ett tecken pa att man inte forstatt att
systemet bygger pa att alla gor sa gott de kan for att inte behova leva
pa bidrag.

Att Micke Bonnier tycker att det vore rimligt att fa medborgarlon for
saker man gor anda (som tex meningslost usenet-debatterande) far ju sta
for honom. Jag blir sa inihelsike forbannad pa alla som missbrukar ett
valfardssystem som kom till for att hjalpa folk att inte forlora allt om
man miste jobbet eller blev sjuk. Detta system bygger pa solidaritet,
och solidaritet at bada hall. Att hjalpa de som behover, men ocksa att
gora allt som star i ens makt for att komma ur bidragsberoende om man
hamnat pa sniskan.

Fra : Ken

Dato : 24-03-07 16:04

On Sat, 24 Mar 2007 14:52:13 GMT, "Bjorn Olsson d.ä"
<bjorn@justingenstans.com> wrote:

> Vad galler jobbsokning: det ar ditt alldeles egna ansvar att forsorja
> dig sjalv, samt att soka jobb dar sadana finns.

Om man inte har råd att söka jobb så långt bort måste man avstå.

Fra : Bjorn Olsson d.ä

Dato : 24-03-07 17:01

In article <ldfa03hm0ssgqk9lsg3l23nmll1og7ue9s@4ax.com>,
Ken <_ken_3_@telia.com> wrote:

> Om man inte har råd att söka jobb så långt bort måste man avstå.

Japp.

Fra : Ken

Dato : 24-03-07 16:08

> [...]

> for vissa resor ar det naturligtvis praktiskt, men att sitta och gapa
> som en gokunge darfor att dina vanner och grannar (alltsa de som betalar

Givetvis skall man försörja sig själv, men när man alltid har
betalat in avgift för A-kassan har man rätt att utnyttja den också.
De rika borjarna har nu lurat oss. Hade jag vetat det här för 35 år
sedan hade jag inte betalat in någon A-kasseavgift utan sparat
pengarna själv för att kunna klara mig helt själv.
Vem kunde redan då ana att de rika borgarna skulle sabotera
för svenska folket och sno åt sig pengarna till sig själva.

Fra : Bjorn Olsson d.ä

Dato : 24-03-07 17:06

In article <tffa03t2kcmp61phcn5eatvamekc86tj3c@4ax.com>,
Ken <_ken_3_@telia.com> wrote:

> [...]
> sedan hade jag inte betalat in någon A-kasseavgift utan sparat
> pengarna själv för att kunna klara mig helt själv.

Hur mycket har du betalat in? Hur lange skulle du klara dig pa de
pengarna? A-kasse systemet borde inte vara en forsorjningsanstalt, utan
en hjalp for folk att klara sig genom en kort period av arbetsloshet.
Det ar ocksa ett forsakringssystem, inte ett sparkonto. (Na, det var det
val fran borjan i alla fall) Det ar fullt rimligt att begara att folk
soker arbete dar arbete kan finnas, om det sa ar Korpilombolo, Lund
ellet Stockholm.

Fra : Ken

Dato : 24-03-07 21:21

On Sat, 24 Mar 2007 16:06:14 GMT, "Bjorn Olsson d.ä"

> [...]
> val fran borjan i alla fall) Det ar fullt rimligt att begara att folk
> soker arbete dar arbete kan finnas, om det sa ar Korpilombolo, Lund

Det måste ju finnas rimligheter i systemet även i fortsättningen.
Vår välfärd i Sverige är dokumenterad på topp, men nu är det
uppenbarligen slut med det och folket splittras och många blir
utslagna likt USA. De rika blir rikare på vår bekostnad.

Fra : Hakvinius

Dato : 25-03-07 06:07

Ken skrev:

> [...]
> uppenbarligen slut med det och folket splittras och många blir
> utslagna likt USA. De rika blir rikare på vår bekostnad.

