Resetknap i kontaktformular
Fra : Rune Jensen

Dato : 24-03-07 13:16

Hvis man har en ASP-kontaktformular, som dirigerer videre til sig selv, når
man trykker send - og brugeren har indtastet forkert kodeord (f.eks.), så
har jeg brugt brugerens indtastning til at sætte values på de forskellige
felter, så brugeren ikke skal skrive de samme oplysninger igen (navn, email
mv.). Og det fungerer fint

Men når man giver et felt en value i HTMLen - feks. feltet navn får
value="Hans Hansen", så kan man pludselig ikke bruge den reset.kranp, som er
på formen, den sletter ikke nogetsomhelst. Burde den ikke kunne slette en
value, også selvom den er sat i HTML-en? Hvis altså feltet ikke er
read-only?

Kan problemet løses?

MVH
Rune Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-07 13:30

"Rune Jensen" <runeofdenmark@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er på formen, den sletter ikke nogetsomhelst. Burde den ikke kunne slette
> en value, også selvom den er sat i HTML-en? Hvis altså feltet ikke er

Ved ikke om den burde, men kan se jeg har samme "fejl" på
http://csnet.dk/html/kontakt.asp

> Kan problemet løses?

Et oassende stykke javascript til at rense felterne?

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Arbejde søges!
Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/

Fra : Rune Jensen

Dato : 24-03-07 16:08

"Carsten Sørensen" <askmeforanaddress> skrev i en meddelelse...
> Ved ikke om den burde, men kan se jeg har samme "fejl" på
> http://csnet.dk/html/kontakt.asp

Nåhjo, ved godt nu, hvad det er. Det er fordi det er en reset knap. Ikke en
clear knap.

http://www.netmechanic.com/news/vol9/use_no1.shtml

....og de foreslår sådan set at fjerne den knap, hvis det er, da den ikke
(nødvendigvis) hjælper brugeren. Så det tror jeg, jeg gør. Bruger den aldrig
selv, iøvrigt, hvis jeg skriver via forms.

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-03-07 17:34

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> (nødvendigvis) hjælper brugeren. Så det tror jeg, jeg gør. Bruger den aldrig
> selv, iøvrigt, hvis jeg skriver via forms.

Hej Rune.

Reset knappen <input type="reset" ..> overskriver brugens indtastninger, med de
programmerede ( value="...").
Med en clear knap, mener du formentlig en der fjerner alle oplysninger - sætter
value="".
Formentlig sættes alle "value"s til brugerens indtastninger, når formen/siden
reloades (det er i hvert fald "problemet" med
http://csnet.dk/html/kontakt.asp).
Og det er jo for såvidt godt nok, for det gør at brugeren ikke skal indtaste
alting een gang til. Men betyder også at man ikke kan resette til en "tom"
form, med mindre de oprindelige "value"s genindsættes gennem programmering.
Hvilket for øvrigt sagtens kan lade sig gøre, i hvert fald med javascript...

Birger

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-03-07 17:45

Rune Jensen skrev:

> Men når man giver et felt en value i HTMLen - feks. feltet navn får
> value="Hans Hansen", så kan man pludselig ikke bruge den reset.kranp, som er
> på formen, den sletter ikke nogetsomhelst.

Jo da. Den sletter skam det hele - hvorefter ASP-koden
omhyggeligt igen udfylder felterne med brugerens indtastninger.

Løsningen er at lave en submitknap med teksten "Slet alt" eller
lignende, og så teste (PHP-kode følger):

if (isset($_POST['sletalt']) {
   $name='';
   $address='';
   osv.
}

Løkken skal stå¨før koden sætter værdierne ind i felterne igen.

En ægte reset-knap kan man ikke bruge til noget på den slags
sider.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 25-03-07 20:15

"Bertel Lund Hansen" skrev i en meddelelse...

> Løsningen er at lave en submitknap med teksten "Slet alt" eller
> lignende, og så teste (PHP-kode følger):

<...>

....OK, jeg tager et kig på det. Skal jo så lige oversættes til ASP.

> En ægte reset-knap kan man ikke bruge til noget på den slags
> sider.

Nope. Ikke som den er på min side nu

MVH
Rune Jensen