MS Windows
briani 27239
Image backup / recovery
Fra : Dennis_N

Dato : 30-03-07 13:40

Hej...

Jeg leder efter noget backup software der

er Vista kompatibelt

kan lave et image af HDD / partitioner / MBR osv.

og kan gendanne systemet eks. med en boot cd, og imaget på en usb
disk.

Gendannelsen skal kunne være unattended eller ihvertfald meget simpel
uden alle mulige valgmuligheder for brugeren. det skal være sat op i
et script ell. lign.

Egentlig en art recovery som man typisk får med en præinstalleret PC
fra en af de større producenter.(Smid cd'en i og genstart.)

Systemet skal nemlig bruges af en knapt så rutineret bruger. (sat op
af mig).

Jeg har kigget på acronis true image home, men det kan ikke lave en
unatteded recovery så vidt jeg kan se.

Er der nogen der kender ti eller bruger et program der kan dette ?

MVH
Dennis

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-07 16:54

Dennis_N wrote:
> [...]
> unatteded recovery så vidt jeg kan se.
>
> Er der nogen der kender ti eller bruger et program der kan dette ?

Acronis True Image 10 Home

Fra : Dennis_N

Dato : 30-03-07 17:02

On Fri, 30 Mar 2007 17:54:08 +0200, "Claus Albæk (Kbh.)"
<claude@eugina.dk> wrote:

>Acronis True Image 10 Home

Mener du med dette, at den kan lave en unattended recovery ?
I så fald, hvordan gør du lige det ?
Eller så du ikke lige :

:)

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-07 17:20

Dennis_N wrote:

> Mener du med dette, at den kan lave en unattended recovery ?
> I så fald, hvordan gør du lige det ?
> Eller så du ikke lige :

> :)

Jeg var for hurtig på aftrækkeren, pokkers tømmermænd :)

hvis du vil lave unattended på Acronis bliver det lidt pebret for en
privat mand, så skal du have gang i enterorise udgaven og bruge bootable
agents og lave restore af den vej. Det ser ikke umiddelbart ud som om
der er en bagdør vha. scripts.

men med det sagt så er der jo ikke mange ben i at restore fra CD'en ?
hvis brugeren ikke kan klare det, burde man måske spørge sig selv om
jobbet med restore overhovedet bør lægges ud til dem.

Fra : Dennis_N

Dato : 30-03-07 17:36

On Fri, 30 Mar 2007 18:20:22 +0200, "Claus Albæk (Kbh.)"
<claude@eugina.dk> wrote:

>Jeg var for hurtig på aftrækkeren, pokkers tømmermænd :)

Hæ hæ, tænkte jeg nok...:)

> [...]
>privat mand, så skal du have gang i enterorise udgaven og bruge bootable
>agents og lave restore af den vej. Det ser ikke umiddelbart ud som om

Nej, men ellers ser det ud til at være et fint program. Overvejer det
til mig selv.

>men med det sagt så er der jo ikke mange ben i at restore fra CD'en ?
>hvis brugeren ikke kan klare det, burde man måske spørge sig selv om
>jobbet med restore overhovedet bør lægges ud til dem.

Brugeren er "bruger". (Min mor)
Hun ved ikke hvad en partition er, eller har styr på de forskellige
drev osv.

Det hun har brug for er helt enkelt at kunne gendanne systemet uden at
skulle tage stilling til noget, andet end "are you sure ?" :)

MVH
Dennis

Fra : Preben Q

Dato : 30-03-07 19:40

> [...]
>
> Det hun har brug for er helt enkelt at kunne gendanne systemet uden at
> skulle tage stilling til noget, andet end "are you sure ?" :)

Problemet er at det er svært at holde styr på hvad der er af data på
C.(systempartitionen)
Selvom man hele tiden passer på at 'save' alting på D vil der altid være en del software
som går udfra at alting skal være på C.

Men med de nye web-baserede systemer bliver det hele meget lettere for uerfarne. De skal
fra starten bruge løsninger hvor alt gemmes på nettet. Al email ligger hos Gmail. Alle
docs hos google, osv osv
Så kan man godt leve lykkeligt uden at vide hvad en partition er....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-07 12:04

Preben Q skrev:

> [...]
> C.(systempartitionen)
> Selvom man hele tiden passer på at 'save' alting på D vil der altid være en del software

Nu snakker vi om en bruger der ikke installerer software. Ellers
er det rigtigt at systemet ville 'miste forbindelsen' til de
senere installationer.

Det er imidlertid ikke svært at få selve programmerne til at
lægge sig på D hvis det er en bruger der installerer programmer
selv. Man skal bare vænne dem til altid at gribe ind og vælge
manuel installation og så rette til D-drevet. Men man kan som
regel ikke undgå at de griber ind i filer på C-drevet.

OpenOffice er en undtagelse. Det fås i en portabel version der
slet ikke roder på C.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-07 17:39

"Claus Albæk (Kbh.)" skrev:

> men med det sagt så er der jo ikke mange ben i at restore fra CD'en ?
> hvis brugeren ikke kan klare det, burde man måske spørge sig selv om
> jobbet med restore overhovedet bør lægges ud til dem.

Der er jo ikke noget der er lagt ud til brugeren med en
uovervåget genopretning. Det sparer en selv for en fysisk rejse
og noget tid der kunne bruges bedre.

Der kunne også være tale om at man har flere computere og helst
bare vil nøjes med at starte én proces selv på hver.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-07 20:45

Bertel Lund Hansen wrote:

> Der er jo ikke noget der er lagt ud til brugeren med en
> uovervåget genopretning. Det sparer en selv for en fysisk rejse
> og noget tid der kunne bruges bedre.

Jo, beslutningen om at gøre det er lagt derud, og det er yderst muligt
at hun ikke er klar over hvad det vil sige at 'genoprette'
Hun ender nok med at være ked af hun ikke kan finde sine mails og dokumenter

> Der kunne også være tale om at man har flere computere og helst
> bare vil nøjes med at starte én proces selv på hver.

En restore kan sættes igang på meget meget kort tid manuelt. man skal
virkeligt have en pæn stabel maskiner frø det kan betale sig at bruge
tid på at sætte noget fancy op.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-07 22:30

"Claus Albæk (Kbh.)" skrev:

> Jo, beslutningen om at gøre det er lagt derud, og det er yderst muligt
> at hun ikke er klar over hvad det vil sige at 'genoprette'
> Hun ender nok med at være ked af hun ikke kan finde sine mails og dokumenter

Det tager altså ikke mange minutter at fortælle hvad det drejer
sig om, og du kunne vel ikke drømme om at slippe ukyndige løs på
en computer uden at lære dem at tage backup?

> En restore kan sættes igang på meget meget kort tid manuelt. man skal
> virkeligt have en pæn stabel maskiner frø det kan betale sig at bruge
> tid på at sætte noget fancy op.

Fancy? Det er ikke specielt svært at starte partition-saving med
en batfil der startes fra autoexec.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-07 22:46

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det tager altså ikke mange minutter at fortælle hvad det drejer
> sig om, og du kunne vel ikke drømme om at slippe ukyndige løs på
> en computer uden at lære dem at tage backup?

Næh, men som han sagde, det skulle være CD i drevet og så spiller det,
det er ikke mig der har sat kriterierne op :)

> Fancy? Det er ikke specielt svært at starte partition-saving med
> en batfil der startes fra autoexec.

Måske ikke for dig og mig. men igen, tænk lige over hvem brugeren er i
dette tilfælde.

Jeg ville bruge de 10 minutter der tager, at skrive ned på papir præcis
hvad hun skulle gøre i tilfælde af nedbrud. mere besværligt er Acronis
10 ikek og så vilel den skid være slået.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-07 22:56

"Claus Albæk (Kbh.)" skrev:

> Måske ikke for dig og mig. men igen, tænk lige over hvem brugeren er i
> dette tilfælde.

Øh, autoexec ... du ved, sådan en der går i gang af sig selv.

Instruktion:

1. Indsæt cd'en.
2. Tænd computeren.

(Det er tilladt at mindes 64'erens Dallas Quest-instruktion for
brug af en faldskærm)

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-07 23:42

Bertel Lund Hansen wrote:

> Øh, autoexec ... du ved, sådan en der går i gang af sig selv.

Ja, dem husker jeg godt noget omkring, så vi er nu henne i at han skal
lave en dos bootdisk og drøne den til dvd, fikse en autoexec.bat en
config.sys og smide imaget derpå. Jeg kan selvfølgelig ikke sige det,
men det lyder også som om det er ude over hvad han er villig til at
investere tid i.

ydermere... hvad er pladskravet til det image der er tale om, kan det
være på 1 DVD.

Jeg har haft fat i min del af brugere i tidernes morgen, og der skal
vitterligt ikke meget til at forvirre dem. jeg tror helt sikkert at et
stykek papir med instruktioner og Acronis er den bedste måde at gøre det
her på, i mangel af et stykke software der præcis gør hvad han ønsker.

> Instruktion:
>
> 1. Indsæt cd'en.
> 2. Tænd computeren.

formentligt omvendt :)

Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-07 12:11

"Claus Albæk (Kbh.)" skrev:

> [...]
> config.sys og smide imaget derpå. Jeg kan selvfølgelig ikke sige det,
> men det lyder også som om det er ude over hvad han er villig til at

Det er jo et spørgsmål han selv må tage stilling til. Jeg lavede
en cd på den måde til min ældste datter - og et år efter droppede
hun den stationære og købte en bærbar. Nu er jeg så tit oppe hos
hende at jeg ikke har gidet lave andet end et image.

> ydermere... hvad er pladskravet til det image der er tale om, kan det
> være på 1 DVD.

Hvis du tager en rå XP, kan den holdes på 1,2 - 1,6 Gbyte. De
images jeg hidtil har lavet, kunne være på en cd. På min spritnye
pc fylder det 900 Mbyte og kræver en dvd.

Det forudsætter dog at man midlertidigt slår dvale fra og flytter
swapfilen til et andet drev.

> [...]
> stykek papir med instruktioner og Acronis er den bedste måde at gøre det
> her på, i mangel af et stykke software der præcis gør hvad han ønsker.

Okay, så

1. Indsæt cd'en.
2. Genstart computeren.

Det omvendte kan resultere i at cd'en er på plads for sent.

--
Bertel

Fra : Thore

Dato : 31-03-07 09:05

On Fri, 30 Mar 2007 23:55:51 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Instruktion:
>
>1. Indsæt cd'en.

Trykker og trykker og trykker... men skuffen vil ikke åbne....

>2. Tænd computeren.

.... før pkt. 2 er aktiveret...:)

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-07 12:12

Thore skrev:

> Trykker og trykker og trykker... men skuffen vil ikke åbne....

Så prøv:

1. Tænd computeren
2. Indsæt cd'en.
3. Genstart computeren.

for at tage højde for at nogle er langsomme til at få en cd i
skuffen.

--
Bertel

Fra : ai

Dato : 30-03-07 20:49

Brugeren er "bruger". (Min mor)
[...]

Så hjælp dog din mor, tænk på hvad hun har gjort for dig;
alene det du er i stand til at bruge en computer.
lav et image af hendes partion og når det så går galt..
forhåbentlig ikke hver dag... så tag hjem til hende og få lidt
god mad og få både dig og hendes computer up to date igen.
....mor er den bedste i verden....sådan.
v/h ai

Fra : Dennis_N

Dato : 30-03-07 20:32

Og softwaren du anbefalede var ?

Båtnakke.

Fra : N/A

Dato : 30-03-07 20:44

Fra : Dennis_N

Dato : 30-03-07 20:44

Hvem har puttet penge i dig ?

On Fri, 30 Mar 2007 21:39:13 +0200, "HS" <xxx@xx.xx> wrote:

>"Dennis_N" <dn@nospam.dk> skrev i en meddelelse

>Og hvad er en båtnakke?
>En båtnakke er en som ikke kan finde af svare under et indlæg.

Get a life.

Fra : Henning

Dato : 30-03-07 21:01

On Fri, 30 Mar 2007 14:39:35 +0200, Dennis_N <dn@nospam.dk> wrote:

> [...]
>
>Gendannelsen skal kunne være unattended eller ihvertfald meget simpel
>uden alle mulige valgmuligheder for brugeren. det skal være sat op i

Symantec Ghost 11 - er bl.a.brugt på Medion maskinen, som netop er
solgt i Aldi.
Boot op på DVD, sig Ja et par gange, så kører det.

Fra : Dennis_N

Dato : 31-03-07 13:25

Tak for forslaget, men symantec er ikke lige min kop kaffe.

De har vist heller ikke en Ghost 11. Seneste Ghost er v. 10 iflg.
symantec.com og den er ikke Vista kompatibel.

Det der er på Medion maskinen må være en aller anden beta ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-07 14:28

Dennis_N skrev:

> Tak for forslaget, men symantec er ikke lige min kop kaffe.

Ghost er ellers et godt program.

> Det der er på Medion maskinen må være en aller anden beta ?

Den præsenterer sig med navnet OEM (filen hedder medion..exe), og
den er begrænset til kun at kunne pakke ud, men i titellinjen
står der "Ghost 11".

Selbv bruger jeg Partition Saving som er gratis og pakker næsten
dobbelt så godt som Ghost. Grænsefladen er en tekstskærm, men det
er rimeligt nemt at finde ud af hvis man er bare lidt vant til at
bruge tekniske programmer.

   http://damien.guibouret.free.fr/en/index.html

Al automatik skal styres af en batfil.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 31-03-07 21:45

On Sat, 31 Mar 2007 14:24:58 +0200, Dennis_N <dn@nospam.dk> wrote:

>Tak for forslaget, men symantec er ikke lige min kop kaffe.
>
>De har vist heller ikke en Ghost 11. Seneste Ghost er v. 10 iflg.
>symantec.com og den er ikke Vista kompatibel.

Den hedder i "virkeligheden" Ghost Solution Suite 2.0
http://www.symantec.com/about/news/release/article.jsp?prid=20061101_06

Fra : J. E.

Dato : 01-04-07 13:00

"Dennis_N" <dn@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:lfks03duuc6ch4rno02e191tf6st0lb0qr@4ax.com...
> Tak for forslaget, men symantec er ikke lige min kop kaffe.
>
> De har vist heller ikke en Ghost 11. Seneste Ghost er v. 10 iflg.
> symantec.com og den er ikke Vista kompatibel.

Min skriver da ellers ver. 11 - så jo, men det er så godt nok server-udgaven

Fra : Rado

Dato : 31-03-07 00:14

> [...]

>Gendannelsen skal kunne være unattended eller ihvertfald meget simpel
>uden alle mulige valgmuligheder for brugeren. det skal være sat op i

Kig evt. på Image for DOS:

http://terabyteunlimited.com/image.html

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : Dennis_N

Dato : 31-03-07 02:53

On Sat, 31 Mar 2007 01:13:33 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Kig evt. på Image for DOS:
>
>http://terabyteunlimited.com/image.html

Takker. Den vil jeg lige se nærmere efter..

MVH

Fra : Dennis_N

Dato : 31-03-07 15:44

Tak for forslagene..

Løsningen er fundet. Det bliver Image For DOS som foreslået af Rado.

Det kan præcis det jeg efterlyste. Simpel og effektivt.

MVH