To transducere
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-03-07 23:55

Hej NG

Når to transducere er tæt på hindanden forstyrer de også hindanden.

Så er der nogen der har et forslag eller praktisk erfaring med at lave en
"transducer omskifter" eller "tænd / sluk" anordning (d.v.s. afbrydelse af
transducer kablet)

Grunden til hele molevitten er at der sidder to transducerer i skibets bund
med ca. 1 meters afstand, jeg kunne jo i princippet blot afmontere det ene
kabel fra instrumentet, men når nu der er to, vil jeg hellere have en
afbryder så jeg har en backup.

Gode forslag efterlyses

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-03-07 19:06

Jan Rasmussen <jr@FjerNvejen-net.dk> skrev:
>Hej NG

Hej Jan,

Når to transducere, der oven i købet er tilsluttet samme
Sende/modtager, modtager signal retur vil det med en norlam
modtager med et cifferdisplay altid være det ført modtagne
retursignal der gengives som dybedn. Det uaanset om det er
luftbobler, tang, fisk eller andet. Er det et grafisk virkende
anlæg vil informationen nok blive noget forvirrende.
Ideen med to transducere er god om de er placeret med en i hver
side, lidt på skrå i forhold til lodret i en sejlbåd. En sejlbåd
ligger ofte lidt på den ene eller anden side, hvorfor den
transducer der har den korteste vej til bunden vil give det mest
korrekte signal.
Skal du lave det bedst muligt så skal du indskyde en kviksølv
kontakt, monteret sværskibs hvortil signalledningerne føres til.
Afhængig af kviksølvkontaktens vinkel for sluttet funktion de
kan du alternativttilslutte et relæ der slutter en permanent
forbindelse til en af transducerne, eller anden manuel kontakt
når du sejler motorsejlads.
Det kræver lidt elektrisk forstan at lave tilslutningerne.

Alternativet er at du sløjfer de to transducere og placerer en i
midten, den vil give en god visning selvom båden ligger på den
ene side, da det er det først kommende retursignal der bliver
vist.
Du kan også nøjes med den ene og holde den anden som back-up.
Der kan være lidt forskelle i visningen afhængig af side som
båden kaster til. Det kan afhænge af transducerens
spredningsvinkel.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 25-03-07 22:41

Hej Harding

Tak for svar...

Ser du, der er her tale om to instrumenter med hver sin transducer, men
Det kan du også opleve hvis du ligger meget tæt sammen med andre både der
har deres lod kørende.

At indskyde en kontakt vil betyde at jeg skal klippe kablet, men det er
netop det alle fabrikanter fraråder, da signalet vil
blive forringet... ligesom de fraråder at opkorte kablet eller forlænge
det... Jeg ved selvfølgelig godt at et eller andet er man nødt til at kotte
hvis opgaven skal løses.

Det ene instrument er en Simrad E120 tror lige jeg vil høre om der er
mulighed for at disable software mæssigt..

Mvh

"Harding E. Larsen (slet MSJ25)" <harding@MSJ25larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11748462940.539549783196733@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-03-07 18:32

Hej Jan,

Velbekomme!

Når du har to instrumenter med hver sin transducer burde det være muligt at
slukke det ene instrument. er der ikke en Pwr knap? E120 kan godt virke lidt
komplext. Der er vist ret mange funktiner omkring det instrument.

Jo det er rigtigt det kan ske hvis man ligger i en havn med større vanddybde
eller hvis transduceren har en stor åbningsvinkel, eller om bunden er meget
ujævn med f.eks sten, så vil det reflekterende signal kasten i mange
retninger.
Selvfølgelig kan/vil en overskæring af kablet give en ændring i
signalstyrken det vil mindske effekten og det kan sikkert medføre at man
ikke kan se noget ved større dybder; men det kan man heller ikke hvis der
sejles hurtigt og dybden er stor.
Jeg kender ikke E120 og har ikke fundet manualen på Google.

Mvh/Harding