/ Forside / Interesser / Helbred / Andet helbred / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet helbred
#NavnPoint
Nordsted1 10501
ans 6072
dova 5326
katekismus 3590
HelleBirg.. 3068
CLAN 2619
miritdk 2300
refi 2280
piaskov 2118
10  transor 1971
Penicillin ?
Fra : Solbrun numse


Dato : 29-03-07 17:47

Kan for meget brug af penicillin være farligt ?

Forleden blev jeg for meget nedkølet og kunne mærke at det ville udvikle
sig. Jeg har prøvet flere gange at have lungebetændelse og kan mærke
flere dage inden at det er på vej. Jeg tog derfor penicillin allerede på
dag 2 hvor jeg havde svage symptomer. Og ganske rigtigt på dag 3 og dag
4 havde jeg feber, åndenød, kunne ikke synke og frøs selv på varmetæppe
med 30g. Men nu allerede på dag 5 er jeg rask igen. Tidligere varede
lungebetændelser 3-4 uger og jeg var ved at dø, fordi 3 læger alle sagde
at jeg ikke havde lungebetændelse, så jeg fik først penicillin 14 dage
inde i forløbet og lå i iltmaskine i 10 dage på intensiv.

Spørgsmålet er om sådan lidt forebyggende brug af penicillin er skidt
eller godt ?


 
 
Tove Krieger (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 29-03-07 18:14

In news:eugr8u$737$1@aioe.org,
Solbrun numse <kundeservice@maxim.dk> typed:
> Kan for meget brug af penicillin være farligt ?
>
> Forleden blev jeg for meget nedkølet og kunne mærke at det ville
> udvikle sig. Jeg har prøvet flere gange at have lungebetændelse og
> kan mærke flere dage inden at det er på vej. Jeg tog derfor
> penicillin allerede på dag 2 hvor jeg havde svage symptomer. Og
> ganske rigtigt på dag 3 og dag 4 havde jeg feber, åndenød, kunne
> ikke synke og frøs selv på varmetæppe med 30g. Men nu allerede på
> dag 5 er jeg rask igen. Tidligere varede lungebetændelser 3-4 uger
> og jeg var ved at dø, fordi 3 læger alle sagde at jeg ikke havde
> lungebetændelse, så jeg fik først penicillin 14 dage inde i
> forløbet og lå i iltmaskine i 10 dage på intensiv.
> Spørgsmålet er om sådan lidt forebyggende brug af penicillin er
> skidt eller godt ?

Det er efter min mening meget forkert det du har gjort. For det første
må du aldrig tage penicillin uden at din læge har ordineret det. Lægen
ordinerer den mængde som han mener du har brug for.

For meget penicillin kan skade i den forstand, at du ved overdreven og
ukontrolleret brug risikerer at blive "immun", så det ikke virker hvis
du bliver virkelig syg. Antibiotika virker desuden kun mod bakterier,
og ikke imod virus. Du kan læse mere her:

http://www.netpatient.dk/Antibiotika-Generelt.htm

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


lh (29-03-2007)
Kommentar
Fra : lh


Dato : 29-03-07 18:50


"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:460bf3db$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> In news:eugr8u$737$1@aioe.org,
> Solbrun numse <kundeservice@maxim.dk> typed:
>> Kan for meget brug af penicillin være farligt ?
>>
>> Forleden blev jeg for meget nedkølet og kunne mærke at det ville
>> udvikle sig. Jeg har prøvet flere gange at have lungebetændelse og
>> kan mærke flere dage inden at det er på vej. Jeg tog derfor
>> penicillin allerede på dag 2 hvor jeg havde svage symptomer. Og
>> ganske rigtigt på dag 3 og dag 4 havde jeg feber, åndenød, kunne
>> ikke synke og frøs selv på varmetæppe med 30g. Men nu allerede på
>> dag 5 er jeg rask igen. Tidligere varede lungebetændelser 3-4 uger
>> og jeg var ved at dø, fordi 3 læger alle sagde at jeg ikke havde
>> lungebetændelse, så jeg fik først penicillin 14 dage inde i
>> forløbet og lå i iltmaskine i 10 dage på intensiv.
>> Spørgsmålet er om sådan lidt forebyggende brug af penicillin er
>> skidt eller godt ?
>
> Det er efter min mening meget forkert det du har gjort. For det første må
> du aldrig tage penicillin uden at din læge har ordineret det. Lægen
> ordinerer den mængde som han mener du har brug for.
>
> For meget penicillin kan skade i den forstand, at du ved overdreven og
> ukontrolleret brug risikerer at blive "immun", så det ikke virker hvis du
> bliver virkelig syg. Antibiotika virker desuden kun mod bakterier, og ikke
> imod virus. Du kan læse mere her:
>
> http://www.netpatient.dk/Antibiotika-Generelt.htm
>
> --
> Venlig hilsen Tove
> Beware of people who dislike cats
>
Jeg kan kun tilslutte mig Tove. Tag aldrig penicillin uden det er
lægeordineret, de fleste læger ved forhåbentligt hvad de gør og der er
bestemt en meget alvorlig grund til at de ikke bare giver penicillin sådan
uden videre, nemlig som Tove skriver, du kan risikere at det på et tidspunkt
ikke virker hvor du virkelig har brug for det. Jeg har haft en kusine det
netop ikke virkede på pga hun havde fået meget gennem tiden.
Jeg selv har lige mistet en hund (ganske vist høre det nok ikke hjemme her,
men resultatet er vel det samme), som gennem sit liv havde fået så meget
penicillin pga gentagne hud og ørebetændelser. De sidste to år af hendes liv
virkede penicillin ikke og hun måtte i store doser prednisolon i stedet for
at holde det nede. Så tænk på at der er en grund til du "ikke bare" må tage
penicillin uden der er virkelig grund til det.

lh



Solbrun numse (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Solbrun numse


Dato : 29-03-07 19:11

Tak til Jer begge.
Har også læst lidt på nettet nu, og ingen tvivl om at var dumt gjort :-/

Hvordan styrker man generelt sit eget immunforsvar ?
(foruden at spise sundt og dyrke motion)

Har læst at soldyrkning nedsætter immunforsvaret, og jeg dyrker meget
sol og er altid på stranden på alle soldage om sommeren - nøgen
naturligvis

Tove Krieger (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 29-03-07 20:11

In news:eugvpp$gb5$1@aioe.org,
Solbrun numse <kundeservice@maxim.dk> typed:
>
> Har læst at soldyrkning nedsætter immunforsvaret, og jeg dyrker
> meget sol og er altid på stranden på alle soldage om sommeren -
> nøgen naturligvis

Du skal nok lige tænke dig lidt om, og ikke overdrive din soldyrkning.
Jeg hørte på TV forleden, at Danmark er et af de førende lande i
statistikken over hudcancer. Du skal i hvert fald beskytte din hud
godt med en creme med en høj faktor. Jeg er selv meget forsigtig med
at opholde mig for meget i solen. Det er "in" at være solbrun, men så
man også være parat til at betale prisen senere hvis man hører til
risikogruppen.


--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Solbrun numse (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Solbrun numse


Dato : 29-03-07 20:24

Tove Krieger wrote:

> Du skal nok lige tænke dig lidt om, og ikke overdrive din soldyrkning.
> Jeg hørte på TV forleden, at Danmark er et af de førende lande i
> statistikken over hudcancer.

Ja det hører vi ofte.

> Du skal i hvert fald beskytte din hud godt
> med en creme med en høj faktor.

Jamen så bliver jeg ikke brun, fordi cremen filtrerer det hele fra. Jeg
koger bare op. Derimod bliver jeg brun helt uden creme. Forstår ikke
hvorfor :-/

> Jeg er selv meget forsigtig med at
> opholde mig for meget i solen. Det er "in" at være solbrun, men så man
> også være parat til at betale prisen senere hvis man hører til
> risikogruppen.

Ja, men solen virker godt på mit sind og varmen godt på kroppen. Fyrene
kikker klart mere efter mig og kommer kun med tilbud når jeg vimser
rundt i hotpants og er solbrun )


Tove Krieger (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 29-03-07 21:02

