Dovne lærere - privatiser folkeskolen.
Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 22-03-07 21:30

For et par uger siden, så vi hvordan kulturberigede folkeskolelærere
ikke gad arbejde i Århus.

Nu gider de heller ikke arbejde i København.

http://politiken.dk/uddannelse/article269196.ece

Hvorfor ikke bare privatisere skidtet?

Fra : Kim2000

Dato : 22-03-07 22:14

"-=* DANELAW *=-" <jegerdumoggrimogharingenvenner@topbanana.dk> skrev i en
meddelelse news:jtOdnYNypM3Dep_bRVnytAA@giganews.com...
> [...]
> ikke gad arbejde i Århus.
>
> Nu gider de heller ikke arbejde i København.

Arbejder privatansatte da gratis?
mvh
Kim

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-03-07 01:26

> Arbejder privatansatte da gratis?

Nej, men de risikerer fyring, hvis de er inkompetente.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 23-03-07 02:41

> "-=* DANELAW *=-" <jegerdumoggrimogharingenvenner@topbanana.dk> skrev i en
> [...]

Jeg synes det er fint, at skolelærerne nu endelig tager sig sammen istedet
for at mukke i krogene og rende fra pladsen!
Argumentet med de lange aftener tror jeg nu ikke er repræsentativt, men der
må og skal flere ressourcer til folkeskolen.

Da jeg sidst var til 3-parts forhandlinger - som jeg (i spøg!) kalder
tre-parts møderne, sad lærerne med hovedet begravet i en computer, der
åbenbart indeholdt de nye elevplaner. Desværre havde de ikke kune printe
siderne ud, fordi deres program og printer ikke snakkede sammen, og derfor
var planerne på skærmen på en bærbar computer.
Og det er bestemt langt fra en styrkelse af samarbejdet skole/forældre.
Førhen var der øjenkontakt, men det er altså passé.

Så i dette tilfælde vil jeg give kritikerne af elevplaner ret, hvis de
påstår at man bør overlade det til læreren - så kan han/hun lave sine
planer - men at det ligefrem skal medbringes som noget der skal "læses højt"
af til det halvårlige møde - det er ganske enkelt for tåbeligt.

Igen - flere ressourcer (og ikke resurser, som man selv i lærernes eget
foreningsblad er begyndt at skrive..- iøvrigt giver opslag på "ressourcer
1.260.000 resultater mens resurser giver 198.000 resultater på Google
Danmark).
- flere lærere, mere "knowledge sharing" og mere tillid til lærerne.

/Henning

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 23-03-07 08:09

Henning Sørensen wrote:

> [...]
> Argumentet med de lange aftener tror jeg nu ikke er repræsentativt,
> men der må og skal flere ressourcer til folkeskolen.

tror du selv du var ansat i en privat virksomhed hvis du begyndte at brokke
dig over noget arbejde din chef gav dig? som du selv skriver så nærer jeg
også den største tvivl mht. "aftenarbejde" hos folkeskolelærerne...

> [...]
> Og det er bestemt langt fra en styrkelse af samarbejdet
> skole/forældre. Førhen var der øjenkontakt, men det er altså passé.

lærernes program? helt ærlig... skyldes det ikke i ligeså høj grad
edb-inkompetance??
hvorfor har man så ikke under forberedelsen testet printeren og når det så
tilsyneladende ikke har virket kontaktet en edb-kyndig på skolen eller en af
eleverne med disse interesser... det er selvfølgelig nemmere at sige at det
er de andres skyld at det ikke virker...

> [...]
> planer - men at det ligefrem skal medbringes som noget der skal
> "læses højt" af til det halvårlige møde - det er ganske enkelt for
hvis ikke læreren skal lave elevplanen hvem skal så? pedellen??
mon ikke man blot kan tage det med til forældrene og sammen gennemgå de
forskellige punkter...

> Igen - flere ressourcer (og ikke resurser, som man selv i lærernes
> eget foreningsblad er begyndt at skrive..- iøvrigt giver opslag på
> "ressourcer
her er vi så enige... aarg... får røde knopper af at det er "tilladt"...
Svejts, majonæse, højtaler ved f*"#¤ ikke hvem der kan finde på at synes
det er ok at skrive sådan...

> - flere lærere, mere "knowledge sharing" og mere tillid til lærerne.
hvad med at få alle lærer til at tage et ansvar for den opgave de skal
løfte - der er mange der gør det - man alle "brok-hovederne" kunne godt lære
noget af det... i øvrigt interessant at hovedparten af lærerne der brokker
sig kommer fra røde højborge - københavn, aalborg osv...

Rasmus
http://rydungdomshuset.dk/

Fra : Henning Sørensen

Dato : 22-03-07 23:37

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> brokke dig over noget arbejde din chef gav dig? som du selv skriver så
> nærer jeg også den største tvivl mht. "aftenarbejde" hos

Ja - da!
Enhver ansvarlig virksomhedsledelse er klar over at den vigtigste brik i
spillet om overskud er medarbejderne.
Det er i sidste ende de, der producerer varen og de véd hvad der kan lade
sig gøre og ikke.

> lærernes program? helt ærlig... skyldes det ikke i ligeså høj grad
> edb-inkompetance??

Præcis - det skyldes, at lærerne ikke har fået stillet de ressourcer til
rådeighed, som er nødvendige for at kunne løfte opgaven.

> [...]
> af eleverne med disse interesser... det er selvfølgelig nemmere at sige at
> det er de andres skyld at det ikke virker...

Jeg antager, at pga ressourcemangel, har det ikke været muligt at få det op
at stå - meget simpelt.

> hvis ikke læreren skal lave elevplanen hvem skal så? pedellen??
> mon ikke man blot kan tage det med til forældrene og sammen gennemgå de
> forskellige punkter...

Naturligvis skal læreren lave planer for sin undervisning - og også sådan at
der udøves individuel undervisning.
Faktum er bare, at det ikke med de nuværende forhold er muligt at udføre
opgaverne - ressourcerne er ikke til stede.

> [...]
> lære noget af det... i øvrigt interessant at hovedparten af lærerne der
> brokker sig kommer fra røde højborge - københavn, aalborg osv...

Jeg føler mig nu overbevist om, at det intet har med politisk tilhørsforhold
at gøre.
At mange lærere er "humanister" er jeg derimod ret sikker på.
De fleste lærere ønsker at gøre det godt, og hvis de har de redskaber og den
tid, der skal til så bliver de naturligvis frustrerede.

> --
> mvh
> Rasmus

/Henning

Fra : wilstrup

Dato : 23-03-07 20:01

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Præcis - det skyldes, at lærerne ikke har fået stillet de ressourcer til
> rådeighed, som er nødvendige for at kunne løfte opgaven.

Lad mig for en gangs skyld besvare ovenstående, for Rasmus ved heller ikke
noget om de faktiske forhold på en skole vedr. edb.

I københavns kommune har man EN (siger og skriver EN) edb-kyndig, der MÅ
sørge for at edb-materialet fungerer - han har adgang til printservere m.v.
og han er på 4 forskellige skoler på en uge - og kun en gang altså på fx
vores skole.
Vores skole har omkring 200 edb-maskiner - adskillige printere der tilgås
via en printserver som kun han har adgang til. Når han er syg, så er der
ingen vikardækning og kommunen vil ikke /har ikke råd til at ansætte en
person med flere timer end ham,der er der.
Til eksaminerne kan vi så trække på nogle edb-kyndige på skolen, men det er
heller ikke gratis, da de naturligvis skal have penge for deres arbejde. Men
man må ikke lade en almindelig lærer - uanset hvor edb-kyndig vedkommende
er- udføre dette arbejde uden videre, da det så går fra
undervisningsmidlerne: der skal sættes en vikar til jobbet med at undervise
de øvrige børn.

Så hvis den edb-ansatte fx kommer om torsdagen, og maskinerne går i
stykker/printerne ikke fungerer eller lignende (og det´er jo tit, da der er
mange børn om at benytte maskinerne, hvilket slider på dem), så kan vi ikke
komme i gang før næste torsdag - men det kan så være at edb-assistenten har
andre opgaver der skal prioriteres først, og så kan der let gå endnu mere
tid -måske en uge mere.

Er han - som nævnt - syg ugen efter, er der flere opgaver der hobér sig op
og som ikke bliver løst - og det sker på alle fire skoler.

Københavns kommune har ansættelsesstop, så man kan simpelthen ikke ansætte
flere mennesker -og vi har prøvet at få flere timer til edb-assistenterne,
men forgæves. Så det er virkeligheden.

Jeg er edb-kyndig, men må ikke lave noget af det, da jeg ikke har de rette
kasketter på - sådan er det bare.

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 24-03-07 03:52

"wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er edb-kyndig, men må ikke lave noget af det, da jeg ikke har de rette
> kasketter på - sådan er det bare.

Når man ser på, hvad du skriver her i gruppen, skal alle i Kbh være glade
for,
at du ikke har adgang til flere computere.

Du har jo før kommet med en latterlige undskyldninger om, at andre havde
brugt din konto til at lave indlæg i en andens navn her i d.p.

Og hvis resten af lærerne i Kbh har samme niveau, så er en 'kyndig' mere end
nok.

Fra : Kim2000

Dato : 24-03-07 08:21

> [...]
> sørge for at edb-materialet fungerer - han har adgang til printservere
> m.v. og han er på 4 forskellige skoler på en uge - og kun en gang altså på

Og i vores kommune har man valgt at spare manden væk frem til august..... Så
der er ikke afsat nogle timer til det ganske enkelt. Hvad er det dog for
nogle forhold at undervise under....
mvh
Kim

Fra : Bruno Christensen

Dato : 24-03-07 20:03

On Fri, 23 Mar 2007 08:08:43 +0100, Rasmus M. Jensen wrote:

> hvis ikke læreren skal lave elevplanen hvem skal så? pedellen??

Der findes ikke længere "pedeller", Du kan spørge efter en
"serviceleder" eller hans underordnede "servicemedarbejder"

Det er noget henad at kalde en underkop for "assisterende overkop"

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : wilstrup

Dato : 25-03-07 07:27

Bruno Christensen wrote:

> Der findes ikke længere "pedeller", Du kan spørge efter en
> "serviceleder" eller hans underordnede "servicemedarbejder"
>
> Det er noget henad at kalde en underkop for "assisterende overkop"

Tja, den korrekte betegnelse er nu teknisk ejendomsleder

Bortset fra dette: naturligvis skal den tekniske ejendomsleder ikke lave
elevplanerne - det skal lærerne hvis de skal laves, men der skal blot mere
tid til arbejdet.