Du använder ordet /"bekostnad"/ på ett mycket rättsfrämmande sätt. Säg
att jag skänker 100:- till Rädda Barnen varje månad. Om det nu börjar
regna in i mitt hus, så jag för att kunna reparera måste dra ner mitt
bidrag till 50:-, kan man då säga att jag "lagar mitt hus på fattiga
människors /bekostnad/"?

Jag skulle vilja påstå att /skyldigheten/ att söka ett jobb är oerhört
mycket starkare än /rättigheten/ att få A-kassa.

--
Drönare, arbetsskygga, svartavlönade människor alldeles för högt upp i
välståndsligan har plötsligt blivit de som har det svårt i samhället

Fra : Ken

Dato : 25-03-07 08:34

On Sun, 25 Mar 2007 05:07:22 GMT, Hakvinius <hakvinius@hotmail.com>
wrote:

> Jag skulle vilja påstå att /skyldigheten/ att söka ett jobb är oerhört
> mycket starkare än /rättigheten/ att få A-kassa.

Beror helt på omständigheterna förstås.

Fra : Hakvinius

Dato : 25-03-07 08:54

Ken skrev:

> Beror helt på omständigheterna förstås.

Det finns naturligtvis undantag, men ovanstående är grundregeln.

Fra : Peter Johansson

Dato : 24-03-07 22:17

Bjorn Olsson d.ä:

> Det ar fullt rimligt att begara att folk
> soker arbete dar arbete kan finnas, om det sa ar Korpilombolo, Lund
> ellet Stockholm.

Men säg att den arbetssökande har villa, barn och en partner med trygg
anställning, ska även denne tvingas flytta 150 mil för att ta ett jobb?

/Peter

Fra : Ken

Dato : 24-03-07 22:25

On Sat, 24 Mar 2007 21:16:35 GMT, "Peter Johansson"
<peter.johansson@motala.mail.telia.com> wrote:

> Men säg att den arbetssökande har villa, barn och en partner med trygg
> anställning, ska även denne tvingas flytta 150 mil för att ta ett jobb?

Uppenbarligen. Då kan partnen bli arbetslös istället.
Hur gör man med villan om den inte går att sälja?
Löser staten in den för marknadspris?
Alternativet är att makarna får bo på varsitt håll.
Hur går det ihop ekonomiskt?

Fra : Zigge Zackrisson

Dato : 24-03-07 23:46

"Peter Johansson" <peter.johansson@motala.mail.telia.com> wrote in message news:TygNh.37036$E02.14884@newsb.telia.net...
> Bjorn Olsson d.ä:

> Men säg att den arbetssökande har villa, barn och en partner med trygg
> anställning, ska även denne tvingas flytta 150 mil för att ta ett jobb?

Den här regeringen är inte intresserad av några hänsynstaganden, det
är enbart pengarna som styr den. Den måste naturligtvis se till att
deras väljare får maximal profit på investeringen det innebar att
rösta på packet.

Fra : Ken

Dato : 25-03-07 08:34

On Sat, 24 Mar 2007 22:46:21 GMT, "Zigge Zackrisson" <z.z.@zz.com>
wrote:

> [...]
> är enbart pengarna som styr den. Den måste naturligtvis se till att
> deras väljare får maximal profit på investeringen det innebar att

Precis.

Fra : Bjorn Olsson d.ä

Dato : 25-03-07 07:15

In article <TygNh.37036$E02.14884@newsb.telia.net>,
> [...]

> Men säg att den arbetssökande har villa, barn och en partner med trygg
> anställning, ska även denne tvingas flytta 150 mil för att ta ett jobb?

Om det inte finns jobb pa narmre hall som personen ifraga vill ha, far
familjen antingen dra ner pa kostnader och leva pa partnerns lon, eller
overvaga att flytta dit det finns jobb. Naturligtvis kan ingen tvinga
honom/henne att flytta, men inte ar det rimligt att det allmanna skall
forsorja nagon som har en partner med fast jobb, och/eller kan fa jobb
pa annan ort.

