Påhængsmotor.
Fra : Kim Gomez

Dato : 28-03-07 07:27

Hej Venner

Hvor stor ( HK ) påhængs motor skal jeg minimum have til en båd der vejer
2,5 ton???

Jeg vil ikke sejle hurtigt, den skal bare være stabil og i støt fart.

mvh

Kim

Fra : Lars Kristensen

Dato : 28-03-07 09:23

Kim Gomez wrote:
> Hej Venner
>
> Hvor stor ( HK ) påhængs motor skal jeg minimum have til en båd der vejer
> 2,5 ton???
>
> Jeg vil ikke sejle hurtigt, den skal bare være stabil og i støt fart.

Det kommer lidt an på hvad det er for en båd og om det kun er til at
komme ind og ud af havnen med og derefter lade sejlene klare resten. Der
er nogen der er mere påvirket af vinden end andre og derfor skal have en
større motor og sådan. Er det en kapsejladsbåd kan der også være et
hensyn at tage i fht. vægten.

Mange sejlbåde omkring de 2-2,5 ton klarer sig fint med en 4HK. Nogen
vil gerne have lidt mere power og går op i en 6HK. Andre, der sejler
kapsejlads og som stadig gerne vil have en motor til at komme ud og ind
med, vælger en 2 HK 2-takts de nemt kan tage af og komme ned i kahytten.

En motorbåd ville vælge en væsentlig større motor. 30+ HK min. når vi er
i 2,5 tonsklassen. Skal du have båden op og plane fornuftigt, skal du
nok nærmere op i nærheden af 100HK, men det kommer an på skrogfacon og
sådan.

Men som sagt kommer det meget an på hvilken båd du har og dine behov.

- Lars

Fra : ThomasB

Dato : 28-03-07 13:06

"Kim Gomez" <gomez@english-bulldogs.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor stor ( HK ) påhængs motor skal jeg minimum have til en båd der vejer
> 2,5 ton???
>
> Jeg vil ikke sejle hurtigt, den skal bare være stabil og i støt fart.

6 HK.

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 29-03-07 00:49

ThomasB skrev:

> 6 HK.

Enig.

Jeg har 4,5 hk til 1,5t, og det er fint - også i "normal" modvind og
modstrøm.

Vh Rune
Junker 22

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 28-03-07 21:00

Det afhænger jo ikke kun af vægten.

Motorkraften ift vægten afgør hvor hurtigt du kan accelerere
Motorkraften ift til bådens "vindfang" er afgørende for om du kan sejle i
modvind (hvilket kan være praktisk; den anden vej er jo letteere...)
Motorkraften ift skroget undervandsform afgør hvor hurtigt du kan sejle i
vindstille.

Hvilken båd er det ??

Bjarke