Fra : wilstrup

Dato : 23-03-07 08:30

> [...]
> Danmark).
> - flere lærere, mere "knowledge sharing" og mere tillid til lærerne.

Jo, Henning -resurser er såmænd også korrekt - jf. RO - så undlad denne
rettelse af lærerne, når det er officielt accepteret (RO er officiel kilde
3.udgave) Og det er fuldkommen ligegyldigt om Google angiver antallet af ord
stavet på en måde som værende dem, de fleste benytter sig af eller på anden
måde. Google kan højst sige noget om anvendeligheden, og ofte går ord igen
flere gange og får de såkaldte "hits" op. Men bortset fra det, så skal vi
lærere kun forholde os til RO og det er pr. definition korrekt sprogbrug.

Så er der den med elevplanerne. Der skal udformes elevplaner som
regelmæssigt skal tilflyde forældrene. Hvad vil regelmæssigt sige? Er en
gang om året nok?

Prøv at forestille jer dette scenarium. En klasse på blot 25 elever (der
skal jo fyldes op til 28 elever for at spare penge, har politikerne
besluttet -børnehaveklasserne må vist have op til 32 elever og kun en lærer)
hvor alle skal have en elevplan for alle fag (og det skal de jo).Det
medfører at man skal tale med forældre og elever til 25 elever om alle de
fag, de har i folkeskolen.

Tag et eksempel: en 8.klasse: fag: dansk, matematik, fysik/kemi, idræt,
historie, kristendom, engelsk, tysk/fransk valgfag, samfundsfag, -

For hvert fag skal alle lærerne i de pågældende fag skrive en handleplan,
der også indebefatter sociale forhold (trivsel i klassen forholdet til
kammeraterne etc.)

Det betyder for dansklæreren, der ofte er klasselærer, at han/hun skal
skrive 25 handleplaner om sit fag, matematiklæreren skal ligeledes skrive
for sit fag 25 gange etc. Da der er godt 10 fag, vil det blive en elevplan
for EN elev på 10 indlæg - et for hvert fag. For en klasse vil det blive 250
elevplaner.

Men den lærer, der fx som jeg har 7 klasser med et gennemsnitsantal på 25
elever, skal skrive 25 handleplaner for sit fag i 7 klasser = 175
handleplaner - og hvis læreren som jeg har fagene historie, samfundsfag,
kristendom, engelsk og musik, betyder det at jeg skal skrive omkring 5
handleplaner for hver elev og det betyder - med 175 elever at jeg skal
skrive: 875 handleplaner.

Hvis hver handleplan tager 15 minutter (mindre kan nok ikke gøre det), så
skal jeg altså anvende 218 timer til dette.
Disse skal så følges op - blot to gange vil betyde 436 timers arbejde -
omregnet til undervisningstimer vil det betyde omkring 327 lektioner, der
kunne bruges bedre -fx til at undervise og forberede sig.

Hvis timetallet til undervisning er lavt, som Anders Fjogh Rasmussen hævder,
så kan han selv forsøge at regne efter: det indebærer at halvdelen af
undervisningstiden skal gå med handleplaner - og eleverne får mindre
undervisning.

Nu siger Fjoghet så at lærerne altid har skullet lave handleplaner - ja,
siden 1993 og de underviser kun ca. 1/3 - javist, men han "glemmer" at
fortælle at alle de møder, der skal holdes er blevet pålagt af regeringen
som en følge af den nye test og terpeskole og de øvrige krav om
"dokumentation" for alverdens ting og sager.

Og hvordan kan undervisningen blive bedre, hvis man ikke må¨forberede sig,
holde møder med forældrene og med hinanden? Vi skál jo som skole undervise
og tage os af 117 ting, der ligger udover undervisning: forældrekontakt,
møder med forvaltninger, møder om den enkelte elev, skole-hjemsamtaler,
indberetninger af mistrivsel, trafiklære, seksualundervisning, hygiejne m.v.
Det er altså ikke sådan at man blot kan sige: nu kommer vi i skole kl. 8 og
går hjem kl. 14 hver dag, for alle de andre ting, vi skal tage os af, er
forældrenes ansvar - det kan vi ikke tillade os jf. lovene.

Med andre ord: det er fint at lave planer for den enkelte elev, men hvis de
skal skrives på den måde som regeringen mener, så er det "overkill".

Fra : Henning Sørensen

Dato : 22-03-07 23:28

> [...]
> ord igen flere gange og får de såkaldte "hits" op. Men bortset fra det, så
> skal vi lærere kun forholde os til RO og det er pr. definition korrekt

Ja - jeg er klar over at resurser er korrekt stavning - men ærgrer mig ikke
desto mindre...

> Så er der den med elevplanerne. Der skal udformes elevplaner som
> regelmæssigt skal tilflyde forældrene. Hvad vil regelmæssigt sige? Er en
> gang om året nok?

Personligt er jeg ligeglad med handlingsplaner - sådan som de skal laves nu.
Jeg så meget hellere, at folkeskolen fik de ressourcer, der er nødvendige
for at man som forælder kan være tryg ved at læreren har en plan for sine
elever.

> [...]
> Med andre ord: det er fint at lave planer for den enkelte elev, men hvis
> de skal skrives på den måde som regeringen mener, så er det "overkill".

Jeg er fuldstændig enig - jeg har ikke brug for at lærerne skal forklare sig
i henhold til et stykke papir.
Hvis det skal være sådan, så skal redskaberne - såvel edb som timer være på
plads som det første.

