MS Windows
briani 27239
Hvordan reformatterer man ?
Fra : Steen Hoffmann

Dato : 24-03-07 19:08

Hej NG

Jeg vil gerne reformattere min PC og installere mine programmer igen.

Det er en lidt ældre sag med 500 Mhz (nok til mig), Windows XP, og én fysisk
HD på 60Gb, som er inddelt i C, D og E på hver 20 Gb (programmer på C, data
på D og E). Alt fra D og E er også på en ekstern HD.

Der er nogen der har fortalt mig, at ved bootning fra en Windows-XP-CD vil
den spørge om jeg vil reformattere.
1) Er det rigtigt?
2) Hvis (1) er rigtigt, kan jeg så vælge f.eks. en inddeliing i kun to drev,
dvs. C og D på hver 30Gb?
Det vil jeg helst, fordi mine nuværende 20 Gb er på vej til at blive for
lidt til mine programmer, mens 40 Gb er alt rigeligt til mine data (og det
vil 30 også være).

3) Hvis (1) ikke er rigtigt, hvordan skal jeg så reformattere?

4) Hvor ligger mine mails og mailadresser gemt? Jeg antager det er på C, men
hvor?
5) Samme spørgsmål for Foretrukne Internetsteder.

mvh og tak
Steen

(Steen Hoffmann)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-03-07 19:35

Steen Hoffmann skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Der er nogen der har fortalt mig, at ved bootning fra en
> Windows-XP-CD vil den spørge om jeg vil reformattere.
> 1) Er det rigtigt?

Ja

> 2) Hvis (1) er rigtigt, kan jeg så vælge f.eks. en inddeliing
> i kun to drev, dvs. C og D på hver 30Gb?

Ja - slet de tre nuværende partitioner og opret to nye - du
bestemmer selv størrelsen.

Alt det kan du gøre under installationen af XP fra CD'en.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jack

Dato : 24-03-07 19:56

"Steen Hoffmann" <d18@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> 4) Hvor ligger mine mails og mailadresser gemt? Jeg antager det er på C,
> men hvor?
> 5) Samme spørgsmål for Foretrukne Internetsteder.

Den hurtige måde i Outlook højreklik på en af din postmapper og vælg
egenskaber, der står det

Foretrukne C > Dokument and settings > brugernavn

Fra : Steen Hoffmann

Dato : 24-03-07 21:25

Tak til Jan og Jack for hurtige og gode svar.
mvh
Steen

Fra : Peter

Dato : 24-03-07 23:51

"Steen Hoffmann" <d18@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Jeg vil gerne reformattere min PC og installere mine programmer igen.

Det er ikke for at forklejne dig, men med det kendskab til computer, der
fremgår af dit indlæg, bør du få en til at hjælpe dig.
Når du har fået Windows XP installeret igen, skal du have de drivere
installeret som XP ikke selv genkender.
Derefter skal du have alle Windows XP updates lagt ind, og er du på nettet
og ikke bag en router, har du Blaster virus i løbet af 10 minutter.

Det er ikke fordi det er så svært igen, og når du har set det et par gange,
vil du selv være i stand til at gøre det. Det tror jeg ikke du kan endnu, så
dette indlæg, er for at være fræk, men bare for at spare dig for ærgrelser.

PeterB

Fra : Steen Hoffmann

Dato : 25-03-07 01:09

"Peter" <doc_069@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> installeret som XP ikke selv genkender.
> Derefter skal du have alle Windows XP updates lagt ind, og er du på nettet
> og ikke bag en router, har du Blaster virus i løbet af 10 minutter.

Tak Peter

Men selvom der sidder en ekspert, kan der vel også passere Blaster Virus?
Jeg har en router, men den er del vel ikke megen beskyttelse i?
Hvor får man i øvrigt en ekspert fra - eller hvor kan man læse opskriften på
at gøre manøvren rigtigt?

mvh
Steen

Fra : Peter

Dato : 25-03-07 01:45

> [...]

> Jeg har en router, men den er del vel ikke megen beskyttelse i?
> Hvor får man i øvrigt en ekspert fra - eller hvor kan man læse opskriften

Det kommer lidt an på hvor gammel en router du har, men vil dog tro at der
er en firewalll (port styring) i de fleste routere i dag.

Ekspert behøver det vel ikke at være, bare en der ved hvordan man gør. På
den anden side lærer man vel af at prøve, og det værste der kan ske, er at
du skal starte forfra nogle gange. Nogle gange går det nemt og lige efter
bogen. Andre gange kan det drille, så der bliver et par grå hår mere.

PeterB

Fra : jørgen

Dato : 25-03-07 01:47

Steen Hoffmann wrote:

> Men selvom der sidder en ekspert, kan der vel også passere Blaster Virus?
> Jeg har en router, men den er del vel ikke megen beskyttelse i?

Eksperttricket består i, at aktivere xp's indbyggede firewall (og
deaktivere aktive undtagelser i firewallen), inden tilslutning af
netværk. Så kan man besøge windowsupdate (og ikke alle mulige andre
sites) i fred og ro.

Bag en nat router, uden port forwarding, kan ormene ikke bare uhindret
nå frem til din maskine.

Fra : Steen Hoffmann

Dato : 25-03-07 18:38

Hej Jørgen og Peter

Tak for råd. Svarene fører til flere spørgsmål
Min router hedder Efficient Networks og er så vidt jeg husker ca. 2 år
gammel (leveret af TDC).

Hvad betyder "bag en nat router, uden port forwarding" ?
Skal jeg gøre det om natten?
Hvordan slår jeg "port forwarding" fra?
(hvis den altså har port forwarding - det aner jeg ikke).

Jeg kan godt se, at man løber en risiko når Windows XP vil hente
opdateringer til sig selv. Bør jeg udsætte hentningen af de opdateringer,
indtil der er installeret antivirus?

Så snart PC'en kører vil jeg starte med at installere min Symantec antivirus
før alt andet. Men jeg bør også have en firewall. Jeg har ZoneAlarm nu , men
CD'en er forsvundet. Skal jeg købe noget andet i stedet for ZoneAlarm? Eller
er XPs egen firewall tilstrækkelig?

Og med hensyn til drivere, som Peter skrev om i går: Er det f.eks.drivere
til grafik- og lydkort, og kan jeg ikke hente dem på forhånd fra de
pågældende producenter? Så kunne filerne ligge klar til udpakning fra min
ensterne HD?

mvh og tak
Steen

Fra : Jack

Dato : 25-03-07 19:08

> [...]
> producenter? Så kunne filerne ligge klar til udpakning fra min ensterne

Du skal ikke lytte så meget til deres skræmmekampagne, hvis du har en
router og et antivirus pgr. så er du godt hjulpet, det er en fordel at
instalerer xp sp2 og virus pgr.inden du går på nettet. Hvis ikke dincd er
med sp2 så hent den og læg den på en cd inden du formatere. instaler xp,
virus pgr og aktiver windows firewall, gå så ud og hent hvad du måtte mangle
af opdateringer til xp, derefter drivere.

sp2 her :
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=049c9dbe-3b8e-4f30-8245-9e368d3cdb5a

evt. gratis virus pgr. her :

Held og lykke, det er fedt med en ny og clean instalation, gør det selv
mindst en gang årligt

Fra : Steen Hoffmann

Dato : 25-03-07 22:30

HEj JAck

Tak for kontant råd - det burde jeg kunne finde ud af.
Og tak for linket!

Men de drivere, I allesammen har skrevet om, hvad er det for drivere?
Hvis det er til skærmkort, grafikkort, netkort og mus, så dur PC'en vel ikke
før de er hentet?
Vil den overhovedet kunne indlæse mit Antivirus?

Men alle mulige andre drivere (printer, scanner, lydkort, TV-kort og ekstern
HD), kan jeg jo bare vente med indtil Antivirus er lagt ind og XP firewall
er aktiveret, netop som du siger?

mvh
Steen

Fra : Jack

Dato : 25-03-07 23:31

> [...]
> ikke før de er hentet?
> Vil den overhovedet kunne indlæse mit Antivirus?

Det er drivere til dit bundkort, find evt. ud af hvad det hedder (det står
på det) og søg på navnet i google, gå på producentens hjemmeside og download
alle de drivere der er at finde, hvis det er af ældre dato vil xp selv ordne
de fleste om ikke alle. Sørg for du har driveren til netværkskortet så du
kan komme på nettet bagefter Din pc vil iøvrigt virke fint uden div.
drivere, men de skal selvfølgelig hentes så den kan køre optimalt. (har du
ikke en cd med alt det?)

> Men alle mulige andre drivere (printer, scanner, lydkort, TV-kort og
> ekstern HD), kan jeg jo bare vente med indtil Antivirus er lagt ind og XP
> firewall er aktiveret, netop som du siger?

Jeps, og også her vil xp finde eller indeholde de fleste.

Bare sørg for, at du har sp2 ved hånden, altså download det fra det link jeg
skrev. og instaler den med det samme du har lagt xp ind. Hvis din xp cd er
med sp2, så glem det. Ikke noget med at sætte netstikket i før du har sp2 og
virus pgr. inde og aktiveret firewal

Opdater som det første windows, derefter dit virus pgr. og så bare der ud
af. Jeg har selv dårlig erfaring med, at windows update er aktiveret til at
starte med, foretrækker at gå ind selv og få det gjort, aktiver det så
bagefter.

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-03-07 03:52

Steen Hoffmann skrev:

> Jeg vil gerne reformattere min PC og installere mine
> programmer igen.

Hvorfor?

Det er altid en stor sag at gøre sådan noget - det tager
en helvedes tid af finde alle drivere til hardwaren, og
endnu længere tid at installere alle de programmer du
vil have installeret - og sætte dem op som du vil have
dem sat op, så du skal virkelig have en god grund til at
starte helt forfra - har du det?

> 4) Hvor ligger mine mails og mailadresser gemt?

Det kommer an på hvilket mail-program du har brugt. Er
det Outlook Express, er det dbx-filer du skal søge efter,
mail-adresser og mail-konti kan du eksportere til filer som
du kan importere i en ny installation - spørg i outlook-
express-gruppen!

> 5) Samme spørgsmål for Foretrukne Internetsteder.

Her gemmer du bare mappen med Foretrukne.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk