Det Levende Søkort 2007
Fra : Lars H

Dato : 19-03-07 14:29

Hej.
På Sejlunionens Sejlershop-side
http://www.sejlsport.dk/sw616.asp
ser jeg, at det nye (kommende) DLS 2007 understøtter en ny NMEA version og
"Tilslutning af "ægte" USB stik fra GPS"
Kan nogen hjælpe mig med, hvad det med USB handler om - i modsætning til
mulighederne i tidligere udgaver?

Jeg er også ganske nysgerrig m.h.t. om man fortsat vil tilbyde muligheden
for at samkøbe DLS i dansk og svensk udgave i en sampak. Jeg har spurgt
Sejlershoppen, men har ikke hørt noget fra dem endnu. Nogen, der har hørt
noget "på vandrørene"?

VH,
Lars H

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-03-07 15:31

Hej Lars,

The NMEA 0183 version 3.0 standard adds the following additional
values for the $GPGGA fix quality:

4 = Real Time Kinematic (RTK) fixed solution

5 = Real Time Kinematic (RTK) float solution

6 = Estimated dead reckoning

7 = Manual input mode

8 = Simulation mode

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-03-07 18:01

Hej igen,

Du skal da også have informationerne med om koderne i de
tidligere versioner.

0 = invalid fix
1 = GPS valid fix
2 = Differential GPS

Mvh/Harding

Harding E . Larsen <harding@WSBJElarsen.tdcadsl.dk> (slet WSBJE)

Fra : HO

Dato : 19-03-07 19:37

"Harding E. Larsen (slet WSBJE)" <harding@WSBJElarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11743149490.329641623758341@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> values for the $GPGGA fix quality:
>
> 4 = Real Time Kinematic (RTK) fixed solution
>
> 5 = Real Time Kinematic (RTK) float solution

Hør kloge-åge
Det var jo ikke det han spurgte om, JO det betyder signalerne kører direkte
igennem USB stikket uden først at skulle konverteres fra USB til seriel.
Hvilket hidtil har været nødvendig, og udført med et lille stykke software.
Nøjagtig som Thomas beskriver det,- andet sted i denne tråd.
Hilsen
Hans

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-03-07 20:08

Hej Hans,

Du glemte i din iver at se hvad jeg svarede på:
"DLS 2007 understøtter en ny NMEA version"
Det var beskrivelse af ændringerne i versionen der blev reageret
på.

Mvh/Harding

Fra : ThomasB

Dato : 19-03-07 16:03

Lars H skrev:
> [...]
> version og "Tilslutning af "ægte" USB stik fra GPS"
> Kan nogen hjælpe mig med, hvad det med USB handler om - i modsætning

Tidl udgaver kunne kun bruge serial interface (com-porte). De(n) nye version
tillader altså USB.

Så dem der har en GPS med USB-stik, kan fjerne deres USB<=>Com converter.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-03-07 18:15

Hej Thomas,

Det tror jeg at du har fået galt fat i.
Tidligere versioner af DLS der er indlagt på en PC med USB stik,
virker skam fint.
En GPS f.eks en GPSmus p/n HI-204E-USB, den har kun USB stik og
den virker fortræffeligt.
En ældre GPS som f.eks. en Garmin II der kun har en serieludgang
til et RS-232 stik skulle have et RS-232 - USB kabel.

Mvh/Harding

Fra : ThomasB

Dato : 19-03-07 19:30

Harding E. Larsen (slet FJ9QI) skrev:

> Det tror jeg at du har fået galt fat i.

Det kan ikke udelukkes

> [...]
> En ældre GPS som f.eks. en Garmin II der kun har en serieludgang
> til et RS-232 stik skulle have et RS-232 - USB kabel.

http://www.sejlsport.dk/sw4786.asp#516_7651
"Det Levende Søkort kommunikerer med en GPS via seriel kommunikation, og det
kræver en COM-port, eller en USB-COM port; dvs en USB indgang som emulerer
en COM-port.

Typisk medfølger der til GPS'en et kabel med et RS232(serielt) stik til
computer-tilslutningen. Har man ikke en COM-port man kan så købe en
RS232-USB 'omformer' med en driver, så USB-indgangen i computeren virker som
en COM-port.

Alternativt skal leverandøren til din GPS levere en driver, så
USB-tilslutningen fungerer som en COM-port. Dette er tilfældet med f.eks.
GPS-antennen 'U2' og den GPS antenne 'GM307' som kan købes i Sejlershoppen:
http://sejlershoppen.butik.jubii.dk/product.asp?product=113&sub=12."

Som jeg har forstået den nye "ægte USB" i DLSK2007, så kan man køre USB
direkte uden at emulere COM-port.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-03-07 20:19

Hej Thomas,

Må jeg gengive lidt fra Wikipedia, the free encyclopedia:

Universal Serial Bus (USB) is a serial bus standard to interface
devices. It was originally designed for personal computers, but
it has become commonplace on handheld devices such as portable
memory devices, video game consoles, PDAs and portable media
players.

A major component in the legacy-free PC, USB was devised to help
retire all serial and parallel ports on personal computers since
these were not standardized and required a multitude of device
drivers to be developed and maintained.

Med det nye tiltag skulle det være muligt at tilslutte en GPS
med USB-stik direkte uden først at skulle installere en driver.
Plug and play.

Fra : ThomasB

Dato : 19-03-07 20:21

Harding E. Larsen (slet VDRC7) skrev:
> Med det nye tiltag skulle det være muligt at tilslutte en GPS
> med USB-stik direkte uden først at skulle installere en driver.
> Plug and play.

Ja netop - uden at bruge en USB => Com-converter.

Fra : Jan

Dato : 19-03-07 21:22

Mon, 19 Mar 2007 20:20:38 +0100, "ThomasB" <usenet fjern @ fjern 2ma2
prik dk>; <45fee287$0$90276$14726298@news.sunsite.dk>;
<dk.fritid.sejlads>:

>Ja netop - uden at bruge en USB => Com-converter.

Og så er det fremdeles sådan, at _i_ båden behøver man en seriel port
i GPSen, således at signalerne kan gå ud på NMEA-bussen, der sender
positionsdata mellem apparaterne, f eks VHFen, autopiloten,
kortplotteren.... - men det gælder jo ikke DLS.
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Lars H

Dato : 19-03-07 22:17

Tak til alle for en grundig besvarelse i flere dele.
Jeg har vist fået pænt rede på, at jeg roligt kan gå efter en USB-"mus" til
at levere input til mit komede DLS.
Jeg har allerede en ældre men velfungerende GPS, der kan levere data til det
serielle stik som alternativ.

VH,
Lars H

Fra : ThomasB

Dato : 19-03-07 23:04

Lars H skrev:
> [...]
> USB-"mus" til at levere input til mit komede DLS.
> Jeg har allerede en ældre men velfungerende GPS, der kan levere data

Jeg har selv en Bluetooth GPS-mus fra TomTom (TomTom GPS MkII). Den fungerer
upåklageligt - og så er der ingen ledningsbøvl - den er nemlig trådløs

Den fungerer så godt at man kan have den i lommen og stadig modtage 5-6
satelliter (som er rigeligt).

Jeg kan bruge den sammen med min bærbar, PDA og mobiltelefon.

Den kan køre ca. 4-5 timer på en opladning (og uendeligt med 12 v strøm).

Læs mere her:
http://www.tomtom.com/products/accessories/accessory.php?ID=180&AccessoryCategory=7

Den kan købes her for 649,-
http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?prodid=92856

Mvh Thomas

Fra : hhmcsv@gmail.com

Dato : 22-03-07 12:33

On 22 Mar., 11:45, Harding E. Larsen <hard...@1CVJTlarsen.tdcadsl.dk>
(slet 1CVJT) wrote:
> Hold nu op med at udstille din uvidenhed igen Egon.
> Den er for tid og evighed én gang kommet på nettet incl. dine
> [...]

Kære gruppevenner,
Hvorfor er det nu lige, at et tørt og seriøst emne som DLSK om USB-
porte etc. gang på gang perverterer til en ophidset diskussion langt
væk fra emnet.
Jeg synes at det er misbrug. Hvis man ønsker en debat om
nødvendigheden af papirkort eller om skydebaners egenskaber, så start
et emne herom.
Se at få jeres både i vandet i stedet!!!!

Med sejlerhilsen
Hans-Henrik

Fra : ThomasB

Dato : 22-03-07 12:40

<hhmcsv@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Se at få jeres både i vandet i stedet!!!!

Vi er nok nogle stykker der går og er lidt utålmodige for at komme ud på
søen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-03-07 13:25

Hej Thomas,

Det har du ret i.
Jeg kan ikke lade være med at gengive det andet bud i
Statusangstens ti bud:
2. Dyrk de simple glæder solen, vinden og de små børns smil.

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-07 13:43

Hej Harding,

Jeg ville morderlig gerne have et link til alle Statusangstens ti bud

Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Harding E. Larsen (slet YY4YA)" <harding@YY4YAlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11745666270.223536252604486@dtext.news.tele.dk...

Fra : Egon Stich

Dato : 22-03-07 14:37

"ThomasB" <usenet fjern @ fjern 2ma2 prik dk> skrev i en meddelelse news:46026b4b$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> <hhmcsv@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Vi er nok nogle stykker der går og er lidt utålmodige for at komme ud på
> søen

Mon ikke frustrationerne kommer netop heraf? .-))

MVHEgon

Fra : ThomasB

Dato : 22-03-07 15:51

Egon Stich skrev:

> Mon ikke frustrationerne kommer netop heraf? .-))

Jo, det er vist meget nærliggende

Jeg glæder mig ihvertfald helt vildt til de førte forårssejlture.
Hvis den gode vind fortsætter, så kan jeg garantere at jeg kommer til at
sejle ret meget i år

Mvh Thomas

Fra : Per Pedersen

Dato : 22-03-07 23:29

Den kommer i på lørdag !

Jeg er heldig at have en havneplads.........
http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=354333&r=7

Mvh. Per

Fra : blueocean

Dato : 20-03-07 11:53

On 19 Mar., 23:03, "ThomasB" <usenet fjern @ fjern 2ma2 prik dk>
wrote:

> [...]
>
> Jeg kan bruge den sammen med min bærbar, PDA og mobiltelefon.
>
> Den kan køre ca. 4-5 timer på en opladning (og uendeligt med 12 v strøm).

Man kan så undre sig over at man udgiver et nyt stykke software som
opdatering med nye muligheder, og så har man ikke includeret AIS
support i software, Danmark satte AIS i drift i 2003-4 så der skulle
have været tid nog til at få det med.

Fra : ThomasB

Dato : 20-03-07 12:21

blueocean skrev:
> [...]
> opdatering med nye muligheder, og så har man ikke includeret AIS
> support i software, Danmark satte AIS i drift i 2003-4 så der skulle

Ja det ville være rart hvis de havde implementeret AIS.
Men det ville jo kræve en ekstra modtager - eller interface.

Grunden til at de ikke har gjort det er nok, at DLSK så ville kunne
nogenlunde det samme som de dyre professionelle løsninger.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-03-07 15:37

Vi skal nok (desværre) alene betragte DLS som et planlægnings-
og oplevelsesværktøj.
Der er i år tilføjet et pejleværktøj.
Skal det fortsætte i det tempo med én tilføjelse hvert år i
retningen af, til sidst at have funktionerne som i et
navigationsprogram, vil der nok gå mange år.
Det væsentlige ved DLS er at der er et antal temaer der grafisk
giver informationer på kortet og tillige kan man selv oprette
temaer som man selv kan have brug for.
At ønske sig f.eks AIS support, eller tilsvarende er nok udenfor
udbydernes idegrundlag.
DLS er et meget prisbilligt tilbud og skal ikke sammenlignes med
de navigationsprogrammer der udbydes til lystsejlere.

Fra : HO

Dato : 20-03-07 17:11

"Harding E. Larsen (slet XV6FP)" <harding@XV6FPlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11744017010.173600049136738@dtext.news.tele.dk...
> Vi skal nok (desværre) alene betragte DLS som et planlægnings-
Hej
Hvad mener du helt konkret med dette udsagn?
Nu har jeg sejlet med DLSK siden den kom frem, altid har den fungeret - nat
og dag - i pelikanstorm - fundet vej igennem de mest snævre sejlrende, og i
diset/tåget, Fyn rundt o.s.v.
Den passer altid - kontrollere ofte ved bøjer.
Jeg har også et software til mange gange prisen af DLSK, som fungere
nøjagtig på samme måde, nuvel der er flere faciliteter i, men ikke noget man
bruger meget.
Jeg bruger den også til fiskeri, de flade står som regel ved skrænterne -
kortet viser nøjagtig når man er ved det rigtige punkt.
Jeg er p.... træt af alle de kloge-åger som siger noget andet.
SELVFØLGELIG kan din PC gå ned - men det kan min Raychart 435 plotter også.
OG JA - man skal altid have papirkort med, det har jeg også, men har aldrig
brugt dem.
Den eneste ulempe med digital søkort, er at man hurtig glemmer rutinen med
pejling og plotte koordinater.
Min løsning er papirkort og en håndholdt GPS, og et par pakker friske
batterier.
BRUG DLSK - hellere i dag end i morgen, du kan virkelig bruge den til at
SEJLE EFTER.
Hilsen
Hans

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-03-07 23:03

Det glæder mig at du er tilfred med DLS og dets funktioner og
forstår godt at du er "træt af alle de
>kloge-åger som siger noget andet"
Derfor bør du selv læse den medfølgende indledning til DLS
citat: Det levende søkort er en interaktiv cd-rom med alle
danske søkort og informationer til sejleren. Det levende søkort
er nyttigt, når du planlægger sejladsen, som støtte undervejs på
turen, og når du vil genopleve højdepunkterne"
"med en bærbar pc og en GPS ombord kan du se din position i
kortene, mens du sejler"
Prøv at læse teksten til det andet stykke software, her kan du
sikkert også finde informationer om dets anvendelse.
Dækker DLS dine behov opfylder produktet sit formål for dig.

Fra : HO

Dato : 21-03-07 19:12

"Harding E. Larsen (slet APXGN)" <harding@APXGNlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11744285080.950958882927523@dtext.news.tele.dk...
> Det glæder mig at du er tilfred med DLS og dets funktioner og
> forstår godt at du er "træt af alle de
Hejsa
Harding - i dit indlæg jeg svarede på, skrev du blandt meget andet.
CITAT
"Vi skal nok (desværre) alene betragte DLS som et planlægnings-
og oplevelsesværktøj."

Senere svarer du i dit indlæg:
CITAT
[...]

Hvis det er den måde du får din viden - ved at læse andres mening, ja så bør
du undlade de halve af dine indlæg, hvis de ikke er baseret på personlige
erfaringer, frem for "klip" og citater, eksempelvis Wikipedia.

Jeg pådutter ikke nogen noget, eller prøver at lokke nogen til, at bruge
DLSK - jeg er da ligeglad hvad folk bruger.
Jeg fortæller bare min erfaring - min ERFARING med brugen af DLSK og søkort
plotter - jeg har eksperimenteret rigtig meget med mange typer USB mus -
forskellig software - flere programmer og USB mus på en gang.
Jeg har installeret DLSK på en del bærbare PCer - jeg har aldrig hørt om at
de ikke var nøjagtige.
Så begynder du at dyrke "rygsvømning" ved at komme ind på, at DLSK mangler
dit og dat, ja det er rigtig, men bruge den til navigering og stole på
nøjagtigheden, det kan du bande på du kan.
Og alt det sluder med hvis de gjorde dit og gjorde dat, lidt mere licens og
hvad du nu kan finde på, er IKKE saglig - vi har et program til omkring kr.
800,- som FUNGERER - så lad det blive ved det.
Til den pris kan alle være med, og de får noget som er kanon godt til
prisen.
MEN lad mig høre hvor mange mil du har sejlet med DLSK samt hvad du baserer
denne udtalelse på:

Fra : TOSB

Dato : 21-03-07 20:21

HO wrote:
Klip

> Hilsen
> Hans

Jeg bliver nødt til at støtte HO, da jeg selv har samme oplevelse, at DLSK
kan bruges under sejlads, hvilket jeg i øvrigt har skrevet før.
Jeg har i første omgang haft min GPS (Garmin 128) tilsluttet den bærbare
igennem nogle sæsoner. Det har været "kanon", og jeg har selvfølgelig
konfereret med papirkortet undervejs. Konen har endda fra kahytten ud fra
den bærbare udfordret mine evner på papirkortet for at tjekke, om jeg har
styr på den side af sagen også.

Siden hen har jeg udskiftet til en Garmin 225 farveplotter, som jeg også
bruger på samme måde. På intet tidspunkt har jeg oplevet uoverensstemmelser
i forhold til plotteren og det, DLSK har vist. DLSK-kortet på den bærbare er
langt bedre visuelt at se på. Man kan så sige, at det er overflødigt med
begge dele, men så har jeg jo DLSK at se på, når jeg kommer hjem og
samtidigt er der ført log for positionerne undervejs på turen.

Al elektronisk isenkram er godt, når det virker, så jeg vil under ingen
omstændigheder sejle ud på længere ture uden at have de respektive søkort af
papir med mig.

Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-03-07 21:07

Hej Torben,

Jeg giver dig helt ret i at DLS kan bruges under sejlads.
Jeg brugte det sidste år i sommerferien til at se de farlige
skydebaners positioner og fareområder og jeg må sige at det var
skræmmende oplevelser at være på stederne og ved selvsyn
konstatere forholdene der.
Jeg forsøgte også at finde vej med programmet og jeg må her sige
at det lader meget tilbage. Kortene var fine og detaljerede i
forhold til mine andre elektroniske søkort installeret i rigtige
navigationsprogrammer.
Jeg har siden til disse programmer fået opdaterede kort hertil,
de var dateret 2003 og er væsentligt bedre end kortene i DLS.
Jeg kører heldigvis med to helt uafhængige systemer med både de
samme og forskellige programmer på hver enhed. Enhederne er helt
uafgængige af hverandre også strømforsyningerne er separate.
Derfor har jeg et rimeligt godt grundlag for mine vurderinger og
pilottests af navigationsprogrammerne og DLS.
Se iøvrigt mit indlæg længere nede i strengen.

Mvh/Harding

Fra : HO

Dato : 21-03-07 21:49

"Harding E. Larsen (slet 5B6QW)" <harding@5B6QWlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11745079070.0908444856330242@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> skydebaners positioner og fareområder og jeg må sige at det var
> skræmmende oplevelser at være på stederne og ved selvsyn

Hej Harding
Hvad konkret mener du med dette?
Hvad ligger der bag disse ord:
" skræmmende oplevelser "
Hvad - i korte vendinger var du udsat for?

Hilsen
Hans

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-03-07 10:03

Hej Hans,

Som du sikkert ved indrømmede Hjemmeværnet over for politiet at
de skød i retning af en sejlbåd ved Mandehoved. En båd hvori jeg
befandt mig.
Da forholdene for skydebanens tilstand blev afsløret af
Ekstrabladet og der kom et indlæg i TV-avisen kunne alle se at
der på skydebanen ikke var hverken endevold eller sidevolde. Der
blev skudt direkte gennem papskiverne og ud over vandet.
Ved passage af de andre skydebaner på vores sommerferietur kunne
det konstateres at alle de passerede skydebaner var forholdene
de samme. Hertil skal tilføjes at fareområderne er ud over
sejlruter, tvangsruter, ankerpladser, dykkerpladser m.v.
På DLS 2006 kan placeringerne og fareområdernes udstrækning ses.
Her giver DLS gode og vedkommende informationer.
Har du ikke DLSK 2006 kan informationerne og kortskitser m.m.
hentes på http://groups.msn.com/b31klubben.

Mvh/Harding

der.

Fra : Egon Stich

Dato : 22-03-07 10:07

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-03-07 11:45

Fra : Egon Stich

Dato : 22-03-07 14:37

"Harding E. Larsen (slet 1CVJT)" <harding@1CVJTlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:11745606180.859289341551342@dtext.news.tele.dk...
> Hold nu op med at udstille din uvidenhed igen Egon.
> Den er for tid og evighed én gang kommet på nettet incl. dine
> [...]

Kald det, hvad du vil.

Jeg påpeger blot, at hele problematikken om skydebaner for dig er blevet et kompleks.
Der er jo ingen ende på dine tiltag for at skade skydesporten, hvor du egentlig burde kunne finde fornuftigere ting at tage dig til.
Der er ingen ende på de områder, du inddrager i "sagen", for at kunne få din vilie.

Et fornuftigt menneske ville snarere se på sagen således:

Ingen kom til skade.
En mindre heldig skydeleder blev fjernet.
Den aktuelle bane blev istandsat.
Alle lærte noget.

Den af "koldkrigen" dikterede hemmeligholdelse af mange skydeanlæg er væk, og disse kan nu indføres i søkortene.
(Dette er det eneste positive, der er kommet ud af dit "korstog".)

Kast du dig hellere over noget fornuftigt som exempelvis modstand mod den verserende af et EU direktiv, der vil påbyde lystbåde at udstyres med katalysator og partikelfilter.
Under dække naturligvis, af påståede "milieuhensyn".

Omtalt i nyeste Yacht.

Bortset fra dette, giver det næppe mening at genoptage denne gamle "sag".
Jeg kunne blot ikke nære mig, når nu een bragte emnet på banen.
Og egentlig finder, du bør stille dig tilfreds med, hvad du har ødelagt, og sige: Nok er nok.

Egon

MVH

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-03-07 09:13

Er det ikke omvendt at du går helt amok hver gang emnet om din
hobby som søndags kriger med stor madpakke med tilbehør berøres.

Det er utilstedeligt at du skjuler dig og dine lige og prøver
at lægge Hjemmeværnet og Fugleskydning ind under
Sportsskytternes domæne.

De elendigt anlagte og manglende vedligeholdte skydebaner
tilhørte hjemmeværnet.
Reglerne omkring deres anvendelse kendte de åbenbart ikke og det
fatter du åbenbart stadig ikke trods reglerne igen og igen er
blevet foreholdt dig.

Dine forsøg på at bagatellisere forholdene, handlingerne og dit
om sig gribende koldkrigerkomplex er med til at stemple hele
Hjemmeværnet i befolkningen og medvirker dermed til en
yderligere latterliggørelse af værnet.

Hjemmeværnet er ellers meget stolte af at de tilbageblevne
skydebaner er blevet istandsat og sikkerheden for omgivelserne
er blevet indført, de har lavet en hjemmeside, hvor der kommer
opslag om renovering og ibrugtagning og der udvises stor
tilfredshed i teksten med sikkerheden og der vises tillige
billeder af forbedringerne.
Det helt store tiltag er den nye sikre forsøgsbane der er blevet
bygget i Nymindegab. Det er den type som Hærens Kampskole
hvorunder militærets Skydebaneinspektorat ligger vil indføre.
Fuldt sikrede skydebaner til glæde for skytterne og omgivelserne.

Det er da yderst interessant at du omtaler Mandehoved skydebane
som: "Den aktuelle bane blev istandsat". Det må du meget gerne
undersøge yderligere og vende tilbage med en fyldestgørende
information her på siden.

Skydebanen er permanent nedlagt og området er ifølge Vedtægten
overgivet, som beskrevet, til den Stevnske ungdom til idrætslige
formål. Amtet har udstedt forbud for anvendelse til skydebane,
da minimumkravene til sikkerhedsforanstaltninger på stedet ikke
kan opfyldes. Kommunen og Politiet har nedlagt forbud mod at den
selvbestaltede skydeklub måtte anvende området.
Naboerne har send takkebreve og fremhævet at års støjhelvede,
samt de omfattende ubehageligheder ved de skydendes
tilstedeværelse, ubehagelige optræden og krænkelser af deres
ejendom, nu endelig er ophørt.

Statusangstens 5. bud:

5. Du kan ikke lade være med at blive misundelig. Men vær i det
mindste ikke misundelig over de forkerte ting.

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-07 09:32

"Harding E. Larsen (slet EFYQV)" <harding@EFYQVlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11746379010.942179686334789@dtext.news.tele.dk...
SNIP

> Statusangstens 5. bud:
>
> 5. Du kan ikke lade være med at blive misundelig. Men vær i det
> mindste ikke misundelig over de forkerte ting.
>

> Mvh/Harding

Hejsa Harding,

Vil du afsløre en kilde - et link - eller give os alle ti (formoder jeg)
.... ? ...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-03-07 13:27

Hej Flemming,

Selvom emnet ikke hører under denne streng o.s.v. så får du den

her:

Ti bud til at holde statusangsten nede:

1. Sænk ambitionsniveauet, juster dine mål.

2. Dyrk de simple glæder: solen, vinden og de små børns smil.

3. Sig som Schopenhauer: " Andre menneskers hoveder er alt for

elendigt et sted for den sande lykke at bo". Skidt med hvad

de tænker.

4. Brug din sunde fornuft. Nogle gange er du god nok på trods

af, hvad andre mener, og nogle gange er du ikke god nok, selv

om andre ser dig som en succes.

5. Du kan ikke lade være med at blive misundelig. Men vær i det

mindste ikke misundelig over de forkerte ting.

6. Vær bevidst om at der er forskellige værdisystemer i

samfundet (karriere, religion, bohêmliv o.s.v.). Der er

altid mere end én vej til at lykkes med livet, og måske skal

du skifte spor og gå over i et andet værdisystem.

7. Prøv at se på andre voksne som om de var børn, se barnet i

dem. Så får du dem ned i en størrelse, hvor du kan omfatte

dem med mere ømhed end misundelse.

8. Opsøg kulturarven - den store litteratur og kunst, filosofien

og religionen - og få en forståelse for tilværelsens dybder

og nuancer hinsides jagten på status.

9. Husk at du skal dø. Se tingene i det store perspektiv).

10.Husk at også andre skal dø, selv dem, du misunder allermest.

Døden er det store demokrati. Alle bliver til støv.

Ref.: Alain de Bottons bog om det moderne menneskes statusangst

side 4 - 5.

Mvh/Harding

Fra : Egon Stich

Dato : 23-03-07 10:50

> [...]
>
> Det er utilstedeligt at du skjuler dig og dine lige og prøver
> at lægge Hjemmeværnet og Fugleskydning ind under

Ovenstående har du helt enkelt intet belæg for.
Når jeg nævner sportsskytter som de egentlige ofre for dit kompleks, er det præcis dette, jeg mener.

> [...]
> Reglerne omkring deres anvendelse kendte de åbenbart ikke og det
> fatter du åbenbart stadig ikke trods reglerne igen og igen er

Og blev, på forsvarlig måde, også anvendt af vore lokale civile skytteforeninger, politiet samt jægere.
Disse brugeres mulighed for anvendelsen af banen, har du ødelagt.
Man kunne forstå dit hysteriske felttog, om der havde været tale om personskader og lignende.
Men den slags har man jo vanskeligt ved at påvise, idet de ikke foreligger.
Du har mildt sagt opført dig, som en extrabladsjournalist, der agiterer for forbud mod altaner, fordi een faldt ned, og der dagen før muligvis stod en barnevogn parkeret på nedfaldsstedet.

> [...]
> opslag om renovering og ibrugtagning og der udvises stor
> tilfredshed i teksten med sikkerheden og der vises tillige

Jamen det kan de vel være tilfredse med.
Og så forandrer det ikke en tøddel på det forhold, at dit korstog har skadet mane lokale skytteforeningers udfoldelsesmuligheder.
Alene på grund af en mærkværdig overreaktion på noget, der kunne have været ordnet på simpel måde.
Hvor mange sejlere er igennem de sidste 50 år blevet ramt af projektiler fra skydebaner?
Nej - vel?

Din reaktion er mig lige så ufattelig, som den en bedstefar gav udtryk for, da han efter at have passeret mit mod vejen vendende raftehegn, bagved hvilket min hund, en boxer, tillod sig at sige vov, og derved forskrækkede det medbragte barnebarn.
Reaktionen bestod i en politianmeldelse af mig og hunden.
Naturligvis helt ude i hampen, og afvist af politiet, der dog måtte bruge tid på at besigtige hund og hegn.
Et klart udtryk for den overhåndtagende egoistiske selviscenesættelse, der desværre er tidens trend.

> [...]
> hvorunder militærets Skydebaneinspektorat ligger vil indføre.
> Fuldt sikrede skydebaner til glæde for skytterne og omgivelserne.

Jamen det er sportsskytterne sikkert meget glade for---
Jægerne ligeledes.
Du forbigår let og elegant, at ganske mange lokale små baner, der har fungeret glimrende i årtier, er blevet nedlagt i kølvandet af dine bestræbelser?

> [...]
> som: "Den aktuelle bane blev istandsat". Det må du meget gerne
> undersøge yderligere og vende tilbage med en fyldestgørende

Den blev skam, under medvirken af den lokale skytteforening, istandsat.
Godkendt til brug.
Og anvendt et par enkelte gange.
Uden det dog hjalp det ringeste, idet den kort tid efter blev nedlagt af de militære myndigheder, som ikke havde interesse i at bevare banen til militære formål.
Altså fik man fjernet militæret fra pladsen, de havde kvajet sig, men i kølvandet gik det ud over to skytteforeninger, samt de lokale jægere.
Ingen af nævnte parter har nogensinde haft en "sag" i forbindelse med deres sportsudøvelse.
At det herudover har kostet private temmelig mange penge, skal blot nævnes som en biting.

Med andre ord har du, for at tilfredsstille en eller anden trang, faktisk ramt ret mange mennesker, der hverken har lod eller del i din oplevelse.
Og det er det, jeg finder så uendelig trist.

> [...]
> samt de omfattende ubehageligheder ved de skydendes
> tilstedeværelse, ubehagelige optræden og krænkelser af deres

Du har ret i, at banen er permanent nedlagt.
Men du skal ikke tro, at ungdommen på nogen måde får gavn af området.
Den "selvbestaltede skydeklub" du omtaler, må være Stevns Skytteforening af 1982?
Samt afdelingen af Danske Sortkrudtskytter?
Og jægere som er medlemmer af Dansk Jægerforbund?
Alle er registrerede medlemmer af de relevante landsdækkende hovedorganisationer.
Og har adskillige medlemmer med førstepladser i organisationernes skydekonkurrencer?
Og har haft medlemmer som deltagere i europæiske mesterskaber?
Der er vidst noget, du i iveren ganske har overset.

Det er sådanne mennesker, du har generet på det groveste.

For øvrigt er det ikke sikkerheden, der lukkede banen for alvor, men såkaldte "milieubestemmelser".
De nævnte naboer kender vi glimrende.
Som de tilflyttertyper, der har synspunktet: "Der er så dejligt på landet -- Det må vi se at få lavet om".

Det lange af det korte er:
På grund af een uheldig episode, har du trukket et spor af elendighed over en hel sportsgrens udøvere.
Det er næppe noget, at være stolt af.

Det eneste positive der kan siges, er at det er glædeligt, at banerne efterhånden kommer på kortet.
Noget organisationerne faktisk gennem mange år havde arbejdet på, men ikke kunnet komme igennem med hos de relevante myndigheder.
Myndighedernes argumentation gik på henholdsvis økonomi samt, for de militære baners vedkommende, påståede "sikkerhedshensyn" overfor WAPA-landene, hvilket naturligvis var noget vrøvl.

Men nu skinner solen, og bådpladsens lyksaligheder venter

MVH

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-03-07 13:25

Egon du kan mene hvad du vil og danne dig dine egne imaginære
forestillinger. Du er langt fra virkeligheden.

Forsvarets Auditørkorps afhørte Chefen for
Skydebaneinspektoratet med en tiltalts rettigheder, efter
skudepisoden ved Mandehoved.
Alle skydebaner i Danmark blev herefter lukket og først åbnet
igen efter at de, efter en grundig inspektion og efterfølgende
istandsættelse, var bragt i en stand som myndighederne kunne
acceptere efter de givne regler for skydebaner.

Der er heldigvis regler her i landet og ikke alle vil hverken
medvirke eller acceptere at der køres over for rødt lys. Heller
ikke Myndighederne.

Chefen for Hærens Kampskole, der er øverste ansvarlig for al skydning i
Danmark i fredstid, har personligt takket mig for indsatsen, der har åbnet
deres øjne for de store mangler, der var i deres regelsæt for beskyttelse af
det urbaniserede samfund, der omgiver skydebanerne.
Han har forelagt Forsvarsministeren en plan for indretning og antallet af
skydebaner i Danmark, og det er den der er ved at blive gennemført.

Mvh/Harding

Fra : Egon Stich

Dato : 25-03-07 10:21

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:460518b1$0$13986$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Egon du kan mene hvad du vil og danne dig dine egne imaginære
> forestillinger. Du er langt fra virkeligheden.

Problemet er vel egentlig snarere, at du ikke har forståelse for din egen besynderlige "logik" i sagen.

> Forsvarets Auditørkorps afhørte Chefen for
> Skydebaneinspektoratet med en tiltalts rettigheder, efter
> skudepisoden ved Mandehoved.

Ja, i stedet for at ordne sagen på fornuftig måde, fik dit hysteri uanede følger på mange fronter.

> [...]
> istandsættelse, var bragt i en stand som myndighederne kunne
> acceptere efter de givne regler for skydebaner.

Her giver du et glimrende exempel på, hvad der kan ske, når "kasketmennesker" i dagens danmark flipper ud, animeret af "velmenende mennesker".
Velvilligt assisteret af boulevardpressen.

Forestil dig, at der, næste gang en eller anden skvatter i vandet, og drukner.
Uden sikkerhedsveste ombord, langt mindre anvendt.
Een eller anden rejser en "sag", og al lystsejlads forbydes, til "de systemet har vist sig "handlekraftigt", og gennemførdt regler, der skal "beskytte" sejlerfolket.
Egentlig ikke noget urealistisk scenarie, når man tager i betænkning, hvor mange "hysteriske velmenere", der farer rundt i landet.
Som før nævnt, findes glimrende exempåler på netop dette aktuelt i Tyskland.

Man skal derfor være varsom med, hvad man reagerer på, og navnlig måden.
Det er netop måden, der i dit tilfælde var aldeles hysterisk.

> [...]
> Han har forelagt Forsvarsministeren en plan for indretning og antallet af
> skydebaner i Danmark, og det er den der er ved at blive gennemført.

Hvad havde du forestillet dig, han skulle have gjort andet?
Han agerer, som han er nødt til.
Men indadtil i systemet ryster man gevaldigt på hovedet af den fremprovokerede overreaktion.
Og du har slet ikke opdaget, at nævnte tiltag i den grad har skadet de civile skytters muligheder for udøvelsen af deres sport?
Der er jo lukket mange gode baner, hvor der aldrig har været noget at sige sikkerheden på.
Du har fremkaldt noget, der kan lignes med, at fodbold kun kan spilles op de største kommercielle baner, og alle lokale boldklubber er frataget deres.
Forsvaret skal nok bibeholde tilstrækkeligt med baner til deres formål.
Men hvad med de civile, for hvem mulighederne er blevet ødelagt?

Egentlig kom jeg til at tænke på at der her er udvist en besynderlig form for logik, ganske svarende til dine idelige "advarsler" om at betragte DLS som et "oplevelsesværktøj", blot fordi producenten har skrevet den vanlige smøre, for at fraskrive sig ansvarspådragelse.
En besynderlig "kæphest".
Autoritetstro udover enhver grænse.

