Hastighed på en TDC 512/128 KB-forbindelse
Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 02-07-01 15:27

Jeg har lige fået en sådan forbindelse. Hvad er en acceptabel
download-hastighed? Teoretisk set burde jeg kunne download'e med 64 KB/s -
min anden download fra en dansk server lå på omkring 54 KB/s.

Jeg håber i øvrigt, at emnet er on-topic.

Mvh.

--
Martin N. Rasmussen
Netikette? Find forklaringen på http://www.usenet.dk/netikette/

Fra : JK

Dato : 02-07-01 15:30

"Martin Nystrup Rasmussen" <nystrup@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige fået en sådan forbindelse. Hvad er en acceptabel
> download-hastighed? Teoretisk set burde jeg kunne download'e med 64 KB/s -
> min anden download fra en dansk server lå på omkring 54 KB/s.

-de 54 kb/sek. du oplyser lyder meget normalt for en 512'er - du kommer
sikkert til at ligge i dét leje - dog skal man selvfølgelig tage højde for,
hvor god og måske navnlig hvor dårlig forbindelsen er i den anden ende !

- din upload vil sikkert ligge på mellem 10-14kb/sek.

/JK

Fra : Steen Gellett

Dato : 02-07-01 18:59

Du beregner download sådan her
512 kb / 8 = 64 kb ( bytes til bit )
64 kb - ca 5% tab i protokoller = 60.8 kb/s
Din teoretiske download er 60.8... men realistisk lidt mindre

Martin Nystrup Rasmussen skriver:

> [...]
> min anden download fra en dansk server lå på omkring 54 KB/s.
>
> Jeg håber i øvrigt, at emnet er on-topic.

Steen Gellett
Member of: DanishTeamRC5-64 Calculation - Team ID#:6635
Mailto:Steen.Gellett@post3.tele.dk
Http://home3.inet.tele.dk/sgellett

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 02-07-01 19:23

In article <3B40B665.6ABEC72F@gellett.net>, Steen Gellett wrote:

> Du beregner download sådan her
> 512 kb / 8 = 64 kb ( bytes til bit )
> 64 kb - ca 5% tab i protokoller = 60.8 kb/s
> Din teoretiske download er 60.8... men realistisk lidt mindre

Hvor blev ATM overhead af?

--
Andreas Plesner Jacobsen | Immanuel Kant but Kubla Khan.

Fra : Steen Gellett

Dato : 02-07-01 19:52

No comprendo ?

Andreas Plesner Jacobsen skriver:

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 02-07-01 19:55

In article <3B40C2D0.8E6EC055@gellett.net>, Steen Gellett wrote:

> No comprendo ?

Der bliver brugt ATM encapsulation på en ADSL linie, det giver en del
overhead, langt mere end de 5% du nævner her.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Revolution, n.:

Fra : Nic

Dato : 02-07-01 20:51

Fortæl mere :)))

Vi vil gerne lære...

Nic

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-07-01 20:58

On Mon, 2 Jul 2001 21:50:48 +0200, Nic wrote:
>Fortæl mere :)))
>
>Vi vil gerne lære...

Når man encapsulerer IP i ATM, så deles pakken i 48 bytes bidder, hver
celle (som de kaldes) får en 5 byte header, dvs. allerede her er der
5/53 = 9.43% overhead, hertil kommer at man ikke kan sende mindre en
48 bytes af gangen, så i det ekstreme tilfælde hvor man skal sende 49 bytes
ATM payload, så bliver der reelt sent 2*(48 + 5) = 106 bytes.

Hertil skal man så også have en AAL5 trailer med, så en god tommelfinger
regel er ca. 15% med typiske Internet pakke størrelser.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Nic

Dato : 02-07-01 21:06

Hmmm

Det er vel den smarteste måde siden det er det man har "valgt" ?

Nic

Fra : Morten Grouleff

Dato : 02-07-01 21:41

jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) writes:

> [...]
>
> Hertil skal man så også have en AAL5 trailer med, så en god tommelfinger
> regel er ca. 15% med typiske Internet pakke størrelser.

Det giver fin mening i det generelle tilfælde.

Men når det nu er til ADSL linier, hvor det er point-to-point, findes
der så ikke en variant, hvor noget af headeren udnyttes til data?

Eller er fidusen ved at bruge ATM til ADSL at pakkerne kan fortsætte
længere ud i nettet uændrede?

Mvh.
--
Morten Grouleff.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 03-07-01 09:03

On 02 Jul 2001 22:41:01 +0200, Morten Grouleff wrote:

>Det giver fin mening i det generelle tilfælde.
>
>Men når det nu er til ADSL linier, hvor det er point-to-point, findes
>der så ikke en variant, hvor noget af headeren udnyttes til data?

Nej.

>Eller er fidusen ved at bruge ATM til ADSL at pakkerne kan fortsætte
>længere ud i nettet uændrede?

Netop, en ATM switch virker kun med den hastighed den gør, forde den kun
skal genskrive VPI/VCI felterne i headeren.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Steen Gellett

Dato : 02-07-01 21:46

Måske et dumt spørgsmål... men hvad er ATM som der hele tiden bliver nævnt ?

Jesper Skriver skriver:

Mailto:steen@gellett.net

Fra : Palle Lyckegard

Dato : 03-07-01 08:08

http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/cisintwk/ito_doc/atm.htm

> Jesper Skriver skriver:

Hertil kommer også at dine rå data, f.eks. en FTP-overførsel, først får en
TCP-header (ca. 20 bytes), en IP-header (også ca. 20 bytes) og så den
AAL5 header som Jesper nævner ovenfor.

Så regnskabet er vel noget i stil med hvis man sender 10 bytes fra A til
B:

   Data fra A til B:               10 bytes
   TCP header                     20 bytes
   IP header                        20 bytes
   AAL5-LLC header          7 bytes          (se RFC2684.txt)
i alt................................... 57 bytes

Disse 57 bytes deles nu op som Jesper tidligere har forklaret.

Håber ikke jeg har glemt noget eller regnet forkert...

Fra : Jesper Skriver

Dato : 03-07-01 09:04

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=atm

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : BB

Dato : 03-07-01 19:37

Nu går vi vel så ud fra at hans ADSL/Bredbånd er med ATM.
Er det ikke kun NExp. der bruger ATM.

VH
Brian

Fra : Jesper Skriver

Dato : 03-07-01 22:50

On Tue, 3 Jul 2001 20:36:55 +0200, BB wrote:
>Nu går vi vel så ud fra at hans ADSL/Bredbånd er med ATM.
>Er det ikke kun NExp. der bruger ATM.

*ALLE* ADSL produkter i DK bruger ATM som transport protokol.

Eneste undtagelse var det g.lite produkt CyberCity solgte på
et tidspunkt (1 Meg modem).

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Phusion

Dato : 20-09-01 19:55

Med min 512/512 fra CC, ligger jeg normalt omkring 56-59 KB/s både
upstream and downstream..

Hvilket jeg formåder er temmeligt godt:)

Jeg er ihvertfald tilfreds..:)

-PhuSion