Fra : Ken

Dato : 25-03-07 08:37

On Sun, 25 Mar 2007 06:14:36 GMT, "Bjorn Olsson d.ä"

> [...]
> honom/henne att flytta, men inte ar det rimligt att det allmanna skall
> forsorja nagon som har en partner med fast jobb, och/eller kan fa jobb

A-kassan är faktiskt inrättad för att hjälpa till under tiden
man försöker ordna ett lämpligt jobb.
De rika borgarna kan rimligen inte ändra på den saken.
Om de ändå gör det, får de se till att betala tillbaka
de pengar vi redan betalat in för tjänsten eftersom vi annars
blir lurade.

Fra : Charlie R

Dato : 26-03-07 17:46

Sat, 24 Mar 2007 21:16:35 GMT, Peter Johansson ba:

> Men säg att den arbetssökande har villa, barn och en partner med trygg
> anställning, ska även denne tvingas flytta 150 mil för att ta ett jobb?

Nej.

Charlie.
--
"His great aim was to escape from civilization, and, as soon as he had
money, he went to Southern California."

Fra : Den ärofyllda Têt-of~

Dato : 26-03-07 21:52

"Peter Johansson" ha scritto nel messaggio

>Bjorn Olsson d.ä:

>Men säg att den arbetssökande har villa, barn och en partner med trygg
>anställning, ska även denne tvingas flytta 150 mil för att ta ett jobb?

Fast får den arbetssökande i ovanstående situation bara en någotsånär vettig
handläggare på AF är det inget problem. Om en arbetslös trelleborgare med familj
och villa inte vill ta ett 1/4-tidsjobb som diskplockare i Kiruna så stannar
detta mellan handläggaren och den arbetssökande. F^HLittorin behöver inte få
reda på något.

Skulle man nu få en nyliberal aspergermupp med en politisk agenda som
handläggare är det ju bara att skicka iväg dåliga ansökningar utformade på
sådant vis att ansökningen med största sannolikhet blir bortsorterad av
arbetsköparen i ett tidigt skede.

--
"We have placed them in a quagmire from which they can never emerge except dead"
- Mohammed Said al-Sahaf ("Baghdad Bob")

Fra : Zigge Zackrisson

Dato : 27-03-07 00:48

"Den ärofyllda Têt-offensivsfärgade Kärlekskyssen med potatismos v5.02"
<svalbardifast@abcdefghijklmnopqrstuvwxyzabcdefghijklmnopqrstuvwxyzabcdefghijk.com> wrote in message
> [...]
> sådant vis att ansökningen med största sannolikhet blir bortsorterad av

Är den tillräckligt dålig kanske AF skaffar honom ett jobb som
sprängmedelshanterare i någon gruva i Kiruna. Då spelar tidigare
meriter ingen roll, men helst bör han ju inte ha familj eller nära
vänner ;)

Fra : Peter Johansson

Dato : 30-03-07 22:19

> [...]

> utformade på
> sådant vis att ansökningen med största sannolikhet blir bortsorterad

Det läskiga är att ju mer fritt dessa nitiska handläggare på AF (de
verkar vara på tok för många) får härja desto närmare kommer vi till att
desperata arbetslösa kommer ge sig på dem rent fysiskt. Står nog inte
på förrän de behöver vakter omkring sig är jag rädd.

/Peter

Fra : Hakvinius

Dato : 25-03-07 06:01

Ken skrev:

> [...]
> Vem kunde redan då ana att de rika borgarna skulle sabotera
> för svenska folket och sno åt sig pengarna till sig själva.

A-kassan är en försäkring och avgiften är en försäkringspremie. Bara för
att du betalar t ex bilförsäkring ger dig inte rätten att krocka med din
bil. Däremot har du en skyldighet att se till att du inte krockar.

Fra : Ken

Dato : 25-03-07 08:40

On Sun, 25 Mar 2007 05:00:57 GMT, Hakvinius <hakvinius@hotmail.com>
wrote:

> A-kassan är en försäkring och avgiften är en försäkringspremie. Bara för
> att du betalar t ex bilförsäkring ger dig inte rätten att krocka med din
> bil. Däremot har du en skyldighet att se till att du inte krockar.

Det här handlar inte om bilar.

Fra : Hakvinius

Dato : 25-03-07 08:54

Ken skrev:

> Det här handlar inte om bilar.

Nej, det vet jag... Det handlar dock om försäkringar. Jämför med en
personskadeförsäkring om du så vill.

Fra : Ulf Sundin

Dato : 26-03-07 10:22

Ken wrote:

> Hade jag vetat det här för 35 år
> sedan hade jag inte betalat in någon A-kasseavgift utan sparat
> pengarna själv för att kunna klara mig helt själv.

Så var det med "solidariteten", alltså.

/Ulf Sundin

Fra : Zigge Zackrisson

Dato : 24-03-07 21:01

"Bjorn Olsson d.ä" <bjorn@justingenstans.com> wrote in message news:bjorn-35E27A.10521224032007@news.west.earthlink.net...

> [...]
> och solidaritet at bada hall. Att hjalpa de som behover, men ocksa att
> gora allt som star i ens makt for att komma ur bidragsberoende om man

Och detta sitter du och skriver i ---- USA? Ett land där ordet "social
nedrustning är meningslöst -- eftersom någon upprustning aldrig har
ägt rum. HAAAAHAAAAHAAAAA !!!!

Fra : Mikael O. Bonnier

Dato : 27-03-07 20:59

Bjorn Olsson d.ä skrev:

> [...]
> ditt jobbsaokande ar bara ett tecken pa att man inte forstatt att
> systemet bygger pa att alla gor sa gott de kan for att inte behova leva

Det är rimligt att en arbetslös skåning skall kunna söka jobb lika
billigt och lätt två mil västerut som i Småland.

> [...]
> och solidaritet at bada hall. Att hjalpa de som behover, men ocksa att
> gora allt som star i ens makt for att komma ur bidragsberoende om man

Jag tror jag gör betydligt mer meningsfulla saker än dig som arbetslös
än vad du gör som anställd. En person med din människosyn sysslar
förmodligen inte med något gott. Rätta min gärna om jag har fel och lägg
fram bevis för detta. Min CV med länkade bevis finns här:
http://www.df.lth.se/~mikaelb/cv/MOB_CV.pdf

Fra : Henrik Bengtsson

Dato : 27-03-07 21:44

"Mikael O. Bonnier" <mikaelb@df.lth.se> skrev i meddelandet

> Det är rimligt att en arbetslös skåning skall kunna söka jobb lika billigt
> och lätt två mil västerut som i Småland.

Du kan ta dig gratis till Småland och gratis till Danmark. Det är inte
smidigt men det går, vill du instället använda dig av något annat
transportmedel så får du också betala för det precis som alla andra.
--
Henrik Bengtsson
---

Fra : Mikael O. Bonnier

Dato : 28-03-07 08:14

Henrik Bengtsson skrev:
> [...]
> smidigt men det går, vill du instället använda dig av något annat
> transportmedel så får du också betala för det precis som alla andra.

Hur kan man ta sig gratis till Danmark? Till Småland menar du kanske att
man skall gå från Lund. Det blir i så fall flera dagsetapper som kräver
matinköp och dessutom är det svårt att söka jobb under denna tid.
Dessutom kanske man kommer för sent till anställningsintervjun. Knäna
har kanske även pajat och man får ansöka om förtidspension. Skokostnaden
blir hög.

Du har nog missuppfattat vad som menas med en sökanderesa. Man får
sökanderesor betalda av Arbetsförmedlingen om de går utanför Skåne men
inom Sverige. Dessutom får de som flyttar inom Sverige flyttbidrag. En
sökanderesa till Kiruna kostar inget för en arbetslös (men tusentals
kronor för staten), men en resa Lund-Köpenhamn går på ca 200 kr t.o.r.
För samma kostnad kommer man en bra bit in i Småland men får resan helt
betald av Arbetsförmedlingen. Om man bor i Sverige men jobbar i Danmark
så betalar man en hel del skatt i Sverige. Så det vore troligen en god
affär för Sverige om man fick sökanderesor betalda. Man får dessutom
färre arbetslösa, men med den nuvarande låga a-kassan så är den
besparingen försumbar. Man behöver som sagt göra många sökanderesor
innan man får jobb.

Fra : Henrik Bengtsson

Dato : 28-03-07 08:27

> Hur kan man ta sig gratis till Danmark?

Det är bara att promenera och sen simma. Helt gratis är det med och som en
extra bonus så får du bra med motion samtidigt.

> Till Småland menar du kanske att man skall gå från Lund. Det blir i så
> fall flera dagsetapper som kräver matinköp och dessutom är det svårt att
> söka jobb under denna tid.

Tycker du det är osmidigt så kan du ju alltid välja något annat
transportmedel med de eventuella kostnader det medför.

> Dessutom kanske man kommer för sent till anställningsintervjun.

Då får du ta lärdom av det och hädanefter se till att planera bättre
alternativt välja något annat transportmedel med de eventuella kostnader det
medför.

> [...]
> sökanderesa till Kiruna kostar inget för en arbetslös (men tusentals
> kronor för staten), men en resa Lund-Köpenhamn går på ca 200 kr t.o.r.

Någonstans måste ju gränsen dras för vad staten betalar och jag anser att
landsgränsen är ett bra ställe att göra på det.

Sen är ju 200kr inte mycket att gnälla över. Ta av dig hockeyhjälmen, släpp
sargen, kom ut i matchen och våga satsa lite istället för att sitta hemma
och lipa över att staten inte håller dig i handen i det verkliga livet.

--
Henrik Bengtsson
---

Fra : Roger Eriksson

Dato : 28-03-07 10:49

"Mikael O. Bonnier" <mikaelb@df.lth.se> wrote in

> Hur kan man ta sig gratis till Danmark?

Kunde K10 lösa problemet så bör väl du också kunna det. Du har ju trots
allt inte 17.000 andra med dig.

--

Mvh

/RE

Fra : Bjorn Olsson d.ä

Dato : 27-03-07 22:49

In article <eubt0h$72v$1@news.lth.se>,

> Det är rimligt att en arbetslös skåning skall kunna söka jobb lika
> billigt och lätt två mil västerut som i Småland.

Inte mej emot, vem skulle hindra dig? Att du inte far svenska bidrag for
att aka till Danmark ar ju inte sa konstigt, aven om det kan kannas sa.
Att bo i ett gransomrade kan ju fa sadana konsekvenser. A andra sidan
kan du ju handla billig ol nar du aker over.

> Jag tror jag gör betydligt mer meningsfulla saker än dig som arbetslös
> än vad du gör som anställd. En person med din människosyn sysslar
> förmodligen inte med något gott.

Sakert inte.

>Rätta min gärna om jag har fel

Din hjarna far du ratta till sjalv, eller med professionell hjalp.

Om du har ett meningsfullt liv kan jag bara gratulera. Huruvida mitt liv
kan konkurrera med ditt i meningsfullhet kan jag inte svara pa.
Jag ognade igenom ditt CV och skulle vilja lagga till en rad till detta
stycke:

"Pedagogisk, medkannande, hjalpsam, inspirerande, strukturerad, nyfi-
ken, oraadd, miljomedveten & kan jonglera med tre bollar."

Vad sags om "paranoid, avundsjuk, och kan fylla ut en polisanmalan pa
mindre an tre minuter blankt"

Fra : Mikael O. Bonnier

Dato : 28-03-07 08:27

Bjorn Olsson d.ä skrev:

> [...]
> Att bo i ett gransomrade kan ju fa sadana konsekvenser. A andra sidan
> kan du ju handla billig ol nar du aker over.

Precis, du erkänner alltså att du är en ond man. Om jag visste exakt vad
du gjorde så skulle jag nog finna anledning att skriva ett flertal
polisanmälningar. Möjligen försörjer du dig på något sätt som är lagligt
men som inte borde vara det och som snart skulle kriminaliseras när det
blev känt.

> [...]
> ken, oradd, miljomedveten & kan jonglera med tre bollar."
>
> Vad sags om "paranoid, avundsjuk, och kan fylla ut en polisanmalan pa

Ditt påstående stämmer helt enkelt inte. Du verkar ha en dålig koll på
vad olika begrepp betyder. "Paranoid" betyder t.ex. att man tror att
någon eller några förföljer en utan att det är så, och att detta tar upp
all ens tid. Så är fallet uppenbarligen inte för mig. Möjligen använder
du begreppet i någon försvagad och överförd bemärkelse.

Fra : Henrik Bengtsson

Dato : 28-03-07 08:34

> Precis, du erkänner alltså att du är en ond man. Om jag visste exakt vad
> du gjorde så skulle jag nog finna anledning att skriva ett flertal
> polisanmälningar.

Det tvivlar vi inte det minsta på att du skulle göra.

> Möjligen försörjer du dig på något sätt som är lagligt men som inte borde
> vara det och som snart skulle kriminaliseras när det blev känt.

Jag kan ju passa på att berätta att jag från säker källa hört att Björn d.ä
äter barn...
--
Henrik Bengtsson
---

Fra : Bjorn Olsson d.ä

Dato : 28-03-07 12:16

In article <eud5bo$gse$1@news.lth.se>,
> [...]

> polisanmälningar. Möjligen försörjer du dig på något sätt som är lagligt
> men som inte borde vara det och som snart skulle kriminaliseras när det

Hihi, det stammer ratt bra faktiskt.

Fra : Zigge Zackrisson

Dato : 28-03-07 16:15

"Mikael O. Bonnier" <mikaelb@df.lth.se> wrote in message news:eud5bo$gse$1@news.lth.se...

> [...]
> skulle kriminaliseras när det blev känt.

Den gamle geten försörjer sig på tillverkning och försäljning av hembränt
i sitt grannskap av husvagnsslödder. Att han klarar sig undan med det
beror på att de lokala snutarna tillhör hans bästa kunder.

Fra : Jan Böhme

Dato : 24-03-07 14:18

On 23 Mar, 19:03, "Mikael O. Bonnier" <mika...@df.lth.se> wrote:

> Skåneland är en olagligt ockuperad del av Danmark, ty fredsavtalet har
> blivit ogiltigt av flera olika skäl.

Det rör sig inte bara om ett, utan åtminstone fyra olika fredsavtal
som stadgar Skånelands tillhörighet till Sverige. Vad har du för -
rimligen olika - skäl till att ogiltigförklara alla dessa?

Jan Böhme

Fra : Anneli Halme

Dato : 25-03-07 09:53

On 25 Mar, 09:36, Ken <_ken...@telia.com> wrote:

> [...]
> Om de ändå gör det, får de se till att betala tillbaka
> de pengar vi redan betalat in för tjänsten eftersom vi annars

Kräv då ut exakt de pengar Du betalat in till Din A-kassa, plus ränta
räknad efter dagens sparbanksränta och se sedan hur långe Du kan leva
på de pengarna.

Det det är fråga om här är att få folk att söka arbete alltså de som
är friska och starka och flyttbara. Den del av A-kassan som samhället
skjuter till är nämligen inte outsinlig och bör gå till de som
verkligen behöver den.

Anneli

Fra : benta@monmouth.com

Dato : 26-03-07 09:42

On Mar 24, 1:47 am, "JKv" <john_kvarnstr...@lycos.com> wrote:

Hej John!

> En tågbiljett till Danmark för att gå på en anställningsintervju
> kostar inte särskilt mycket.

Jag vet inte hur det funkar i Skandinavien, men där jag jobbat
betalade den potentielle arbetsgivaren för den biljetten
när man söker jobb. Man lämnar kvittot till sekreteraren
så kommer en check på posten.

> Det kan rimligen inte vara något
> avgörande hinder för en arbetslös skåning för att söka jobb i
> Danmark.

Uppenbarligen inte, för Köpenhamn är fullt av skåningar
(och även fullt normala Svenskar) som är där och jobbar.
Danmarks ekonomi går himla bra just nu.

Fra : Jan Böhme

Dato : 26-03-07 15:02

On 24 Mar, 22:01, "Zigge Zackrisson" <z...@zz.com> wrote:

> Och detta sitter du och skriver i ---- USA? Ett land där ordet "social
> nedrustning är meningslöst -- eftersom någon upprustning aldrig har
> ägt rum. HAAAAHAAAAHAAAAA !!!!-

Ehrrrm... Exakt vad vet du egentligen om trygghetsystemen i USA?
Skulle du kunna beskriva de olika usoniska trygghetssystemen, och
förklara varför de inte duger i jämförelse med de svenska?

Jan Böhme

Fra : JKv

Dato : 26-03-07 16:31

On Mar 26, 4:42 am, b...@monmouth.com wrote:

> Jag vet inte hur det funkar i Skandinavien, men där jag jobbat
> betalade den potentielle arbetsgivaren för den biljetten
> när man söker jobb. Man lämnar kvittot till sekreteraren
> så kommer en check på posten.

Jag tror att detta beror mycket på vilken tjänst man söker och vilka
kvalifikationer man har. För de vanligaste jobben så är det nog ganska
ovanligt att man får resan betald av arbetsgivaren både i Skandinavien
och annorstädes.

Man har nog sämre möjlighet att få resan betald om man är arbetslös,
oavsett vad ens proffession är. Då förutsätts man vara mer på hugget
för att få jobb och inte behöva smickras med limousintransporter eller
liknande.

John Kvarnstrand

Fra : JKv

Dato : 26-03-07 20:04

On Mar 24, 4:01 pm, "Zigge Zackrisson" <z...@zz.com> wrote:

> Och detta sitter du och skriver i ---- USA? Ett land där ordet "social
> nedrustning är meningslöst -- eftersom någon upprustning aldrig har
> ägt rum. HAAAAHAAAAHAAAAA !!!!- Hide quoted text -

Att ha kännedom om hur välfärdssystemen ser ut i andra länder kan väl
knappast vara en nackdel när man analyserar de svenska system.

Det amerikanska systemet har en del givna fördelar. Reglerna för att
avskeda folk gör att företagen inte tar så stora risker när de
anställer folk. För den enskilde arbetslöse så gör det att det är
relativt lätt att hitta jobb när man blir arbetslös.
För samhället i stort så gör det att kostnaderna för arbetslöshet på
samhällsekonomin är lägre. Den ekonomiska utvecklingen sker smidigare,
då arbetstillfällen förloras i sektorer på nedgång medan sektorer i
uppgång har lättare att fylla tjänster.

Det finns klara nackdelar också. Det vanligaste anställningsvillkoret
är att man har två veckors uppsägningstid både för den anställda att
säga upp sig och när företag säger upp anställda.

För den anställde så är det en väldigt kort tid för omställning som
inte matchar behov av framförhållning särskilt väl. För att hyra en
lägenhet måste man t.ex. oftast skriva minst ett ett års kontrakt.
Äger man en bostad så kan det ta lång tid att sälja den.

Det har också den snedvridande effekten att ett företag som måste
spara ofta finner det lättare att spara genom att säga upp anställda
än att säga upp hyresavtal på oanvända lokaler, utrustning etc som
ofta är skrivna på längre tid.

Den korta uppsägningstiden skapar också en del problem för företagen.
Anställda med kritiska arbetsuppgifter kan lämna företaget så fort att
företaget inte kan ordna någon ersättare i tid på kritiska projekt.

Två veckors regeln verkar vara anpassad till en tid då arbetare var
helt utbytbara mot varandra, typ då Hoover dammen byggdes.

Jag tycker att systemet i Sverige med a-kassa är någorlunda bra. Det
skulle dock kunna förbättras med en del modifikationer.

Akassan skulle vara mer försäkringsmässig sådan att a-kassa avgiften
bekostar ersättningen. Facken får ta totalansvaret för a-kassan så att
medlemmarna bestämmer nivån och vilka regler som skall gälla för
ersättning.

Vad gäller lagar om uppsägning så vore kanske ett system där
arbetsgivaren kan säga upp vem den vill men ge en ordentlig
uppsägningstid. För att inte skapa onödiga risker vid anställning så
kunde man kanske låta uppsägningstiden bero på anställningstid. Kanske
1 månad uppsägningstid per år av anställning upp till 6 månader.
På det uppnås automatiskt också effekten att den som har lång
anställning skyddas mer än nyanställda, likt nuvarande
turordningsregler, utan att vara alltför rigidt.

John Kvarnstrand

Fra : Bjorn Olsson d.ä

Dato : 26-03-07 20:16

In article <1174935830.948370.92700@b75g2000hsg.googlegroups.com>,
> [...]

> är att man har två veckors uppsägningstid både för den anställda att
> säga upp sig och när företag säger upp anställda.

Jag tror att du forvanande nog skulle finna att manga arbetstagare
skulle ogilla 3 manaders uppsagningstid. Uppsagningstider gar ju both
ways, och att inte kunna hoppa pa ett battre jobb kan uppfattas som att
onodigt hinder.

Vad som ar vridet ar att sjukforsakringen oftast foljer jobbet, vilket
innebar att du forlorar din forsakring om du blir arbetslos. Det finns
vissa program som kan forlanga skyddet en viss tid, men om du far nytt
jobb maste du oftast ansluta dig till det forsakringsbolag din nya
arbetsplats har kontrakt med. Och byter du forsakring och inte ar fullt
frisk, kan det nya bolaget vagra att ersatta sk "preexisting
conditions", alltsa sjukdomar du redan lever med, som diabetes, cancer
eller andra dyrbara saker.

Fra : JKv

Dato : 26-03-07 21:16

On Mar 26, 3:16 pm, "Bjorn Olsson d.ä" <b...@justingenstans.com>
> [...]
> skulle ogilla 3 manaders uppsagningstid. Uppsagningstider gar ju both
> ways, och att inte kunna hoppa pa ett battre jobb kan uppfattas som att

Säkert tycker många amerikaner så. De har en panglossisk föreställning
om hur förträffligt deras samhälle är uppbyggt. Någon förbättring kan
inte ske, särskilt inte om det låter som något vänster system från
Europa.
Det är en inställning som inte är olik svenska vänsterdebattörers syn
på tingens ordning.

Med 3 månaders uppsägningstid så ökar arbetslösas konkurrenskraft, då
de kan ta ett jobb omedelbart jämfört med någon som redan har ett
jobb.

> Vad som ar vridet ar att sjukforsakringen oftast foljer jobbet, vilket
> innebar att du forlorar din forsakring om du blir arbetslos.

Att hälsoförsäkringen är knuten till arbetsgivaren är ett vansinnigt
system. Men det ligger lite utanför en jämförelse på hur arbetsrätt
fungerar i USA relativt Sverige. Om man vill annama delar av det
amerikanska systemet så behöver inte nödvändigtvis denna defekt följa
med.

John Kvarnstrand

Fra : Jan Böhme

Dato : 28-03-07 12:16

On 28 Mar, 09:27, "Mikael O. Bonnier" <mika...@df.lth.se> wrote:

> [...]
> vad olika begrepp betyder. "Paranoid" betyder t.ex. att man tror att
> någon eller några förföljer en utan att det är så, och att detta tar upp

Som personlighetstyp står "paranoid" för en misstänksam
personlighetstyp, som anser sig vara utsatt för, eller löpa betydande
risk för, förföljelse, kränkningar och konspirationer också i lägen
där omgivningen varken kan se det ena, andra eller tredje, eller risk
för sådant. Det behöver för ingen del betyda att förföljelseidéerna
tar upp ens tillnärmelsevis all tid, eller att personen eljest är illa
verklighetsförankrad.

Det är en högst väsentlig skillnad på att ha en paranoid personlighet
och att lida av paranoid psykos.

Jan Böhme