Noget andet er, at det ved sidste "tre-parts-forhandling" var tydeligt, at
lærerne faktisk har fået nogen information om begrebet "handlingsplan" for
hver elev har tilsyneladende skulle sætte nogle mål op.
Også dette er i mine øjne komplet galimatias; at bede et barn på 10 år om at
opstille mål og delmål..
Selv på arbejdsmarkedet er det temmeligt problematisk, og på mange
virksomheder indledes sådanne tiltag med en meget kraftig indsats med
informationsmøder og weekend kurser.

Jeg håber inderligt på, at flere lærere følger efter de nu aktionerende i
stedet for at lave jobbet halvt - for mere kan det ikke blive til - heraf
også lærernes frustrationer.

/Henning.

Fra : Zeki

Dato : 25-03-07 07:50

> [...]
> kristendom, engelsk og musik, betyder det at jeg skal skrive omkring 5
> handleplaner for hver elev og det betyder - med 175 elever at jeg skal

!!!

På vores skole er der afsat otte (arbejds)timer pr klasse til:
1) udarbejdelse af elevplanen (formen)
2) udfyldelse af de individuelle elevplaner
3) elevsamtaler
4) efterfølgende forældresamtaler

Der er typisk 6 lærere involveret i hver klasse.

Hvis én lærer bruger en time på at udarbejde selve planen, så er der syv
(arbejds)timer tilbage for seks lærere til at udfylde elevplaner i syv fag
for 25 elever, holde samtaler med selvsamme 25 elever og holde de
efterfølgende forældresamtaler.

Jeg har vendt og drejet dette inde i mit hoved og kan ikke få det til at gå
op. Forventningen er tilsyneladende at der arbejdes gratis.

Mvh
Zeki

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-07 08:35

-=* DANELAW *=- <jegerdumoggrimogharingenvenner@topbanana.dk> wrote:

> [...]
> ikke gad arbejde i Århus.
>
> Nu gider de heller ikke arbejde i København.

Privatisering er ikke en magisk formel så fat det dog ....

/thomas

--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Kim Larsen

Dato : 23-03-07 09:10

"Thomas von Hassel" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg

> Privatisering er ikke en magisk formel så fat det dog ....

I en tid med mangel på lærere er det ufatteligt at der er nogen som tror at
man kan privatisere sig ud af problemerne. Faktisk skal vi være glade for
hver dag som går hvor lærerne stadig gider deres job. Men for
betonliberalister er privatisering blevet et slags mantra uanset hvor
åndssvagt det end måtte være i sammenhænget.

--
Kim Larsen
Socialisme er den eneste troværdige vej frem. Husk at krigen i Irak

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 23-03-07 11:57

On Fri, 23 Mar 2007 09:09:43 +0100, Kim Larsen skrev:

> "Thomas von Hassel" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg

> I en tid med mangel på lærere

Du har ikke sat dig ind i det, du udtaler dig om.

Der er ikke videre mangel på lærere og der er ikke udsigt til,
at der vil opstå en sådan situation i de kommende år.
http://www.dlf.org/sitemod/moduler/index.asp?pid=20820

> [...]
> betonliberalister er privatisering blevet et slags mantra uanset hvor
> åndssvagt det end måtte være i sammenhænget.

Begynd du hellere at undersøge det, du gør dig klog på. Dine
påstande ville komme til at bære mere vægt på den måde.

--
?The price good men pay for indifference to public affairs is
to be ruled by evil men.? - Platon

Fra : Kim Larsen

Dato : 23-03-07 12:49

"Henrik Svendsen" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg

> [...]
>
> Begynd du hellere at undersøge det, du gør dig klog på. Dine
> påstande ville komme til at bære mere vægt på den måde.

Det er pudsigt for her hvor jeg bor er der flere skoler som må overlade
skoleelever til sig selv på grund af lærermangel og på grund af mangel på
lærervikarer. Så tag du bare og stik piben ind, dit fjols, inden du belærer
mig om hvad jeg bør sætte mig ind i !

Du får ikke at vide præcist hvor det er henne men det er vestegnen af
København som jeg taler om. Det ville være en katastrofe at privatisere (for
effektivisere og dermed forringe ansættelsesforhold) i et geografisk område
som området omkring min bopæl.

Sidst men ikke mindst fremgår af den side som henviser til (og som virker af
helvede til) at der er store forskelle fra sted til sted geografisk. Det her
ved jeg rent faktisk noget om og det er rart at du endelig viste dig som det
ubegavede skvadderhoved af et snakketræ du er, som er så højrøvet at du
mener dig, som et sandt orakel, berettiget til at korrekse andre alt imens
du kvajer dig på fulde gardiner.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 23-03-07 18:39

On Fri, 23 Mar 2007 12:48:51 +0100, Kim Larsen skrev:

> [...]

> lærervikarer. Så tag du bare og stik piben ind, dit fjols, inden du belærer

Fordi det ikke er populært at undervise der, hvor du bor, så
betyder det altså ikke, at landet mangler lærere.

Eller sagt på en anden måde:

Problemet er ikke mangel på lærere. Problemet er, at lærerne
ikke har så stor lyst til at undervise, der hvor du bor.

Man forstår dem i øvrigt godt, hvis din indlæringsevne er
repræsentativ for dit lokalområde.