In news:euh41k$og2$1@aioe.org,
Solbrun numse <kundeservice@maxim.dk> typed:
> Tove Krieger wrote:
>
>> Du skal nok lige tænke dig lidt om, og ikke overdrive din
>> soldyrkning. Jeg hørte på TV forleden, at Danmark er et af de
>> førende lande i statistikken over hudcancer.
>
> Ja det hører vi ofte.
>
>> Du skal i hvert fald beskytte din hud godt
>> med en creme med en høj faktor.
>
> Jamen så bliver jeg ikke brun, fordi cremen filtrerer det hele fra.
> Jeg koger bare op. Derimod bliver jeg brun helt uden creme. Forstår
> ikke hvorfor :-/
>
>> Jeg er selv meget forsigtig med at
>> opholde mig for meget i solen. Det er "in" at være solbrun, men så
>> man også være parat til at betale prisen senere hvis man hører til
>> risikogruppen.
>
> Ja, men solen virker godt på mit sind og varmen godt på kroppen.
> Fyrene kikker klart mere efter mig og kommer kun med tilbud når jeg
> vimser rundt i hotpants og er solbrun )

Jamen det er skam også 100% dit eget valg. Det er jo din hud det går
ud over

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Hansen (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Hansen


Dato : 29-03-07 21:22

"Solbrun numse" <kundeservice@maxim.dk> skrev i en meddelelse
news:euh41k$og2$1@aioe.org...

> Ja, men solen virker godt på mit sind og varmen godt på kroppen. Fyrene
> kikker klart mere efter mig og kommer kun med tilbud når jeg vimser rundt
> i hotpants og er solbrun )

Så må du jo ikke have ret meget andet der er tiltrækkende. Hverken charme
eller udseende i øvrigt når det er nødvendigt at vrikke en brun r.. op i
hovedet på fyrene.





Lisbeth Jacobsen (30-03-2007)
Kommentar
Fra : Lisbeth Jacobsen


Dato : 30-03-07 09:32

"Solbrun numse" <kundeservice@maxim.dk> skrev i en meddelelse
news:euh41k$og2$1@aioe.org...

> Ja, men solen virker godt på mit sind og varmen godt på kroppen. Fyrene
> kikker klart mere efter mig og kommer kun med tilbud når jeg vimser rundt
> i hotpants og er solbrun )

Du spiller på for få strenge, hvis du kun får tilbud, når du vimser solbrun
rundt i
hotpants. *S*

Mvh. Lisbeth




Hansen (29-03-2007)
Kommentar
Fra : Hansen


Dato : 29-03-07 21:13

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:460bf3db$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> In news:eugr8u$737$1@aioe.org,
> Solbrun numse <kundeservice@maxim.dk> typed:
>> Kan for meget brug af penicillin være farligt ?
>>
>> Forleden blev jeg for meget nedkølet og kunne mærke at det ville
>> udvikle sig. Jeg har prøvet flere gange at have lungebetændelse og
>> kan mærke flere dage inden at det er på vej. Jeg tog derfor
>> penicillin allerede på dag 2 hvor jeg havde svage symptomer. Og
>> ganske rigtigt på dag 3 og dag 4 havde jeg feber, åndenød, kunne
>> ikke synke og frøs selv på varmetæppe med 30g. Men nu allerede på
>> dag 5 er jeg rask igen. Tidligere varede lungebetændelser 3-4 uger
>> og jeg var ved at dø, fordi 3 læger alle sagde at jeg ikke havde
>> lungebetændelse, så jeg fik først penicillin 14 dage inde i
>> forløbet og lå i iltmaskine i 10 dage på intensiv.
>> Spørgsmålet er om sådan lidt forebyggende brug af penicillin er
>> skidt eller godt ?
>
> Det er efter min mening meget forkert det du har gjort. For det første må
> du aldrig tage penicillin uden at din læge har ordineret det. Lægen
> ordinerer den mængde som han mener du har brug for.
>
> For meget penicillin kan skade i den forstand, at du ved overdreven og
> ukontrolleret brug risikerer at blive "immun", så det ikke virker hvis du
> bliver virkelig syg.

Man kan ikke blive immun over penicillin. Bakterier, derimod, kan udvikle
resistens overfor penicillin og det er dermed bakterierne der bliver immune
og så kan sygdommen være svær at behandle. Bakterierne kan dermed også
inficere et andet individ og selv om denne person måske aldrig tidligere er
blevet behandlet med antibiotika vil dette ikke virke.

Man kan derimod blive allergisk overfor penicillin.

For at undgå at bakterierne udvikler resistens skal man altid tage hele
kuren færdig selv om man føler sig rask inden. Der kan være enkelte
bakterier tilbage som endnu ikke er slået ihjel og her er der særlig stor
risoko for at de udvikler resistens.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177547
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408797
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste