Kvinde min
Fra : Tue Linder

Dato : 02-07-01 16:23

Der en ting som jeg altid har undret mig over angående Kvinde min.
Hvad er det for en tromme Søren Berlev spiller på i det nummer?
Jeg har selv i mine samspildsgrupper forsøgt med tam og lilletromme,og begge
dele
og intet giver det samme feel.
En anden ting der altid har fascineret mig ved sangen er guitarspillet.
Hvis man spiller sangen derhjemme på sin akkustiske guitar er det bare ikke
det samme,vel?
Der er en guitar der spiller almindelige barreakkorder,men i baggrunden er
der et strengeinstrument mere.
Jeg tror det er Franz Beckerlee der spiller med en capo et sted på
guitaren,men jeg kan ikke regne ud hvad han spiller.
Ved du hvad det er?
Er det et helt andet strengeinstrument?(Det kan lyde sådan en gang imellem)

mvh tue

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 02-07-01 19:09

> [...]
> Ved du hvad det er?
> Er det et helt andet strengeinstrument?(Det kan lyde sådan en gang

*****
Nu ved jeg ikke lige med "Kvinde Min", men en del af trommerne på Gasolin's
plader blev indspillet i en tom beton-garage, for at give en hul, rå lyd.
Det er især tydeligt på Rabalderstræde.

De brugte også badeværelser og lign. til mindre instrumenter, bare for at få
lidt ekko/rumklang/hul lyd. Og det virkede jo!

MVH Claus Ellegaard Skytte

Fra : kautaq

Dato : 02-07-01 21:49

Tue Linder wrote:

> Der en ting som jeg altid har undret mig over angående Kvinde min.
> Hvad er det for en tromme Søren Berlev spiller på i det nummer?

Der er ikke ret meget andet end lilletromme og stortromme.
Kvinde Min som vi kender den, er en studieproduktion der
så vidt jeg ved tog tre uger at indspille.

Søren Berlev var tæt på at skride, da han skulle spille
den samme monotone tromme om og om igen.
Trommerne er sovset ind i rumklang og mixet langt væk i
lydbilledet for at få den ønskede effekt.

> Jeg har selv i mine samspildsgrupper forsøgt med tam og lilletromme,og begge
> dele
> og intet giver det samme feel.

Det er klart, da det som sagt foregår i et lydstudie.
Prøv at høre Kvinde Min på Live Sådan. Der kan selv ikke
Gasolin få den samme feeling frem som findes på studieoptagelsen.

> [...]
> det samme,vel?
> Der er en guitar der spiller almindelige barreakkorder,men i baggrunden er

Det lyder som en mandolin, men det er sådan set ikke så vigtigt.
Prøv at lytte til studieoptagelsen (pladen) og læg mærke til
at "mandolinen" hele vejen igennem spiller meget stift - staccato
om man vil.

Hvis du skal efterligne Gasolin skal du altså spille guitaren
på den måde - så virker det nogenlunde som det skal.

God fornøjelse.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Esben I.

Dato : 04-07-01 00:47

kautaq <kautaq@post2.tele.dk> skrev

> Hvis du skal efterligne Gasolin skal du altså spille guitaren
> på den måde -
med højre håndled i gips
> God fornøjelse.
Esben I.