> Du får ikke at vide præcist hvor det er henne men det er vestegnen af
> København som jeg taler om.

Det ville jeg også have gættet på.

--
"Nothing is easier than self-deceit. For what each man wishes,
that he also believes to be true." --Demosthenes

Fra : N_B_DK

Dato : 23-03-07 20:25

In news:1l082pzbx1t8c$.dlg@hrsvendsen.fqdn.th-h.de,
Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> typed:
> Man forstår dem i øvrigt godt, hvis din indlæringsevne er
> repræsentativ for dit lokalområde.

Ja det vil jo være som at lære et vådt stykke papir at stå op.

--
MVH. N_B_DK
Hvis du også er utilfreds med dansk tale på discovery.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 23-03-07 12:52

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Begynd du hellere at undersøge det, du gør dig klog på. Dine
> påstande ville komme til at bære mere vægt på den måde.

Nu siger en sådan statistik ikke specielt meget. For det første er den fra
2004, og der er sket en udvikling side da. For det andet fortæller den ikke
om behovet for lærerere. Kun om behovet for at få dækket de ledige/eller
ufaglært besatte stillinger. Hvis du har to ubesatte stillinger og og vælger
at nedlægge den ene, har du på 1,5. sekund halveret lærermanglen. Så uden at
vide hvor mange lærerstillinger, der burde være, kan statistikken ikke
bruges til ret meget.

Jan

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 23-03-07 18:43

On Fri, 23 Mar 2007 12:52:16 +0100, Jan Kronsell skrev:

> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Nu siger en sådan statistik ikke specielt meget. For det første er den fra
> 2004, og der er sket en udvikling side da.

Ifølge artiklen er der ikke udsigt til videre lærermangel i
årene fremover; men hvis du har andet materiale end Danmarks
Lærerforening vedr. lærermangel - hører jeg da gerne om det.

> [...]
> vide hvor mange lærerstillinger, der burde være, kan statistikken ikke

Sikke nogen krumspring. Din holdning til, hvor mange lærere,
der burde være, kan jeg ikke bruge til noget.

--
"Why shouldn?t truth be stranger than fiction? Fiction, after
all, has to make sense." --Mark Twain

Fra : Jan Kronsell

Dato : 23-03-07 19:39

> [...]
>
> Sikke nogen krumspring. Din holdning til, hvor mange lærere,
> der burde være, kan jeg ikke bruge til noget.

Det er muligt, at du ikke kan bruge den til noget, men den er nu alligevel
relevant for diskussionen, om hvorvidt der er lærermangel eller ej.

Jan

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 23-03-07 21:58

On Fri, 23 Mar 2007 19:38:44 +0100, Jan Kronsell skrev:

> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Det er muligt, at du ikke kan bruge den til noget, men den er nu alligevel
> relevant for diskussionen, om hvorvidt der er lærermangel eller ej.

Nej.
--
Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende skal overholde
hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Jan Kronsell

Dato : 24-03-07 11:42

> Nej.
> --
OK så køber jeg den. Men så må man også analogt kunne slutte, at der slet
ikke er mangel på arbejdskraft, for man kan bare vælge at nedlægge de
stillinger, der ikke kan besættes, og så lade øvrige medarbejder lave lidt
mere.

Jan

Fra : Zeki

Dato : 24-03-07 02:29

> [...]
> årene fremover; men hvis du har andet materiale end Danmarks
> Lærerforening vedr. lærermangel - hører jeg da gerne om det.

Jamen, værsgo, her er noget mere nutidigt:

"13. mar. 2007. Nødråb fra Skive Seminarium og Danmarks Lærerforening: Der
bliver lærermangel."
http://www.dr.dk/Regioner/Vest/Nyheder/Morsoe/2007/03/13/073331.htm

"20-03-2007 .Færre og færre unge vil være skolelærer. De kommende år går en
stor del af de nuværende lærere på pension eller efterløn. Lærermangel
truer"
http://www.fyn.dk/article/72134

Undervisningsministeriet, 2006: "I Tyskland, Sverige og Danmark er mere end
40 procent af lærerne over 50 år. Det betyder, at der opstår lærermangel i
løbet af en kortere årrække"
http://pub.uvm.dk/2006/uddannelsestal/hel.html

Mvh
Zeki

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 24-03-07 02:57

On Sat, 24 Mar 2007 02:29:03 +0100, Zeki skrev:

> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Jamen, værsgo, her er noget mere nutidigt:

Tak, du overser muligvis, at disputsen her ikke så meget
handler om kommende men om påstået nuværende lærermangel; men
det er et godt initiativ alligevel.

> "13. mar. 2007. Nødråb fra Skive Seminarium og Danmarks Lærerforening: Der
> bliver lærermangel."
> http://www.dr.dk/Regioner/Vest/Nyheder/Morsoe/2007/03/13/073331.htm

Altså stadig ikke lærermangel.

> [...]

> 40 procent af lærerne over 50 år. Det betyder, at der opstår lærermangel i

Om der så kommer lærermangel i det fremtidige, det må tiden
vise. Det vil nok ikke ske, da de mindre årgange fint kan
undervises af søde engagerede borgere. Seminarerne er jo
heller ikke ligefrem hierostratisk berømte for at fremtrylle
fagspecialister, der står stor respekt om. Det siger lærerne
og de lærerstuderende i de artikler, du har henvist til.

Fra : Zeki

Dato : 24-03-07 09:16

> Altså stadig ikke lærermangel.

Du skriver "Ifølge artiklen er der ikke udsigt til videre lærermangel i
årene fremover"
Det har jeg hermed modbevist.

> [...]

> Om der så kommer lærermangel i det fremtidige, det må tiden
> vise. Det vil nok ikke ske, da de mindre årgange fint kan

"Samtidig kan folkeskolen se frem til et stigende elevtal de kommende år"
http://www.dlf.org/sitemod/moduler/index.asp?pid=21250

(fra 2004)"Et skøn over befolkningssammensætningen viser, at der næste år
vil være 6.603 flere mennesker i Danmark. Der vil især blive flere ældre
over 65 år, flere børn i folkeskolen og flere i gymnasiet"
http://www.ftf.dk/resonans.dsp?page=7201

Mvh
Zeki

Fra : Kim2000

Dato : 24-03-07 09:27

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det har jeg hermed modbevist.

> "Samtidig kan folkeskolen se frem til et stigende elevtal de kommende år"

Det groteske er at ingen jeg startede på seminariet i 1999 var der i 1998
udkommet en rapport, der fortalte det samme, flere elever, færre lærere,
uden man har formået at gøre en dyt ved det.
mvh
Kim
--
På DaMat er der masser af gratis hæfter og blade, nogle skal du betale for,
men de fleste er gratis.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 25-03-07 19:45

On Sat, 24 Mar 2007 09:16:14 +0100, Zeki skrev:

> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Du skriver "Ifølge artiklen er der ikke udsigt til videre lærermangel i
> årene fremover"
> Det har jeg hermed modbevist.

Sludder og vrøvl. Sæt dig dog ind i, hvad sagen handler om og
tag og læs lidt korrektur på dine udgydelser.

Fra : Zeki

Dato : 25-03-07 20:37

> Sludder og vrøvl. Sæt dig dog ind i, hvad sagen handler om og
> tag og læs lidt korrektur på dine udgydelser.

Puha. Sikke en tone. Er man blevet lidt gnaven med alderen? Interessant som
du skruer bissen på, jo mere dine argumenter smuldrer.

Men okay, det var altså ikke dig der skrev "Ifølge artiklen er der ikke
udsigt til videre lærermangel i årene fremover"? Der har nok været en anden
"Hr Svendsen" som tog magten over dit tastatur.

Prøv nu at forstå at der i årene fremover vil være lærermangel. Det har jeg
dokumenteret, og det mærkes ude på mange skoler allerede i dag hvor antallet
af ansøgninger er nedadgående. 40% af arbejdstyrken er over 50 år samtidig
med at seminarierne får færre og færre ansøgninger. Så det er ganske enkelt
faktuelt ukorrekt når du - eller ham den anden Hr.Svendsen - med
udgangspunkt i en tre år gammel artikel, mener at der ikke er og vil blive
lærermangel.

Fra : Bruno Christensen

Dato : 24-03-07 20:25

On Sat, 24 Mar 2007 02:57:22 +0100, Henrik Svendsen wrote:

> Seminarerne er jo
> heller ikke ligefrem hierostratisk berømte for at fremtrylle
> fagspecialister, der står stor respekt om.

Hierostrat, det var da ham der blev berømt for at brænde et tempel
ned. (Altså "negativt berømt")

Hvordan får du ham blandet ind i det du skriver?

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Zeki

Dato : 24-03-07 02:02

> [...]
> Der er ikke videre mangel på lærere og der er ikke udsigt til,
> at der vil opstå en sådan situation i de kommende år.

Og hvad kan vi bruge en undersøgelse fra 2004 til?

Her er nutidens fakta:

"I år er der 23 procent færre, der har læreruddannelsen som første
prioritet, end der var sidste år. "De første kommuner kan allerede nu melde
om mangel på uddannede lærere, når der opslås ledige stillinger. Og det vil
være et alvorligt tilbageslag for den nationale målsætning om 'Verdens
bedste folkeskole'"
http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=46319&ResultSetId=7301275

Det er i høj grad det fortsatte dårlige image folkeskolen har. Og så hjælper
det ikke at de ansvarlige politikere ikke laver andet end at have mistillid,
bebrejde lærerstanden samt pålægge en overflod af ekstraopgaver blandet
andet pga deres liderlighed for kontrol og centraliseret styring.

Mvh
Zeki

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 24-03-07 03:00

On Sat, 24 Mar 2007 02:01:59 +0100, Zeki skrev:

> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
>
> Og hvad kan vi bruge en undersøgelse fra 2004 til?

Masser. Den siger der ikke vil opstå en sådan situation de
kommende år, og da det jo handler om, hvorvidt der er
lærermangel idag, så angiver 2004 undersøgelsen, at det nok
ikke er tilfældet her i 2007. Ellers ville konklusionen jo
være forkert.

Du har også selv i anden post vist, at der ikke er lærermangel
idag, så man må sige, at 2004-undersøgelsen holdt stik. Vi
kunne altså roligt gå ud fra den i forhold til hvorvidt, vi
har lærermangel i dag.

Fra : Kim Larsen

Dato : 24-03-07 07:23

> [...]
> idag, så man må sige, at 2004-undersøgelsen holdt stik. Vi
> kunne altså roligt gå ud fra den i forhold til hvorvidt, vi

Stadigvæk er der lærermangel visse steder i landet og det ville være en
katastrofe hvis man privatiserede folkeskolen her. Som jeg tidligere skrev
så har elever på skoler her i området ikke nogen lærer når læreren melder
sig syg, det vil altså sige at eleverne i disse timer ingen undervisning
får. Det er et problem som man i hvert fald ikke løser ved at forringe
lærernes vilkår.

Uanset hvor meget du end stamper i jorden for at få ret, så ændrer det ikke
ved at du har kvajet dig.

Fra : Kim2000

Dato : 24-03-07 08:19

> [...]
> idag, så man må sige, at 2004-undersøgelsen holdt stik. Vi
> kunne altså roligt gå ud fra den i forhold til hvorvidt, vi

Jeg tror bestemt der er uddannet nok lærere, problemet er bare at de laver
alt muligt andet end lærergerning. Der er nok ligeså meget inginør mangel
som der er lærermangel, dvs de bor de forkerte steder. Det er fx ikke et
alternativ for mig at flytte til Sjælland, og en københavner vil nok også
have sig frabedt at bo på bøhlandet. Man har heller ikke gjort sitautionen
nemmere ved at specialisere lærerene og endelig skal man have i tankerne at
man i 2004-2007 var nødt til at uddanne over 3000 meritlærere bare for ikke
at desperat mangle lærere. Det kan fx være en historie bachler, der
underviser i folkeskolen. Selvom det er fint nok, så er der ingen tvivl om
at så specialiserede lærere ikke gør tingene bedre. De gør statistikerne
bedre, men det er vel ikke et mål i sig selv at få tallene til at se pænere
ud.

I 2002 lavede man en interessant undersøgelse, som vi havde op i skolen i
samfundet, jeg mener det var fra bladet Folkeskolen, der havde følgende
skræktal:

Kun 50% gennemførte uddannelsen, efter fem år arbejdede kun 50% af de 50%
som lærer. Hvilket på dansk betyder at kun 25 ud af 100 startende studerende
ender med at stå bag katederet i længere tid. Dette problem er
undervisningsministeriet flere gange gjort opmærksom på uden det er blevet
til andet end noget snak frem og tilbage.

Grundlæggende må det være et markant spørgsmål at stille; hvorfor forlader
så mange nyuddannede lærergerningen?

Lønnen? Næppe i sig selv. En nyuddannede ligger på ca. 24-26 om måneden, en
fin løn, ikke ligefrem så man står og jubler, men det er næppe et problem i
sig selv. Det er nok nærmere lønnen kontra det arbejdspres der er. En
arbejdsuge på 45-50 timer er ikke usandsynligt, slet ikke for en nyuddannet
og vil man holde fri i weekenden, så ligger timerne helt klart deroppe af.
Endnu højere, hvis man vil holde fri i børnenes ferier (men det er jo så
selvvalgt arbejdspres), men en del arbejde kan ikke lægges i ferierne.
Forældremøder, samtaler, noget forberedelse (retning af opgaver fx),
lejrskoler osv osv. Når man så hører en Bertel Haarder blive ved med at
smide opgaver oveni uden at tage andet fra og endda kræve flere
undervisningstimer, så er det jeg begynder at sige, så skal lønnen fandme
også følge med. Ets årsværk er 1924 timer, hver eneste gang der kommer en ny
opgave må der altså findes tid i de 1924 timer eller man må udvide de 1924
timer, men det kræver vi altså penge for.

Og den der med de lange aftener.

Nogle vælger at holde fri i elevernes ferie, så kræves der blot det mere
arbejde i andre perioder, men det er sagen helt ligegyldigt, samtlige lærere
underviser 1924 timer, ligesom nogle arbejder på boreplatformer og "kun" er
på arbejde 16 uger om året, så arbejder de eet årsværk. Det er for lægmand
komplet ligegyldigt om lærer Jensen arbejder om søndagen eller fra 8-21 om
mandagen.

Imidlertid tror jeg det er begrundelse til lærermangel problematikken;

1) Pres på nyuddanneet, forældrepres, dårligt opdragede elever, konstant
nedgøring fra politisk side
2) Mange arbejdsopgaver, manglende betaling for det
3) De uddannede bor de forkerte steder.
4) Og så er forholdene på ghettoskoler så elendige at ingen vil arbejde der.

mvh
Kim

Fra : Zeki

Dato : 24-03-07 09:19

> Jeg tror bestemt der er uddannet nok lærere, problemet er bare at de laver
> alt muligt andet end lærergerning.

Netop.

""Der er en tydelig tendens til, at det bliver sværere at fastholde specielt
nyuddannede lærere i folkeskolen. Derfor risikerer vi at bevæge os i samme
retning som USA, hvor der er udbredt lærermangel, fordi 40 procent af alle
nyuddannede lærere skifter til en helt anden branche inden for de første fem
år", siger Martin Bayer til Kristeligt Dagblad og mener, at årsagen er et
stigende pres på lærerne fra samfundet."
http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=42954&ResultSetId=33760080

Mvh
Zeki

Fra : wilstrup

Dato : 24-03-07 10:54

> [...]
> for lægmand komplet ligegyldigt om lærer Jensen arbejder om søndagen eller

'Det er heldigvis ikke korrekt at lærerne underviser i 1924 timer.
Overordnet ser virkeligheden sådan ud:

.. Ferie og søgnehelligdage
.. Egentid
.. Skoletid

Brutto-arbejdstiden er 52 uger * 37 timer = 1924 timer
Ferie og søgnehelligdage 9*7,4 timer + 25*7,4 timer = 251,6 timer
Nettoarbejdstid i alt = 1672,4 timer
Egentid = 400 timer
Skoletid er 1272,4 timer.

Skoletid er betegnelsen for den del af arbejdstiden, du anvender til
undervisning, kostskoletilsyn, tilsyn, frikvarterer, fælles forberedelse og
samarbejde med andre, udviklingstimer, efter- og videre-uddannelse,
klasselærerfunktionen, møder i lærerråd/pædagogisk råd samt andre opgaver
med til-knytning til undervisningen og skolens øvrige virksomhed.
Undervisning er den målrettede aktivitet, som du og dine kolleger udfører
med henblik på at øge elevernes kompetencer ud fra uddannelsens målsætning
eller med henblik på at understøtte den kompetenceudvikling, der i øvrigt
finder sted.

Ud over undervisning i klasser, på hold og som individuel undervisning,
finder undervisning i princippet sted ved mange forskellige aktiviteter med
eleverne. fx

.. gruppearbejde
.. løbende evaluering
.. elevsamtaler
.. lejrskoler og ekskursioner
.. sociale og kulturelle arrangementer
.. rådgivning/sparring/vejledning.

Den øvrige skoletid anvender du til alle andre opgaver end undervisning fx
.. tilsyn med elever
.. tilsyn med samlinger
.. pauser/frikvarterer
.. prøver
.. lejrskoler, studieture, hytteture mv.
.. fælles forberedelse
.. udvikling, efter- og videreuddannelse
.. samarbejdsopgaver
.. mødevirksomhed
.. tillidsrepræsentant, sikkerhedsrepræsentant mm.
.. pædagogiske dage
.. klasselærerfunktionen

Listen er ikke udtømmende.

Af skoletiden skal der afsættes en pulje på mindst 125 timer pr.
fuldtidsansat. Du skal mindst have mindst 50 timer til en af følgende
puljer. Puljerne kan ikke kombineres:
1. Udvikling og lærer/børnehaveklasseleder-samarbejde
2. Udvikling og efter- og videreuddannelse
3. Samarbejde
I stedet for puljen på de 125 timer kan skolen vælge at afsætte en pulje på
mindst 150 timer til:
4. Lærer/børnehaveklasseleder-samarbejde, udvikling samt efter- og
videreuddannelse

il hver fuldtidsbeskæftiget lærer afsættes 400 timer egentid, til
børnehaveklasseledere 300 timer. Tiden anvendes til:
.. individuel forberedelse og efterbehandling af undervisning og
mødevirksomhed
.. spontan kommunikation med forældre og elever uden for arbejdspladsen
.. selvstændig faglig ajourføring.
Du administrerer selv de 300/400 timer under respekt for de opgaver, der
forudsættes løst inden for den afsatte tid.
Inden for skoletiden kan skoleledelsen tildele yderligere tid til individuel
forberedelse og efterbe-handling af undervisningsforløb, der kræver særlig
forberedelse af den enkelte ansatte, fx lærere der varetager
specialundervisning i særlige klasser, eller som varetager
undervisningsopgaver, som er meget forskellige fra tidligere opgaver, eller
hvor særlige sociale, faglige eller materielle forhold gør sig gældende.'

http://www.dlf.org/sitemod/moduler/index.asp?pid=32010

Fra : Kim2000

Dato : 24-03-07 14:18

> 'Det er heldigvis ikke korrekt at lærerne underviser i 1924 timer.
> Overordnet ser virkeligheden sådan ud:
>
> . Ferie og søgnehelligdage
> . Egentid
> . Skoletid

Nu ved du jo godt at hvis man ikke skriver 1924 timers undervisning så er
det lig med man har fri resten af tiden, altså at man naturligvis ikke skal
have penge for forberedelse, skolefester, lejrskoler, gårdvagttjansen,
møder, skolesamtaler osv osv.

I de fleste verden så er det ligeledes utænkeligt at en lærer skulle
forberede sig derhjemme, så når jeg skrev undervisning istedetfor arbejde
var det for at gøre det klart og fatteligt for selv de største tågehoveder
at en lærer arbejder 1924 timer, også selvom eleverne har fri kl 12 fredag.
mvh
Kim

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 24-03-07 19:51

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Privatisering er ikke en magisk formel så fat det dog ....

Når det offentlige åbenbart ikke slår til, må det private tage over.

Fra : Henry Vest

Dato : 23-03-07 11:31

-=* DANELAW *=- wrote:

> Nu gider de heller ikke arbejde i København.

Ok jo - men det kræver sørme løn for det. Det er da også for galt.

--
Henry Vest

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 24-03-07 19:52

"Henry Vest" <henry_vest@REMOVEget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Ok jo - men det kræver sørme løn for det. Det er da også for galt.

De får da løn. Hver eneste måned.

Fra : Henry Vest

Dato : 24-03-07 20:59

-=* DANELAW *=- wrote:

> De får da løn. Hver eneste måned.

Naturligvis. Hvorfår i al verden skulle de dog arbejde gratis? Når man lige
pludselig vælter nye opgaver over på lærerne, så skal de naturligvis
aflønnes for disse ekstra opgaver. Ellers ville de jo i realiteten arbejde
gratis.

--
Henry Vest