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-03-07 17:16

Alle skydebaner med skudretning ud over vand der er fundet sikkerhedsmæssigt
forsvarlige er åbnet.
De skyde baner hvor omkostningerne med at bringe den i en sikkerhedsmæssig
forsvarlig stand ikke var hensigtsmæssig er lukket.
Det er kun Bøgetosser der vil trodse de basale regler og skyde med våben der
kan have en rækkevidde op til 4,5 kilometer, hvor der ikke, af de
godkendende myndigheder, er foretaget sikkerhedseftersyn og givet tilladelse
til anvendelse.
Desuden udsættes kommende generationer for skader som følge af den
blyforgiftning der kommer når ammunitionsrester spredes ud i havet. Det er
alvorlige skader som ingen fornuftige mennesker kan sidde overhørigt. Se:
http://www2.mst.dk/common/Udgivramme/Frame.asp?pg=http://www2.mst.dk/udgiv/publikationer/1998/87-7909-207-1/html/kap04.htm

Mvh/Harding

Fra : Egon Stich

Dato : 25-03-07 21:04

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:4606a047$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> alvorlige skader som ingen fornuftige mennesker kan sidde overhørigt. Se:

Ja, milieutosser findes der nok af.
Man kaster sig på typisk akademikervis over tvivlsomme skrifter, holdningsbearbejder dem lidt, og, Vupti, har man "Dokumnenteret" hvad som helst.
Man har ingen viden om dokumenterede skadelige påvirkninger fra bly, der har ligget i naturen.
Altså ofre, mener jeg.
Men det er jo ikke usædvanligt, at nogen laver stor ståhej, uden grund.
Gå en tur på Dybbøl.
Rod lidt i jorden, og du vil se, at de projektiler der her ligger fra midten af 1800-tallet såmænd ligger i ganske god stand.
Så hvad "skadevirkningen" skulle være, må guderne alene vide.

Men det er naturligvis også mere fremmende for karrieren at kaste sig over marginaler, jævnfør bundmalingshysteriet, end at sætte ind, hvor det ville batte.
Kemikaliedepoter ved vestkysten f.ex-?
Og hvor mange tons maling er det, en middelstor damper smører på bunden?
Et par enkelte af disse, ville kunne dække lystsejlernes behov--

Det er sådan nogle overreaktioner, der i sidste ende vil vise sig at være skadelig for ellers fornuftige tiltag.
Man bliver træt af det, og flere og flere gennemskuer vanviddet--

Men nu synes jeg, vi er kommet lidt rigeligt langt fra de emner, der bør herske her i gruppen.
Og ja, jeg ved godt, at det var mig, der begyndte.

Og jeg håber ikke, at denne kontrovers skal afholde os fra, i tilfælde af sammenrend i en havn, at dele en molebajer eller t)

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-03-07 18:12

Uha da, det er mange uopnåelige mål at skyde på når, de passerer.

Hjemmeværnet affyrede 1200 skud ved Mandehoved i retning af en sejlbåd, uden
at ramme.

De annoncerer i det år i TV og i dagbladene under sloganspørgsmålet:
Hvad laver Hærhjemmeværnet?

De vidste det ikke selv;....
Beviset har de selv leveret!

I år siger Hr og Fru Danmark:

Bla, bla, snik snak, snik snak, skal vi ikke:
"dele en molebajer eller t)"

Det føler jeg ikke behov for!

Fra : Henning

Dato : 25-03-07 17:52

Du er flere gange blevet bedt om at stoppe dit barlige misfornøjet vrøvl,
men du forstår bare ikke, det er et godt arbejde, der er lavet med at få
lukket usikre skydebaner. Hellere en barnlig forurettet "legetøjskriger" end
en skadet eller død lystsejler.

Du stopper sikkert heller ikke nu, det vil ikke ligne din type, så for god
ordens skyld: plonk

Henning

Fra : claus b.p.

Dato : 23-03-07 11:32

"Harding E. Larsen (slet EFYQV)" <harding@EFYQVlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11746379010.942179686334789@dtext.news.tele.dk...

Jeg synes i skal lægge diskussionen om skydebaner et andet sted hen, selv om
jeg har al mulig respekt for såvel Hjemmeværnet som for søsportsfolk, og
mener at banerne selvfølgelig skal være så sikre som muligt, så har jeg
svært ved at se at det vedkommer debatten om DLSK så meget.

Jeg vil ubetinget anskaffe DLSK, men har besluttet at vente til 2007 udgaven
ligger der, det er nogle ringe indbytningspriser man får for de gamle
udgaver. Jeg har i bil prøvet at køre vild i Tyskland, fordi motorvejen
pludselig var afspærret, og min bil-GPS bare blev ved med at sige "Vend om
og kør tilbage til motorvejen", (jeg kalder den Blondie), og uden papirkort
var den eneste mulighed at tage PC'en frem, starte Microsoft Autoroute
(bilens svar på DLSK) og så danne mig et overblik over landskabet. Omvendt
er den ikke meget bevendt ved navigering, for den har ikke tale, og man kan
jo ikke læse op fra PC'en samtidig med at man styrer bilen.Så jeg kan følge
jeres udsagn med hver ting sin fordel og begrænsning.
Jeg har bare stadig, ud fra hvad der er blevet skrevet i denne tråd, svært
ved at se hvad det er for detaljer der lige præcis gør DLSK mindre egnet til
at navigere efter, end en kortplotter og en hel dagligstue fyldt af
papirsøkort i forskellige målestoksforhold og overlapninger, og varierende
alder og opdateringsfrekvens. Det bedste bud jeg selv har er, at "rigtige"
søfolk, incl. søfartsstyrelsen m.fl. ikke stoler på at noget billigt kan
være så velfungerende, at det kan bruges til noget. Men jeg er nybegynder ud
i dette, så kom med nogle praktiske erfaringer, hvornår er det fx. DLSK
kommer "til kort"? (hi) Jeg kommer til at benytte navigations remedierne fra
en overdækket bro på en motorbåd, så sol og vandplaskeri samt el burde være
håndterbare størrelser.

Mvh. Claus

Fra : Jan

Dato : 23-03-07 21:38

Fri, 23 Mar 2007 11:31:36 +0100, "claus b.p." <cbp33@hotmail.com>;
<4603ac88$0$48427$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

> [...]
>var den eneste mulighed at tage PC'en frem, starte Microsoft Autoroute
>(bilens svar på DLSK) og så danne mig et overblik over landskabet.

Det burde dog, i en funktionel GPS-bilnavigator, være muligt at ændre
sine præferencer således, at for eksempel motorveje undgåes. Det kan
iethvertfald min (Garmin iQue 3600).
Det er nok også i bil en fordel, at have papirkort med - de er meget
nemmere at blade i, end at starte sin medbragte laptop. Der er
1:200000-dækning for hele Tyskland ("Generalkarte").
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : claus b. p.

Dato : 26-03-07 09:27

"Jan" <address@nospam.no.invalid> wrote in message

> [...]
> nemmere at blade i, end at starte sin medbragte laptop. Der er
> 1:200000-dækning for hele Tyskland ("Generalkarte").
Ja til begge dele. Men de papirkort jeg i tidens løb har benyttet er alle
kommet "til kort" i Ruhr disktriktet, omkring Dortmund - Düsseldorf, der er
simpelt hen for mange oplysninger oven i hinanden, og når man sidder alene i
bilen kan man ikke følge med på papiret.
Mht. at lade GPS'en undgå motorveje, så ja, - det kan man godt. Men jeg var
jo ikke interesseret i at køre fra Dortmund til Hamburg på landeveje, blot
at finde retningen til den næste motorvejstilkørsel. Faktisk er PC
navigationsprogrammer som Microsoft Autoroute og Route 66 fremragende til
netop at få overblik, de koster ikke ret meget, og med en lille GPS mus på,
ved man på sekunder hvor man er. Men jeg har også prøvet at navigere efter
dem, og det fungerer ikke rigtigt. Til gengæld kan på en (min) GPS navigator
absolut intet overblik få, eller kontrollere den rute den har lagt, og altså
heller ikke bare bede om en alternativ rute. Men de bliver vel også mere
modne med tiden.

/Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-03-07 13:26

Hej Claus,

Ja det kan du have ret i men det synes Egon åbenbart ikke.

Jeg vil dog ven enhver mulig lejlighed imødekomme hans urigtige påstande.

De skal ikke stå hen som noget endeligt som andre måske husker som normen
for vores færden på vandet. Bortset fra de få steder, der er indtegnet på
søkortene som militærets skydebaner, så kan vi færdes overalt på vandet hvor
ikke anden hindring er angivet i søkortene eller i EfS´s udgivelser, eller
hvor sejladshindrende signaler er opsat. Alle de skydebaner derudover hvor
der er fareområde ud over vand, er det de skydendes pligt at holde behørigt
udkik og indstille skydningen ved enhver anden indtrængen i området. Hertil
kræves kyndige personer der tillige kan anvende det autoriserede, sporbart
måleudstyr der kræves for banens benyttelse, i.h.t. banens instruks og den
særegne anvendelse i.h.t. den specifikke anvendelse og våbenbrug.

Jeg anvendte emnet som en af fordelene i DLS at der var vedkomne temaer og
Hans bad om en uddybende kommentar til mine oplevelser under sejlads hvor
jeg netop gjorde brug af skydebanetemaet, der førte til Egons utidige
kommentarer. Det er jo det der er meningen med anvendelsen af DLS at man kan
tænde for forskellige temaer og når man samtidigt har en GPS tilsluttet så
bliver man præsenteret for det som er aktuelt for det kortområde hvor man
befinder sig.

Derfor glæder det mig at du vil købe og anvende DLS 2007.

DLS 2007 er forbedret i forhold til DLS på flere punkter bl.a. kan du
placere courseren på et hvilket som helst punkt i kortet og få afstanden og
retningen fra din position til punktet. Det er et værktøj som alle rigtige
navigationsprogrammer også kan gøre foruden rigtig mange andre værktøjer for
anvendelse til navigation.

Du kan se det på linket: ftp://ftp.maptech.com/downloads/OSN_Manual.pdf

som er manualen fra Maptecks program.

Du vil få megen glæde ud af anvendelsen af DLS sammen med de tilhørende
papirsøkort som du anvender til at navigere på.

Anvender man et rigtigt navigationsprogram kan man udføre alle de øvelser
der ligger til grund for sikker navigation og har man tændt for "Dead
Recorning" vilens position på kortet blive stående hvis signalerne fra GPS
systemet kortvarigt skulle forsvinde. Det sker dagligt og afhængigt af ens
systemer, kan det mere eller mindre tilgodeses og man kan tage
forholdsregler der imod ved at føre bestik.

Der er stor forskel i hvad en bil-GPS og et navigationsprogram på vandet
viser.

Bil-GPS´en udfører beregninger for at komme fra A til B under hensyntagen
til de vejkoordinater der er indlagt.

Navigationsprogrammet på søen har ikke vejene at tage hensyn til. Her er
vandet, under hensyntagen til bådens dybgang og vanddybden åbent for
sejlads. De udlagte bøjer er udlagt på steder i lighed med færdselstavlerne.
Dem behøves man ikke at udlægge som waypoints og "Køre ned".

I al venskabelighed: Har du erhvervet dig nogen maritim uddannelse,
duelighedsbevis ect.

Har du det, vil du nok hurtigt opdage på hvilke punkter DLS kommer til kort,
den sammenligning har du allerede beskrevet for din kørselsoplevelser i
Tyskland.

Uanset hvilket system du anvender til lystbådssejlads DLS eller et andet
navigationsprogram skal du altid have de autoriserede og opdaterede
papirsøkort ombord. Det kræver de internationale søvejsregler og tillige de
danske myndighedsbestemmelser på området.

Du kan ikke bruge print fra DLS, det giver ingen mening for navigation og
KMS har udtrykkeligt bestemt og angivet at den mulighed har de ikke
tilgodeset i programmet DLS.

Rigtige navigationsprogrammer har til gengæld den mulighed; men du må ikke
nøjes med det og sejle uden de autoriserede kort ombord.

Mvh/Harding

Fra : claus b. p.

Dato : 26-03-07 09:49

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> rigtige navigationsprogrammer også kan gøre foruden rigtig mange andre
> veærktøjer for anvendelse til navigation.

I starten af tråden syntes jeg at det lød som om du var negativt indstillet
over for DLS, men det er altså ikke tilfældet forstår jeg nu.

> [...]
> papirsøkort som du anvender til at navigere på.
>

> I al venskabelighed: Har du erhvervet dig nogen maritim uddannelse,

Jeg har taget både speedbådsprøven, duelighedsprøven, CEVNI og VHF prøven,
så det teoretiske er i orden, men jeg mangler den praktiske erfaring. Håber
det kommer nu i sommer. Når jeg har spurgt ind til detaljerne omkring DLS er
det for at høre andres praktiske erfaringer med det. Hvornår det fx. snyder
en mere end det hjælper. Opdateringsgraden, - kan man stole på det osv.
Papirkort skal jo også opdateres.

> [...]
> papirsøkort ombord. Det kræver de internationale søvejsregler og tillige
> de danske myndighedsbestemmelser på området.

Det er der vist ingen i gruppen der ikke har anerkendt. Når det er sagt, så
må det vel også med, at hvis man navigerer på papirkort, så er der jo også
mulighed for at lave regnefejl og få vendt op og ned på tingene, specielt
som uerfaren. Og gad vide hvor mange erfarne der sætter sig og øver
kurslægning på papirkort bare for at holde erfaringen ved lige...
Men så er det jo godt at man kan have flere redskaber som kan supplere
hinanden.

//klip

Fra : Ole Pagh

Dato : 26-03-07 11:24

claus b. p.:

> [...]
> på papirkort bare for at holde erfaringen ved lige...
> Men så er det jo godt at man kan have flere redskaber som kan supplere

At have papirkort ombord, er godt for en sikkerheds skyld, hvis nu
borte pludselig tager strømmen, eller den elektroniske navigator eller
PC'en går i udu.
Det er også nemmere at få et overblik over et større område med et
stort papirkort end på en lille skærm.

Om det, i danske farvande, er autoriserede danske søkort eller tyske
søsportskort gør nok ikke så meget.

Hvor meget myndighederne her i Danmark blander sig i hvad der er af
søkort ombord i en lystsejlbåd, er tvivlsomt.
Måske hvis man er blevet slæbt i land af lodsbåden, fordi man på grund
af manglende søkort er gået i panik og har udsendt nødmelding, kan der
blive tale om en mindre bøde og et erstatningsansvar.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : claus b. p.

Dato : 26-03-07 11:43

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> wrote in message

> Hvor meget myndighederne her i Danmark blander sig i hvad der er af søkort
> ombord i en lystsejlbåd, er tvivlsomt.

Der er utrolig meget gummi i de paragraffer, for man er kun forpligtet til
at medbringe de til formålet nødvendige kort. Kun hvis noget går galt, kan
myndighederne jo påstå at man ikke har sikret sig tilstrækkeligt...

Det er jo fint at der ikke er nogen der farer rundt og laver pgf. 77
eftersyn på både alle vegne, for det må jo betyde at folk generelt er
rimelig gode til at opføre sig ordentligt.

/Claus.

Fra : Ole Pagh

Dato : 26-03-07 16:49

claus b. p. forklarede den 2007-03-26:

> Der er utrolig meget gummi i de paragraffer, for man er kun forpligtet til at
> medbringe de til formålet nødvendige kort. Kun hvis noget går galt, kan
> myndighederne jo påstå at man ikke har sikret sig tilstrækkeligt...

Ja, det er lidt ligesom med den advarselstrekant som man ikke er
forpligtet til at have i bilen, men som man SKAL bruge hvis bilen
havarerer og står til gene.

Jeg var for nogle år siden på vej på ferie ned i det Sydfynske, og ved
udsejlingen fra Roskilde Fjord hvor jeg har hjemme, opdagede jeg at
alle kortene for det område lå hjemme i skabet.
Selv om det hele lå elektronisk, både på en PC og en PocketPC, var det
ikke lige sådan at jeg havde lyst til at sejle uden de go'e gamle
papirkort, så ind til Hundested, parkere båden, op i toget og via
diverse tog og busser hjem og hente kortene og så retur til båden.
Det var så lige hele den dag der gik med det, så man må sande det gamle
ordsprog at hvad man ikke lige har i hovedet, må man have i benene. :/

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-03-07 18:14

Hej Claus,

Nej jeg er skam absolut ikke negativ indstillet over for DLS.
Det er godt til det det er beregnet til.

DLS bliver ikke opdateret, det er meningen at der skal udkomme
en ny udgave hvert år hvor kortene og temaerne er opdateret m.v.

Pos. nøjagtigheden set isoleret, er stort set lige nøjagtig på
både DLS og navigationsprogrammer. Den evt.
kortkalibreringsnøjagtighed er på få meters tollerance for alle
programmerne.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-03-07 09:49

Hej Hans,

Hold nu op med det citatfusk.

Sætningen: Vi skal nok (desværre)...
er ikke noget fra klippe klisterafdelingen, det er mine egne
betragtninger som følge af det jeg er skrev under CITAT
Det der står her er en afskrift fra den vejledning der følger
med DLS ved køb. Den vejledning har du åbenbart ikke læst.

Et softwareprogram, dets nøjagtighed i f.eks. en
positionsbestemmelse er ikke afhængig af, om jeg må citere dig:

altid har den fungeret - nat
og dag - i pelikanstorm - fundet vej igennem de mest snævre
sejlrende, og i diset/tåget, Fyn rundt o.s.v.

Det hører under hardwarens kvalitet og det vil nok være
uafhængig af om det evt. var installeret i en kortplotter eller
i en PC.
Pos. nøjagtigheden blev for iøvrigt meget bedre da Bill Clinton
fjernede scramblingen på GPS-systemet, Det har
funktionen/kvaliteten af DLS da ingen indflydelse på. Det må du
da også have fået glæde af og observeret.

Din oplysning, må jeg citere igen:

Den eneste ulempe med digital søkort, er at man hurtig glemmer
rutinen med pejling og plotte koordinater.
Min løsning er papirkort og en håndholdt GPS, og et par pakker
friske batterier.

Det kan jeg ikke helt forstå sammenhænget i.
Med anvendelse af DLS som dit primære pos. bestemmelsessystem,
må du da have et par problemer. De der små pillerier og
randbemærkninger som vi kalder længde/bredde grader er jo ikke
vist i DLS. Vil det sige at du laver manual cut and paste fra
nærmeste dybdetal på PCén til papirkort for at kunne udføre de
basale ting for retningsbestemmelse og afstandsmåling. Er det
muligt?
Hvorfor skriver du så det du gør i den anden sætning:

Min løsning er papirkort og en håndholdt GPS, og et par pakker
friske batterier.

Efterfulgt af sætningen:

BRUG DLSK - hellere i dag end i morgen, du kan virkelig bruge
den til at SEJLE EFTER.

Det hænger da ikke sammen!

Jeg skal da gerne beredvilligt fortælle dig at jeg har sejlet
ca.: 8500 sm med DLS.
Jeg købte DLSK1 lige da det kom frem, jeg har også DLSK2 og
sågar DLS 2007 alfa og DLS 2007 beta.
Det ændrer ikke ved udgiveres beskrivelse:

[...]

Sådan er min vurdering også.

Prøv at holde statusangsten nede, sænk ambitionsniveauet til
produktets formåen, juster dine mål.

Fra : Torben Henriksen

Dato : 21-03-07 00:46

> BRUG DLSK - hellere i dag end i morgen, du kan virkelig bruge den til at
> SEJLE EFTER.
> Hilsen
> Hans

Og jeg er træt af at nogen vil forsøge at pådutte mig DLSK.
Jeg har en kortplotter hvor alle data bliver indført iflg. den
sejlplan jeg har udarbejter på mit papirkort inden afgang,
og den ordning er jeg yderst tilfreds med.
Som Harding skriver er det ikke meget andet end et stykke
planlægningsværktøj. Desuden er der div. Havnelodser og
en stor mængde maritime oplysninger tilgængelig på nettet.
Som du kan se er der nogle der benytter den ene slags
navigationsinstrumenter og nogle en anden slags, og godt
for det, ellers blev det nok kedeligt i længden. -:)
Selvfølgelig har vi alle papir kort med under sejlads.

Mvh/Torben H

Fra : Lars H

Dato : 21-03-07 11:25

Torben skrev:
> Og jeg er træt af at nogen vil forsøge at pådutte mig DLSK.

Jeg håber ikke, du tæller mig iblandt dem, der vil pådutte dig noget som
helst, men jeg vil gerne spørge - for at blive klogere og IKKE som
argumentation:

> Jeg har en kortplotter hvor alle data bliver indført iflg. den
> sejlplan jeg har udarbejter på mit papirkort inden afgang,
> og den ordning er jeg yderst tilfreds med.

Hvad er det i den ordning, der gør dig tilfreds i modsætning til, hvad DLS
ville kunne gøre?

> Som Harding skriver er det ikke meget andet end et stykke
> planlægningsværktøj.

Hvad er det ved DLS, der gør, at det kun er et stykke planlægningsværktøj i
modsætning til din plotter?
Nøjagtighed?
Driftssikkerhed?
Manglende opdatering?
Noget helt fjerde?

VH,
Lars H
PS: Jeg går ud fra, vi ikke behøver at nævne flere gange, at søkortene ER
med og at man med al elektronik lever med risikoen for strømsvigt og derfor
har reservebatteri(-er) med - osv. osv.

Fra : ThomasB

Dato : 21-03-07 11:30

"Lars H" <kedelig@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det ved DLS, der gør, at det kun er et stykke planlægningsværktøj
> [...]

Der er to ting jeg lige kan få øje på:
Driftsikkerhed og så er plotteren mere skarp i direkte sol - til gengæld har
en bærbar væsentlig større skærm.

Så det er vel kun driftsikkerheden der kan være et problem, men jeg har nu
aldrig oplevet at min bærbare er gået ned eller der har været andre
problemer.

Fra : Lars H

Dato : 21-03-07 11:33

> Driftsikkerhed

Driftsikkerhed m.h.t. hvad?

Lars H

Fra : ThomasB

Dato : 21-03-07 11:35

> Driftsikkerhed m.h.t. hvad?

En plotter er vand og fugttæt og er bygget til det maritime miljø.

En bærbar er fuldstændig åben for fugt.

Fra : Lars H

Dato : 21-03-07 11:47

> En bærbar er fuldstændig åben for fugt.

Jeps, selvfølgelig er det et problem, man må prøve at montere sig ud af.
Synligheden ligeså.
Jeg spørger mest til selve funktionen. HO (Hans) er ubetinget positiv og
oplever systemet som stabilt og præcist...

Jeg kan da også sætte mig med passer og søkort og plumpe waypoints ind, men
det synes jeg ikke umiddelbart, jeg trænger til at træne yderligere,
Indtil nu har jeg været heldig og ikke lavet større fejl, men når jeg f.
eks. manuelt taster min arbejdsplan ind i min PDA, laver jeg af og til fejl.
Min bærbare og det meste anden elektronik i min hverdag laver ikke fejl - de
enten virker eller virker slet ikke.

Fra : ThomasB

Dato : 21-03-07 11:59

> [...]
> Jeg spørger mest til selve funktionen. HO (Hans) er ubetinget positiv og
> oplever systemet som stabilt og præcist...

Jeg kender flere langturssejlere der kører med shareware
navigationsprogrammer (Ozy-Explorer), scannede søkort og en bærbar. Det
fungerer ganske godt. Dog har nogle haft problemer i Stillehavet hvor
luftfugtigheden er høj og der er meget salt i luften - men det er jo ikke
ligefrem aktuelt her i DK.

> [...]
> fejl.
> Min bærbare og det meste anden elektronik i min hverdag laver ikke fejl -

Det er også min erfaring og det er vist også mere spekulation end, det er
virkelighed når DLSK skriver at det kun er et planlægningsværktøj. De har
ihvertfald deres ryg fri på den måde.

Jeg vil klart foretrække at have både en bærbar og en søkortplotter om bord.
En bærbar er altså noget bøvlet at have stående så man kan se den - især i
frisk/hård vind på kryds gennem f.eks fjorde.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-03-07 14:04

Hej,

Uden at skulle pin-pointe hver enkelt detalje omkring hvorfor
DLS er et planlægnings og eventprogram, som udgiveren iøvrigt
selv påpeger at det er, så er her et link til en oversigt over
de mest almindelige navigationsprogrammer:

http://www.landfallnavigation.com/navprog.html

Der gives af hver fabrikant en kortfattet information om netop
det som han anser som væsentligt at fremhæve i den korte
oversigt.

Skal man nærmere ind i programmernes virkemåde så skal man se i
manualen for det pågældende produkt.
Her er linket til et navigationsprograms manual:

ftp://ftp.maptech.com/downloads/OSN_Manual.pdf

Det giver et indtryk af et navigationsprograms rigdom af
funktioner.

Havde KMS (den oprindelige udgiver), da de valgte styreprogram
til kortbasen, blot valgt noget, som er selvfølgelig skulle
betales lidt licens for, havde vi fået et produkt som de fleste
ville have været tilfreds med.
Man kunne f.eks. have købt programmet Mariner, et godt lille
program som kan være på en 1,44Mb diskette, og så tilpasset det
til produktet DLSK.
I stedet valgte de et program hvori der i programmet blev
indlagt begrænsninger for PC funktionalitetsvalg og de valgte at
lave kortene i et format, således at de ikke kunne anvendes i
andre navigationsprogrammer. Desuden fravalgte de de
navigationsmæssige funktioner fordi målet med produktet var et
andet og måske også målgruppen.
KMS solgte og sælger fortsat kort til andre firmaer, der så kan
anvende dem i deres egne produkter.
Det har forekommet at det kortmateriale udgivet i f.eks. 2003
som andre firmaer har solgt, først flere år senere er kommet med
i DLSK fordi valget er baseret på andre dele som føles mere
vigtige.
Af den grund bør man ikke kategorisk fravælge DLS der medtager
elementer som kan have betydning for fritidssejlerne. Det gør
ikke noget at man (for billige penge) medtager mest muligt
informationsmateriale for at opfylde søvejsreglernes krav om at
anvende alle de til rådighed værende hjælpemidler ombord for
sikker navigation. Her er et lokalt planlægningsværktøj ekke
uden betydning. Man skal blok kende produktets begrænsninger.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-07 02:58

I debatten om valg af navigationsprogrammel til lystbåden, har jeg også
været "turen" igennem DLSK 1 og 2, Maptech og en Raymarine plotter med
C-Map kort ... Da jeg anskaffede DLSK 1, var jeg lutter begejstring ...
bare det, at kunne "se sig selv på kortet/skærmen var jo mageløst" ...
Ligesom den første GPS-enhed ...

Mine problemer og muligheder startede, da vi måtte ty til "tyske"
søsportkort ... for at få opdaterede søkort uden at skulle købe de
professionelle søkort fra KMS. Muligheden bestod i, at der med
papirkortene fulgte en CD med en "lite" udgave af Maptechs Navigator
programmel, samt de til papirkortene svarende elektroniske kort.

Selv med de begrænsninger, der er indlagt i "lite"-udgaven, får man
rigtigt meget for pengene og for mit vedkommende "udkonkurrerede"
Maptech's "Lite" DLSK 1 og 2 ...

Den anden udfordring var at "integrere" de Svenske og Norske "DLSK'er" i
den danske version. Med lidt hjælp fra drengene lykkedes det.

Det irriterede mig dog gevaldigt, at PC applikationen og kortplotteren
var to helt igennem inkompatible løsninger baseret på hver sin standard
.... DLSK's kort kan, såvidt jeg ved, ikke læses af andre programmer ...
Derimod findes der adskillige applikationer, der kan håndtere Maptechs
kort eller C-Maps kort. Til orientering for dem, der ikke har kendskab
til disse systemer kan det kort siges, at Maptechs kort "ligner rigtige
søkort" (indscannede) og C-Maps kort er vektorbaserede, hvilket kan give
en række fordele i form af valg af detailleringsgrad i kortet (hvad vil
man se og hvad vil man ikke se ... f.eks. fyrkarakterer, navne på
lokaliteter, dybdekurver), zoom ind og ud o.m.a., men kortene ligner
ikke helt dem vi er vant til at se på ...

Udslagsgivende for mit nuværende valg, som er baseret på C-Maps
elektroniske søkort ... var, at min kortplotter bruger disse kort ... og
fordi min første notebook druknede oppe i Kattegat ... Så jeg måtte
finde en ny løsning, så PC'en blev nede i kortbordet godt beskyttet fra
sejlerens naturlige element, men koblet til kortplotteren med de
elektroniske søkort ... Løsningen blev en monitor (koblet til PC'en godt
beskyttet), som kan ses fra min plads ved pinden, og kortplotteren
monteret nede ved kortbordet ...

Når AIS kommer på banen ... ja, så dukker der et nyt problem op, idet
mange af de ældre/eksisterende systemer (herunder mit eget fra
Raymarine, som er helt forældet = 4 år gammelt ... SIC!), ikke er
forberedt for AIS. Jeg har fået lidt tips fra andre og har nu downloadet
en pakke udviklet i Australien med navnet SOB (for god ordens skyld
betyder det i denne sammenhæng: Software On Board! - se:
http://www.digiboat.com.au/ - som kan downloades free! - (Selvom DLSK
er billigt, kan det være svært at konkurrere med) ... forudsat man har
de elektroniske kort forståes ... ...), som kan bruge C-Map kort og
er forberedt for AIS. Når masten forhåbentlig inden længe kommer på
højkant vil jeg se, om jeg kan få det til at fungere, men jeg har testet
SOB-pakken med mine C-Map-kort på den bærbare og det fungerer
upåklageligt ...

Et andet navigationsprogram mange (efter deres egne oplysninger >
500.000 brugere) anvender hedder ozi-explorer -
http://www.oziexplorer.com/ - som kan downloades i en gratis
trial-version og vil man købe produktet, koster det under 100 U$ ...
(Jeg har ingen erfaring med dette program, som kan håndtere mange
forskellige korttyper - også egne indscannede - og forskellige
GPS-enheder) ...

Men tilbage til udgangspunktet: Det har undret mig, at der ikke er
flere, der har peget på løsningen med de tyske søsportskort og
anvendelsen af de tilhørende CD'er med Navigator "Lite" og tilhørende
elektroniske søkort, som giver gode søsportskort til en rimelig pris og
et glimrende stykke navigationsprogrammel og elektroniske søkort over
mange lokaliteter - ikke blot i Danmark, men i mange af de tilstødende
farvande. Se f.eks. http://www.boatshow.dk/ContentId/1331/Default.aspx.
På den måde kan man øge sin beholdning af søkort og fortsat bruge den
samme applikation til planlægning og navigation, up- og download af
waypoints, tracks etc. - også hvis turen skulle gå til områder, der pt.
ikke dækkes af DLSK ...

Lad mig for god ordens skyld nævne, at jeg ikke dermed "bortdømmer"
DLSK - jeg har stadig de tre skandinaviske versioner på min PC, men må
erkende, at jeg foretrækker at benytte Navigator eller Raymarines
applikationer ... Men smag og behag er jo som bekendt forskellig - og
ikke minst styret af, hvilke andre løsninger, man måtte have om bord ...

God week end!

--

"Harding E. Larsen (slet 37WEY)" <harding@37WEYlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11744825680.124545332364612@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ole Pagh

Dato : 24-03-07 08:38

Jeg synes at Flemming med ovenstående indlæg får rundet de forskellige
aspekter ved forskellige elektroniske søkortsystemer på en rigtig god
og dækkende måde.
Uden at gå i uendelige detaljer om de enkelte programmer kommer det
alligevel godt rundt i hjørnerne.

Det jeg lige vil supplere med er, at med de navigationsprogrammer der
anvender indscannede søkort (altså ikke vektorbaserede kort), kan man
næsten altid lave sige egne kort, ved simpelthen at scanne kortet og
derefter "kalibrere" det med længde/bredde koordinater.

Flemming nævner i indlægget "OziExplorer" og det er det system jeg
anvender. Det kan ufatteligt meget, men ulempen er at det mere eller
mindre er udviklet af én person (ovre i Australien), så ind imellem går
der ligelig lang tid mellem opdateringerne.
Fordelen er at der findes en version til PC og en til PocketPC, og det
kan derfor anvendes hvadenten man er på vandet eller på vandreture /
cykelture på land (med landkort, forstås!)

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : ThomasB

Dato : 24-03-07 10:39

> [...]

> til at fungere, men jeg har testet SOB-pakken med mine C-Map-kort på den
> bærbare og det fungerer upåklageligt ...

AIS er vel egentligt ikke så interessant for os lystsejlere, udover for
sjov?

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-07 12:34

SNIP

> AIS er vel egentligt ikke så interessant for os lystsejlere, udover
> for sjov?

Netop! Jeg sejler kun for sjov ...
Not for money ...

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-07 12:49

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
Jeg så iøvrigt en signatur, jeg helt kan tilslutte mig (den lød i
retning af):
"Mænd holder ikke op med at lege fordi de bliver gamle ...
nej, de bliver gamle hvis de holder op med at lege" ...

Fra : Ole Pagh

Dato : 24-03-07 13:11

Flemming Torp kom med følgende:
> "ThomasB" <usenet fjern @ fjern 2ma2 prik dk> skrev i en meddelelse

> SNIP

> Netop! Jeg sejler kun for sjov ...

Og det er da sjovt at kunne se om det nu er Mai, Mie eller Max Mols der
kommer tordende hen imod en, medens man ligger stille i Samsø Bælt og
vipper med en vind på 0 til ingenting fra skiftende retninger.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : claus b. p.

Dato : 26-03-07 09:56

> [...]
> kommer tordende hen imod en, medens man ligger stille i Samsø Bælt og
> vipper med en vind på 0 til ingenting fra skiftende retninger.

Det lyder uhyggeligt morsomt!

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-07 10:19

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> wrote in message

> Det lyder uhyggeligt morsomt!
>
> /Claus

En af fiduserne ved AIS - udover det "sjove" - er, at alle skibe over
300 BRT løbende vil udsende en række informationer ... Navn,
destination, kurs, fart, "hvad de er i færd med" ... eks. for anker,
drejer til ... osv., og - og her kommer pointen: Deres MMSI-nummer! Har
man en DSC-baseret VHF ombord, ville man forhåbentlig kunne nå at kalde
Mai, Mie eller Max for liiiige at gøre opmærksom på/spørge om ... En
alm. VHF kan naturligvis også bruges, men hvis de som Ole beskriver det:
Kommer tordnende ... lyder det som om, der ikke er masser af tid ...

Fra : Per Pedersen

Dato : 26-03-07 21:28

> [...]
> naturligvis også bruges, men hvis de som Ole beskriver det: Kommer
> tordnende ... lyder det som om, der ikke er masser af tid ... ...

Hej !

Du går bare på nettet så kan du se dem
http://www.mols-portal.dk/html/faergerne_all.html
Hvis det kun er færgerne du vil se så er det her
http://www.mols-portal.dk/html/faergerne.html

Mvh. Per
Så er den nye båd kommet í vandet !

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-07 22:28

"Per Pedersen" <No_mail@get.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du går bare på nettet så kan du se dem
> http://www.mols-portal.dk/html/faergerne_all.html
> Hvis det kun er færgerne du vil se så er det her

Tillykke! Det er knag'me godt gået! Jeg er kun kommet til første lag
bundmaling ...
Smart med Mols-færgerne ... Men er zoom-funktionen ikke lige lovligt
begrænset? ... ...

Fra : Ole Pagh

Dato : 27-03-07 04:21

Per Pedersen skrev:

> Du går bare på nettet så kan du se dem
> http://www.mols-portal.dk/html/faergerne_all.html
> Hvis det kun er færgerne du vil se så er det her
> http://www.mols-portal.dk/html/faergerne.html
>
> Mvh. Per

Hvis man vil snuse lidt til AIS så er der denne her hjemmeside:
http://www.aislive.com/AISLivePortal/DesktopDefault.aspx

Og hvis man vil dybere ind i teknikken og evt. selv dele de AIS
http://www.shipplotter.com/
som er en amatørdrevet hjemmeside.

- Der er sikker flere hjemmesider.

--